اطلاعات عمومی دندانورم لثه

بعضی اوقات افراد ممکن است ورم لثه را در اطراف یکی از دندان های خود مشاهده کنند. این نمونه از التهاب لثه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه با توضیحاتی در مورد التهاب و ورم لثه همراه ما باشید.

جراحی لثه در رشت | جراحی لثه توسط دکتر آرش غفوری، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت در رشت

عوامل ایجاد التهاب لثه

امکان دلایل لثه متورم اطراف یک دندان شامل موارد زیر می باشد :

بهداشت ضعیف دندان

گاهی اوقات بقایای غذا میتواند بین دندان و خط لثه گیر کند. نخ دندان و مسواک زدن معمولا این بقایا را از بین میبرد. اگر فرد این باقی مانده غذل را از بین نبرد، میتواند باعث شود متورم شدن لثه اطراف دندان شود و با گذشت زمان ممکن است باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه گردد.

مطلب مرتبط:‌ جراحی پریودنتال لثه چیست؟

بیماری پریودنتال

حدودا ٪۴۶ مردم سن ۳۰ سال یا بیشتر در ایالات متحده علائم بیماری لثه را دارند. واژه پزشکی این بیماری پریودنتال است. بیماری پریودنتال ( بیماری لثه ) به دلیل عفونت و التهاب تورم در لثه که دندان ها را حفاظت و احاطه میکنند اتفاق می افتد. این عفونت ها هنگامی بوجود می آیند که زیر لثه پلاک های میکروبی جمع گردد. پلاک باعث تشکیل رسوب سخت یا جرم دندان میشود که از بین بردن آن بسیار مشکل است. دو مرحله در بیماری پریودنتال وجود دارد.

ورم لثه

هنگامی که یک شخص دچار التهاب لثه میشود لثه هایشان متورم و ملتهب میشود. علائم دیگر شامل موارد زیر میشود:

• قرمزی لثه و حساس شدن
  • خونریزی لثه ها
  • تنفس بد

التهاب لثه برگشت پذیر است اما بدون درمان کردن میتواند منجر به بیماری های دیگر شود.

مطلب مفید: جراحی لثه: معرفی انواع جراحی لثه

پریودنتیت

پریودنتیت مرحله بعدی بیماری پریودنتال است که در طی آن لثه ها از دندان عقب میروند یا دور میشوند. هنگامی که این اتفاق می افتد عفونت میتواند به استخوانی که از دندان محافظت میکند آسیب برساند که باعث از دست رفتن دندان یا حتی افتادن آن میشود. شخص مبتلا به پریودنتیت علاوه بر التهابات لثه میتواند علائم زیر را هم تجربه کند :

۱- دندان به دلیل عقب رفتگی لثه بلند تر بنظر میرسد

۲- دندان ها جدا یا دور تر از هم دیده میشوند

۳- دندان ها لق یا سست میشوند

۴- وجود چرک بین لثه ها و دندان ها

۵-  تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها هنگامی که آنها را روی هم قرار میدهیم

۶- تغییر در قرار گرفتن بخشی از دندان مصنوعی

مطلب مفید: علائم پس زدن ایمپلنت دندان

آبسه دندان

آبسه دندان مجموعه ای از چرک است که در دندان یا اطراف ساختار آن ، در نتیجه یک عفونت باکتریایی شکل میگیرد. دو نمونه آبسه دندان وجود دارد.

آبسه پری اپیکال: معمولا به دلیل پوسیدگی یا شکستگی دندان بوجود می آید و ریشه دندان را تحت تاثیر قرار میدهند.

آبسه پریودنتال: روی لثه تاثیر میگذارد.

هر دو نمونه باعث ورم لثه و قرمزی اطراف دندان میشود. علائم دیگر آبسه دندان شامل موارد زیر میشود:

1. احساس شدید درد در دندان یا لثه
  2. دردی که گوش، فک یا گردن را تحت شعاع قرار میدهد
  3. دردی که هنگام خوابیدن بدتر می شود
  4. دندان حساس،تغییر رنگ داده یا لق شده
  5. صورت قرمز و متورم
  6. حساسیت به غذا ها یا نوشیدنی های سرد و گرم
  7. بوی بد دهان
  8. یک مزه بد در دهان

اگر آبسه دندان شدید باشد شخص ممکن است همچین موارد زیر را تجربه کند:

• احساس عمومی ناخوش بودن
  • مشکل دهان باز کردن
  • مشکل در بلعیدن
  • مسائل تنفسی

مطلب مفید: راه‌هایی برای جلوگیری از تشکیل پلاک دندان

درمان های خانگی

درمان های خانگی زیر میتواند به کاهش التهاب لثه کمک کند و سلامت لثه را بهبود ببخشد.

دهان شویه ضدعفونی کننده: دهان شویه ضدعفونی کننده نمی تواند پلاک ها یا رسوب های موجود را از بین ببرد ولی آن میتواند به کنترل تجمع اضافی باکتری های پلاک کمک کند. دهان شویه ضدعفونی کننده بدون نسخه در فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها قابل دسترس است. مارک هایی که عناصرسازنده آن خاصیت ضدعفونی کننده قوی مانند کلرید ستیل پریدینیوم دارد را جست و جو کنید. گاهی اوقات دندان پزشکان ممکن است یک دهان شویه ضدعفونی کننده حاوی کلرهگزیدین را تجویز کنند که تحقیقات علمی آن را به عنوان موثر ترین ماده پیشنهاد میکند.

شست و شو با آب نمک: یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ اثرات شست و شو با آب نمک را در بهبودی جراحت لثه را مورد بررسی قرار داد. برای این مطالعه محققان سلول های فیبروبلاست لثه را از دندان های اهداکنندگان خارج کردند. این سلول ها بافت های متصل به دندان را میسازند. بعد از جدا سازی سلول های آسیب دیده محققان آن ها را با محلول آب نمک به مدت دو دقیقه و سه بار در روز شست و شو دادند. آنها متوجه شدند که محلول آب نمک با غلظت ٪۱.۸ در بهبود سرعت التیام جراحت بیشترین تاثیر را دارد. افراد میتوانند با حل کردن یک قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب جوشیده خنک شده یک محلول آب نمک موثر درست کنند. آن ها میتوانند با این محلول دهان خود را سه یا چهار بار در روز شست و شو دهند.

شست و شوی گیاهی: یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ اثرات ضد پلاک و ضد التهاب لثه یک دهان شویه گیاهی که شامل روغن درخت چای، میخک و ریحان بود را مورد بررسی قرارداد. این عناصر سازنده دارای خواص ضدمیکروبی و ضد التهابی بودند.پژوهشگران چهل شرکت کننده را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه به مدت ۲۱ روز از دهان شویه تجاری استفاده کردند در حالی که گروه دیگر از دهان شویه گیاهی استفاده میکردند. نتایج استفاده از دهان شویه گیاهی در مقایسه با دهان شویه تجاری قابل مقایسه بود. شرکت کنندگان در هر دو گروه در مقیاس های مختلف از جمله سلامتی لثه، کاهش پلاک و التهاب لثه بهبودی هایی را نشان دادند.

ایبوپروفن: داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن میتوانند در کاهش درد لثه در حالی که شخص تحت درمان آبسه دندان یا بیماری پریودنتال قرار دارد کمک کنند.

شما می توانید با ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.