ایمپلنت دندانهیلینگ ایمپلنت چیست

هیلینگ ایمپلنت دندان اصطلاحی است که برای اغلب کسانی که برای مشاوره و یا انجام عمل ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه می کنند آشناست. زیرا جای گذاری این قطعه در واقع یکی از مهم ترین مراحل انجام عمل ایمپلنت دندانی است که بعد از کاشت ایمپلنت در ناحیه جراحی و برای شکل دادن لثه روی آن موقتا از قطعه ای به نام هیلینگ استفاده می شود. وظیفه هیلینگ آماده سازی لثه برای پروتز دندانی آینده است. بنا به نیاز و صلاحدید جراح ،هیلینگ با طول و قطر مناسب در ناحیه تعبیه می گردد.این قطعه که به شکل یک سیلندر فلزی گنبدی شکل است غالبا از جنس تیتانیوم و یا از آلیاژهای تیتانیوم ساخته می شود تا بیشترین سازگاری را با بدن داشته و کمترین آلرژی را ایجاد کند. هیلینگ معمولا دارای ارتفاع 2 الی 10 سانت بوده و اندازه اش بسته به ضخامت لثه متفاوت است.

کاربرد هیلینگ ایمپلنت

اهمیت استفاده از هیلینگ ایمپلنت به خاطر کاربردهای چند گانه ی آن است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:
حفظ و نگهداری قسمت فوقانی از انباشت آلودگی ها و آسیب های محیط بیرونی و کمک به فراهم شدن شرایط بهبود و التیام سریع تر.
حفظ سلامتی و نیز مدیریت بافت لثه و فرم دهی به آن به طوری که شکل ظاهری آن مانند دندان طبیعی به نظر برسد.
ممانعت از رشد لثه بر روی ایمپلنت که می تواند باعث ایجاد مشکل جدی در کارکرد ایمپلنت های دندانی شود.
کمک به مشخص شدن مکان نهایی و مناسب ایمپلنت.
افزایش زیبایی ظاهری ایمپلنت به دلیل تاثیر هیلینگ ایمپلنت دندان در شکل گیری طبیعی لثه بعد از جراحی ایمپلنت.

 

هیلینگ ایمپلنت

قرارگیری هیلینگ بر روی ایمپلنت

قرار دادن هیلینگ ایمپلنت به دو صورت انجام پذیر است:

  • یک مرحله ای
  • دو مرحله ای

متخصص ایمپلنت دندان در روش یک مرحله ای معمولا همزمان با کاشت ایمپلنت دندان درون استخوان فک بلافاصله هیلینگ کپ را هم روی آن نصب می کند. نصب هیلینگ به این صورت است که هیلینگ از سطح لثه بیرون زده و تا زمان بهبودی ایمپلنت دندان در جای خود باقی می ماند. بعد از جوش خوردن کامل ایمپلنت و استخوان فک، برای دسترسی متخصص به ایمپلنت دندان هیلینگ کپ از روی ایمپلنت برداشته می شود. سپس اباتمنت جایگزین هیلینگ کپ می شود. و در مرحله آخر روکش یا همان تاج دندان روی اباتمنت نصب می شود.

متخصص ایمپلنت دندان در روش دو مرحله ای بعد از کاشت ایمپلنت درون استخوان فک فرصت می دهد تا بافت لثه ایمپلنت را پوشش دهد و  بعد از گذشت چندماه و بهبودی فرآیند استخوان سازی و ترکیب ایمپلنت با استخوان، مرحله دوم شروع می شود. در این مرحله متخصص برای نصب اباتمنت برشی روی لثه ایجاد می کند که هیلینگ کپ را روی آن قرار می دهد. در این حالت هیلینگ اباتمنت به بهبود اطراف لثه کمک می کند. بعد از گذشت چند هفته برای نصب اباتمنت هیلینگ برداشته می شود و در نهایت تاج دندان روی ایمپلنت نصب می شود.

قیمت هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ اباتمنت ها انواع مختلفی دارند از جمله : پلی اکسید متیلین،  فلز تیتانیوم، زیرکونیا

بنابراین هر کدام از این موارد قیمت خاص خودش را دارد. قیمت هیلینگ ایمپلنت مثل قیمت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و تعیین هزینه دقیق آن بر عهده متخصص ایمپلنت دندان است.

روش ارائه شده در قرار دادن هیلینگ ایمپلنت می تواند یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشد که هر کدام هزینه خودش را دارد.

همینطور به دندانپزشکی که مراجعه کنید نیز بستگی دارد مثلا متخصصین ایمپلنت دندان به دلیل تخصص و داشتن مهارت و تجربه زیاد معمولا کاری با کیفیت و در نتیجه با هزینه بالاتر ارائه می دهند.

بعضی از شاخه های دندانپزشکی توسط برخی از بیمه های تکمیلی تحت پوشش قرار می گیرند و افراد با استفاده از این بیمه های تکمیلی می توانند هیلینگ ایمپلنت را با پرداخت مبلغ کمتری انجام دهند.

از آنجایی که هیلینگ ها باعث افزایش دوام و ماندگاری ایمپلنت می شوند یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت برای کاشت دائمی دندان شما محسوب می شوند.

 

اگر هیلینگ ایمپلنت جدا شود چه اتفاقی میوفتد؟

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و روش های نوین دندانپزشکی کمتر شاهد افتادن هیلینگ ایمپلنت هستیم. افتادن پیچ یا هیلینگ در صورت عدم بررسی درست و رفع مشکل می تواند تمامی اقدامات متخصص ایمپلنت دندان و مراجعه کننده را از بین ببرد. به همین دلیل باید از بروز این مشکل جلوگیری شود. در ادامه به بررسی علل و عوامل بوجود آمدن این مشکل و روش های برطرف نمودن آن می پردازیم.

پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت

در طراحی های امروزی اتصالات خارجی (هیلینگ ها) قیفی شکل هستند در پروفیل های به شکل قیف استخوان مانع از افتادن اباتمنت شده و باعث قرار گیری کامل پیچ در محل کاشت می شود. اما در صورتی که همین استخوان تحت فشار شدید پیچ قرار بگیرد بافت آن به مرور زمان سست شده و باعث شل شدن و در نهایت افتادن هیلینگ یا پیچ ایمپلنت می شود.

 

مناسب نبودن هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ ها و اباتمنت های موجود در بازار در جنس های مختلفی اعم از تیتانیوم، سرامیکی و … موجود هستند و در نتیجه انتخاب نوع مناسب و مقاوم آن برای استفاده طولانی مدت بسیار مهم است و باید از نظر طراحی با سایر اجزا ایمپلنت هماهنگ باشد تا منجر به بروز عوارض و مشکلات ناخواسته نشود.

شل شدن هیلینگ کپ

در صورت بروز این مشکل باید فورا به متخصص ایمپلنت خود اطلاع دهید تا با بررسی فیلر ها و پروفیل های اطراف ایمپلنت علت مشخص شود و مجددا هیلینگ جدید نصب شود. هر چه زودتر تعویض شود آسیب کمتری وارد می شود.

اندازه ی نامناسب هیلینگ

اگر هیلینگ ایمپلنت از نظر اندازه مناسب با لثه و استخوان ها نباشد در این حالت رشد استخوان فک به تدریج باعث باز شدن پیچ می شود. متخصص ایمپلنت دندان با بررسی پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت و کوتاه تر کردن هیلینگ مشکل را بر طرف می کند.

 

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت :

گاها حین درمان هیلینگ شل و یا از محل خود خارج می شود در این موارد جای نگرانی نیست و به ایمپلنت آسیبی وارد نشده است. در این صورت با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت هیلینگ ایمپلنت مجددا متصل شود.بعد از نصب هیلینگ ایمپلنت باید از مصرف مواد غذایی سفت پرهیز کنید مثل گاز زدن سیب و میوه های سفت و یا خوردن ذرت و گردو ، آجیل و غذاهای تند و ترد و در مقابل سعی کنید از غذاهای نرم مثل خوراک لوبیا ،برنج،  نودل و غذاهای خنک و نرم استفاده کنید.
طی دوران ترمیم استخوان به هیچ عنوان نباید نیروی اضافی به هیلینگ ها وارد شود و یا با آنها لقمه ای جویده شود.هرگونه فشار کنترل نشده ممکن است منجر به شکست درمان و Fail شدن ایمپلنت شود.همچنین باید هیلینگ را با استفاده از مسواک دهانشویه و یا گاز استریل همیشه تمیز و براق نگاه داشت. تجمع پلاک و جرم اطراف هیلینگ ممکن است منجر به صدمه ی ایمپلنت زیرین گردد.

 

جمع بندی

همانطور که گفتیم اگر از هیلینگ ایمپلنت برای کاشت انواع ایمپلنت دندان استفاده شود، ایمپلنت طبیعی تر به نظر می رسد و از رشد لثه بر روی ایمپلنت نیز جلوگیری می شود. برخی از بیماران و متخصصین ایمپلنت دندان ترجیح می دهند از این روش کاشت دندان استفاده کنند چون باعث کوتاه تر شدن روند کار می شود. تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در رشت به شما توصیه می کند که برای کسب اطلاعات و راهنمایی در مورد روش ایده آل کاشت دائمی دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته و همچنین جراحی لثه به مرکز ما مراجعه نموده و از مشاوره و معاینه دقیق متخصص مجرب ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری بهره مند شوید.

همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندانی دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.


ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدریت دکتر آرش غفوری ، خدمات مربوط به ایمپلنت را، با بهترین تجهیزات و برندهای روز ایمپنلت برای شما انجام می دهیم. برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

برای دریافت اطلاعات تماس مرکز تخصصی ایمپلنت رشت کلیک کنید.

3.5/5 - (24 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام اقای دکتر
    خسته نباشید
    وقتی هیلینگ بیوفته از زمان افتادن تا اومدن به مطب مشکلی پیش نمیاد خطر ناک نیست؟

    • شل شدن و افتادن هیلینگ در طول مدت درمان امری غیر طبیعی نیست و با افتادن هیلینگ بسته شده روی ایمپلنت دندان مشکل خاصی پیش نمیاد. فقط باید منطقه جراحی ایمپلنت شده رو تمیز نگه داشت و در اسرع وقت با دندانپزشک مربوطه برای بستن مجدد هیلینگ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر