ایمپلنت دندانمحدودیت سنی کاشت ایمپلنت

یکی از سوالات پرتکرار مراجعین عزیز ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت دکتر آرش غفوری در مورد کاشت ایمپلنت دندان این است که آیا برای کاشت ایمپلنت محدودیت سنی وجود دارد؟ شاید این سوالی باشد که شما کاربران محترم هم مدتی است که به دنبال پاسخ آن بوده باشید.

 

 

آیا کاشت ایمپلنت دندان محدودیت سنی دارد؟

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده یا کودکتان یک یا چند دندان طبیعی خود را از دست داده باشید، ممکن است برای جایگزینی دندان از دست رفته خود به فکر کاشت ایمپلنت باشید، چون حتما بارها شنیده اید که کاشت ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان های طبیعی است واین موضوع کاملا حقیقت دارد. به این صورت که پایه تیتانیومی ایمپلنت به عنوان ریشه طبیعی دندان عمل می کند و پشتیبان مطمئنی برای تاج دندان نصب شده می باشد. ایمپلنت ها هم از نظر ظاهر هم عملکرد خیلی بهتر از دندان های مصنوعی هستند. کاشت ایمپلنت دندان از جابجایی و تغییر موقعیت دندان های طبیعی باقیمانده جلوگیری می کند. از دیگر مزایای مهم ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبودی توانایی جویدن و صحبت کردن
  • ثبات و ماندگاری طولانی
  • ظاهر و عملرد طبیعی دقیقا شبیه دندان های طبیعی
  • جلوگیری از افتادگی و پیری زودرس صورت
  • اطمینان از ثبات دندان ها هنگام غذا خوردن، خنده، سرفه یا عطسه

معمولا عواملی مثل پوسیدگی یا بیماری های لثه و عفونت و… علت از دست دادن دندان در بزرگسالان می باشد ولی کودکان و نوجوانان بیشتر در سانحه و حوادث درحین بازی یا ورزش دندان خود را از دست می دهند. کاشت ایمپلنت دندان با وجود همه این مزایا، ممکن است انتخاب مناسبی برای همه نباشد.

البته تقریبا هیچ محدودیت سنی برای ایمپلنت دندان وجود ندارد و کاشت ایمپلنت برای افراد سنین بالا حتی افراد مسنی که سالها از پروتزهای متحرک استفاده کردند در بیشتر موارد موفقیت آمیز بوده است. معمولا، کاشت ایمپلنت دندان را برای بیماران سنین خیلی پایین (زیر 18 سال) توصیه نمی کنند. چون افراد زیر 18 سال در حال رشد هستند و استخوان فک آنها به طورکامل رشد نیافته است.

کمترین سن برای کاشت دندان در دختران ۱۵ سال و برای پسران ۱۷ سال است. چون رشد زنان معمولاً زودتر از مردان به اتمام می‌رسد، کاشت دندان دختران را می‌توان در سن پایین‌ تر انجام داد. البته دندانپزشک باید آماده بودن فک بیمار را قبل از تصمیم‌ گیری نهایی تایید کند.

البته دکتر آرش غفوری مراجعین خود را حتی آنهایی که زیر 18 سال دارند به صورت کامل معاینه می کنند تا بتواند تعیین کنند که آیا کاشت ایمپلنت دندان برای بیمار مناسب است یا خیر و سپس طرح درمان دقیق و مناسب را ارایه میدهند.

بزرگسالان در هر سنی که باشند، جایگزین کردن دندان های از دست رفته برایشان یک موضوع بسیار مهم است. چون با از دست دادن دندان توانایی صحبت کردن و غذا خوردن در بیمار محدود می شود و کاشت ایمپلنت باعث بهبود این توانایی می شود.

همچنین جایگزینی دندان از طریق ایمپلنت از منحرف شدن و ناهماهنگی دندان های دیگر که جای خالی دندان علت آن است جلوگیری می کند. البته یکی از موارد خیلی مهم دیگر افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایت از لبخند می باشد.

 

 

 

چرا کاشت ایمپلنت دندان نمی تواند انتخاب مناسبی برای کودکان و نوجوانان باشد؟

مناسب نبودن کاشت ایمپلنت دندان برای کودکان به این دلیل است که کاشت پایه تیانیومی ایمپلنت درون استخوان فک نیاز به استخوان فک تکامل یافته دارد که معمولا استخوان فک هر فردی تا اواخر سالهای نوجوانی یا حتی اوایل سالهای بزرگسالی به رشد خود ادامه می دهد.

زمانی که کاشت ایمپلنت درون استخوان فک تکامل نیافته انجام شود، پایه تیتانیومی کاشته شده مانع از رشد درست استخوان فک می شود و باعث کج شدن و ناهماهنگی دندان های دیگر می شود.

به همین دلیل بیشتر متخصصین ایمپلنت دندان در موارد خیلی کم کاشت ایمپلنت را برای افراد زیر 18 سال انجام می دهند. البته همانطور که گفتیم این محدودیت سنی مطلق نیست زیرا رشد فک ممکن است در افراد در سنین مختلف متفاوت باشد.

دکتر آرش غفوری برای مناسب بودن تراکم استخوان فک بیمار از تصاویر اشعه ایکس در بررسی و معاینات خود استفاده می کند. ممکن است تصاویر به دست آمده از اشعه ایکس نشان دهد که در بعضی موارد یک نوجوان از تراکم و رشد کافی استخوان فک برای کاشت ایمپلنت برخوردار باشد.

 

آیا از دست دادن دندان‌های شیری هم نیاز به جایگزینی دارند؟

اگر کودک دندان شیری خود را از دست دهد نیاز به اقدام خاصی نیست چون بعد از مدتی به طور طبیعی دندان دائمی جایگزین دندان شیری می شود.

 

اگر ایمپلنت دندان برای کودکان یک انتخاب مناسب نیست پس چه روش های دیگری می تواند در جایگزینی دندان های از دسته رفته کودک یا نوجوان مناسب باشد؟

• اولین راه حل برای جایگزینی ایمپلنت دندان در کودکان استفاده از فیلیپر است. دندان مصنوعی فلیپر نوعی پروتز سبک است که به راحتی قابل جدا کردن است و برای جایگزینی موقت یک یا چند دندان کاربرد دارد.

• دومین روش پیشنهادی برای کودکان استفاده از دندان مصنوعی موقت است که از جنس اکرولیک بوده و هم برای دندان های عقب و هم برای دندان های جلو کاربرد دارد.

• یکی دیگر از روش های جایگزینی دندان برای کودکان بریج مریلند است. بریج مریلند از یک روکش در وسط و دو نگه دارنده در طرفین تشکیل شده است. این نگه دارنده ها به دندان‌های دو طرف جای خالی متصل می شوند و باعث ثابت شدن روکش از طریق دندان‌ های مجاور می‌شود. البته بهتر است بدانید که این روش برای دندان های قدامی اصلا گزینه مناسبی نیست.

• کاور دندان یکی دیگر از روش های مناسب برای پر کردن جای خالی دندان در کودکان است. این یک روش پرکاربرد است که نگهداری از آن اصلا کار سختی نیست. کاورهای دندان از جنس رزین و در شکل های مختلف ساخته می شوند. البته این کاورها به دلیل ظاهر مات و تراشیده شده برای دندان های جلو، مناسب نیستند چون مصنوعی بودن آن کاملا مشخص می شود.

• ریتینر اسیکس (شفاف)، مورد مناسب دیگر است. ریتینر قطعه ای پلاستیکی است که برای هر فرد به صورت سفارشی و مخصوص ساخته می شود و به سقف دهان و دندان های بالا وصل می شود. این نوع از ارتودنسی هم برای دندان های جلو هم برای دندان های عقبی گزینه بسیار مناسبی است.

• از دیگر موارد جایگزین برای ایمپلنت دندان در کودکان می توان به باندینگ و ارتودنسی دندان نیز اشاره کرد.

 

 

 

 

جمع بندی

معمولا افراد در سنین 20، 30، 40 یا 50 سالگی دوست ندارند که دندان مصنوعی داشته باشند. با این حال ولی در واقع، از دست دادن دندان و جایگزین کردن آن در بین بزرگسالان به خصوص افراد جوان بسیار رایج است.

مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری این اطمنیان را به شما می دهد که در هر سنی که باشید، با توجه به مساله محدودیت سنی که بررسی شد، یعنی به جز سنین کودکی و نوجوانی کاشت ایمپلنت دندان می تواند یکی از بهترین و موفقیت آمیز ترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته شما باشد.

دکتر آرش غفوری در تشخیص روش مناسب جایگزینی دندان برای بیماران خود نه تنها سن، بلکه اهداف، انتظارات، بودجه، سلامت دندان و سایر عوامل بیمار را نیز مورد بررسی قرار می دهد تا با یک طرح درمان کامل و مناسب بهترین روش درمانی را برای مراجعین خود ارایه نماید.

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر