ایمپلنت دندانعفونت ایمپلنت دندان و درمان آن توسط دکتر آرش غفوری

عفونت ایمپلنت دندان

در صورت عدم رعایت موارد مهم بعد از جراحی احتمال عفونت ایمپلنت دندان و در نهایت شکست درمان و از دست دادن دندان جایگزین شده با ایمپلنت وجود خواهد داشت. ماندگاری ایمپلنت به خطر می افتد و ممکن است منجر به شکست ایمپلنت دندان شود. بنابراین بهتر است نسبت به خطرات و علائم عفونت ایمپلنت دندان آگاه باشید و در صورت بروز آن اقدامات و مراقبت های لازم را انجام دهید.

کاشت دائمی دندان از طریق جراحی ایمپلنت یک جراحی حساس و تخصصی است به همین دلیل دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت علاوه بر استفاده از تکنیک های پیشرفته در جراحی ایمپلنت از تجهیزات مدرن و بهترین برندهای ایمپلنت برای موفقیت آمیز بودن جراحی کاشت ایمپلنت استفاده مینماید.

همچنین در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری نکاتی که باید در دوره نقاهت پس از جراحی رعایت شود تا از عوارض جراحی ایمپلنت دندان مثل عفونت و آبسه لثه جلوگیری شود  به بیماران به طور مشخص توصیه می شود.

در ادامه به عوارض عدم رعایت نکات مهم بعد از کاشت ایمپلنت دندان و راه های درمان آن میپردازیم.

بیماری پری ایمپلنت چیست؟

پری ایمپلنتیت یک بیماری التهابی مخرب است که بافتهای نرم و سخت (استخوان) اطراف ایمپلنت را تحت تأثیر قرار میدهد. در این بیماری لثه ها ملتهب می شوند به طوری که استخوان آلوئول که اطراف ایمپلنت هستند به مرور زمان تحلیل میرود. بیماری پری ایمپلنت یکی از رایج ترین عوارض بعد از کاشت ایمپلنت است که نوعی عفونت ایمپلنت میباشد  که با التهاب لثه و تحلیل استخوان فک و در نتیجه شکست روش کاشت ایمپلنت همراه است.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

یکی از رایج ترین علائم عفونت ایمپلنت دندان، درد و مشکل در جویدن است. البته کمی درد بعد از جراحی طبیعی است چون که هر عمل تهاجمی به طور معمول با درد همراه است که با داروهای مسکن تجویز شده قابل کنترل می باشند. اما اگر این درد  در هنگام صحبت کردن عادی و جویدن غذا وجود داشته باشد احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد.

ورم بعد از ایمپلنت یک پاسخ طبیعی بدن به آسیب و جراحی است. در روزهای اول بعد از جراحی ایمپلنت دندان کاملا طبیعی است که اطراف محل جراحی متورم شود اما اگر این تورم ادامه دار باشد ممکن است نشانه ای از عفونت باشد. تب و قرمز شدن می تواند نشانه بیشتر شدن عفونت باشد.

بو و مزه بد دائمی دهان نیز یکی دیگر از علائم احتمالی عفونت ایمپلنت دندان است. علت اصلی این بو و مزه بد دهان تجمع باکتری ها در ناحیه ایمپلنت دندان است.

خونریزی و ترشح چرک یکی دیگر از علائم عفونت است. گلبول های قرمز و سفید به منطقه عفونتی حمله می کنند تا بتوانند عوامل عفونت را از بین ببرند و این خود عامل خونریزی در لثه خواهد بود. در صورت ادامه دار بودن خونریزی، احتمال عفونت زیاد است.

یکی دیگر از نشانه های عفونت شل شدن و لق شدن ایمپلنت دندان است.

درد در هنگام لمس کردن و همچنین خونریزی هنگام مسواک زدن از دیگر نشانه های عفونت بعد از انجام ایمپلنت دندان است.

ورم طبیعی بعد از جراحی ایمپلنت دندان

شدت ورم برای هر فردی به فاکتور های گوناگونی بستگی دارد. بیماری که شش ایمپلنت دندان انجام داده است نسبت به بیماری که تنها یک ایمپلنت کاشته است، التهاب و ورم بیشتری را تجربه می کند. ورم اطراف دهان، فک ها، گونه ها، چشم ها و نواحی از صورت که تحت تاثیر جراحی کاشت ایمپلنت دندان قرار گرفته اند طبیعی است و معمولا  در طی 2 الی 3 روز قبل از کم شدن و درمان تورم به اوج خود می رسد. البته ممکن است درمان کامل التهاب چند روز طول بکشید.

راهکارهایی جهت کاهش تورم

در 24 ساعت اول است، ممکن است دندانپزشک به بیمار توصیه کند که از کمپرس و یا پک یخ روی صورت و یا فک خود در حدود 20 دقیقه استفاده کند.  اگر بعد از 72 ساعت کمپرس یخ در کاهش تورم موثر نبود گرم نگه داشتن آن قسمت توصیه می شود. همچنین بالا نگه داشتن سردر روز های پس از کاشت ایمپلنت نیز از مهم ترین نکاتی است که باید رعایت شود. دارو های ضد التهاب بدون نیاز به تجویز مانند ایبوپروفن می توانند موثر باشند.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

عفونت و از دست دادن استخوان در مراحل اولیه قابل درمان با آنتی‌بیوتیک و اصلاح پروتز است. هرچه زودتر اقدام به درمان عفونت انجام بگیرد، روش درمان راحت تر و شانس موفقیت بیشتر می شود. در صورت تحلیل استخوان، ممکن است لازم باشد بافت‌های نرم و آسیب دیده‌ پری ایمپلنت جراحی شوند، سطح میکرو ایمپلنت ضدعفونی شود و در نهایت از روش‌های بازسازی استخوان استفاده شود.

اگر ایمپلنت دندان به دلیل عفونت شدید شل شده باشد، درمان آن ممکن نیست. در این شرایط ایمپلنت برداشته می شود و پیوند استخوان انجام می شود. با از بین رفتن عفونت و بازسازی استخوان جدید، بعد از بهبودی کامل متخصص ایمپلنت می تواند دوباره کاشت ایمپلنت را انجام دهد.

اگر عفونت ایمپلنت دندان درمان نشود می‌تواند منجر به بیماری سیستمیک شود که می‌تواند به قلب و سایر اندام‌های بدن آسیب برساند. بنابراین اگر به عفونت ایمپلنت خود مشکوک هستید، هر چه سریع تر با متخصص ایمپلنت دندان خود تماس بگیرید تا درمان مناسب در زمان مناسب ارائه شود.

اگر ایمپلنت دندان دارید، بسیار مهم است که هر چهار تا شش ماه یکبار معاینه‌ دوره ‌ای و پاکسازی حرفه‌ ای انجام دهید. متخصص ایمپلنت دندان علائم التهاب و عفونت زودرس را بررسی می کند و درمان مناسب آن را ارائه می دهد.

دارو برای عفونت ایمپلنت

آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن باکتری می شوند و از رشد و گسترش آنها جلوگیری می کنند. همچنین مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای پیشگیری عفونت موثر هستند. متخصصین ایمپلنت دندان نظرات مختلفی در مورد چگونگی مصرف از آنتی بیوتیک ها دارند. به هر حال اگر احتمال عفونت ایمپلنت وجود داشته باشد؛ دندانپزشک آنتی بیوتیک مناسبی تجویز می کند تا از پیشرفت عفونت جلوگیری کند.

دارو بعد از ایمپلنت دندان و استفاده از آنتی بیوتیک معمولا به عنوان روشی برای درمان عفونت ایمپلنت استفاده می شوند. اما همانطور که قبلا گفتیم، اگر عفونت بسیار شدید باشد، آنتی بیوتیک ها به اندازه ی کافی برای این مشکل کافی نیستند و نیاز به جراحی و تعویض ایمپلنت وجود دارد.

عوارض عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

اگر عفونت درمان نشود، می‌تواند برای سلامت کلی بدن فرد خطرناک باشد. باکتری ها به دندان‌ های دیگر انتقال پیدا می کنند و منجر به پوسیدگی و از دست دادن دندان‌ های دیگر می‌شوند. همچنین، عفونت منجربه ضعیف شدن و تحلیل استخوان می شود و جویدن غذاها را با مشکل همراه می کند. در این موقعیت، متخصص ایمپلنت دندان باید تعدادی از دندان‌ ها را بکشد تا بتواند ایمپلنت های کاشته شده را تعویض کند. همچنین عفونت ایمپلنت دندان بر تنفس نیز تاثیر می ‌گذارد، به این دلیل که باکتری ها به سینوس می رسند و عفونت سینوسی بر دم و بازدم هوا اثر می‌ گذارد. در صورت بی توجهی به عفونت ایمپلنت دندان عفونت می ‌تواند وارد جریان خون شود و اگر عفونت به مغز برسد، بسیار خطرناک است. این بیماری می ‌تواند باعث آسیب جدی به قلب و سایر قسمت های بدن شود.

عوامل موثر در افزایش احتمال عفونت ایمپلنت دندان

• بیماری لثه
  • سیگار کشیدن و مصرف دخانیات
  • عدم تراکم کافی استخوان فک
  • مصرف داروهای خاص
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم مهارت متخصص ایمپلنت دندان

جمع بندی

عفونت ایمپلنت یکی از موارد جدی و خطرناکی است  که در صورت بی توجهی به آن ممکن است منجربه از دست دادن دندان جایگزین شده و شانس دوباره برای کاشت ایمپلنت باشد. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت به بیماران خود بعد از جراحی کاشت دندان توصیه می کند که در صورت مشاهده علائم عفونت ایمپلنت هر چه سریعتر خود را به مرکزی که کاشت ایمپلنت دندان را در آنجا انجام داده اند برسانند تا بتوانند بهترین روش درمانی را در زمان مناسب ارائه دهند. اینجاست که انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت برای انجام این جراحی حائز اهمیت میشود.

شما عزیزان همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی کاشت ایمپلنت دندان وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

5/5 - (5 امتیاز)