ایمپلنت دندانمراقبت بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت

مراقبت بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان اگر توسط یک جراح و تیم حرفه ای از طریق تکنیک ها و ابزار دیجیتالی انجام شود یک نوع جراحی با موفقیت بالا است. اما  برای تداوم این موفقیت و ماندگاری آنها تا همیشه رعایت دقیق نکاتی لازم است که بیماران بعد از کاشت ایمپلنت خود باید با دقت هر چه تمام تر به رعایت این دستورالعمل ها پایبند باشند. در واقع مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت یکی از موضوعات بسیار مهم برای افرادی است که ایمپلنت دندان انجام داده اند یا قصد آن را دارند.

ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری از نتایج جراحی ایمپلنت های انجام شده برای شما عزیزان مطمئن هستیم. این اطمینان به این دلیل است که دکتر آرش غفوری به عنوان یکی از بهترین متخصصین ایمپلنت دندان در سطح استان و کشور آشنا به تمامی روش های روز دنیا در زمینه ایمپلنت دندان و جراحی های مرتبط به آن مثل پیوند استخوان و سینوس لیفت می باشد. اما نکته ای که اینجا وجود دارد این است که ما فقط تضمین دهنده موفقیت آمیز بودن ایمپلنت کاشته شده هستیم در صورتی که دوام و ماندگاری آن ارتباط مستقیم با چگونگی نگه داری و برنامه مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت دارد.

اگر تجربه انجام ایمپلنت دندان در مرکز تخصصی ما را داشته باشید یا ممکن است از سایر بیماران ما شنیده باشید بعد از پایان جراحی دکتر آرش غفوری و سایر همکاران ما در این مرکز خود را مسئول می دانند که با حوصله و به صورت واضح تمام توضیحات لازم را در خصوص نکات بهداشتی بعد از عمل برای شما ارائه دهند.

اما این نکات بهداشتی بعد از جراحی کاشت ایمپلنت چه مواردی هستند؟

مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت

سیگار نکشید

یکی از مهم ترین موارد مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت باید رعایت شود ترک دخانیات از جمله سیگار است. دود سیگار می تواند با ورود به بافت جراحی و نفوذ به پایه ایمپلنت کاشته شده باعث عفونت و در نهایت پس زدن جراحی شود. تا دو الی سه ماه بعد از کاشت ایمپلنت خود نباید سیگار یا هر مواد مخدر دیگری مصرف کنید. البته توصیه ما به شما این است که اگر ایمپلنت انجام داده اید بهتر است برای همیشه سیگار کشیدن را فراموش کنید. چون سیگار می تواند باعث کوتاه شدن عمر ایمپلنت های شما باشد و شما مجبور باشید بعد از مدتی دوباره کاشت ایمپلنت انجام دهید که می تواند یک ضرر مالی برای شما باشد. هزینه جراحی ایمپلنت دندان تقریبا گران است و جراحی ایمپلنت دندان یک جراحی حساس و پیچیده است پس بهتر است به توصیه متخصص خود گوش کنید و سیگار را برای همیشه ترک کنید. سیگار علاوه بر ایمپلنت برای دندان های طبیعی شما هم مضر و آسیب زا هستند. می توانند عمر دندان های طبیعی شما را کم کنند و باعث عفونت های لثه و بیماری های دهان و دندان و زرد و تیره شدن دندان ها شوند.

مایعات خیلی سرد و خیلی داغ ممنوع

ممکن است در حالت عادی و دندان های طبیعی خود تجربه این را داشته باشید که خوردن غذا یا مایعات خیلی گرم و خیلی سرد موجب حساسیت دندان های شما شده باشد. بنابراین یکی از مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت این است که مایعات داغ و خیلی سرد نخورید. بعد از جراحی ایمپلنت که بافت لثه باز شده باید تا مدتی از خوردن و نوشیدن مایعات داغ و خیلی سرد به طور جدی پرهیز کنید تا زمانی که قسمت جراحی شده ایمپلنت به خوبی ترمیم شود. مایعات داغ یا خیلی سرد اگر به ایمپلنت کاشته شده نفوذ کنند ممکن است باعث شل شدن و پس زدن شوند.

 

 

غذای سفت نجوید

پس از کاشت ایمپلنت و در دوران نقاهت جراحی ایمپلنت ، دندان‌ها و فک شما در وضعیت بسیار حساسی قرار می‌گیرند. و باید در روز اول پس از جراحی غذاهای نرم و مایع بخورید. مثل سوپ و پوره و… بعضی از غذا ها نیاز به فشار بیشتر دندان دارند مثل آجیل ها یا گوشت قرمز یا هر نوع غذای سفت دیگری که لازم است برای جویدن به دندان ها فشار آورید. خوردن و جویدن این غذاها تا زمانی که ایمپلنت دندان به خوبی با استخوان فک ادغام شود ممنوع است زیرا ممکن است باعث پس زدن ایمپلنت دندان شود. بهتر است برای خوردن این غذا از دندان های سالم دیگر خود استفاده کنید البته فراموش نکنید که به صورت کلی حتی از دندان های طبیعی نباید برای جویدن غذاهای سفت مثل شکستن پوست پسته یا فندوق یا هر آجیل دیگری استفاده شود.

برای مصرف مایعات یادتان باشد که از نی استفاده نکنید. نی نیروی مکش دارد که می تواند باعث ورود فشار به ایمپلنت تازه کاشته شده شود.

پروتئین در طول فرآیند بهبودی ضروری است. پروتئین ها می توانند علاوه بر موثر بودن در ترمیم بافت ها مقاومت بدن را در برابر عفونت بالا ببرند. توصیه بسیاری از متخصصین  به افرادی که جراحی ایمپلنت دندان انجام داده اند این است که بعد از جراحی و از روز دوم و سوم تا روز بهبودی کامل از مواد غذایی پروتئین دار مثل تخم مرغ یا لوبیای پخته شده و.. استفاده کنید.

به طور کلی تا زمانی که داروی بی حسی موضعی از بین نرفته غذا نخورید و هنگامی که بی حسی شروع به از بین رفتن کرد، غذای نرم و ملایم بخورید اما مواظب باشید که با ایمپلنت جدید خود چیزی را گاز نزنید. بهتر است به مدت یک ماه غذاهای نرم بخورد.

ورزش سنگین نکنید

بعد از جراحی ایمپلنت بخیه ها در روز های اول در معرض خطر باز شدن وعفونت هستند به همین دلیل نباید تا چند هفته ورزش و فعالیت سنگین کنید. فعالیتهای ورزشی می توانند باعث خونریزی و باز شدن بخیه در قسمت جراحی شده شوند. اگر در حین ورزش ضربه ای به دهان وارد شود به احتمال زیاد با خطر شکست ایمپلنت مواجه می شوید. یکی از عوامل مهم در شکست جراحی ایمپلنت دندان ضرباتی است که به دهان شما وارد می شود.بنابراین حتما از ورود ضربه به دهان خود جلوگیری کنید و به مدت زمان لازمی که دکتر توصیه کرده است ورزش نکنید.

استفاده از خلال دندان ممنوع

یکی دیگر از موارد مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت استفاده نکردن از خلال دندان است. در ماه های اول بعد از کاشت ایمپلنت دندان برای بیرون آوردن غذای گیر کرده نباید از خلال دندان استفاده کنید. به این دلیل که در اوایل جراحی هنوز بافت باز شده به خوبی ترمیم نشده است و پروتزها به صورت موقت نصب شده است. استفاده از خلال دندان می تواند آسیب زننده باشد و در مواردی باعث خونریزی و شل شدن شود.

مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن ها

مصرف دارو بعد از ایمپلنت متخصص ایمپلنت دندان برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک مثل آموکسی سیلین و… تجویز می کند که بیمار موظف است در ساعات مشخص قرص ها را بخورد. در صورت عدم مصرف آنتی بیوتیک ممکن است هر آلودگی کوچکی منجر به عفونت و در نهایت شکست جراحی شود.

چند ساعت بعد از جراحی و از بین رفتن تاثیر داروهای بی حسی ممکن است بیمار کمی احساس درد داشته باشد که طبیعی است و می توانید با مصرف مسکن های معمولی درد را متوقف کنید.

مقدار کمی خونریزی و درد بعد از عمل طبیعی است اما اگر این خونریزی و درد ادامه دار شد و شدت گرفت حتما به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

استفاده از دهانشویه

استفاده از دهانشویه یکی دیگر از نکات مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت است. متخصص ایمپلنت شما جهت ضدعفونی و پاکیزه نگه داشتن محیط دهان علاوه بر مسواک زدن، دهان شویه مناسب را تجویز می کند. البته چند روز اول جراحی نمی توانید ایمپلنت دندان خود را مسواک بزنید چون هنوز زخم و جای جراحی ترمیم نشده است. شما فقط باید از دهانشویه تجویز شده پزشک خود برای شستشوی دهان خود استفاده کنید.

روز اول 24 ساعت اول پس از جراحی نباید دندان‌های خود را بشویید و مسواک نزنید.

روزهای دو و سوم می توانید دندان‌های خود را 2 بار در روز مسواک بزنید. با اطراف محل‌های جراحی با ملایمت رفتار کنید و مسواک نزنید.

بهتر است بعد از هر وعده غذا خوردن به آرامی و با ملایمت آب نمک ولرم قر قره کنید و اگر دهانشویه خاصی تجویز شده حتما طبق دستور پزشک انجام دهید.

این روند و احتیاطات باید دو الی سه ماه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت به خوبی و با دقت انجام شوند در غیر اینصورت ممکن است با عفونت و شکست جراحی مواجه شوید.

 

 

چکاپ و تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری این امکان برای شما فراهم شده تا با استفاده از روش اورال هایجین یا پاکسازی حرفه ای ایمپلنت هر 6 ماه تا 1 سال به صورت حرفه ای با استفاده از تجهیزات مخصوص ایمپلنت های خود را تمیز و از رسوب جرم و پلاک های میکروبی بر روی آن که ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان میباشد جلوگیری نمایید.

جمع بندی

تا دو الی سه ماه بعد از جراحی ایمپلنت دندان پایه تیتانیومی ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد بنابراین مراقبت های ویژه و مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت در این مدت بسیار حائز اهمیت است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که در روزهای اول پس از جراحی قسمت جراحی شده  را دستکاری نکنید. از شستشو، و دست زدن به دهان در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی جلوگیری کنید تا از آلوده ساختن یا تحریک محل جراحی پیشگیری کنید.

بهبودی بعد از درمان به  اتصال ایمپلنت به استخوان فک  بستگی دارد و  بهبودی در هر فرد با توجه به سیستم بدن او و برنامه درمان متفاوت است. شما باید برنامه معایناتی خود را پیگیری کنید.

دکتر آرش غفوری و تیم حرفه ای ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان هر چیزی که در مورد مراقبت های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت لازم است را برای بیمار به صورت مشخص توضیح داده و از عواقب انجام ندادن ها که مهم ترین آن تعویض ایمپلنت دندان و جراحی مجدد است هشدار می دهد.

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر