ایمپلنت دندانعلایم پس زدن ایمپلنت

علائم پس زدن ایمپلنت دندان به طور معمول شامل التهاب و تورم در ناحیه کاشت، درد زیاد، بوی بد دهان، مشاهده چرک در اطراف محل کاشت و تب و لرز است. یکی از موارد شایعی که با پس زدن ایمپلنت اشتباه گرفته می شود؛ وارد شدن پایه ایمپلنت به حفرات سینوسی در استخوان فک بالا است.

در صورتی که نواحی سینوسی آسیب ببیند، علائمی شبیه پس زدن ایمپلنت توسط بدن مانند تب و لرز و تورم مشاهده خواهد شد. همچنین بیمار درد شدیدی احساس خواهد کرد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم بیمار باید بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کند تا علت این مشکلات مشخص شود. در صورتی که مشکل مربوط به پس زدن ایمپلنت مرتبط با واکنش آلرژیک بدن نباشد مراجعه به موقع می تواند منجر به نجات ایمپلنت شود.

مطلب مفید: سن کاشت ایمپلنت

 

در صورتی که پس زدن ایمپلنت دندان به علت واکنش آلرژیک بدن باشد معمولاً نمی‌توان از آن جلوگیری کرد و فقط باید پایه ایمپلنت را از محل آن خارج کرد و جای خالی دندان را با روشهای دیگری پر کرد. بعد از اینکه پایه ایمپلنت خارج شد دندانپزشک از شما می خواهد که برای درمان پس زدن ایمپلنت تا مدتی بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و از کشیدن سیگار نیز خودداری نمایید.

بعد از اینکه علائم پس زدن ایمپلنت به طور کامل بر طرف شد می توانید برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود با استفاده از روش های دیگر مانند بریج یا پل دندانی اقدام کنید.

مطلب مفید: هیلینگ ایمپلنت چیست

 

کاشت ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت دکتر آرش غفوری

کاشت 13 واحد ایمپلنت در موقعیت ایده آل و نتیجه عالی در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری

عفونت بعد از کاشت دندان چقدر شایع است؟

خطر ابتلا به عفونت و پس زدن ایمپلنت دندان در طول عمل کاشت بسیار ناچیز است. اما در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان عفونت بعد از کاشت ممکن است به راحتی رخ دهد. این عفونت در صورت عدم درمان به موقع می تواند کاشت دندان را با خطر مواجه کند.
چگونه می توان از عفونت پس از کاشت دندان جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از عفونت پس از کاشت ایمپلنت دندان این نکات را رعایت کنید

  • به طور مرتب دهان خود را بشویید. شستشوی منظم دهان می تواند روشی بسیار مناسب برای پیشگیری از عفونت باشد.
  • از خوردن خوراکی های بسیار شیرین یا نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت را جدی بگیرید.

همانطور که گفته شد، ایمپلنت می تواند پس زده شود، اگر کاشت ایمپلنت پس بزند  و یا به اصطلاح فِیل شود، متاسفانه یک سری مشکلات جدید ایجاد می شود. پس زدن ایمپلنت با انواع مختلف و با به کارگیری از روش های گوناگون می تواند از دلایل ایمپلنت نا موفق شود. این اتفاق در طول دوره درمان ایمپلنت هم می تواند رخ دهد.

یکی از دلایلی که به آن اشاره کردیم، نشانه های آلرژیک است که سبب این عارضه می شود. البته یکی دیگر از دلایلی هم که ایمپلنت پس زده می شود، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. همین طور فشار زیاد روی پایه ایمپلنت می تواند باعث آن هم شود. متاسفانه کسانی که دخانیات مصرف می کنند هم بیشتر از هر کس دیگری در معرض پس زدن ایمپلنت هستند. در ادامه می توان به شما یک سری موارد درمورد پس زدن کاشت ایمپلنت بگوییم پس با ما همراه شوید.

 

علائم پس زدن کاشت ایمپلنت

علائم پس زدن ایمپلنت و مشاهده آن ها باید تنها توسط دندانپزشک متخصص انجام شود. اگر ایمپلنت شکسته شده باشد یا این که پیچ آن شل شده باشد، دندانپزشک با تعویض کردن پیچ ایمپلنت یا محکم کردن آن، مشکل را حل و فصل می کند.

اما یک سری موارد دیگر هم وجود دارد که باعث پس زدن ایمپلنت می شود. از علائم  آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در ناحیه ایمپلنت
  • تورم
  • تب و لرز
  • التهاب
  • تورم
  • وجود حفره در استخوان فک بالا

اگر این اتفاق به دلیل کمبود استخوان فک باشد، جراح باید پیوند استخوان فک را بدون برداشتن پایه ایمپلنت انجام دهد تا بتواند پایه را مجدد به جای خودش هدایت کند.

از طرفی برخی اوقات که معمولا اتفاق نمی افتد، تحلیل لثه است که پایه ایمپلنت را شل می کند. در این مورد هم، بیمار باید پیوند لثه انجام دهد تا ایمپلنت دچار مشکل نشود.

 

 

 

 

چرا ایمپلنت پس زده می شود؟

یکی از سوالاتی که ممکن است بارها با خودتان بپرسید که چرا ایمپلنت اصلا پس زده می شود؟ با توجه به این که معمولا جراحی های ایمپلنت موفقیت آمیز هستند، دلایل متعددی برای رخ دادن این اتفاق وجود دارد، اما معمولا نوع ایمپلنت، وضعیت سلامتی بیمار، روش جراحی، بیماری ها و سلامت دهان و دندان فرد و پاسخ سیستم ایمنی بدن از جمله این موارد محسوب می شوند که در موفقیت کاشت ایمپلنت تاثیر گذارند، اگر شما هر کدام از موارد و دستور العمل هایی که متخصص ایمپلنت بهتان می گوید را رعایت نکنید می تواند باعث پس زدن ایمپلنت شود.

 

چه دلایل دیگر سبب پس زدن ایمپلنت می شوند؟

ما به صورت کلی با دو مدل پس زدن ایمپلنت مواجه هستیم، یکی پس زدن ابتدایی ایمپلنت است که در ماه های اولیه کاشت صورت می گیرد و عموما به دلیل جوش نخوردن پایه کاشت و استخوان فک ایجاد می شود. مدل دوم پس زدن کاشت به دلایل دیگر انجام می شود که در ماه های دیگر در روند درمانی، کاشت پس زده می شود.

 

با این موارد احتمال پس زدن ایمپلنت بیشتر می شود

یک سری موارد و بیماری هایی وجود دارند که سبب می شوند تا درصد پس زدن کاشت بیشتر شود که عبارتند از:

 

بیماری های خود ایمنی

اولین موردی که سبب می شود تا ایمپلنت با درصد بیشتری پس زده شود، بیماری های خود ایمنی هستند. در کسانی که دچار بیماری آرتروز و دیابت هستند، احتمال رخ دادن این اتفاق بیشتر است. از این رو بیماران آرتروز و دیابت باید پیش از انجام خدمات به دندانپزشک از وضعیت سلامتی خودشان اطلاع دهند.

 

داروهای بیس فسفونات

یک سری داروها هستند که رشد استخوان را به تعویق می اندازند. بیس فسفونات دسته ای از این داروها هستند که اجازه نمی دهند توده های استخوانی در بدن از بین بروند و معمولا برای پوکی استخوان به کار می روند. این داروها می تواند سبب شوند تا کاشت ایمپلنت پس زده شود.

 

گردش خون ضعیف

کسانی که سیگار می کشند یا داروهای خاص استفاده می کنند، گردش خون ضعیفی دارند، شما اگر استعمال دخانیات انجام می دهید پس از کاشت ایمپلنت باید از مصرف الکل یا دخانیات جلوگیری کنید. سیگار کشیدن خودش به تنهایی سبب می شود تا دندان ها دچار آسیب شوند. اگر این کار را انجام ندهید نه تنها ایمپلنت شما پس زده می شوند، بلکه دندان ها هم پس از مدتی دچار تغییر رنگ می شوند و به لثه ها آسیب می رسد.

 

فشار بیش از حد

یکی دیگر از دلایل دیگری هم که باعث پس زدن ایمپلنت می شود، فشار بیش از حد بر روی ایمپلنت است، این کار به این دلیل رخ میدهد که در زمان جویدن فشار به دندان ها وارد می شود، اگر تاج ایمپلنت به صورت نادرست قرار داده شود و یا این که بیمار دچار دندان قروچه باشد می تواند رخ دهد.

 

عفونت ریشه

ایمپلنت باید کاملا استریل شده باشد، عصب های پیشین دهان و بافت های مرده آن هم خارج شوند. محل قرار دادن پایه هم باید بدون عفونت باشد. اگر مقداری عفونت هم در آن وجود داشته باشد، بافت ایمپلنت و پایه آن شل شده و یا شکسته می شود.

 

 

آیا می توان پس زدن ایمپلنت را درمان کرد؟

پس زدن کاشت ایمپلنت به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد، اما آیا می توان آن ها را درمان کرد؟

این که می توان ایمپلنت پس زده را درمان کرد یا خیر؟ تنها به علت پس زدن ارتباط دارد. در بسیاری از موارد که لثه دچار عفونت شده باشد می تواند به راحتی آن را درمان کرد، با تمیز کردن پایه و درمان عفونت می توان به صورت مجدد، کاشت را روی آن قرار داد.

از طرفی اگر فشار و آسیب به پیوند استخوان بیشتر باشد و کمبود حجم پیوند باعث شود تا آن پس زده بشود، با پیوند استخوان هم می تواند درمان شود. اگر دندانپزشک تشخیص دهد احتیاجی به این کار نیست، پایه را خارج کرده و سپس یک پایه جدید می گذارد.

 

چطور می توان از پس زدن ایمپلنت جلوگیری کرد؟

پس زدن ایمپلنت می تواند برای هر کسی رخ دهد. مهم ترین عاملی که به شما کمک می کند تا از پس خوردن کاشت ایمپلنت در امان باشید، رعایت مواردی است که دندانپزشک متخصص به شما توصیه می کند. رعایت بهداشت و دهان اولین موردی است که شما باید آن رعایت کنید تا دچار عفونت و التهاب نشوید. از طرفی استفاده نکردن از دخانیات و الکل هم می شود تا پایه دندان بیشتر مقاومت کند.

برای این که استخوان فک شما، پایه را به خوبی نگه دارد، شما باید درمورد شرایط بدنی خودتان، بیماری هایی که دارید و موارد دیگر به دندانپزشک متخصص تان توضیح دهید.

البته تجربه دندانپزشک و میزان تخصص او در کاشت هم به پس زدن یا نزدن آن کمک زیادی می کند. اگر یک متخصص مهارت بالایی در کاشت داشته باشد، معمولا پس زدن ایمپلنت رخ نمی دهد.

 

در مورد پس زدن ایمپلنت به یاد داشته باشید که:

  1. بهداشت دهان و دندان تان را رعایت کنید.
  2. از استعمال سیگار و دخانیات جلوگیری کنید.
  3. غذاهایی که کلسیم دارند را مصرف کنید.

 

درمان پس زدن ایمپلنت

  • اگر ایمپلنت شما به دلیل پری ایمپنتیت پس زده شود با نظافت و شستشو کردن، می توان آن را درمان کرد.
  • اگر پس زدن ایمپلنت به دلیل بیماری های بافت باشد با رعایت بهداشت می توانید آن را درمان کنید.
  • اگر ایمپلنت به دلیل ضربه یا استرس پس زده شود می توان با پیوند استخوان آن را درمان کرد و این که تاج آن را عوض کند.

 

از کجا بفهمید ایمپلنت دندان شما لق شده است ؟

اگر با این موارد در دهان خودتان روبه رو شدید بدانید که ایمپلنت شما شل شده است:

  • درد شدید در اطراف کاشت
  • تورم و التهاب لثه های شما
  • احساس شل یا لق شدن ایمپلنت

 

جمع بندی

کاشت ایمپلنت یکی از محبوب ترین روش های دندانپزشکی است که برای درمان دندان از بین رفته یا شکسته شده به کار می رود. ایمپلنت با توجه متدهایی که در آن به کار می رود یک روش تخصصی است که میزان موفقیت زیادی دارد، اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که بیماران می توانند با آن مواجه شوند پس زدن پایه ایمپلنت توسط بدن است.

اگر زمانی احساس کردید که پایه ایمپلنت شما دچار مشکل شده است، باید به نزد دندانپزشک تان بروید. خودتان پایه ایمپلنت و یا محل قرارگیری آن را دستکاری نکنید، چون که علائم را بدتر می کند. متخصص تشخیص می دهد که از روش های درمانی گفته شده استفاده کند، یا این که پایه را خارج کرده و پس از طول درمان، مجدد یک پایه دیگر قرار دهد. اما اگر شما در نزد یک متخصص کاشت ایمپلنت با تجربه، خدمات را انجام دهید احتمال پس زدن کاشت ایمپلنت دندان خود را تقریبا صفر درصد کرده اید.

 


مرکز تخصصی ایمپلنت رشت :

شما می توانید برای دریافت مشاوره دندانپزشکی از دکتر آرش غفوری ، جراح لثه و متخصص ایمپلنت در رشت ، به صفحه مشاوره آنلاین رفته و فرم را پر کنید.

همچنین برای تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ، به صفحه تماس با ما رفته و اطلاعات تماس با مجموعه ، آدرس و ساعات کاری را مشاهده نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه

    • با سلام
      برای سلامت ایمپلنت و نگهداری بهتر از آن لازم است هر 6 ماه بررسی و چکاپ ایمپلنت صورت بگیرد. حتما برای مراجعه عکس OPG جدید برای بررسی توسط پزشک همراه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر