ایمپلنت دندانتعداد مورد نیاز ایمپلنت دندان

 

اگر شما یکی از افرادی هستید که می خواهید از پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود استفاده کنید ممکن است به دلیل پرهزینه بودن قیمت ایمپلنت دندان و شرایط دیگر این سوال برایتان مطرح شود که تعداد مورد نیاز ایمپلنت دندان برای پروتزهای متکی بر ایمپلنت چه تعداد است.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت ارائه دهنده انواع کاشت ایمپلنت دندان به صورت تخصصی همراه با نتایج موفقیت آمیز و ایده آل برای بیماران خود می باشد.  پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت دندان پروسه طولانی تری نسبت به سایر دندان های مصنوعی و جراحی دارند. وقتی صحبت از تعداد ایمپلنت های دندان برای پروتز ها به میان می آید، عوامل مختلفی وجود دارد که نقش مهمی را در تعداد مورد نیاز کاشت ایمپلنت ایفا می کنند.

 

پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت دندان

افرادی که برای جایگزینی دندان های خود پروتزهای دندانی متکی بر ایمپلنت دندان را انتخاب می کنند ابتدا توسط متخصص ایمپلنت دندان تحت معاینه و بررسی کامل دهان و دندان قرار می گیرند. این معاینات دقیق به این دلیل انجام می شوند که مشخص شود آیا بیمار کاندید مناسبی برای پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت دندان می باشد یا خیر. اگر بیمار دارای سلامت کلی دهان و تراکم مناسب استخوان فک باشد درمان شروع می شود. همانطور که می دانید ایمپلنت ها برای قرار گرفتن درون استخوان فک نیاز به جراحی دارند به همین دلیل بیمار باید انتظار روند بهبودی به مدت سه تا شش ماه را داشته باشد.

 

 

 

تعداد مورد نیاز ایمپلنت دندان برای پروتزهای دندانی

وقتی صحبت از تعداد ایمپلنت های لازم برای حمایت از پروتزهای دندانی می شود، بستگی به این دارد که بیمار آیا به دندان مصنوعی پارسیل (تکی) یا کامل یا پروتز ثابت و یا پروتز متحرک نیاز دارد. همچنین به میزان تراکم استخوان فک بیمار بستگی دارد، زیرا ممکن است ایمپلنت های بیشتری برای ایجاد ریشه مصنوعی دندان برای بیمارانی دچار کمبود استخوان فک سالم نیاز باشد.

بسیاری از بیماران ممکن است فقط به دو، سه یا چهار ایمپلنت برای حمایت  پروتزهای دندانی جایگزین دندان های از دست رفته خود نیاز داشته باشند، و برخی دیگر به ایمپلنت های بیشتری نیاز دارند. اگر فقط یک دندان از دست رفته دارید، فقط به یک ایمپلنت نیاز دارید. اگر دو یا چند دندان از دست رفته دارید ممکن است برای هر دندان، یک ایمپلنت احتیاج نداشته باشید ، تعداد کاشت ایمپلنت دندان مورد نیاز با توجه به حجم استخوان در محلی که قرار است ایمپلنت گذاشته شود تعیین می شود.

جای خالی سه دندان از دست رفته در هر قسمت از دهان معمولا به کاشت دو ایمپلنت دندان نیاز دارد. همچنین جای خالی چهار دندان از دست رفته در جلوی دهان به طور معمول نیاز به کاشت دو ایمپلنت دندان  دارد که  از چهار تاج دندان پشتیبانی می کنند. و جای خالی چهار دندان از دست رفته در پشت دهان معمولا به کاشت سه ایمپلنت دندان نیاز دارد که از چهار دندان پشتیبانی می کند.

حداقل تعداد مورد نیاز ایمپلنت دندان برای جایگزینی کامل فک بالا توسط پروتز ثابت هشت عدد و فک پایین شش عدد است. یعنی در صورتی که فک بالای بیمار کاملا دندان های خود را از دست داده باشد، معمولا با کاشت هشت عدد ایمپلنت و شش عدد ایمپلنت برای فک پایین می تواند دارای پروتزی شود که شبیه دندانهای طبیعی او می باشد. این پروتزها ثابت هستند و در هیچ صورتی قابل در آورده شدن توسط بیمار نمی باشند.

 

 

 

برای کاشت ایمپلنت در فک بالا باید ارتفاع استخوان در حد مناسب باشد. چرا که بلافاصله پس از استخوان فک، حفره سینوس وجود دارد و اگر استخوان ارتفاع کافی نداشته باشد ممکن است ایمپلنت غشای سینوس را سوراخ کرده و وارد حفره سینوسی شود. برای افرادی که استخوان فک بالا آنها ارتفاع کافی ندارد، عمل لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. در بعضی موارد هم به جای جراحی لیفت سینوس از مینی ایمپلنت ها استفاده می‌شود که در این صورت دستورالعمل کار، برای کاشت ایمپلنت دندان متفاوت خواهد بود. در این صورت بیمار نیاز به جراحی لیفت سینوس و یا پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت نخواهد داشت.

 

تعداد مورد نیاز کاشت ایمپلنت دندان برای پروتزها با توجه به ثابت بودن آنها یا پروتزهای متحرک متفاوت می باشد:

تعداد ايمپلنت لازم جهت اوردنچر متکی بر ایمپلنت فک پایین

حداقل ایمپلنت لازم جهت پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت فک پایین دو عدد است ولی معمولا تعداد مورد نیاز کاشت ایمپلنت لازم بین دو الی چهار عدد متغیر است که تعداد لازم را عواملی مثل میزان استخوان از دست رفته و همچنین وجود دندان ها در فک مقابل تعیین می کند.

تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر متکی بر ایمپلنت فک بالا

حداقل ایمپلنت لازم برای پروتز متحرک متکی بر کاشت چهار عدد پایه تیتانیومی ایمپلنت می  باشد یعنی کمتر از تعداد مورد نیاز برای حمایت از پروتزهای ثابت می باشد.

 

برنامه ریزی در مورد جایگزینی افرادی که تمام دندان های خود را از دست داده اند و پروتزهای ثابت تحت حمایت ایمپلنت دندان را انتخاب کرده اند به عوامل دیگری هم بستگی دارد که باید در نظر گرفته شود.

 

فاکتور های بسیار مهم دیگر شامل:

  • نوع مواد به کار رفته در پروتز
  • یک قسمتی یا چند قسمتی بودن پروتز
  • فاکتور های زیبایی مثل خط لبخند
  • وضعیت دندان های روبرو
  • فضای قابل دسترس بین دو فک بیمار
  • ساختار دهان
  • چگونگی کاشت ایمپلنت ها در فک
  • بهداشت بیم
  • انتظارات و شرایط بیمار

بصورت کلی باید در نظر داشت که برای تمام بیماران از یک راه درمانی واحد نمی‌توان استفاده کرد و ریسک ها و منافع هر کدام از روشها را در انتخاب تعداد ایمپلنت برای هر طرح درمان باید مورد بررسی قرار داد تا بتوان یک درمان مناسب برای بیمار ارائه کرد.

 

 

 

جمع بندی

تعیین تعداد ایمپلنت های مورد نیاز و نوع پروتز بیمار معمولا مواردی تجربی هستند یعنی متخصص ایمپلنت دندان دندان با توجه به تجربیات بدست آمده و معاینات و شرایط سلامتی دهان و دندان بیمار و شرایط مالی او طرح درمان دقیقی ارائه می کند.

شما عزیزان میتوانید برای محاسبه حدود قیمت با توجه به تعداد ایمپلنت مورد نیاز و برند ایمپلنت به جدول قیمت ایمپلنت دندان مراجعه نمایید. همچنین میتوانید برای دریافت طرح درمان مناسب و آگاهی از تعداد مورد نیاز ایمپلنت، برای خود وقت ملاقات از طریق تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری دریافت نمایید.

استفاده از برنامه ریزی دیجیتال در تعیین مناسب ترین و سودمند ترین نحوه کاشت ایمپلنت دندان کمک می کند، در مواردی مثل انتخاب کاشت مینی ایمپلنت ها و یا انجام سینوس و ایمپلنت پایه بلند کمک کننده هستند. دستگاه های CAM – CAD  کمک قابل توجهی در زمینه پروتز ها و بهتر شدن تطابق آنها با ایمپلنت ها می کند.

دکتر آرش غفوری متخصص باتجربه و ماهر ایمپلنت دندان و جراحی لثه با داشتن تجربه های موفقیت آمیز زیاد در طی سالهای گذشته یک انتخاب مطمئن برای کاشت ایمپلنت های دندانی شما جهت جایگزینی دندان های از دست رفته و بازسازی لبخند زیبا و مورد نظر شما می باشد.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر