ایمپلنت دندانکاشت ایمپلنت دندان

کاشت دندان به روش ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم است که جایگزین ریشه دندان شده است. برعکس درمان های قدیمی مثل بریج که دندان های کناری برای پر شدن جای خالی دندان تراشیده می شوند و قربانی می شوند مزیت اصلی ایمپلنت ها این است که مستقل بوده و آسیبی به دندان های اطراف وارد نمی کنند. به اصطلاح می تواند گفت متکی به خودشان هستند. همچنین کاشت دندان به روش ایمپلنت ها از تحلیل رفتگی استخوان فک در آن قسمت و تغییر فرم صورت و…. جلوگیری می کنند. در حال حاضر جراحی کاشت ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته می باشد.

 

چقدر طول می کشد تا ایمپلنت ها به طور کامل قابلیت استفاده در دهان را داشته باشند؟

از زمان قرار دادن ایمپلنت در ناحیه بین 3 تا 6 ماه زمان لازم است تا سلول های بدن بتوانند استخوان سازی انجام دهند و بعد از این مدت فرد می تواند با خیال راحت توسط ایمپلنت های خود عمل جویدن را انجام دهد. دقیقا مثل شکسته شدن استخوان که فرد نیاز به بی حرکت بودن و عدم اعمال فشار در دوره ترمیم را دارد و معمولا دست یا پای شکسته را به همین دلیل آتل می بندند یا گچ می گیرند. ایمپلنت های دندانی نیاز دارند تا بدون حرکت و فشار در جای خود ثابت باشند تا سلول های استخوان ساز بدن فرایند ساخت و ساز استخوان را به خوبی طی کنند.

 به طور کلی جراحی ایمپلنت دندان یک جراحی حساس و پیچیده است و نیاز به بازسازی وسیع به خصوص در شرایطی که به طور کامل دندان های خود را از دست داده اید می باشد چون در این شرایط نیاز به زمان بیشتری برای ترمیم وجود دارد.

نکته: توصیه دوستانه ما به شما این است که در زمینه درمان ایمپلنت خود عجله نکنید.  قرار است این ایمپلنت تا پایان عمر برای شما کارایی داشته باشند بنابراین چند هفته صبر و تحمل در استفاده از از آنها ارزش این دارد. با عجله کردن موفقیت کاشت ایمپلنت خود را به خطر نیاندازید.

 

 

 

 

شانس موفقیت کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟

در یک فرد سالم و بدون بیماری زمینه ای مثل دیابت و… در صورتی که از سیگار یا دخانیات دیگر استفاده نکند موفقیت کاشت ایمپلنت 98% تا 99% می باشد.

در افراد دیابتی که قند خون آنها کنترل شده است و HBA1C آنها زیر 7 باشد موفقیت ایمپلنت بالای 97% است و این افراد می توانند از مزایای کاشت ایمپلنت دندان استفاده کنند.

افراد سیگاری ترجیحا میزان مصرف سیگار را 4 تا 8 هفته بعد از جراحی باید به حداقل ممکن برسانند و در صورتی که رعایت کنند می توانند مانند سایر افراد از ایمپلنت های خود لذت کافی را ببرند.

سن به تنهایی عامل شکست درمان ایمپلنت نیست و میزان موفقیت ایمپلنت در فرد 70 ساله مشابه فرد 25 ساله است.

در خصوص سایر بیماری های زمینه ای مثل پوکی استخوان کم خونی و آلرژی و حساسیت و… هم جای نگرانی وجود ندارد. افراد مبتلا می توانند با تمهیدات کافی و لازم درمان ایمپلنت خود را شروع کنند.

نکته: ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم هستند که فلزی innert یا خنثی و سازگار با بدن است که هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند. تیتانیوم فلزی فاقد خاصیت الکترومغناطیسی می باشد و حین گذر از ایستگاه بازرسی فرودگاه ها و یا MRI  مشکلی ایجاد نمی کند.

 

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

 

۱طبیعی به نظر رسیدن وتناسب راحت

ایمپلنت دندان به گونه ای طراحی شده است که ظاهر، احساس و عملکردی مانند دندان های طبیعی شما داشته باشد. علاوه بر این ایمپلنت ها این اطمینان را به شما میدهد که لبخند بزنید، غذا بخورید ودر اجتماع بدون هیچ نگرانی در مورد عدم وجود دندان شما ظاهر شوید.

 

۲ماندگار و قابل اعتماد

با رعایت بهداشت پایه های ایمپلنت دندان تا آخر عمر‌برای شما باقی می ماند، رعایت بهداشت شامل نخ دندان مخصوص ایمپلنت و مسواک بین دندانی می باشد، در برخی موارد نیز مانند وقتی که همه دندان های فک توسط ایمپلنت باز سازی شده اند ممکن است ، استفاده از دستگاه مخصوصی که با پاشیدن ظریف آب نقاطی که دسترسی به آن سخت است را تمیز میکند،ضروری باشد.

 

۳میزان موفقیت بالا

اگر طرح درمان ایمپلنت دندان به خوبی انجام و بهداشت آنها به خوبی رعایت شوند در صد موفقیتی بالاتر از سایر روش های جایگزینی دندان خواهند داشت با پیشرفت تکنیک و تکنولوژی ایمپلنت درصد موفقیت کاشت دندان را افزایش میدهد، همچنین سلامتی شما نقش به سزایی در موفقیت ایمپلنت دارد.

 

۴بهبود توانایی در خوردن و جویدن:

از آنجا که ایمپلنت ها مشابه دندان های طبیعی در شما قرار میگیرند در طی زمان به نگه داشتن استخوان فک کمک میکند. بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته با ایمپلنت به شما این امکان را میدهد که غذای خود را بهتر جویده و واضح تر صحبت کنید.

 

۵بهبود ویژگی های صورت و استخوان:

ایمپلنت دندان بدون آسیب رساندن به دندان های مجاور برای انجام کار های بریج معمولی بافت طبیعی دندان را حفظ می کنند.

و چون پایه های ایمپلنت تحلیل استخوان فک شما را کاهش می دهد، میتواند به ساختار فک نیز کمک کند.

 

  • به طور کلی به دلیل همه این مزایا ایمپلنت دندان ارزش طولانی مدت بسیار خوبی را به شما می دهد و میتواند یه سرمایه گذاری فوق العاده در سلامت دهان و دندان شما در طولانی مدت باشد.

 

آیا کاشت ایمپلنت  دندان درد دارد؟

یکی از دغدغه های بیماران درد جراحی ایمپلنت دندان است. مخصوصا افرادی که به کلیپ ها و ویدیوهای ایمپلنت در فضای مجازی زیاد نگاه می کنند اغلب تصور سخت و دردناکی در ذهن خودشان می سازند.

احساس درد و ناراحتی در یک درمان دو مرحله دارد، اول در حین کار و جراحی و مرحله بعدی بعد از درمان و جراحی

خوشبختانه باید بگوییم که در هر دو مرحله علی رغم تصور بیماران درد و ناراحتی وجود ندارد و ناراحتی حین کاشت ایمپلنت از بسیاری از درمان های دیگر دندانپزشکی کمتر است. برای مثال دردی که بیماران بعد از درمان ریشه خارج کردن دندان گزارش کرده اند 14 از 20 بوده در حالی که نمره درد و ناراحتی برای کاشت ایمپلنت 6 تا 7 بوده و تقریبا نصف ناراحتی درمان های روتین دندانپزشکی است.

به تجربه ما اغلب بیماران بعد از بی حسی موضعی ناراحتی دیگه ای را احساس نمی کنند و خبر خوب این است که در جراحی ایمپلنت خبری از صدای ناخوشایند و لرزش های ابزار دندانپزشکی نیست. در واقع برای جراحی ایمپلنت جراح نیازی به ابزاری که برای افراد ناخوشایند است ندارد.

در مورد درد ناراحتی بعد از پایان جراحی هم که نگرانی خیلی از افراد مخصوصا افراد شاغل بی مورد است.خوشبختانه درد و ناراحتی خفیف معمولا با استفاده از داروهای مسکن معمولی مثل ژلوفن و استامینوفن طی 24 یا نهایتا 48 ساعت بعد از عمل برطرف می شود.

بیش از 95% افراد بعد از جراحی ایمپلنت از میزان کم درد و ناراحتی این کار ابراز تعجب می کنند و در صورتی که این موضوع یک دغدغه ذهنی شده باشد باید با اطمینان بگویم که خوشبختانه این تصورات اشتباه است و جای هیچگونه نگرانی در این مورد وجود ندارد.

 

 

کاشت ایمپلنت دندان بدون جراحی ممکن است؟

در صورتی که میزان استخوان و بافت لثه کافی باشد جراح می تواند بدون کنار زدن فلپ و بدون بخیه نسبت به کاشت ایمپلنت اقدام کند که به این روش Flap less implant یا ایمپلنت بدون جراحی می گویند.

انجام این کار نیاز به تجربه زیادی دارد و اگر به درستی انجام نشود ممکن است با شکست همراه شود.

ایمپلنت بدون جراحی می تواند با استفاده از گاید از پیش طراحی شده صورت گیرد (دیجیتال) یا بدون گاید (free hand)  انجام شود. حین تعیین محل ایمپلنت ها گاید از پیش طراحی شده روی دندان های کناری یا بافت اطراف به صورت یک الگو یا شابلون فیکس می گردد و عملا جراح راهی جز قرار دادن ایمپلنت ها در محل از پیش تعیین شده ندارد که به این تکنیک جراحی  ایمپلنت دیجیتال می گویند.

 

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

با پیشرفت علم و دیجیتالی شدن تمام امور دندانپزشکی و جراحی ایمپلنت دندان هم از این قافله عقب نماند و راه های جدیدی برای افزایش دقت درکاشت ایمپلنت دندان ارائه شده است. تکنیک جراحی دیجیتال مبنی بر این بوده تا مسیر و جهت و محل قرار گیری ایمپلنت ها قبل از جراحی با اسکن سه بعدی فک و ساخت یک شابلون یا گاید جراحی تعیین شود.

به این صورت که قبل از عمل گاید جراحی با محل و قطر ایمپلنت ها مشخص می شود. در جراحی دیجیتال ایمپلنت مثل تکنیک کلاسیک از مواد بی حسی برای راحت تر بودن بیمار استفاده می شود.

 

مزایای ایمپلنت دیجیتال

  1. تسریع و تسهیل جراحی ایمپلنت برای جراح
  2. امکان قرار دهی ایمپلنت در جاهای از پیش تعیین شده
  3. امکان تحویل پروتز موقت بلافاصله بعد از جراحی

معایب ایمپلنت دیجیتال

1.افزایش هزینه جراحی به دلیل نیاز به اسکن سه بعدی پیش از عمل و ساخت گاید

2.کاهش قدرت مانور جراح حین جراحی

3.امکان خطا در مراحل تصویر برداری و ساخت گاید و فیکس کردن گاید که عملا جراحی را مختل می کند.

 

به طورکلی این روش جراحی طرفداران و مخالفان خود را دارد و از آنجا که هنوز در مراحل اولیه خودش قرار دارد هنوز با نواقصی همراه است که امید می رود با پیشرفت تکنولوژی و رفع این موارد به درمان های معمول در دندانپزشکی تبدیل گردد.

 

 

برای بازسازی کامل دندان ها به چند ایمپلنت نیاز داریم؟

برای بازسازی کامل هر فک به صورت ثابت یا (FIXED) نیاز به 6 تا 8 پایه ایمپلنت دندان وجود دارد تا بتواند 12 دندان در هر فک تحویل داده شود.

برای طرح درمان اوردنچر متکی بر ایمپلنت که به صورت متحرک است برای هر فک 4 ایمپلنت می تواند کاشته شود. مشکل اصلی این روش تحلیل استخوان در نواحی فاقد ایمپلنت و متحرک بودن دندان ها است به همین خاطر برای افراد جوان توصیه نمی شود.

 

در صورت شکست درمان و عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در فاز اول بعد از جراحی چه اتفاقی می افتد؟ آیا باید هزینه مجدد پرداخت کنیم؟

خیر. نیاز به پرداخت هزینه مجدد نیست و در صورتی که ایمپلنت بعد از 3 ماه جوش نخورد بدون پرداخت هزینه در مورد ایمپلنت های دندان دارای گارانتی می تواند بعد از ترمیم ناحیه مجددا برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید.

در صد موفقیت ایمپلنت های دندان بسیار بالا و 98% است  اما در صورتی که با موفقیت همراه نباشد بسته به نظر جراح می توانید 3 تا 6 ماه بعد مجددا برای کاشت ایمپلنت در ناحیه مراجعه نمایید و نیاز به پرداخت هزینه مجدد نیست. چون شرکت های تامین کننده ایمپلنت ایمپلنت های شکست خورده را بدون قید و شرط با ایمپلنت جدید تعویض می کنند.

 

 

طول عمر کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت یک درمان قطعی برای دندان های از دست رفته است و بعد از اینکه دوره ترمیم یا به اصطلاح جوش خوردن که 3 تا 6 ماه اول با موفقیت انجام شود میتواند تا آخر عمر با استخوان بدن ادغام شود و همانند یک دندان طبیعی برای فرد کارایی دارد.

البته همانطور که دندان نیاز به رسیدگی دارد از جمله اقداماتی مثل مسواک زدن و نخ دندان و استفاده از دهانشویه و چکاپ منظم دنداندانپزشکی در ایمپلنت دندان هم دقیقا همانطور باید رعایت شود و از آنجا که برعکس دندان طبیعی سیستم دفاع ذاتی ندارد نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. بهترین کار مراجعه منظم هر 6 ماه به دندانپزشک برای بررسی سلامت ایمپلنت و بافت لثه اطراف آن است و همچنین شستشوی تخصصی ایمپلنت با وسایل و تجهیزات مخصوص و دهانشویه و سیستم واتر جت که به این کار (PROFESSIONAL CLEANING)  گفته می شود و دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک می تواند به راحتی برای بیمار انجام دهد تا ایمپلنت ها مادام العمر بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

به یاد داشته باشید که برخی سیستم های ایمپلنت دندان دارای گارانتی مادام العمر هستند البته این گارانتی ها داری قید و شروطی هستند از جمله مراجعه منظم و چکاپ توسط دندانپزشک.

ما یک مرکز تخصصی ایمپلنت دندان هستیم!

ما یک کلینیک دندانپزشکی نیستیم!

با پیشرفت علم و تخصصی شدن تمامی رشته ها دندانپزشکی هم به تخصص های مختلفی تقسیم می شود. مشابه خدمات دیگر مثل تعمیرات خودرو که برای مثال صاف کاری و رنگ ماشین ها یک متخصص و تعمیرات موتور و یا خدمات مربوط به لاستیک ماشین و آپارات را متخصص دیگری انجام می دهد.

در حال حاضر دندانپزشکی در سراسر دنیا 10 تخصص شناخته شده دارد که دندانپزشکان بعد از گذراندن دوره 6 ساله عمومی می توانند با توجه به علاقه در یکی از این رشته ها ادامه تحصیل دهند. طول این دوره ها بین 3 تا 5 سال است که بعد از آن یکی از متخصصین  دندانپزشک اطفال و یا دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی  و یا متخصص ارتودنسی  و جراح لثه می شوند.

ایمپلنت دندان به تنهایی تخصصی محسوب نمی شود اما به این معنی نیست که به تخصص نیاز ندارد. کاشت ایمپلنت دندان در دل دو رشته جراحی لثه و جراحی فک و صورت وجود دارد و بخش کوچکی (در حدود یکسال از دوره ) فارغ التحصیلان  از رشته های جراحی لثه و جراحی فک و صورت در خصوص کاشت ایمپلنت می گذراند.

به طور کلی جراحان لثه و جراحان فک و صورت صلاحیت کاشت ایمپلنت های دندان در شرایط مختلف را دارند. درست مثل جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی که هم متخصصان گوش و حلق و بینی و هم متخصصان جراحی پلاستیک این کار را انجام می دهند. البته در بین این رشته ها رقابت زیادی وجود دارد و هرکدام از این متخصصین مدعی بهتر بودن از هم هستند اما در کل هر دو گروه واجد شرایط عملی و علمی برای انجام جراحی هستند.

البته ناگفته نماند که بسیاری از همکاران دندانپزشک که به ایمپلنت دندان علاقه دارند با گذراندن دوره های فشرده اقدام به جراحی ایمپلنت می کنند و اینکار از لحاظ قانونی منعی ندارد و چه بسا که می توانند به خوبی از پس جراحی کاشت ایمپلنت برایند.

اما اگر بخواهیم در مورد خودمان صحبت کنیم ما یک مرکز دندانپزشکی نیستیم! به این معنی که خدمات دندانپزشکی مثل پرکردن دندان یا خدمات زیبایی مثل کامپوزیت ونیر و لمینت دندان یا جراحی دندان عقل و عصب کشی و…. ارائه نمی دهیم.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در رشت فقط جراحی کاشت ایمپلنت دندان ارائه می دهیم و تنها مرکزی هستیم که به صورت تخصصی فقط روی درمان ایمپلنت دندان تمرکز کرده ایم به اعتقاد ما ایمپلنت دندان و کاشت دندان نیاز به تجربه و دقت زیادی دارد چون دندان های کاشته شده توسط ایمپلنت ها عضو جدید از بدن  و دهان محسوب می شوند و بیمار باید بتواند با خیال راحت بخندد و یا هر غذایی که دوست دارد بخورد و به راحتی و بدون خجالت صحبت کند. بنابراین ما در این مرکز تمرکز خود را بر روی درمان های مربوط به کاشت ایمپلنت دندان و جراحی های جانبی مثل پیوند استخوان و سینوس لیفت یا پروتز ثابت و در نهایت حفظ و نگه داری ایمپلنت منعطف کرده ایم.

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر