ایمپلنت دنداناطلاعات عمومی دندانجراحی ایمپلنت دندان

یکی از روش های جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته روش درمانی کاشت ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان یک پیچ تیتانیومی است که متخصص یا جراح ایمپلنت آن را درون استخوان فک قرار می دهد.  پیچ تیتانیومی و استخوان فک در طی چند هفته با هم جوش می خورند  و بعد از آن، ایمپلنت آماده ی پشتیبانی از پروتز یا تاج دندان است.

با توجه به درصد بالای موفقیت جراحی ایمپلنت دندان، ممکن است انجام این جراحی برای همه مناسب نباشد و عوارضی را به دنبال داشته باشد.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه ماهر و باتجربه در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت بعد از سالها تجربه در زمینه ی انجام ایمپلنت دندان بعد از بررسی کامل دهان و دندان  و پیش بینی عوارض و مناسب بودن جراحی ایمپلنت دندان مطابق شرایط بیمار کاشت ایمپلنت دندان را برای بیمار به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید روش درمانی پیشرفته و موفقیت آمیز جراحی ایمپلنت دندان تحت چه شرایطی چه عوارضی می تواند داشته باشد و راه کار های جلوگیری از آن چه مواردی می باشد؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در زمینه جراحی ایمپلنت دندان به دست آورید.

عوارض احتمالی ناشی از جراحی ایمپلنت دندان چیست؟

عفونت

افرادی که از کاشت ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود استفاده می کنند خیلی مهم است که  به خوبی از ایمپلنت های دندان خود مراقبت کنند تا خطر عفونت را کاهش دهند. یکی از روش های جلوگیری از عفونت رعایت و پیروی از توصیه های متخصص ایمپلنت دندان در مورد مراقبت های بعد از آن است. نحوه ی درمان عفونت به شدت و محل عفونت بستگی دارد. مثلا اگر لثه دچار عفونت باکتریایی شود ممکن است به آنتی بیوتیک یا پیوند لثه نیاز باشد، در حالی که اگر استخوان دچار عفونت باکتریایی شود ممکن است به برداشتن بافت عفونتی استخوان و کاشت ایمپلنت و به دنبال آن پیوند استخوان و لثه نیاز داشته باشد.

تحلیل رفتن لثه

در بعضی موارد  ممکن است بافت لثه اطراف ایمپلنت شروع به عقب نشینی و تحلیل کند که می تواند منجر به التهاب و درد شدید شود. برای اینکه مجبور به برداشتن ایمپلنت دندان نباشیم، مراجعه سریع به دندانپزشک و بررسی و معاینه ی متخصص ایمپلنت و جراح لثه ضروری است.

لق بودن ایمپلنت

بعد از کاشت پایه تیتانیومی درون استخوان فک بعد از چند هفته یا چند ماه پایه ایمپلنت و استخوان با هم ادغام می شوند. جوش خوردن استخوان و ایمپلنت در ماندگاری و موفقیت فرایند ایمپلنت دندان بسیار حائز اهمیت است. اگر ایمپلنت با استخوان فک به درستی جوش نخورد و لق باشد ممکن است متخصص ایمپلنت یا جراح دندان مجبور شود ایمپلنت را از درون استخوان خارج کند. بعد از بهبودی آن قسمت ممکن است فرد بتواند مجدداً  کاشت ایمپلنت را انجام دهد.

آسیب عصبی یا بافتی

در بعضی موارد ممکن است متخصص ایمپلنت دندان به طور ناخواسته پایه تیتانیومی را خیلی نزدیک به عصب قرار دهد که می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد شدید به مدت طولانی شود. آسیب عصبی ناشی از کاشت ایمپلنت می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی شود و باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. آسیب به عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین می تواند بسیار جدی باشد. موارد زیر برخی از علائم احتمالی این آسیب می باشد:

• بی حسی مداوم در نزدیکی ایمپلنت، مثل بی حسی در لب پایین و چانه
  • درد مداوم
  • احساس گزگز یا سوزش در لثه و پوست

یکسری از عوارض و مشکلات بعد از جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد که فرد در موارد نادر و کمتر از موارد دیگر دچار آنها می شود. این عوارض به شرح زیر است:

مشکلات سینوسی

اگر ایمپلنت های دندانی فک بالا به داخل حفره های سینوس ضربه بزنند باعث تورم و التهاب سینوس ها می شوند که به این عارضه سینوزیت گفته می شود. موارد زیر علائم سینوزیت می باشند:

• درد، حساسیت، تورم در اطراف گونه ها، چشم ها و پیشانی
  • سبز یا زرد بودن مخاط بینی
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد

شکستگی و آسیب  ایمپلنت به دلیل  فشار زیاد

فشار یا ضربه ی شدید می تواند باعث ترک خوردن یا لق شدن ایمپلنت دندان شود. ممکن است بعضی ها بدون اینکه متوجه شوند فشار زیادی به ایمپلنت خود وارد کنند. مثل عادت به دندان قروچه در خواب. این افراد نیاز به محافظ دهان برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و همچنین دندان های طبیعی خود دارند.

یکسری دیگر از عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد که در گروه مشکلات و عوارض بلند مدت هستند و تا مدتها فرد درگیر این مشکلات می باشد.

پری ایمپلنت

پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه است که باعث از بین رفتن استخوان حمایت کننده پایه ایمپلنت دندان می شود. دلیل ایجاد این بیماری التهاب مزمن در محل کاشت ایمپلنت است. بر اساس تحقیقات و تجربه های به دست آمده پیشرفت و علائم پری ایمپلنتیت ممکن است حدود 5 سال طول بکشد. این علائم معمولاً شامل خونریزی یا تورم در اطراف کاشت ایمپلنت دندان است.

رد ایمپلنت

در موارد نادر ممکن است بدن ایمپلنت دندان را رد کند. تعدادی از محققان در حال بررسی عوارض استفاده از پایه های تیتانیوم یا فلزات دیگر هستند. بعضی ها دارای حساسیت فلزی نادری هستند که باعث می شود بدن آنها کاشت فلزی را پس بزند. توصیه می شود که افراد قبل از دریافت چنین ایمپلنت هایی تحت آزمایش حساسیت فلز قرار گیرند.

بعد از اینکه با عوارض مختلف ایمپلنت های دندان آشنا شده اید بهتر است بدانید که به طور کلی چه کسانی می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند و برای چه افرادی نمی تواند مناسب باشد.

ایمپلنت های دندانی یکی از روش های مناسب برای افرادی است که به دنبال جایگزینی دندان های آسیب دیده ی خود بر اثر پوسیدگی شدید یا ضربه هستند. اما  دو مورد اساسی در مورد ایمپلنت های دندانی وجود دارد که باید به آنها توجه شود یکی مناسب بودن و دیگری میزان موفقیت آن است.

در ادامه به بررسی  این  دو مورد را با جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

کاشت ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از موارد مهم  ایمپلنت های دندانی این است که برای همه مناسب نیستند. کسی که می خواهد کاشت ایمپلنت دندان انجام دهد، باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشد. همچنین باید لثه و استخوان فک سالمی داشته باشد، چون این موارد ساختارهای حمایت کننده ایمپلنت دندان در طول زندگی فرد هستند. کاشت ایمپلنت های دندان نمی تواند برای کودکان مناسب باشد، چون استخوان های صورت آنها هنوز در حال رشد است و به اندازه ی کافی و لازم نمی توانند از ایمپلنت پشتیبانی کنند.

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

گاهی اوقات، کاشت ایمپلنت دندان با شکست مواجه می شود. متخصصین ایمپلنت دندان شکست ایمپلنت را به  دو مرحله طبقه بندی می کنند: شکست زودرس ( قبل از کاشت ایمپلنت ) و شکست دیررس ( مدتی بعد از کاشت ایمپلنت ).

درصد موفقیت ایمپلنت های دندانی حدود 95 درصد است. اما ممکن است در میان افرادی که عادت به مصرف دود و دخانیات دارند یا دچار بیماری دیابت یا بیماری لثه هستند و پرتودرمانی در ناحیه فک خود انجام داده اند و یا  داروهای خاصی مصرف می کنند با شکست مواجه شود.

مراقبت های مناسب از ایمپلنت دندان

اگر شما کاندید جراحی ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستید با توجه به سلامتی و وقت و هزینه ای که صرف انجام این روش کرده اید  احتمالا مراقبت  از ایمپلنت های دندانی می تواند موضوع مهمی باشد. برای اطلاعات کافی در این زمینه به بخش زیر توجه کنید:

• اولین و بهترین راه برای حفظ موفقیت ایمپلنت دندان، پیروی از توصیه‌های مراقبتی متخصص ایمپلنت دندان است.
  • بعد از کاشت ایمپلنت، باید از غذاها و نوشیدنی های گرم اجتناب شود و حداقل برای چند روز غذاهای نرم بخورد. همچنین 2 تا 3 روز ورزش و فعالیت شدید نداشته باشد تا از افزایش جریان خون و تورم ناشی از آن قسمت جلوگیری شود.
  • ایمپلنت و بافت های اطراف آن مثل دندان های طبیعی نیاز به تمیز کردن منظم دارند. باید حداقل یک بار در روز قسمت مورد نظر را بعد از بهبودی لثه ها نخ دندان بکشد و از مسواک های بین دندانی برای دسترسی به مناطقی که دسترسی به آنها دشوارتر است استفاده کند.
  • همچنین باید معاینات منظم دندانپزشکی و تمیز کردن نواحی زیر خط لثه انجام شود.
  • ترک سیگار عوارض ناشی از کاشت ایمپلنت را کاهش می دهد.

بعد از کاشت ایمپلنت دندان در چه زمانی باید به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید؟

بعد از کاشت ایمپلنت دندان ممکن است متخصص آنتی بیوتیک را برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز کند. همچنین ممکن است یک بیمار برای کاهش درد به یک مسکن بدون نسخه یا تجویزی نیاز داشته باشد.

تورم یا کبودی باید در طی چند روز پس از عمل از بین برود. اما اگر درد و تورم بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد، بیمار باید برای پیگیری به متخصص خود مراجعه کند.

روند بهبودی اولیه چند هفته طول می‌کشد و جوش خوردن استخوانی کامل ممکن است چند ماه طول بکشد. اگر بعد از چند هفته ایمپلنت‌ها کمی شروع به حرکت کردند یا درد ادامه دار شد باید به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید. رسیدگی سریع و به موقع به مشکل برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است.

جمع بندی

معمولا کاشت ایمپلنت دندان با بی حسی موضعی انجام می شود. به همین دلیل روند بهبودی می تواند سریع پیش برود. با این حال، ممکن است بعضی ها  علائم زیر را بعد از کاشت ایمپلنت تجربه کنند:

• درد در منطقه ی ایمپلنت دندان
  • خونریزی به مقدار کم
  • کبودی لثه یا پوست
  • تورم لثه یا صورت

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه بعد از کاشت ایمپلنت به بیماران خود توصیه می کند که بعد از عمل استراحت کافی داشته باشند. همچنین یک رژیم غذایی موقت از غذاهای نرم و استفاده از کمپرس یخ  در قسمت آسیب دیده صورت را برای کاهش التهاب و تورم توصیه می کند.

میزان درد و ناراحتی در افراد و با توجه به تعداد ایمپلنت های انجام شده متفاوت است. مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش هر گونه درد کافی است. معمولاً برای 2 تا 3 روز بعد از عمل مصرف داروهای مسکن ضروری است.

اگر دندان های خود را از دست داده اید و به فکر کاشت ایمپلنت دندان و جراحی ایمپلنت دندان برای جایگزینی جای خالی دندان ها هستید و در عین حال دچار استرس و نگرانی برای انجام ایمپلنت دندان هستید می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت یک مشاوره و معاینه ی دقیق و کامل برای تصمیم گیری و راحت شدن خیالتان جهت انجام کاشت ایمپلنت دندان توسط دکتر آرش غفوری داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)