ایمپلنت دندانمراقبت های بعد از ایمپلنت

مراقبت های بعد از ایمپلنت

ایمپلنت دندان، یکی از روش هایی می باشد که برای جایگزین کردن دندان طبیعی از دست رفته استفاده می شود. ایمپلنت، در واقع یک پیچ تیتانیومی می باشد که درون فک جاسازی می گردد و بر روی آن روکش دندانی قرار می گیرد. ایمپلنت دندان را می توان بهترین روش برای جایگزینی دندان طبیعی دانست زیرا طول عمر بسیار زیادی دارد و با دندان طبیعی تفاوت چندانی ندارد. علاوه براین هیچ مشکلی در تکلم و خوردن غذا ایجاد نمی کند. نکته ای که بعد از کاشت ایمپلنت خیلی مهم می باشد مراقبت های بعد از آن است. مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت در بهبود آن تأثیر زیادی دارد. گاهی اوقات بدلیل رعایت نکردن نکاتی ممکن است کاشت ایمپلنت دندان ناموفق باشد و مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند. مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت به چند دوره تقسیم می شوند. یکسری از مراقبت ها مربوط به روزهای اول بعد از کاشت می باشد و یکسری از مراقبت ها به صورت طولانی مدت است. رعایت کردن این مراقبت ها باعث می شود تا ایمپلنت شما طول عمر بیشتری داشته باشد.

جراحی کاشت ایمپلنت دندان مانند همه جراحی های دیگر بعد از عمل می تواند تبعات و عوارضی مثل خونریزی یا درد و یا عفونت و تورم داشته باشد. پایه تیانیومی ایمپلنت از طریق برش و جراحی بافت لثه درون استخوان فک قرار میگیرد بنابراین مقداری درد و تورم بعد از جراحی در دوره نقاهت طبیعی است. یکی از سوالات و نگرانی های بسیاری از بیماران ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در رشت بعد از جراحی کاشت دائمی دندان ( کاشت ایمپلنت ) این است که چه اقداماتی برای کاهش درد و سرعت روند بهبودی لازم است و معمولا دارو های لازم بعد از کاشت ایمپلنت و مراقبت های بعد از ایمپلنت را برای بیمار توضیح میدهند.

در ادامه موارد مهم و لازم بعد از جراحی کاشت ایمپلنت را توضیح میدهیم، پس تا ادامه مطلب همراه  ما باشید.

 

 

داروهای تجویزی بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

 معمولا متخصصین ایمپلنت و جراحان بعد از پایان جراحی برای جلوگیری و متوقف کردن درد و خونریزی بیمار اقدامات لازم و داروهای تجویزی مناسب را برای بیمار توضیح و مراقبت های بهداشتی بعد ایمپلنت می دهند.

اکثر متخصصین برای از بین بردن خونریزی ها، ورم و کبودی ها و احتمالا درد های موضعی مصرف آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد (مسکن) را پیشنهاد می کنند. داروهای آنتی بیوتیک  برای جلوگیری از عفونت های احتمالی توصیه می شوند و استفاده از قرص هایی مثل استامینوفن، ایبوپروفن، Nuprin ,Advil و …می تواند در کاهش درد ها بسیار موثر باشند. البته توجه داشته باشید که مصرف هرگونه دارویی باید با دستور پزشک باشد .

در صورت شدید شدن علائم مثل تب و تورم شدید باید هر چه سریعتر با متخصص خود تماس بگیرید. اگر فردی به هر دلیلی نتواند از داروی مسکن ایبوپروفن استفاده کند، می تواند هر ۴ ساعت یک بار قرص Tylenol مصرف کند. در صورت درد شدید بعد از جراحی ممکن است متخصص ایمپلنت داروهای زیر را علاوه بر ایبوپروفن برای بیمار تجویز کند:

  • ویکودین
  • نورکو یا لورتاب (هیدروکدون با استامینوفن)
  • تیلنول با کدئین یا پرکوست (اکسی کدون با استامینوفن)

در زمان مصرف این داروها رانندگی نکنید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. علاوه بر داروهای مسکن ژل های تسکین دهنده درد نیز در کاهش درد اثر گذار هستند. به این صورت که به اندازه خمیدگی سر سرنگ، مواد داخل آن را بر روی تاج دندان تزریق می‌ کنید. این ژل نوعی تسکین دهنده درد دندان است.

تب و لرز ادامه دار:

عفونت یکی از عوامل ایجاد تب و لرز در بدن است. در صورتی که ایمپلنت دندان دچار عفونت شود به شدت باید جدی گرفته شود و سریع اقدام به درمان صورت بگیرد. به این دلیل که عفونت ایمپلنت دندان اگر به موقع درمان نشود می تواند آسیب جدی به لثه وارد کند و موجب از بین رفتن بافت آن در اطراف ایمپلنت دندان شود.

در برخی موارد حتی ممکن است به بیرون آمدن ایمپلنت دندان از استخوان منجر گردد. از سوی دیگر نادیده گرفتن عفونت لثه ها در دراز مدت موجب ورود باکتری ها به خون شده و آسیب جدی به بیمار وارد خواهد کرد. تب و لرز از علائم هشدار دهنده در این زمان است. بنابراین به شدت توصیه می شود در صورت بروز تب و لرز بعد از ایمپلنت دندان به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید و به مصرف دارو اکتفا نکنید.

در اکثر موارد میزان عفونت ایمپلنت دندان کم است. در این صورت پزشک با تجویز آنتی بیوتیک، آن را درمان خواهد کرد. اما گاهی ممکن است عفونت بسیار شدید بوده و نیاز به درمان وسیع تر آن باشد که این عمل طبق تشخیص دندانپزشک و با استفاده از تجهیزات دندانپزشکی یا لیزردرمانی و… انجام خواهد شد.

 

 

 

نکات ضروری مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

تا به این جا با مواردی در مورد عمل ایمپلنت دندان آشنا شده ایم؛ اما زمانی که شما ایمپلنت را انجام می دهید، فرآیند درمانی تان به اتمام نرسیده است. مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت به اندازه خود عمل کاشت اهمیت دارد و اگر آن ها را به درستی انجام ندهید، ممکن است در ایمپلنت دندان مشکلاتی ایجاد شود. پس باید مراقبت های پس از ایمپلنت را خیلی مهم و تاثیر گذار در نظر بگیریم. در ادامه یک سری مواردی را به شما می گوییم که حتما باید آن ها را انجام دهید.

افراد سالخورده ، بیماران دیابتی و افراد سیگاری همچنین بیمارانی که مشکل سیستم ایمنی بدن دارند یا از کمبود یا اضافه وزن رنج می برند بعد از جراحی ایمپلنت بیشتر در معرض عفونت هستند. البته درد و خونریزی موضعی بعد از کاشت دندان طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. بیمار باید در دوره نقاهت بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند.

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در روزهای اول پس از کاشت ایمپلنت

در روزهای اول حدودا 48 ساعت پس از عمل ایملپنت مهم ترین دوره نقاهت شما به شمار می رود. اگر یک سری مراقبت ها را در این زمان انجام ندهید در کاشت ایملپنت شما مشکلاتی ایجاد می شود؛ چون که بسیاری علائم و حساسیت ها در این زمان بروز پیدا می کند.

  • در ساعت های ابتدایی پس از جراحی، گاز پانسمان را عوض نکنید و آن را به آرامی روی محل جراحی فشار دهید.
  • اگر پس از برداشت گاز، خون ریزی کاهش پیدا نکرده بود، مجدد آن را روی محل گذاشته و آن را تعویض کنید.
  • محل کاشت را به هیچ عنوان دستکاری نکنید ممکن است باعث بروز عفونت شود.
  • اگر در روزهای ابتدایی با علائمی مانند خونریزی و ورم لثه مواجه شدید نگران نباشید و پس از گذشت زمان بهبود پیدا می کند.
  • در زمان خواب حتما سرتان بالاتر از بدن تان قرار دهید.
  • انجام فعالیت های سنگین پس از عمل ایمپلنت مشکل ساز است تا چند روز این کارها را انجام ندید.
  • پس از کاشت در روز های اول از نوشیدنی های گازدار خودداری کرده و وعده های غذایی نرم مصرف کنید تا به بافت لثه فشاری وارد نشود.
  • اگر خونریزی شما کم نشد حتما با دندانپزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • داروها و قرص هایی که برای جلوگیری از بروز عفونت تجویز می شوند را در سروقت مصرف کنید.
  • یکی از مواردی که می تواند از عفونت جلوگیری کند قر قره کردن آب نمک می باشد.
  • تا 24 ساعت اولیه، باید از مواد غذایی نرم استفاده کنید. بهتر است تا بهبودی کامل از غذاهای سفت استفاده نکنید.
  • استفاده از مسواک نرم
  • استفاده از کمپرس یخ می تواند باعث کاهش تورم و درد و خونریزی باشد
  • استراحت بعد از ایمپلنت و عدم فعالیت سنگین مثل ورزش های مبارزه ای و بدن سازی تا چند روز بعد از عمل توصیه می شود.

 

 

 

یکسری از مراقبت های اولیه وجود دارد که اهمیت بسیار زیادی دارند. رعایت کردن آن ها باعث موفقیت ایمپلنت می شود و نادیده گرفتن آن ها سبب می گردد تا عفونت های لثه و استخوان فک به وجود آید. به همین دلیل است که توصیه می شود حتماً به این مراقبت ها توجه کنید. نادیده گرفتن این مراقبت ها هزینه های زیادی برای بیمار دارد و طول درمان آن را افزایش می دهد. گروهی از مراقبت ها برای چند روز بعد از کاشت می باشد. در این چند روز بعد از کاشت ایمپلنت حساسیت های زیادی وجود دارد باید به یکسری از نکات توجه ویژه نمود. در ساعات بعد از کاشت ایمپلنت معمولاً پانسمانی را درون دهان قرار می دهند. بیمار باید این پانسمان را درون دهان خود حفظ کند و بسیار آرام پانسمان را فشار دهد. وجود پانسمان از خون ریزی جلوگیری می کند. بعد از برداشتن پانسمان باید حتماً دقت داشته باشید که خون ریزی قطع شده باشد. اگر خون ریزی ادامه داشت دوباره پانسمان را تعویض کنید و به مدت نیم ساعت آن را در دهان قرار دهید.

هیچ وقت نباید ناحیه ای که کاشت ایمپلنت انجام شده را با زبان یا دست لمس کنید زیرا باعث تحریک آن می شود و خون ریزی آن را تشدید می کند. معمولاً در چندین روز ابتدایی در دهان خون ریزی های کمی وجود دارد. همچنین لثه متورم و دردناک می باشد. معمولاً تا مدت نه ساعت بعد از کاشت نباید دهان خود را بشویید. از انجام دادن ورزش های سنگین در روزهای ابتدایی کاشت ایمپلنت خودداری کنید. بعد از کاشت دراز بکشید و سعی کنید صحبت نکنید. ممکن است که بعضی از افراد دچار سرگیجه شوند اگر سرگیجه دارید باید کاملاً استراحت کنید و برای بلند شدن ابتدا بنشینید و بعد با کمی تأمل بلند شوید. برای اینکه تورم در ناحیه صورت را کاهش دهید از یک کیسه یخ کمک بگیرید. یخ را به فاصله زمانی پانزده دقیقه پانزده دقیقه بر روی محل تورم قرار دهید.

کمپرس یخ در سه روز اول کاشت ایمپلنت تا حد زیادی تورم را کاهش می دهد و کمک زیادی به بهبود می کند. بعد از کاشت ایمپلنت داشتن درد یک امر طبیعی می باشد که با گذشت زمان و مصرف مسکن ها برطرف می شود. غرغره کردن آب نمک یکی از مواردی است که بعد از کاشت ایمپلنت به آن توصیه شده است. آب نمک از ایجاد عفونت جلوگیری می کند. بعد از گذشت یک روز بهتر است که از نوشیدن مایعات گرم و داغ پرهیز کنید. نباید نوشیدنی های گازدار مصرف کنید. حتماً بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با دقت بشویید. سیگار و الکل باعث می شوند تا خون ریزی قطع نشود و احتمال عفونت را در لثه بالا می برد. استفاده کردن از دهان شویه از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

 

مراقبت های یک هفته بعد از کاشت ایمپلنت

  • مصرف الکل و نوشیدنی های گازدار، نوشابه ممنوع
  • تب، عفونت نباید بیش از دو روز ادامه پیدا کنند
  • در صورت واکنش نسبت به داروی های مصرفی، سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • مقداری تورم و درد در محل عادیست بهترین کار این است که از کمپرس گرم استفاده نمایید.
  • بهداشت دهان و دندان تان را رعایت کنید.

یک هفته بعد از کاشت ایمپلنت باید همچنان از خوردن غذاهای گرم و داغ خودداری کنید. نوشیدنی های گازدار نباید مصرف کنید. سیگار و الکل سبب می شوند تا ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش نخورد. اگر علائمی مثل تب دارید حتماً باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید. علاوه بر این ها اگر احساس می کنید که عفونتی در ناحیه ایمپلنت وجود دارد حتماً باید سریعاً به دندان پزشک خود مراجعه کنید. برای اینکه قرمزی و تورم روی صورت را از بین ببرید می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. شستن درست دهان و استفاده کردن از دهان شویه برای بهبود ایمپلنت خیلی مفید هستند. اگر حساسیت دارویی خاصی دارید با دندان پزشک خود مشورت کنید و به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید.

 

مراقبت های طولانی مدت کاشت ایمپلنت دندان

همانطوری که گفته شد یکسری از مراقبت های طولانی مدت وجود دارد که باعث می شود طول عمر ایمپلنت افزایش پیدا کند و دوام بیشتری داشته باشد. رعایت این نکات به شدت توصیه می گردد. همیشه دندان های خود را مسواک بزنید و به صورت روزانه از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهان شویه مناسب باعث می گردد تا سلامت دندان و لثه حفظ شود. آب نمک یکی از نکاتی است که همیشه باید به آن توجه کنید. غرغره کردن آب نمک میکروب ها و باکتری های مضر دهان را از بین می برد. به صورت دوره ای برای چک کردن ایمپلنت دندان های خود به دندان پزشکی مراجعه کنید. از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید. بهتر است تا چهار ماه بعد از کاشت ایمپلنت غذاهای نرم مصرف کنید. خوردن این غذاها به ایمپلنت فشار زیادی وارد نمی کند و باعث می شود تا به خوبی به استخوان فک جوش بخورد.

 

 

 

مواد غذایی مناسب بعد از کاشت ایمپلنت

برای این که کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز باشد و به خوبی انجام شود باید در چند روز ابتدایی یکسری غذاها را مصرف کنید. پوره سیب زمینی یکی از غذاهایی است که بعد از ایمپلنت می توانید آن را بخورید. پوره به دلیل این که مواد مغذی مختلفی دارد به ایمپلنت آسیبی نمی رساند و همچنین روند بهبود آن را سریع تر می کند. Jخوردن انواع سوپ های سرد توصیه می شود. هیچ گاه نباید برای خوردن مایعات از نی استفاده کرد. نی فشار زیادی را بر روی ایمپلنت وارد می کند و باعث می شود تا بخیه های آن به خوبی جوش نخورند. اسموتی ها یکی دیگر از نوشیدنی هایی هستند که بعد از ایمپلنت می توان آن ها را مصرف کرد.

اسموتی به دلیل این که نیاز به جویدن ندارد بهترین گزینه بعد از جراحی ایمپلنت می باشد. چند هفته بعد از انجام کاشت ایمپلنت می توان به مصرف غذاهایی مثل: تخم، مرغ ماهی و گوشت چرخ کرده روی آورد. تخم مرغ بدلیل داشتن پروتئین بالا برای بدن خیلی مفید است. مرغ، گوشت چرخ کرده و ماهی نیز از غذاهایی هستند که با خوردن آن ها باعث می شوید ایمپلنت سریع تر بهبود یابد. خوردن لبنیات به دلیل داشتن کلسیم استخوان فک را تقویت می کند. به دلیل این که یکسری از بافت های لثه در هنگام کاشت ایمپلنت آسیب می بینند مصرف پروتئین اهمیت زیادی دارد. پروتئین ها ساختاری دارند که سرعت بهبود را افزایش می دهند.

 

مواد غذایی که نباید بعد از کاشت ایمپلنت مصرف کرد

کسانی که کاشت ایمپلنت انجام داده اند باید از مصرف این غذاها اجتناب کنند. نخوردن این غذاها به مدت یک هفته در روند بهبودی ایمپلنت خیلی مؤثر است. نباید غذاهای سفت و سختی مانند سبزیجات خام و گوشت نیم پز بخورید. از خوردن مواد غذایی که خیلی ترد هستند مثل ذرت بو داده و چیپس اجتناب کنید. کارامل و آب نبات برای ایمپلنت خیلی مضر هستند و نباید آن ها را یک هفته بعد از کاشت مصرف نمود. خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارند نیز باعث آسیب دیدن ایمپلنت می شود. غذاهایی که خیلی تند هستند برای ایمپلنت مشکلاتی را به وجود می آورند. از خوردن غذاهایی که خیلی داغ و اسیدی هستند در این یک هفته پرهیز کنید. مواد غذایی مانند نوشابه های گازدار، الکلی، گوجه فرنگی، چیپس، آجیل و قند بسیار برای ایمپلنت مضر هستند. اگر بعد از ایمپلنت به رژیم غذایی توجه نکنید و از این مواد غذایی مصرف کنید شدت درد در ناحیه ایمپلنت افزایش پیدا می کند و ممکن است خون ریزی کند.

در نهایت این که نکاتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه در سلامت دهان و دندان خیلی موثر است. عفونت های دندانی را جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید. برای تمیز کردن ایمپلنت دندان از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید. هیچگاه اجسام نوک تیز را روی ایمپلنت نکشید. این کار آسیب جدی به آن وارد می کند. برای اینکه از سلامت ایمپلنت خود مطمئن شوید هر شش ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید. کاشت ایمپلنت نیاز به چند ماه زمان دارد و روند درمانی آن طولانی مدت است. البته کاشت ایمپلنت های فوری نیز وجود دارد که می توان از آن ها  استفاده نمود. از آنجایی که کاشت ایمپلنت هزینه های زیادی دارد پس رعایت این نکات برای موفق بودن آن لازم و ضروری می باشد.

 

تا چه مدت پس از کاشت ایمپلنت باید دارو مصرف شود؟

 معمولا به تجویز متخصصین ۵ تا ۷ روز پس از کاشت ایمپلنت از داروهای مسکن استفاده می شود اگر بعد از گذشت این مدت درد و خونریزی کمتر نشد حتما باید به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید تا علت را بررسی کند. به طور کلی مصرف طولانی مدت آنتی‌ بیوتیک مناسب نیست و توصیه نمی‌شود و ممکن است اسهال و واکنش‌های آلرژیک به همراه داشته باشد.

معمولا دوره نقاهت جراحی ایمپلنت بین ۳ تا ۶ ماه است. در حین جراحی از بی حسی موضعی استفاده می‌شود به همین دلیل بعد از پایان عمل طبیعی است که تا چند روز با از بین رفتن بی حسی درد احساس شود.

 

 

 

جمع بندی

در حدود دو الی سه روز بعد از جراحی ممکن است درد و خونریزی جزئی داشته باشید. به همین دلیل باید داروهای تجویز شده را تا مدت مشخص شده توسط متخصص ایمپلنت خود مصرف کنید. در صورتی که بعد از انجام درمان خود استراحت کافی نداشته باشید، احتمال بروز بیماری به نام پری ایمپلنتیتیس (عفونت اطراف ایمپلنت) که سبب خونریزی و التهاب می شود، وجود خواهد داشت.

برای مراقبت از ایمپلنت ها در صورت عدم مصرف دارو بعد از کاشت ایمپلنت و عدم استراحت کافی، شما مانع از جوش خوردن درست و صحیح پایه ایملپنت با استخوان فک خود خواهید شد. با این کار بافت های اطراف ایمپلنت دچار عفونت شده و می تواند فرآیند درمان را با مشکلاتی رو به رو نماید.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان بعد از پایان جراحی کاشت دندان نکات لازم و داروهای مسکن کافی را جهت بهبودی سریع و کامل به بیماران خود تجویز می کند تا از عوارض جدی بعد از جراحی جلوگیری شود.

مرکز تخصصی ایمپلنت رشت با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته از قبیل استفاده از سوزن های لیزر کات که باعث میگردد هیچ گونه دردی هنگام تزریق داروی بیحسی متوجه بیمار نگردد و همینطور استفاده از دارو های بیحسی خاص مانند بوپیواکایین و با تکنیک های منحصر به فرد دکتر آرش غفوری در کاشت ایمپلنت و در کمترین زمان ممکن باعث گردیده دغدغه اصلی بیماران که همان احساس درد در هنگام درمان های دندانپزشکی است رفع گردد و این مرکز به عنوان بهترین مرکز کاشت ایمپلنت بدون درد شناخته شود.

 

 

 

 

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر