اطلاعات عمومی دندانپلاک دندان

پلاک دندان یکی از اتفاقاتی است که در زندگی هر شخصی می‌افتد. پوشش چسبناکی که بعد از تجمع باکتری ها در دهان تشکیل می شود. هنگامی که این پلاک ها برای مدت زیادی در دهان شما بمانند، دندان هایتان بهایش را خواهند پرداخت. پلاک از دندان‌های شما تغذیه می‌کند و آن‌ها را ضعیف می کند. به مرور دندان‌های شما از بین رفته و برای لثه ی شما هم مشکل ایجاد می شود. شما نمی‌توانید باکتری ها را در دندان خود ریشه‌کن کنید، در‌واقع بعضی از آن‌ها برای دهان شما مفید هم هستند. اما می‌توانید از روش‌های زیر برای جلوگیری از تشکیل پلاک دندان استفاده کنید

 

دوبار در روز، و به شکل درست مسواک بزنید

شما می‌دانید که مسواک زدن مناسب است. اما چند بار در روز؟ ما پیشنهاد می‌کنیم که در روز و درست بعد از صرف وعده غذایی این کار را انجام دهید. مسواک زدن در این زمان باعث تشکیل حداقل پلاک دندان می شود.
مسواک زدن قبل خواب را هم نباید فراموش کرد. اگر این کار را نکنید، در طول شب باکتری ها در دهان شما مانده و کارهای مخرب خود را انجام می دهند.
بهتر است از مسواک هایی با برس نرم استفاده کنید. برس های سفت می‌توانند به لثه شما آسیب بزنند. بهتر است مسواک را هر ۳ الی ۴ ماه عوض کنید. اگر مسواک شما خراب شده باشد، نتیجه مسواک زدن شما ایده‌آل نخواهد بود.

برای اینکه مطمئن شوید که هر بار بهترین نتیجه را از مسواک زدن میگیرید موارد زیر را انجام دهید:

  • در هنگام مسواک زدن سر مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه خود نگه دارید.
  •  از حرکت‌های دورانی و آرام برای مسواک زدن استفاده کنید
  • تمام دهان خود، قسمت‌های بیرونی و داخلی دندان را مسواک بزنید
  • برای تنفس خوش بو تر و راحت شدن از دست باکتری های بیشتر،‌زبان خود را هم مسواک بزنید
  • حداقل ۲ دقیقه برای مسواک زدن وقت بگذارید.

جلوگیری از پلاک دندان

بین دندان‌های خود را تمیز کنید

روی دندان‌های شما تنها مکان برای رشد باکتری ها نیست. آن‌ها در بین دندان‌های شما هم می‌توانند قایم شوند. استفاده از نخ دندان و دیگر وسایل پزشکی که بین دندان‌ها را تمیز می‌کنند بهترین راه حل برای مقابله با آنهاست.
شما بهتر است حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. اگر با پیچیدن نخ دندان به دور انگشتان خود مشکل دارید، راه حل‌های دیگری هم برای شما وجود دارد.
• خلال دندان‌های پزشکی
• نخ دندان‌های از قبل آماده شده
• مسواک های کوچک و مخصوص این کار
• نخ دندان‌های مایع
• پاک کن های پلاک چوبی

هیچ روش درست و غلطی برای پاک کردن بین دندان‌های شما نیست. شما می‌توانید قبل از مسواک زدن یا بعد از آن این کار را انجام دهید.

 

شستن دهان با دهان شویه

برای بسیاری از مردم، استفاده از دهان شویه یک روش مناسب برای جلوگیری از تجمع پلاک دندان است. این دهان شویه ها باعث نرم شدن پلاک های دندان و از بین رفتن سریع‌تر آن‌ها می شود. آما این روش ممکن است برای همه مناسب نباشد. بعضی از دهان شویه ها که حاوی الکل هستند می‌توانند باعث خشک شدن دهان شما شوند که این مساله خود برای تشکیل پلاک در دهان شما بد است. بزاق دهان شما یکی از محافظان دهان شماست و استفاده از این نوع دهان شویه ها باعث تشکیل شدن نوع چسبنده ای از پلاک دندان شده که به سادگی قابل پاک شدن نیستند. بهتر است برای انتخاب دهان شویه با دکتر دنداپزشک خود مشورت نمایید.

 

مصرف شکر و نشاسته را کم کنید

وقتی شما غذا خوردن را تمام می کنید، باکتری ها به سرعت به سمت مصرف شکر های باقی‌مانده در دهان شما حمله می‌کنند و از آن‌ها تغذیه می کنند. هر چقدر غذایی که مصرف کردید پر شکر تر باشد،‌باید زمان بیشتری را به مسواک زدن اختصاص دهید. غذاهای شکری و اسیدی باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان می شوند. بهتر است این دو مورد با هم مصرف نشوند.
از بدترین این خوراکی ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خوراکی های نشاسته ای مانند چیپس سیب زمینی و نان
  • آب نبات های چسبنده که در دندان شما می‌مانند
  • نوشیدنی های گازدار غیرالکلی
  • الکل

اگر یکی از خوراکی های بالا را مصرف کردید، بهتر است آب زیادی بنوشید. این مساله باعث می‌شود که تکه‌های این خوراکی ها از دهان شما پاک شود و دهان شما مرطوب تر شود. بهتر است بین وعده‌های غذایی چیز دیگری نخورید و اگر این کار را کردید مسواک را فراموش نکنید. اگر فاصله شما تا نوبت مسواکتان زیاد است،‌می توانید از آدامس های بدون شکر استفاده کنید.

 

به دندانپزشک خود بیشتر سر بزنید

بیشتر اعمالی که باعث جلوگیری از پلاک دندان می‌شود، از کارهای روزمره شماست. با این حال بهتر است حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود سر بزنید. هر چقدر هم که خوب کار کرده باشید، مکان هایی در دهان شما هست که از دید شما پنهان مانده و یا نتوانسته اید به درستی به آن‌ها رسیدگی کنید. دکتر شما می‌تواند با چک کردن دندان‌های شما آن‌ها را پیدا کرده و قبل از اینکه آسیبی به شما وارد کنند،‌آنها را از بین ببرند. حفظ بهداشت دهان شما باعث زیبا‌تر شدن لبخند شما خواهد شد.


شما می توانید با ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر