ایمپلنت دندانسوالات رایج ایمپلنت دندان با دکتر آرش غفوری

لیست محتوای این مطلب :

ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان های از دست رفته میباشد. در این روش یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم و سازگار با بدن در استخوان فک کاشته میشود و سپس تاج دندان روی آن قرار میگیرد. با این حال ممکن است برخی از افراد در مورد ایمپلنت دندان سوالات و نگرانی هایی داشته باشند. دراین مقاله به سوالات رایج ایمپلنت دندان پاسخ میدهیم.

مهم است که قبل از انجام جراحی کاشت ایمپلنت، اطلاعات کافی در مورد این روش درمانی داشته باشید.

یکی از راه‌ های کسب اطلاعات در مورد ایمپلنت دندان، پرسیدن سوالات رایج و متداول ایمپلنت از متخصص ایمپلنت دندان است.

دانستن پاسخ این سوالات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم آگاهانه‌ تری در مورد انجام ایمپلنت دندان بگیرید.

علاوه بر سوالات رایج و متداول ایمپلنت، ممکن است سوالات دیگری نیز داشته باشید که برای شما مهم باشد. بنابراین، حتماً در جلسه مشاوره با دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت دندان، تمام سوالات خود را از او بپرسید.

 در این مقاله سوالات رایج و متداول ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت دکتر آرش غفوری پاسخ داده میشود. این مقاله همواره آپدیت خواهد شد و هر بار به سوالات بیشتری به صورت تصویری برای آگاهی شما آماده میگردد.

 

سوالات رایج ایمپلنت دندان

( قسمت 1 سوالات متداول ایمپلنت : ایمپلنت چیست ؟ )

ایمپلنت یک پیچه که از جنس تیتانیوم ساخته می‌شه و در داخل استخوان فک کار گذاشته می‌شه کار این پیچ اینه که جای ریشه دندونی که قبلاً از دست رفته رو برای ما پر بکنه حالا این پیچ یا این ریشه‌ای که ما برای شما تعبیه می‌کنیم می‌تونه می‌تونه که تاج یک دندون یا چند تا دندون رو برای شما بر اساس اون بازسازی کنیم مزیت مهم ایمپلنت اینه که به دندون‌های کناری آسیبی نمی‌رسونه و در داخل استخوان فک قرار میگیره و اون دندون متکی بر خود همون ریشه و اون تیتانیومی هست که در استخوان فک شما کار گذاشته میشه.

 

( قسمت 2 سوالات متداول ایمپلنت : دیابت )

یکی دیگر از سوالات رایج در مورد ایمپلنت دندان که پرسیده میشه اینه که آیا افرادی که دیابتیک هستن می‌تونن از ایمپلنت استفاده بکنن؟

برای کسانی که دچار بیماری مرض قند یا دیابت هستن اول باید مطمئن بشیم که کنترل قند خونشون مناسب هستش. کسایی که پیش دکترشون نمیرن یا قند خون خودشون رو ول کردن اصلا امکان کاشت ایمپلنت براشون نیست. برای این که مطمئن بشیم که دیابتشون کنترل شده هستش از یک آزمایش خون استفاده می‌کنیم که در واقع هموگلوبین A1c هستش این هموگلوبین A1c میزان قند خون هر فرد رو تو 8 الی 12 هفته‌ی اخیر نشون میده و با اون قند خون FBS یا لحظه‌ای که باید ناشتا گرفته بشه متفاوته.

FBS لحظه‌ای رو نشون میده اما هموگلوبین A1c مال 2 الی 3 ماه اخیر رو به ما نشون میده اگر هموگلوبین A1c نشون بده که دیابت کنترل شده است ما می‌تونیم که مثل افراد سالم براشون ایمپلنت بکنیم .

عدد مناسب برای هموگلوبین A1c که بتونیم که برای یه بیمار شروع بکنیم به جراحی و کاشت ایمپلنت زیر 7/5 هستش بالای 7 و نیم درصد اصلا توصیه نمیشه و حتما باید به پزشک خودشون مراجعه بکنن تا دیابت شون رو دوباره کنترل کنن و بعد برای ایمپلنت اقدام کنند.

 

 

( قسمت 3 سوالات متداول ایمپلنت : مراقبت از ایمپلنت دندان )

یکی از سوالات رایج ایمپلنت دندان اینه که آیا ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت داره ؟
خوشبختانه ایمپلنت‌های دندانی رو مثل دندون باید نگه داشت یعنی همونطور که با مسواک و نخ دندون از دندون‌های طبیعی خودتون مراقبت می‌کنید همین کار و باید در مورد ایمپلنت‌ها هم انجام بدیم.

1.مسواک

2.نخ دندون

3.چکاپ 6 ماهه

این موارد چیزیه که به همه توصیه می‌کنیم و این باعث میشه که از سلامت ایمپلنت و بافت‌های اطراف اون مطمئن بشیم.
البته در مورد کسایی که ایمپلنت‌های زیادی در داخل دهانشون و به صورت پل دندانی قرار گرفتن معمولا از نخ دندون نمیشه استفاده کرد.

برای همین دندان پزشکان توصیه می‌کنند که از وسایل کمک بهداشتی استفاده بکنیم این وسایل عمدتا واترجت، اکسیجت یا همچین اسم هایی دارن .مکانیزم کارشون به این صورت هستش که آب رو با فشار به زیر بریج پمپاژ می‌کنن تا اون پل‌های ایمپلنتی که براتون کار گذاشته شده و اون قسمت هایی که نمی‌تونیم تمیز بکنید و از نخ دندان استفاده بکنید با اون فشار آب تمیز بشه که به اونا میگن اکسیجت ، واتر جت و اسم های تجاری دیگه‌ای که داره.

بنابراین به طور خلاصه خدمتتون بگم مراقبت از ایمپلنت مثل دندون عادی هستش و کارهای خیلی ویژه‌ای نیاز نیست که انجام بدید. همون کارهای روتین بهداشت دهان و دندان مسواک و نخ دندان!

 

 

 

( قسمت 4 سوالات متداول ایمپلنت : برای ایمپلنت به چه کسی مراجعه کنم؟ )

برای ایمپلنت به چه کسی مراجعه کنم ؟ خب اغلب همکارای دندانپزشک ما که جراح و دندون‌ پزشک هم مینویسن روی تابلو مطبشون معمولا ایمپلنت دندان رو انجام میدن و معمولا دوره‌هایی رو میگذرونن و اگر مهارت و تجربه‌ کافی داشته باشن می‌تونن براتون ایمپلنت‌های دندانی تون و قرار بدن.

متخصص جراحی فک و صورت هم هستن که می‌تونن ایمپلنت دندونی براتون قرار بدن ؛ همچنین متخصص جراحی لثه و متخصص ایمپلنت دندان هم هستن که ایمپلنت‌ها رو انجام بدن .

این که پیش کدوم مراجعه بکنیم ؛ پیش هر 3 گروه می‌تونید مراجعه بکنید با خیال راحت مهم اون اخلاق کاری و اون تجربه و مهارتی هستش که دندانپزشکتون داره و این القاب ممکنه که زیادم توی نتیجه نهایی کار تاثیرگذار نباشه توصیه من اینه که قبل از اینکه دنداپزشکتون رو انتخاب کنید حتما از رزومش و مهارتش و اخلاقش اطمینان حاصل بکنید و به اصطلاح نزد بهترین متخصص ایمپلنت دندان تشریف ببرید.

 

 

( قسمت 5 سوالات متداول ایمپلنت : میزان موفقیت ایمپلنت دندان )

یکی از سوالات رایج ایمپلنت دندان اینه که میزان موفقیت این روش جراحی چقدره؟

در پاسخ باید بگیم که خوشبختانه جراحی ایمپلنت امروزه بالای 95 درصد موفقیت آمیزه و معمولا توی فاز جراحی ما می‌تونیم که مطمئن باشیم که ایمپلنت با بدنتون یکی میشه. البته بعضی از سیستم‌ها 98 و 99 درصد را هم گزارش کردن، اما چون این ها گزارشات شرکتی هستن به اونا استناد نمی‌کنم و با اطمینان می‌تونم خدمتتون بگم که بالای 95 درصد ایمپلنت‌های که در داخل دهان کار گذاشته میشه با شرط اینکه بیماری سیستمیک در فرد وجود نداشته باشه و اگر فرد دیابت کنترل نشده‌ ای نداشته باشه و از سیگار و قلیون استفاده نکنه بالای 95 درصد با بدنتون یکی میشه و موفقیت آمیزه.

 

 

 

( قسمت 6 سوالات متداول ایمپلنت : ایمپلنت فوری )

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یکروزه زمانی است که یک ریشه‌ دندون رو ما بیایم خارج بکنیم و بلافاصله در همون لحظه بیایم در جای ریشه دندان خارج شده ایمپلنت بگزاریم .

به این روش ایمپلنت فوری گفته میشود. از نظر موفقیت میزان موفقیتش مثل ایمپلنتهای عادی هستش ، از نظر تکنیکی برای جراح سخت هستش این کار و احتیاج به مهارت بیشتری داره و از نظر این که بیمار چه حسی داره؟

خب طبیعتا برای بیمار چون 1 بار ناحیه بی‌حس میشه و همون لحظه ایمپلنت در داخل فک قرار داده میشه برای شما راحت‌ تر هستش همچنین اون طول زمان که به دندون نهایی می‌رسیم برای بیمار کمتره . به همین دلیل هستش که کیت‌های جراحی ایمپلنت فوری امروزه خیلی بیشتر و بیشتر دارن مورد استفاده قرار میگیرن چون همه دوست دارن که زودتر به دندونشون برسن و این امکان از طریق ایمپلنت فوری در رشت مهیا شده است. امیدوارم جواب خوبی در مورد یکی دیگر از سوالات رایج ایمپلنت دندان گرفته باشین.

 

 

( قسمت 7 سوالات متداول ایمپلنت : سینوس لیفت دندان )

یکی دیگر از سوالات رایج ایمپلنت دندان این هستش که سینوس لیفت دندان چیه ؟

سینوس لیفت یکی از جراحی‌ هایی هست که حین ایمپلنت دندان خیلی ممکنه که بشنویم. سینوس 2 تا فضای خالی هستش در فک بالای همه‌ ما وجود داره و زیرش فضایی هست که ریشه و دندون‌ ها قرار می‌گیرن.

در بعضی از افراد به صورت ژنتیکی یا برای کسایی که خیلی وقته دندونشون رو خارج کردن سینوس میاد پایین و باعث میشه که ارتفاع مناسبی برای کاشت 2 تا یا چند تا ایمپلنت ما نداشته باشیم و با کاهش ارتفاع ما نمیتونیم که ایمپلنت رو در داخل سینوس قرار بدیم چون باعث ایجاد عفونت در داخل سینوس میشه .

بنا براین کاری که می‌کنیم اینه که با تکنیک هایی که داریم ( سینوس لیفت کلوز ، سینوس لیفت اوپن ) هستش و تکنیک‌ های مختلفی که بعدا در موردش صحبت می‌کنیم میایم و این غشا سینوس رو میزنیم کنار و زیر این غشا پیوند انجام میدیم و اون موقع هستش که میایم در واقع ایمپلنت‌ ها رو یا همزمان یا 6 ماه بعد از اینکه سینوس لیفت انجام دادیم در فک قرار میدیم.

سینوس لیفت جزو جراحی‌های پیشرفته‌ ایمپلنت هستش با این حال جای نگرانی نداره و درد زیادی رو به شما تحمیل نمی‌کنه ، یعنی اصولا دردی اصلا نداره و بعد از جراحی باید یه خورده مراقبت کنید ازش.

اما در نهایت اینه که یکی از جراحی‌های مطمئن و ایمن در عالم دندان پزشکی هستش که به صورت روتین داره انجام میشه و اگر دندونپزشک و جراحتون بهتون گفت که نیاز به جراحی سینوس لیفت دارید زیاد جای نگرانی نیست و بدونین که خیلی از افراد این اتفاق براشون میفته و درصد موفقیت و درد ناحیه هیچ تغییری با حالت عادی پیدا نمی‌کنه.

 

 

( قسمت 8 سوالات متداول ایمپلنت : طول عمر ایمپلنت دندان )

یکی از سوالات رایج ایمپلنت دندان که خیلی پرسیده میشه در مورد طول عمر ایمپلنت دندان هستش بعضی از دوستان میگن 10 سال عمر میکنه بعضیا میگن 15 سال بعضیا میگن 20 سال بعضیا میگن 25 سال بعضی ها میگن تا آخر عمر کار می‌کنه و نظرات مختلفی رو حتما شنیدید و حتما هم این سوال براتون پیش اومده که چرا این اعداد متفاوته ؟

ببینید از لحظه‌ ای که ایمپلنت در داخل استخوان فک کار گذاشته میشه تا اون کاملا با فک جوش بخوره 3، 4 یا 6 ماه اولیه باید به ثبات برسه و با بدن یکی بشه عملا یه ایمپلنت دیگه تو فازی هستش که تا آخر عمر براتون کار میکنه و عملا با بدن و استخوان فک یکی شده .

اما هر عاملی که باعث بشه که این اتصال به هم بریزه ممکنه که طول عمر ایمپلنت رو کم بکنه . مهم‌ترین عاملی که می‌تونه این اتصال استخوان فک با ایمپلنت رو از بین ببره میکروب‌ها هستن.

میکروبها داخل دهان همه وجود دارن و به حالت پلانکتون آزاد هستن. اگر اجازه بدین که میکروبها رسوب بکنن تشکیل یه ماتریکس بسیار چسبنده میدن به نام پلاک که برای دندون و ایمپلنت مضر هستن.

بنابراین باید این پلاک‌ها رو بردارید این کار فقط و فقط با مسواک و نخ دندان انجام میشه و هیچ راه دیگه‌ ای نداره. بنابراین اگر از من کسی بپرسه که طول عمر ایمپلنتی که شما میذارین چقدره من بهشون میگم من نمی‌دونم!!! چون من نمیدونم که چجوری از مسواک و از نخ دندان استفاده می‌کنید.

اگر هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده بکنید و هر 6 ماه برای چکاپ به مطب مراجعه کنید تا من چک بکنم که وضعیت بهداشت اونطور که من میخوام میخوام رعایت میشه اون موقع هستش که میتونیم بگیم که ایمپلنت واقعا تا آخر عمر میتونه براتون کار بکنه.

اما اگه کسی مسواک نزنه، از نخ دندون استفاده نکنه و برای چکاپ منظم پیشه دندان پزشکش نره همونطور که دندون سالم دچار مشکل میشه و ممکنه از بین بره ایمپلنت دندان هم ممکنه آسیب ببینه و دچار عفونت بشه و در نهایت از بین بره پس جواب این سوال می‌تونه تا آخر عمر باشه اما با شرط و شروطی که گفتیم.

 

 

 

( قسمت 9 سوالات متداول ایمپلنت : مزیت ایمپلنت دندان )

 یکی دیگر از سوالات رایج ایمپلنت دندان این هستش که مزیت ایمپلنت های دندانی واقعا چیه؟
در پاسخ به این سوال باید بگیم که مزیت اصلی ایمپلنت دندان برای کسی که یک یا چند دندان رو از دست داده اینه که دیگه نیاز نیست که دندون‌های مجاور تراش بخوره و آسیب ببینن تا جای خالی دندان با بریج دندانی پر بشه.
ایمپلنت دندان بدون این که به دندون‌های کناری آسیب برسونه میتونه برای این افراد دندون‌ هاشون را بازسازی بکنه.
برای بیمارانی که کاملا بی‌ دندان هستند ایمپلنت‌ ها پایه‌ های مستحکمی رو میتونن ایجاد بکنن که روی این تکیه گاه ها دست دندون جدید یا دندون‌ های جدیدی قرار بگیره که حالا به صورت متحرک یا ثابت باعث میشه که قدرت جویدن ، زیبایی و اعتماد به نفس به بیمار برگرده.
معجزه‌ ایمپلنت اینه که بیمارانی که از بی دندانی کامل رنج میبرن رو میتونه دوباره به مرحله‌ جویدن، دوباره به جامعه و دوباره به جمع خانوادگی برگردونه و این از مزیت ایمپلنت دندانی هستش.

 

 

 

( قسمت 10 سوالات متداول ایمپلنت : شباهت ایمپلنت دندان با دندان طبیعی )

آیا ایمپلنت دندانی دقیقا شبیه دندانی هستش که از بین رفته؟

برای پاسخ به این سوالات رایج ایمپلنت دندان باید بگیم که قبل از اینکه ایمپلنت دندانی رو انتخاب کنید باید توقعتون از درمان رو یه کم بیارین پایین و واقعی‌ تر به درمان نگاه بکنید. تمام تلاش ما اینه که 1 پایه‌ در داخل استخوان فک کار گذاشته بشه و یه روکشی به شما داده بشه که بسیار شبیه به دندونی باشه که از بین رفته.

اما این تشابه تقریبا غیر ممکنه که ایمپلنت دندان با دندان طبیعی که خداوند به شما داده همسان و یکی باشه. اگه بخوام بگم بیشتر از 80 تا 85 درصد ایمپلنت دندانی میتونه شبیه دندون خودتون بشه و براتون مثل اون کار بکنه اما این که فکر کنید که 1 دندون که خدادادی و طبیعت خلقش کرده با تمام اون جزئیات و زیبایی‌ ها رو به دست انسان میشه دوباره بازسازی کرد این یه مقداری توقع بیجاست.

در مورد این سوال رایج ایمپلنت دندان باید بهتون بگم که توقعتون رو یه خورده با واقعیت تنظیم بکنید. معمولا نمره‌ ای که اگه به دندون طبیعی بدیم 20 هستش، معمولا نمره‌ 16، 17 ، و یا 18 میشه به ایمپلنت دندانی از نظر زیبایی و کارایی داده بشه.

 

 

( قسمت 11 سوالات متداول ایمپلنت : مدیریت هزینه دندانپزشکی )

به نظر میرسه که یکی از وظایف ما درمان گرها و دندانپزشکان اینه که وضعیت هزینه‌های درمان رو هم مدیریت بکنیم و درمان‌هایی رو توصیه بکنیم به بیماران و مراجعین که از نظر طول عمر هم مناسب باشن و متناسب با اون هزینه‌ای که بیمار می‌کنه و متحمل میشه ازش بتونه خدمت رسانی بگیره.

در زمینه‌ ایمپلنت خوشبختانه علی‌ رغم اینکه هزینه‌ اولیه‌ درمان ایمپلنت به نظر خیلی بالا میاد و نسبت به درمان‌ های رایج دندانپزشکی گرون‌ تر هستش ، اما معمولا بعد از 5 تا 7 سال هزینه‌ های درمان‌ های رایج دندانپزشکی به شدت گرون‌ تر میشه، به این علت که طول عمر کمتری دارن و احتیاج به ترمیم و احتیاج به دوباره بازنگری و احتیاج به کارهای اضافه دارن .

درسته که ایمپلنت هزینه‌ اولیه‌ بیشتری رو تحمیل می‌کنه به سبد خانوار اما توی سنوات می‌بینید که درمان کاملا به صرفه‌ ای هستش. بنابراین وظیفه‌ ما دندانپزشک‌ ها اینه که قبل از این که در مورد یه درمان تصمیم بگیریم ببینیم که اون هزینه‌ ای که به بیمار تحمیل می‌کنه نسبت به سنواتی که قراره که اون درمان کار بکنه به چه صورت هستش.

برای مثال یه دندونی که تخریب وسیعی داره و احتیاج به پست و کر و روکش داره و احتیاج به عصب کشی مجدد داره و احیانا احتیاج به جراحی لثه داره ممکنه هزینه‌ خیلی زیادی رو در درمان به بیمار تحمیل کنه و نتیجه‌ این کار بیشتر از 2 یا 3 سال هم دوام نداشته باشه در حالی که اگر اون دندون رو خارج بکنیم و ایمپلنت انجام بدید، این درمان ممکنه که چندین و چند سال دوام داشته باشه و بدون مشکل برای بیمار کار بکنه.

اینکه هزینه های ایمپلنت به نظر خیلی زیاد میاد نباید شما رو بترسونه ، چون در طول زمان هزینه های ایمپلنت خیلی مقرون به صرفه تر و منطقی تر نسبت به خیلی از درمان های دندانپزشکی در میاد براتون. این هم یکی دیگر از سوالات رایج ایمپلنت دندان بود که بهتر بود اطلاعاتی در موردش داشته باشین.

 

 

 

( قسمت 12 سوالات متداول ایمپلنت : تعداد مورد نیاز ایمپلنت دندان )

بسیاری از افراد در مورد تعداد مورد نیاز ایمپلنت هایی که نیاز هست براشون می‌پرسن و دغدغشون تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای درمان هستش . برای اینکه بتونم این رو بهتون توضیح بدم باید این سوال رایج ایمپلنت دندان رو به 2 قسمت تقسیم کنیم.

 یه قسمت در مورد بیمارانی هستش که کاملا بی ‌دندان هستن  و یه قسمت در مورد بیمارانی هست که به صورت موضعی بی ‌دندان هستن و دندون‌های قابل توجهی در دهانشون هنوز باقی مونده.

 در مورد بیماران کاملا بی دندان ما 2 تا آپشن اساسی داریم که از ایمپلنت استفاده کنیم. یا با استفاده از ایمپلنت یه دست دندون متحرک به بیمار داده میشه که پایش روی ایمپلنت قرار داره اما متحرکه و باید شب ها برش دارند و از دهان خارج کنند ، که به این درمان میگن اوردنچر.

 یا اینکه طرح درمان به صورت ثابته یعنی این که دیگه گذاشتن و برداشتن در کار نیست و مثل دندون عادی می‌تونن بیمارا مسواک بزنن، نخ دندون بزنن و لازم نیست که شب ها اون رو در بیارن و به این درمان ایمپلنت فیکس یا ثابت گفته میشه .

برای بیماران کاملا بی دندان ما 2 تا آپشن داریم در مورد اولی که اوردنچر هستش یعنی همون دست دندان متحرک که میذارن و برمیدارن برای فک بالا احتیاج به 4 ایمپلنت و برای فک پایین احتیاج به 2 ، 3 یا 4 ایمپلنت است.

از این ایمپلنت ها نرینگی هایی بیرون میزنه که اباتمنت گفته میشه که از سطح لثه بیرون میزنه و داخل دست دندونی که براشون ساخته میشه مادگی تعبیه شده که این نرینگی و مادگی در همدیگه چفت میشه و با کمترین فشار بسته میشه که به این اوردنچر میگن.

 گیر مناسبی به بیمار میده ، زیبایی مناسبی داره و فقط همونطور که گفتم شب‌ها باید برش داریم و بزارش کنار و تمیزکنیم. اگه نیاز باشه که طرح درمان ثابت باشه یعنی دیگه بیمار نمی‌خواد که دندوناش و در بیاره یا بذاره احتیاج هست که برای فک بالا 8 ایمپلنت و برای فک پایین 6 ایمپلنت براشون گذاشته بشه.

روی این 6 ایمپلنت و 8 ایمپلنت مجموعا هر فک 12 دندان و مجموعا 24 تا دندون ثابت به بیمار تحویل داده میشه که اینا دیگه گذاشتن و برداشتن نداره و می‌تونن ازش استفاده کنن و زیبایی فوق‌العاده زیادی داره و برای بیمارانی که جوون ‌تر هستن حتما توصیه می‌کنیم که از طرح درمان ایمپلنت ثابت استفاده بکنن.

البته هزینه‌ بیشتری رو به ما نسبت به درمان اوردنچر تحمیل می‌کنه. اما با توجه به این که ایمپلنت ها در تمام نقاط فک پخش شدن تمام استخوان ناحیه رو حفظ می‌کنه برای همین برای بیمارانی که سن کمی دارن توصیه می‌کنیم که به سمت درمان‌های ایمپلنت ثابت برن.

پس تا به اینجا به صورت خلاصه برای بیماری کاملا بی‌دندان برای هر فک اگر می‌خواد متحرک بذاره 4 ایمپلنت برای فک پایین 2، 3 یا 4 ایمپلنت و اگه می‌خواد که ثابتش بکنه برای فک بالا 8 ایمپلنت و برای فک پایین 6 ایمپلنت نیاز هستش که به طور کامل بازسازی بشن.

برای بیماری که 1، 2 یا 3 دندون رو از دست داده در مورد این بیمارها که ما بهشون میگیم ( پارشیال یا ناحیه ای ) و تعداد زیادی از دندوناشون و دارن ، برای بازسازی 1 دندان احتیاج به 1 ایمپلن هستش ، برای بازسازی 2 دندان احتیاج به 2 ایمپلنت هستش و برای بازسازی 3 دندون می‌تونیم از 2 تا ایمپلنت استفاده کنیم و ایمپلنت عقب و ایمپلنت جلو را با هم پل کنیم که بع این حالت بریج متکی بر ایمپلنت گفته میشود.

برای دندان های قدامی یا جلویی پایین و بالا میشه با 2 تا ایمپلنت صاحب 4 تا دندون شد. چرا؟ چون تو ناحیه‌ جلو لود و فشار فانکشنال خیلی کمتره و این دندان ها توی جویدن نقش کمتری رو ایفا می‌کنن برای همین میشه با 2 تا پایه ایمپلنت 4 تا دندون رو بازسازی کرد البته زمانی که دندون پزشک یا جراح متخصص ایمپلنت صلاح بدونه.

امیدواریم پاسخ به یکی دیگر از سوالات رایج ایمپلنت دندان برایتان مفید بوده باشه.

 

 

( قسمت 13 سوالات متداول ایمپلنت : تصورات اشتباه در درمان دندانپزشکی )

بعضی از مراجعین تصور می‌کنند که اگر ریشه دندونی داشته باشند و این ریشه دندونی رو تو جای خودش نگه دارند و خارجش نکنن این ریشه به حفظ استخون ناحیه کمک می‌کنه.

این تصور کاملاً اشتباهه چون ریشه دندونی که در داخل فک قرار داره چه عصب کشی شده باشه چه عصب کشی نشده باشه این ریشه تاجی نداره و کاملا تخریب شده و از طرفی داخل ریشه دندون کانال هایی وجود داره.

این کانال دندانی یه اتوبان می‌شه از داخل دهان که میکروب‌ها به راحتی می‌تونن از داخل کانال وارد بدن بشن و برن انتهای ریشه و اونجا یک کیست ، عفونت یا التهاب ایجاد کنند و باعث تحلیل استخوان در آن ناحیه بشن.

چون به تجربه می‌بینم خیلی از مراجعینم با این تصور اشتباه ریشه‌ها رو نگه می‌دارند یا خدای نکرده دندانپزشکانی که دارند راهنمایی اشتباه کردن، خواستم این مورد رو یاداوری کنم که اگر ریشه دندانی دارید که چه عصب کشی شده باشه چه نشده باشه و الان قصد ایمپلنت ندارید یا آمادگیشو ندارید یا تایمش رو ندارید لطفاً ریشه‌های دندون خودتون رو حتماً خارج بکنید و یک سال دو سال ، ۶ ماه هر موقع که تونستید برای ایمپلنت اقدام بکنید.

نگهداری اون ریشه‌ها مثل بمب ساعتیه که باعث تخریب موضعی استخوان می‌شه و کاشت ایمپلنت رو به شدت دچار مشکل می‌کنه و نه تنها به میزان استخوان ناحیه کمک نمی‌کنه که وضعیت رو خیلی بغرنج‌ تر و بدتر می‌کنه برای کاشت ایمپلنت و برای جراح و متخصص ایمپلنت.

 

( قسمت 14 سوالات متداول ایمپلنت : اول ارتودنسی یا اول ایمپلنت؟ )

اول ارتودنسی یا اول ایمپلنت؟
خیلی از مراجعین هستند که میخوان درمان ارتودنسی انجام بدن و دندان های خودشون رو مرتب بکنن و در عین حال چند تا دندان ندارند و میخوان اون نواحی رو هم بازسازی کنن و ایمپلنت انجام بدن.
برای فردی که میخواد درمان ارتودنسی انجام بده اول باید ارتودنسی انجام بده و هیچ درمان ایمپلنتی رو انجام نده. چون ایمپلنت ها در واقع مثل یک ستون در استخوان فک عمل میکنند و امکان جابجایی انها دیگه وجود نداره و با کاشت ایمپلنت دست متخصص ارتودنسی برای جابجایی دندان ها و مرتب کردن دندان ها بسته میشه.
دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان برای پاسخ به این سوال رایج و متداول ایمپلنت این طور بیان میکنند که :

 اگر درمان ارتودنسی و مرتب کردن دندان ها رو دارید ابتدا ارتودنسی را انجام بدین و بعد از اون کاشت ایمپلنت دندان و پر کردن جای خالی دندان با استفاده از ایمپلنت رو انجام بدین.

 

 

( قسمت 15 سوالات متداول ایمپلنت : آلرژی به ایمپلنت دندان )

یکی از سوالات رایج ایمپلنت دندان که از من پرسیده میشه اینه که من بدنم به فلزات آلرژی داره آیا ممکنه که بدنم به تیتانیوم یا ایمپلنت آلرژی پیدا بکنه؟

در جواب این سوال متداول ایمپلنت باید بگم که :

ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم هستن و تیتانیوم یه فلز خنثی هستش. فلزات خنثی فلزهایی هستن که با بدن وارد واکنش نمیشن و بدن بهشون واکنش نشون نمیده. اصلا رمز موفقیت ایمپلنت همینه که بدن گول می‌خوره که این قسمتی از خودش هست و روش شروع می‌کنه به استخوان سازی.

بنابراین بسیار بسیار بعید و نادر هستش اگه کسی به تیتانیوم یا ایمپلنت‌های دندانی واکنش آلرژیک نشون میده تقریبا میشه گفت که غیر ممکنه و نگران آلرژی بدن به ایمپلنت نباشیم.

 

 

 

( قسمت 16 سوالات متداول ایمپلنت : پس زدن ایمپلنت دندان !!! )

آیا ممکنه که بدن ایمپلنت دندانی را پس بزنه ؟

دکتر آرش غفوری در پاسخ به این سوال متداول ایمپلنت دندان اینطور توضیح میدهند که:

ببینید پس زدن بیشتر در مورد پیوند اعضا هستش و ایمپلنت اساسا یه جسم خارجی محسوب میشه و همین که با بدن یکی میشه خودش یه معجزه‌ است و بنابر این پس زدن معنی نداره. اما ممکنه که با بدنتون یکی نشه و این معمولا 3، 4 یا 6 ماه بعد از جراحی معمولا دیده میشه و جای نگرانی نیست که بعدها پس بزنه.

پس زدن ایمپلنت اتفاقی نیست که بیفته مگر در موارد خاصی که بهداشت دهان و دندان رو رعایت نکنید یا نخ ندون و مسواک نزنین. پس اگر 3 ماه بعد یا 4 ماه بعد از اینکه جراحی کردید و ایمپلنت با بدنتون یکی شد و سخت شد، یعنی اینکه بدنتون روی این ایمپلنت استخوان سازی کرده و اون رو پذیرفته و اینکه بعدها بخواد اون رو پس بزنه تقریبا محاله.

تاکید میکنم مگر اینکه بهداشت دهان و دندانتون رو رعایت نکنید، مسواک و نخ دندان استفاده نکنید و برای چکاپ منظم پیش متخصص ایمپلنتتون نرید.

 

 

 

( قسمت 17 سوالات متداول ایمپلنت : شیمی درمانی و ایمپلنت دندان )

در افرادی که سابقه‌ شیمی درمانی و پرتو درمانی دارن به خاطر بدخیمی های سلولی که قبلا داشتن آیا میشه از ایمپلنت استفاده کرد؟

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در پاسخ به این سوال متداول و رایج ایمپلنت اینطور توضیح میدهند که:

بله میشه استفاده کرد اما باید حتما 6 ماه از آخرین درمانشون گذشته باشه و حتما باید از پزشک معالجشون مشورت بگیریم و وضعیت سلول‌های خونیشون رو بررسی بکنیم و از سلامت کلی آگاه بشیم بعد از اینکه این مراحل طی شد میتونیم با خیال راحت براشون ایمپلت کار بکنیم و ایمپلنت هاشونم از نظر موفقیت درمان فرقی با افراد عادی نمی‌کنه مگر اینکه پرتو درمانی یا رادیوتراپی تو ناحیه‌ سر و گردن باشه، در این صورت باید حتما با احتیاط و با تمهیدات خیلی خاصی جلو بریم تا موفقیت درمان به خطر نیفته.

 

 

( قسمت 18 سوالات متداول ایمپلنت : مراحل کاشت ایمپلنت دندان )

یکی از سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان که برای خیلی ها پیش میاد و براشون سواله اینه که مراحل کاشت ایمپلنت دندان چیه ؟

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراحی لثه در مورد این سوال رایج ایمپلنت دندان این طور توضیح میدهند که :

برای کاشت ایمپلنت معمولا ما 2 مرحله جراحی داریم مرحله اول وقتی که ایمپلنت رو داخل استخوان فک قرار میدیم و معمولا روی اون رو می‌بندیم یعنی شما اثری از ایمپلنت نمی‌بینید.

بعضیا براشون سوال پیش میاد که خب نتیجه اون ایمپلنتی که اون زیر کاشته میشه چی هستش و چطور تبدیل به دندون برای من میشه؟ جوابش اینه که مرحله‌ دومی در کار هستش که تو این مرحله‌ دوم با یه برش خیلی کوچیک یه پیچی روی اون در ایمپلنتی که در داخل استخوان فک قرار گرفته کار گذاشته میشه که جراحی مرحله‌ دوم نام داره و اسم این پیچ هم هیلینگ یا فرم دهنده‌ نام داره و کارش اینه که لثه رو آماده بکنه و فضایی ایجاد بکنه برای اینکه بتونیم دندونی روی اون ایمپلنتی که کار گذاشته شده به شما تحویل بدیم.

این هیلینگ یا جینجیوال فرمر برای شکل دهی به لثه معمولا 10 روز تا 2 هفته روی لثه قرار میگیره و بعد اون زمان قالب گیری دندان شروع میشه. به طور کلی 2 مرحله برای جراحی ایمپلنت وجود داره اما بعضی از همکارا سلیقشون اینه که تو 1 مرحله این کار و انجام میدن البته ایراد علمی وجود نداره و بعضا این کار و تایید می‌کنن.

اما با توجه به تجربه‌ شخصی که من دارم معمولا تو اون 2 یا 3 ماهی که هیلینگ بسته میشه جرم رو اونا قرار می‌گیره یا فشار زیادی به این سطح زیرین وارد میشه که باعث میشه و ممکنه ایمپلنت زیرین به خطر بیفته، بنابر این امن‌تر و کار مطمئن‌ تر اینه که 2 مرحله‌ انجام بشه و اول ایمپلت داخل قک قرار بگیره و ترمیمش با استخوان فک تموم بشه و بعد بریم فاز مرحله‌ی دوم و قرار دادن هیلینگ رو انجام بدیم و بعد از اون قالب گیری و قرار دادن تاج دندان.

 

 

( قسمت 19 سوالات متداول ایمپلنت : برند ایمپلنت دندان )

کدام برند ایمپلنت بهتر است؟ یکی از بزرگترین سوالات رایج ایمپلنت بیماران وقتی که میخوان تصمیم بگیرن برای درمان ایمپلنت این هستش که کدام برند ایمپلنت بهتر است؟

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان:

متاسفانه جا افتاده که این برندها رو با شرکت کشور سازندشون میشناسن مثلا کره‌ای ، چینی ، فرانسوی ، سوئیسی ، آمریکای ، آلمانی و … ببینید از نظر من که کارم ایمپلنت دندان هستش و به تعداد خیلی زیادی تا به اینجا ایمپلنت کاشتم و تقریبا از همه‌ برندهای ایمپلنت استفاده کردم ، خدمتتون بگم که اون چیزی که باید شما دقت بکنید در انتخابش

1.پزشکتون هستش

2.تخصص و تجربش هستش

3.بهداشت دهانی خودتون

باور کنید گرون‌ ترین ایمپلنت‌ ها هم اگر این موارد رو رعایت نکنید و به دست آدم ناشی گذاشته بشه و یا شما بهداشت تون و رعایت نکنید و مسواک نزنید و برای چکاپ پیش پزشکتون نرید، اون‌ ایمپلنت ها هم بعد از یه مدت شما رو جواب می‌کنن و بدترین ایمپلنت‌ها رو هم بذارید از فلان شرکت یا حتی ایرانی‌ بذارید اما اگه رعایت بهداشت و بکنید توسط یه دست ماهر و با علم و تجربه کار شده باشه می‌تونید که ازش تا آخر عمر استفاده بکنید.

داستان برندها و برندینگ و کشور سازنده یه خورده انحرافی هستش و معمولا باعث میشه که آدما فکر کنن که مثلا یک ایمپلنت از یک کشور معتبر تر که قیمتش 3 یا 4 برابر ایمپلنت کشور دیگری هستش خیلی بهتره در حالی که واقعا اینطوری نیست.

 

 

( قسمت 20 سوالات متداول ایمپلنت : پیوند استخوان دندان )

یکی دیگه از سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان پیوند استخوان دندان هستش. پیوند استخوان واژه ای هستش که خیلیا با شنیدنش وحشت زده میشن و ازش می‌ترسن و گاهی با خودشون میگن، چه خبره و چه بلایی قراره سرم بیاد؟!!!

ببینید پیوند استخوان تا 10 یا 15 سال قبل، یه جراحی پیچیده بود یعنی از یه ناحیه‌ ای از دهانتون یه استخوانی بر میداشتن و میاوردن اون ناحیه‌ای که قرار بود ایمپلننت کاشته بشه قرار میدادن. هم اینکه 2 تا ناحیه درگیر میشد و هم دردناک بود و هم اینکه ، امکان این که این پیوند با همدیگه یکی نشه زیاد بود.

اما خوشبختانه از 10 ، 15 سال قبل به این ور یه تکنیک دیگه‌ ای اومده که امروزه اغلب از این تکنیک استفاده میشه به نام بازسازی هدایت شده‌ استخوان، که تو این تکنیک ما اصلا از استخوان خودتون استفاده نمی‌کنیم از پودر استخوانی که قبلا برای شما تهیه شده و معمولا ریشه حیوانی داره استفاده میشه و معمولا همزمان با قرار دادن پودر استخوان ایمپلنت هم قرار داده میشه و خوشبختانه درد و ناراحتی تقریبا به هیچ عنوان نداره. لطفا از این واژه نترسید و انقدر نپرسید درد داره یا نه؟ به هیچ عنوان درد و ناراحتی نداره.

 

 

( قسمت 21 سوالات متداول ایمپلنت : افرادی که نمیتوانند ایمپلنت کنند )

اگر شما جز این سه دسته از بیماران هستید بهتون توصیه می‌کنم که ایمپلنت انجام ندید یا حداقل فعلا سراغ ایمپلنت نیاین.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت به این افراد توصیه میکنند که سراغ درمان ایمپلنت نروند.

    1.  کسانی که بیماری قلبی عروقی کنترل نشده دارند و کنترل نشده یعنی این که تحت نظر دکترشون نیستن و سرخود داروهایی رو اضافه یا قطع کردن.
    2. کسانی که سیگار خیلی زیادی استفاده می‌کنن و برنامه‌ای برای کم کردن یا قطع اون ندارن. سیگار یکی از دشمنان بزرگ ایمپلنت هستش
    3. افرادی که دیابت کنترل نشده دارن. دیابت کنترل نشده یکی از مهمترین عواملی هست که باعث میشه ایمپلنت با بدنتون یکی نشه و خدایی نکرده پس بزنه و هزینه و وقت و انرژیتون از بین بره.

 

( قسمت 22 سوالات متداول ایمپلنت : کاشت ایمپلنت همزمان با خارج کردن دندان )

یکی دیگر از سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان که خیلی پرسیده میشه اینه که آیا کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان ممکنه؟

خیلی از مراجعین دوست دارن که همزمان که ریشه‌ دندان را خارج می‌کنن همون لحظه ایمپلنتشون رو هم بذارن.

این البته فکر درستی هستش چون هنوز تحلیل استخوانی اونجا اتفاق نیفتاده و ناحیه بی‌حس هستش و زودتر هم به ایمپلنتشون می‌رسند. اما همیشه این کار درست نیست. گاهی وقتها مثلا عفونت فعالی تو اون ناحیه وجود داره، بعضی وقتا جراح نمی‌تونه نقطه‌ مناسبی را برای ایمپلنت پیدا بکنه و گاهی وقتا فضاهای آناتومیک مثل سینوس یا عصب فک پایین جلوگیری می‌کنن از این قضیه که بتونیم همون لحظه ایمپلنت را قرار بدیم.

برای همین اغلب به مراجعین میگم من 90 درصد این کار ر انجام میدم اما 10 درصد احتمال این را بدین که ما نتونیم همزمان با خارج کردن دندان ایمپلنت رو بکاریم. در این مواقع اون ناحیه بسته میشه و کاشت ایمپلنت به دو الی سه ماه بعد موکول میشه.

 

 

 

( قسمت 23 سوالات متداول ایمپلنت : ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت فلپلس )

ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت فلپلس چیه ؟
ایمپلنت فلپس یا ایمپلنت بدون جراحی یکی از تکنیک‌ های کوچیک جراحی ایمپلنت هستش و وقتی که لثه و استخوان بسیار زیادی داشته باشیم هم از نظر ضخامت و هم از نظر طول اون موقع دیگه نیازی نیست که لثه رو برش بزنیم و کنار بزنیم و ایمپلنت را قرار بدیم.

چون در این حالت دیگه قرار نیس پیوند استخوان یا کار دیگه‌ ای انجام بشه پس می‌تونیم از روی لثه ایمپلنت را قرار بدیم.
اما توجه بکنید فقط پنج درصد افرادی که برای ایمپلنت مراجعه می‌کنن به میزان کافی لثه و استخوان باقیمانده دارن و در نود و پنج درصد مواقع استفاده از این تکنیک باعث میشه که طول عمر ایمپلنتتون به شدت کم بشه چون جراح هیچ دیدی نسبت به زیر لثه نداره و اگه بخواد که جراحی‌ های مثل پیوند استخوان و جراحی‌ های ترمیمی دیگه کنارش انجام بده عملا نمیتونه. پس میتونیم بگیم که این روش تکنیک خوبی هستش اما با شرط و شروطی که گفتیم.

 

 

 

( قسمت 24 سوالات متداول ایمپلنت : ترمیم دندان یا ایمپلنت دندان؟ )

خیلی وقت ها یه دندونی داخل دهان هست که یا شکسته یه طرفش و یا ترمیمش ریخته و پیش دندونپزشک های مختلف مراجعه کردیم و هر کی یه نظری داده و در نهایت هنوز به نتیجه‌ ای در مورد این که با این دندان چیکار بکنیم نرسیدیم.

از نظر من اگر دندونی دارید که ماده‌ ترمیمی روی کانال دندان‌ ها را مسدود کرده و کانال دندان‌ ها به طور مناسبی عصب کشی شده به طوری که عفونتی نداریم و دردی نداریم، و ضایعه‌ ای در عکس رادیوگرافی نیست شما می‌تونید که این دندون را نگه دارید تا زمانی که فرصت مناسبی براش پیدا شده و برای ایمپلنت اقدام کنیم . پس تو این موضع می‌تونید که صبر کنید اما اگر اون ترمیم روی دندان افتاده باشه و کانال دندون بیرون باشه و یا عصب کشی کامل انجام نشده باشه اون عصب‌ کشی یا اون کانال دندان در حکم یک اتوبان هستش برای میکروب‌ هایی که در داخل دهان وجود دارن که به راحتی از داخل کانال دندان میرن به انتهای ریشه و اونجا برای شما عفونت و کیست درست میکنن و دقیقا مثل بمب ساعتی میمونه برای همین در این صورت توصیه اینه که حتما ریشه دندان خارج بشه.

بنابر این اگر امکان یا زمانش یا هزینش برای ایمپلنت را در حال حاضر نداریم اول ریشه خارج بشه بعد وقتی که زمان و شرایط مناسب شد برای ایمپلنت اقدام کنید. نگهداری ریشه‌ های بدون ترمیم مناسب یا با عفونت صلاح نیست و اوضاع را بدتر و پیچیده‌ تر می‌کنه.

 

 

 

 

 

( قسمت 25 سوالات متداول ایمپلنت : دندان لق را باید کشید !!! )

حتما شنیدید که میگن دندون لق را باید کشید اما من به عنوان یه جراح و متخصص ایمپلنت و لثه اصلا به این جمله اعتقاد ندارم.
خیلی وقتا دندون‌ هایی هستند که لق هستند اما این لقیشون به حدی نیست که شما را دچار مشکل کرده باشن و مقدار کمی لق هستند.
این لقی دندان را من می‌تونم به دو دسته تقسیم کنم :1. دندون‌هایی که لقیشون پیش رونده یا پراگرسیو هستش یعنی هی داره بدتر و بدتر و بدتر میشه

2.دندان هایی هستند که از قبل لق شده و این لقی همونطوری مونده
اگر دندانی لق هست اما درد نداره و موقع جویدن به شما آسیب نمی‌زند و مشکلی نداره، یعنی مشکل عفونت ریشه و عفونت عصب دندان نداشته باشه شما میتونید که سال‌ های سال اون رو نگه دارید و لزومی نیست که اون رو خارج کنیم. در حالی که دندونی که پراگرسی داره یعنی لقیش پیش‌ رونده‌ است این نشونه‌ تحلیل پیش‌ رونده‌ استخوان اطرافش است. و به احتمال زیاد باید بعد از معاینه کشیده بشه.

 

 

( قسمت 26 سوالات متداول ایمپلنت : سن کاشت ایمپلنت دندان )

یکی دیگه از سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان که اپرسیده میشه اینه که سن کاشت ایمپلنت چند سالگی است؟  دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در این زمینه اینطور بیان میکنند که :

بیمارانی داریم که سنشون 35 به بالاست و معمولا نگران دندان های از دست رفتشون هستند. باید به این افراد بگم که اصلا نگران دندان های از دست رفتشون نباشند. ایمپلنت درمان بسیار مناسبی برای شماست. البته بهترین کار و درمان این بود که از دندان هاتون به بهترین حالت نگه داری میکردید. اما باز دیر نشده و میتونید با روش کاشت ایمپلنت، دندان های از دست رفتتون رو بدست بیارید.

 

 

( قسمت 27 سوالات متداول ایمپلنت : حداقل سن کاشت ایمپلنت دندان )

یکی دیگه از سوالات متداول ایمپلنت در مورد حداقل سن کاشت ایمپلنت هستش که گاهی وقتا از من سوال میشه.

ببینید ایمپلنت محدودیت نداره و میتونید تا سن، هشتاد و نود سالگی هم از ایمپلنت استفاده بکنیم. اما برای افرادی که زیر هیجده سال هستن حتما و حتما باید از اتمام رشد فکی اطمینان حاصل بکنیم و بعد سراغ ایمپلنت بریم.

برای دختر خانم ها چون فکشون یه رویش ثانوی هم داره گاها توصیه میشه که تا بیست یا بیست و دو سالگی هم صبر بکنیم و بعد از این سن از ایمپلنت استفاده بکنیم اما به طور کلی حداقل سن برای اینکه از ایمپلنت بتونیم استفاده بکنیم هجده سال هستش و قبل هجده سال صلاح نیست که ایمپلنت کار گذاشته بشه.

 

سوالات متداول ایمپلنت : قسمت 28 (چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کرد؟)

چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کرد؟

یه سوالی که خیلی از من پرسیده میشه و ذهن خیلی ها رو درگیر کرده اینه که چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت نمود. بعضی از افراد میگن که ما 10 ، 15 ساله که دندان خودمون رو کشیدیم مگه بازم میشه ایمپلنت کرد؟
در جواب باید بگم بله میشه!!! درسته که استخوان فک در این مدت تحلیل رفته و درسته که مشکلات خاص جای خالی دندان وجود داره اما باز بهترین حالت اینه که ایمپلنت انجام بدیم و قطعا بهتر از حالتی هستش که بخوایم دندان های کناری رو تراش بدیم و از بریج دندان استفاده کنیم.

 

 

 

 

سوالات متداول ایمپلنت : قسمت 29 ( اوردنچر )

اوردنچر در واقع روشی بر پایه ایمپلنت دندان است، که بیمار به کمک آن می تواند مشکلات ناشی از بی دندانی در فک بالا و پایین خود را حل کند. در واقع در این روش به واسطه استفاده از ایمپلنت در فک بیمار، دست دندان مصنوعی ساخته شده برای بیمار، در جای خود محکم می ماند و مشکلات دست دندان های مصنوعی قدیمی؛ همچون سفتی دندان، شلی دندان، لقی دندان، بیرون افتادگی ناگهانی آن از دهان، شکستگی دست دندان به واسطه عدم تناسب با وضعیت فک بیمار، و تحلیل رفتن استخوان فک بیمار به واسطه استفاده از دست دندان مصنوعی سنتی ، در این افراد دیده نخواهد شد.

 

 

 

سوالات متداول ایمپلنت : قسمت 30 ( عکس رادیوگرافی ایمپلنت )

برای شروع جراحی ایمپلنت و برای بررسی دقیق وضعیت موجود دندان ها ما به 2 عکس رادیوگرافی احتیاج داریم.

1. عکس رادیوگرافی opg که یک نمای کلی و سراسری از وضعیت فک به ما میدهد. و ما برای معاینه اولیه به این عکس احتیاج داریم.

2.حالا بنا بر صلاحدید جراح ممکن است که به عکس دیگری احتیاج باشد که به آن CBCT یا عکس رادیوگرافی 3 بعدی میگویند. این عکس علاوه بر این که نمای 2 بعدی استخوان فک را نشان میدهد ، ضخامت استخوان، وضعیت عصب فک پایین و وضعیت سینوس فک بالا را نیز به ما نشان میدهد که میتوان با استفاده از آن طرح درمان دقیق تری را ارائه کرد. عکس رادیوگرافی CBCt برای تمام بیماران لازم نیست. و در مواقعی که نقصی در ناحیه باشد و یا عارضه خاصی در ناحیه موجود باشد متخصص ایمپلنت از CBCT استفاده میکند. هزینه CBCT از عکس های معمولی گرانتر است اما نسبت به هزینه ای که برای درمان ایمپلنت انجام میدهید اصلا به چشم نمیاد.

 

 

 

رشت،میدان صابرین،ابتدای بلوار قلی پور،جنب خیابان نواب،پلاک 184 رشت, گیلان, 4163733955
01332134040
09303012500
02122246002

تلفن تماس  شعبه رشت : 01332134040 و 09303012500

تلفن تماس  شعبه تهران: 02122246002 و 09002226001

 

 

پاسخ به سوالات رایج و متداول ایمپلنت دندان توسط دکتر آرش غفوری

4.8/5 - (43 امتیاز)

10 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید ایمپلنت فوری زمانی که پایه گذاشته میشه بلافاصله تاج هم گذاشته میشه ؟

    • در جواب باید بگم که منظور از ایمپلنت فوری یعنی خارج کردن دندان و بلافاصله کاشت ایمپلنت.
      بعد از کاشت ایمپلنت شما باید به مدت حداقل 4 ماه به فیکسچز کاشته شده مهلت بدین تا به خوبی با استخوان فک جوش بخوره و سپش اقدام به گداشتن تاج دندان بکنید. در غیر اینصورت به احتمال قوی ایمپلنت فیل خواهد شد.

  2. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم ایمپلنت تو چند مرحله انجام میشه
    و اینکه بعد چند ماه پروتز گذاشته میشه

    • سلام
      در صورتی که محل کاشت ایمپلنت عفونت شدید و مشکل خاصی نداشته باشه.تو یک جلسه کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت و در صورت نیاز پیوند استحوان و سینوس لیفت انجام میشه. بعد از این مرحلخ حدود 4 ماه طول میکشه که فیکسچر ایمپلنت با استخوان فک جوش بخوره و به اصطلاح یکی بشه…در نهایت متخصص پروتز اسکن یا قالب برای ساخت پروتز دندان را انجام و تاج دندان بر روی پایه ایمپلنت گذاشته میشه.

  3. مطالب بسیار مفید و آموزنده ای بود. بیشتر سوالاتی که در مورد ایمپلنت داشتم پاسخ داده شد🌹 ممنون از اقای دکتر غفوری بخاطر ویدئو های مفیدشون🌹

    • سلام وقتتون بخیر
      میخاستم بدونم برندایمپلنت درموفقیت ایمپلنت تاثیرداره؟؟

    • سلام
      در کاشت و جراحی ایمپلنت دندان همونطور که در ویدیو مربوط به برند ایمپلنت دندان گفته شد مواردی وجود داره که در موفقیت کاشت ایمپلنت نقش داره از جمله مارک و برند سازنده ایمپلنت. اما این رو بدونید که مهمترین فاکتور در موفقیت کاشت ایمپلنت تخصص و مهارت دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت و بهداشت دهان و دندان و استفاده درست و منظم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر