ایمپلنت دندانایمپلنت درد

خیلی از افرادی که می خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند، نگران درد ناشی از آن هستند و سوالشان این است که تا چه مدت بعد از جراحی درد ایمپلنت دندان طول می کشد.

آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟

پاسخ این است که ممکن است درد وجود داشته باشد، در واقع همه چیز به تبحر و تکنیک متخصص جراحی ایمپلنت در کاشت ایمپلنت و تجهیزات به کار رفته در جراحی ایمپلنت بستگی دارد. ولی اینکه این درد چقدر طول می کشد و خفیف و شدید بودن آن متفاوت است. البته، روش های زیادی برای مقابله با درد و کاهش آن وجود دارد.

در حین جراحی و انجام ایمپلنت دندان دردی احساس نمی کنید چون به شما بی حسی تزریق می شود. اما بعد از جراحی با از بین رفتن بی حسی ممکن است دچار درد و ناراحتی شوید.

میزان درد بعد از عمل بستگی به نحوه ی انجام عمل و تعداد ایمپلنت دارد. هرچه مدت زمان عمل و ایمپلنت بیشتر باشد، ممکن است درد بعد از آن بیشتر شود.

بسیاری از افراد جراحی ایمپلنت را به راحتی تحمل میکنند و اگر بعد از عمل درد داشته باشند معمولاً می توانند با داروهای ضد التهابی بدون نیاز به نسخه مانند مسکن های ایبوپروفن درد را کنترل کنند. البته استفاده از یخ نیز می تواند تاثیر مثبتی در کاهش درد داشته باشد. مرکز تخصصی ایمپلنت رشت با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته از قبیل استفاده از سوزن های لیزر کات که باعث میگردد هیچ گونه دردی هنگام تزریق داروی بیحسی متوجه بیمار نگردد و همینطور استفاده از دارو های بیحسی خاص مانند بوپیواکایین و با تکنیک های منحصر به فرد دکتر آرش غفوری در کاشت ایمپلنت و در کمترین زمان ممکن باعث گردیده دغدغه اصلی بیماران که همان احساس درد در هنگام درمان های دندانپزشکی است رفع گردد و این مرکز به عنوان بهترین مرکز کاشت ایمپلنت بدون درد شناخته شود.

درد تا چه وقت طول می کشد؟

نمی توانیم به طور دقیق بگوییم درد چقدر طول می کشد، زیرا هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. معمولا بیماران تا ده روز بعد از جراحی درد و ناراحتی را تجربه می کنند. متخصص ایمپلنت داروهای مسکن را برای کاهش درد تجویز می کند. همچنین ممکن است دچار تورم شوید که حدودا 3 تا 5 روز از بین می رود.

جدول زمانی درد ایمپلنت دندان

در این قسمت یک جدول زمان بندی کلی از نظر درد در دوره ی بهبودی ایمپلنت دندان ارائه شده است:

درد ایمپلنت دندان پس از یک هفته

داشتن درد در این مرحله طبیعی است. این دوره درد معمولا تا ده روز طول می کشد که در این مدت باید دستورالعمل های متخصص ایپملنت خود را رعایت کنید.

درد ایمپلنت دندان پس از دو هفته

در این مرحله، درد باید کمتر شود. اگر درد زیاد بود بلافاصله با پزشک خود خود تماس بگیرید ممکن است عفونت داشته باشید.

درد ایمپلنت دندان بعد از 3 یا 4 ماه

وجود درد در این مرحله به احتمال زیاد به دلیل وجود یکی از موارد زیر است:

• بیماری های خود ایمن
  • خون رسانی ضعیف
  • تداخل با سایر داروها
  • پایین بودن سلامت کلی بدن
  • وجود بیماری های اضافه ی دیگر
  • بدن ایمپلنت را رد کند
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب عصبی یا بافتی

در صورت وجود هر کدام از موارد بالا باید فورا با متخصص ایمپلنت خود تماس بگیرید.

درد ایمپلنت دندان پس از یک سال یا بیشتر

ممکن است به دلیل وجود موارد زیر یک سال یا چند سال بعد از عمل دچار درد شوید:

• سیگار کشیدن زیاد
  • دندان قروچه
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • کمبود بافت لثه در ناحیه ی ایمپلنت
  • کمبود استخوان در فک

عواملی که باعث درد بیشتر از مقدار معمولی می شوند

علاوه بر درد معمولی ناشی از جراحی ایمپلنت، ممکن است به دلیل وجود مشکلات دیگری درد و ناراحتی بعد از عمل بیشتر شود.

شل شدن قسمتی از ایمپلنت

گاهی اوقات پیچ کوچک درون قسمت بالای ایمپلنت در طول روند بهبودی شل می شود. در این صورت، متخصص درپوش را برمی دارد، آن را تمیز و ترمیم می کند.

شل شدن ایمپلنت

اگر فک از مقدار کافی استخوان برخوردار نباشد، ایمپلنت دندان ممکن است شل شود و باعث درد و ناراحتی شود. معمولا در این حالت، متخصص ایمپلنت باید ایمپلنت را بردارد و جایگزین کند.

عفونت

عفونت لثه در هر نوعی که باشد می تواند باعث درد شود ولی اگر زود تشخیص داده شود، معمولا قابل درمان است.

رد ایمپلنت

در بعضی از موارد، ایمپلنت دندان با استخوان جوش نمی خورد و بدن آن را رد می کند، که به این وضعیت ایمپلنت ناموفق می گویند. در این صورت ایمپلنت دندان شل می شود و در نهایت بیمار را دچار درد و ناراحتی می کند.

آسیب و سوختگی استخوان

این اتفاق نادر است و خیلی کم پیش می آید. در بعضی از موارد ممکن است حرارت زیاد مته به استخوان محل جراحی آسیب بزند که باعث ایجاد درد و ناراحتی زیادی می شود. متخصص ایمپلنت هرگونه استخوان آسیب دیده را بر میدارد.

راهکار های کنترل درد ایمپلنت دندان

در انتخاب متخصص ایمپلنت دقت کنید. معمولا بیشتر افراد به دنبال متخصص ایمپلنت با قیمت پایین هستند، اما این اصلا نمی تواند به نفع بیمار باشد. چون معمولا کیفیت کار با قیمت آن مطابقت دارد هرچه قیمت پایین تر کیفیت جراحی هم پایین تر می شود.

جلوگیری از آسیب عصبی

این اتفاق خیلی کم پیش می آید. اگر دندانپزشک از طریق مته به عصب آسیب وارد کند یا ایمپلنت را نزدیک عصب قرار دهد، درد شدید را بوجود می آورد. در این صورت ایمپلنت باید برداشته و جایگزین شود.

رعایت دستورالعمل های پزشک

دستورالعمل های پزشک خود به درستی و کامل را رعایت کنید. برای داشتن سلامت دهان و کل بدن رعایت و انجام دستورالعمل های پزشک خیلی مهم است.

دارو

ممکن است متخصص ایمپلنت بعد از عمل به بیمار خود برای تسکین درد داروهای مسکن مثل ایبوپروفن تجویز کند. اگر دوز تجویز شده درد را تسکین نمی دهد، با پزشک خود در مورد افزایش دوز دارو صحبت کنید.

یخ

در روزهای اول می توانید برای کاهش درد و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید. کیسه ی یخ را روی قسمت های مورد نظر قرار دهید.

آب نمک

شستشوی ملایم دهان با آب نمک گرم می تواند به کاهش درد و از بین بردن عفونت کمک کند. ممکن است آب نمک باعث شود کمی در آن منطقه احساس سوزش داشته باشید اما در روند بهبودی موثر است.

غذاهای خنک و نرم

در مدت بهبودی نباید غذاهای سفت و داغ بخورید. معمولا بهتر است غذاهای نرم و پوره ای و خنک وسرد مصرف کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

هرروز دو تا سه بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید انجام این کار خیلی مهم است و بهتر است که محل جراحی شده را با مسواک نرم تمیز کنید.

استراحت کافی

به بدن و فک خود استراحت کافی دهید. اصلا فعالیت سنگین انجام ندهید و وسیله های سنگین را بلند نکنید. اجازه دهید بدنتان انرژی کافی برای بهبودی دهان و دندان را داشته باشد.