ایمپلنت دندانمشکلات جراحی ایمپلنت

معمولا جراحی ایمپلنت دندان برای افراد با موفقیت همراه است اما ممکن است در بعضی موارد عوارض طولانی مدتی برای بیمار به همراه داشته باشد. ایمپلنت یک پیچ ​​تیتانیومی است که متخصص ایمپلنت آن را در استخوان فک قرار می دهد و در طی چند هفته، ایمپلنت و استخوان فک با هم ادغام می شوند و بعد از آن ایمپلنت می تواند از دندان یا تاج مصنوعی پشتیبانی کند. ایمپلنت دندان یک جایگزین مناسب و ماندگار برای دندان های از دست رفته می باشد. در این مقاله عوارض احتمالی و مشکلات جراحی ایمپلنت که در درازمدت ممکن است بعد از جراحی ایجاد شود، بیان می کنیم. همچنین اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت ایمپلنت، مراقبت های بعدی و زمان بهبودی آن را ارائه می دهیم.

تا چه مدت بعد از جراحی ایمپلنت درد ادامه دارد؟

عوارض احتمالی ناشی از جراحی ایمپلنت

مشکلات رایج بعد ازجراحی:

عفونت

مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت دندان برای کاهش خطر عفونت بسیار مهم است در همین راستا بیمار باید توصیه های جراح و متخصص ایمپلنت را در مورد مراقبت های بعد از جراحی رعایت کند. درمان عفونت بستگی به شدت و محل عفونت دارد. مثلا، عفونت باکتریایی در لثه ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا پیوند بافت نرم داشته باشد، در حالی که عفونت باکتریایی در استخوان ممکن است نیاز به برداشتن بافت استخوانی آلوده و ایمپلنت و پیوند استخوان و بافت نرم داشته باشد.

فرسایش لثه

در مواردی، ممکن است بافت لثه اطراف ایمپلنت دندان شروع به پسروی و فرسایش کند که منجر به التهاب و درد می شود. برای جلوگیری از پیشرفت و برداشتن ایمپلنت، بررسی و درمان سریع توسط متخصص و جراح لثه ضروری است.

شل شدن ایمپلنت

فرایند استخوان سازی بعد از جراحی ایمپلنت که در طی آن ایمپلنت تیتانیومی کاشته شده با استخوان فک در حال ادغام و جوش خوردن است چند هفته تا چند ماه طول می کشد و در ماندگاری ایمپلنت بسیار تاثیر گذار است. اگر ایمپلنت نتواند با استخوان جوش بخورد، ممکن است متخصص ایمپلنت آن را جدا کند و بعد از بهبودی آن قسمت ممکن است فرد بتواند مجدداً عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهد.

آسیب عصبی یا بافتی

در بعضی موارد، ممکن است جراح و متخصص ایمپلنت به صورت اتفاقی ایمپلنت دندان را خیلی نزدیک عصب قرار دهد که می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد طولانی و در نهایت کاهش کیفیت زندگی شود. بنابراین ایجاد مشکل عصبی یا بافتی مخصوصا عصب (IAN) در قسمت تحتانی فک پایین می تواند خطرناک باشد و نیاز به توجه و بررسی فوری دارد. برخی از علائم احتمالی آسیب IAN عبارتند از:

  • بی حسی مداوم در اطراف ایمپلنت، از جمله لب پایین و چانه
  • درد یا ناراحتی مداوم
  • احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی در لثه و پوست

مشکلات کمتر رایج بعد از جراحی ایمپلنت:

مسائل مربوط به سینوس

ایمپلنت های دندانی فک بالا می توانند به داخل حفره های سینوسی آسیب بزنند و باعث تورم سینوس ها شوند که به آن سینوزیت می گویند.

علائم سینوزیت عبارتند از:

  • درد ، حساسیت یا تورم در اطراف گونه، چشم یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد
  • بوی بد دهان
  • بالارفتن دما یا تب

آسیب ناشی از ضربه

مانند هر دندان طبیعی دیگر، نیروی بیش از حد یا ضربه می تواند باعث ترک خوردن یا شل شدن ایمپلنت دندان شود. مثلا افرادی عادت به دندان قروچه و ساییدن دندان ها دارند باعث آسیب به ایمپلنت دندان خود می شوند و ممکن است برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و همچنین دندانهای طبیعی خود از محافظ دهان استفاده کنند.

مشکلات جراحی ایمپلنت بوجود آمده در بلند مدت

پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه است که به صورت التهاب مزمن در محل کاشت ایمپلنت بوجود میاید و باعث از بین رفتن استخوان پشتیبان ایمپلنت می شود. پیشرفت پری ایمپلنتیت ممکن است حدود 5 سال طول بکشد و علائم خود را نشان دهد. این علائم معمولاً شامل خونریزی یا تورم در اطراف محل ایمپلنت دندان است.

یکی دیگر از مسائلی که خیلی کمتر اتفاق میوفتد این است که ممکن است بدن فرد ایمپلنت را رد کند. البته احتمال کمی وجود دارد که بدن ایمپلنت دندانی را رد کند. برخی از افراد به فلز حساسیت دارند که باعث می شود بدن آنها ایمپلنت های فلزی را رد کند. محققان توصیه می کنند که افراد قبل از دریافت چنین ایمپلنت هایی آزمایش حساسیت فلزی را انجام دهند.

چه کسانی نیاز به انجام ایمپلنت دندان دارند؟

ایمپلنت های دندانی درمان جایگزینی مناسبی برای افرادی است که دندان هایشان در اثر پوسیدگی یا ضربه های شدید آسیب دیده اند و از بین رفته اند. اما در انجام ایمپلنت دندان معمولا دو مورد اساسی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

مناسب بودن

یکی از موارد اصلی ایمپلنت های دندان این است که برای همه ی افراد مناسب نیستند. برای دریافت ایمپلنت دندان، فرد باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشد. همچنین باید دارای لثه سالم و استخوان فک سالم باشد، زیرا این ساختارها در طول زندگی فرد از ایمپلنت دندان پشتیبانی می کنند.

ایمپلنت دندان برای کودکان مناسب نیست، چون استخوان های صورت در سنین کودکی در حال رشد است.

مراحل پوسیدگی دندان: شکل ظاهری پوسیدگی چگونه است؟

احتمال موفقیت

در بعضی موارد ممکن است ایمپلنت دندان با موفقیت همراه نباشد و خراب شود. متخصصان ایمپلنت معتقدند که شکست ایمپلنت در دو مرحله رخ می دهد: شکست اولیه که قبل از کاشت کامل ایمپلنت اتفاق می افتد یا شکست دیررس که مدتی بعد از استقرار و کاشت ایمپلنت رخ می دهد.

ایمپلنت دندان حدود 95 درصد موفقیت آمیز است اما ممکن است میزان موفقیت در افرادی که شرایط زیر را دارند کاهش پیدا کند:

  • مصرف دود و سیگار
  • دیابت داشته باشند
  • بیماری لثه دارند
  • تحت پرتودرمانی در ناحیه فک قرار گرفته اند
  • داروهای خاصی مصرف می کنند

مراقبت از ایمپلنت

برای داشتن یک ایمپلنت دندان موفقیت آمیز، بهترین راه رعایت توصیه های مراقبت های بعد از جراحی است.

  • بعد از جراحی ایمپلنت دندان، فرد باید از خوردن غذاهای گرم و نوشیدنی ها در حالت بی حسی اجتناب کند و حداقل چند روز غذاهای نرم بخورد. همچنین برای جلوگیری از افزایش جریان خون و تورم، باید دو تا سه روز از انجام تمرینات سنگین خودداری کند.
  • ایمپلنت دندان و بافت های اطراف آن مثل دندان های طبیعی نیاز به نظافت منظم و درست دارد. بعد از بهبود لثه فرد باید حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کند و برای قسمت هایی که دسترسی به آنها سخت تر است از برس های بین دندانی استفاده کند.
  • برای تمیز کردن نواحی زیر خط لثه، معاینات منظم دندانپزشکی ضروری است.
  • افرادی که سیگار می کشند بهتر است سیگار خود را ترک کنند.

مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ایمپلنت ممکن است متخصص ایمپلنت برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین ممکن است بیمار برای تسکین هرگونه درد به مسکن بدون نسخه یا با نسخه نیاز داشته باشد.

هرگونه تورم یا کبودی باید در طی چند روز بعد از جراحی برطرف شود. اگر درد و تورم بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کرد، بیمار باید به متخصص خود مراجعه کند.

متخصص لثه کیست؟ | راهنمای انتخاب جراح لثه

روند بهبود اولیه چند هفته طول می کشد و ادغام کامل استخوان تا چند ماه طول می کشد. در صورتی که ایمپلنت های دندان کمی حرکت کنند یا بعد از چند هفته درد ادامه داشته باشد، بیمار باید به متخصص مراجعه کند. رسیدگی سریع به مشکل برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است

موارد کلی جراحی ایمپلنت دندان

ممکن است بعضی از بیماران علائم زیر را بعد از جراحی تجربه کنند:

  • درد در محل کاشت دندان
  • خونریزی جزئی
  • کبودی لثه یا پوست
  • تورم لثه یا صورت

متخصص یا جراح به بیمار توصیه می کند که بعد از عمل استراحت زیادی داشته باشد. همچنین ممکن است رژیم موقت غذاهای نرم و استفاده از کیسه ی یخ در قسمت آسیب دیده صورت را برای کاهش التهاب و تورم توصیه کنند.

میزان درد و ناراحتی بعد از جراحی ممکن است از فردی به فرد دیگر و بسته به تعداد ایمپلنت هایی که انجام شده است متفاوت باشد. در هر صورت، مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن باید برای تسکین هرگونه درد کافی باشد. معمولاً دو تا سه روز پس از عمل، مصرف داروهای مسکن لازم است.

زمان بهبودی ایمپلنت دندان به طور متوسط حدود دو تا شش ماه طول می کشد و بعد از بهبودی کامل جراح می تواند تاج یا پروتز دندان را روی ایمپلنت نصب کند.

آیا شما با این مشکلات در جراحی ایمپلنت دندانی مواجه شده اید؟

یکی از اولین قدم ها برای جلوگیری از چنین مشکلاتی مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت که از مهارت و تجربه کافی در این زمینه برخوردار است میباشد. شما میتوانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت خاطره کاشت ایمپلنت نزد بهترین متخصص ایمپلنت در رشت دکتر آرش غفوری را داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر