ایمپلنت دندانمراقبت از ایمپلنت

بعد از پایان مراحل کاشت دندان به روش ایمپلنت مهمترین موضوع نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان است. نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان کار دشواری نیست و کاملاً مشابه دندان واقعی است. در واقع ایمپلنت یک روش تقریباً دائمی است. به همین دلیل مراقبت و نگهداری از دندان کاشته شده باید به صورت مداوم باشد. اگرچه ایمپلنت ها معمولا در برابر فشار بسیار مقاوم هستند اما این به آن معنا نیست که دچار فرسایش و ساییدگی نمی شوند.

همچنین سلامت لثه ها برای حفظ همه دندان ها چه دندان واقعی و چه کاشته شده بسیار مهم است. هر روز هزاران میکروب و باکتری مختلف از طریق غذا، آب و حتی هوا وارد دهان ما می شوند. این ویروس ها و باکتری ها اگرچه اکثرا بی خطر هستند اما می توانند سلامت دندان، دهان و لثه را به خطر بیندازند. به همین دلیل برای مراقبت و نگهداریی از ایمپلنت باید حداقل روزی دو بار مسواک زد.

ایمپلنت دندان بسیار محکم و مقاوم است و می توانید هر غذایی که دوست دارید بخورید اما نباید کارهایی را که با دندان واقعی انجام نمی دهید را با آن انجام دهید. به عنوان مثال اکثر افراد می دانند شکستن فندق و پسته با دندان واقعی کار عاقلانه ای نیست.

بنابراین شکستن این گونه خوراکی های سخت با دندان ایمپلنت نیز کار درستی نیست. بخش مهمی از ایمپلنت های دندان از جنس تیتانیومی هستند. فلز سریع تر و بیشتر از لثه و استخوان حرارت را در خود نگه می دارد. اگر نوشیدنی خیلی داغ بخورید فلز تیتانیوم داغ شده و به مدت نسبتاً طولانی داغ می ماند. این اتفاق ممکن است یک لایه نازک سلولی در اطراف ایمپلنت را دچار سوختگی کند.

اگر به این سلول ها آسیب برسد ممکن است ایمپلنت لق شود. به طور کلی در مورد نوشیدنی داغ این قانون را را به یاد داشته باشید که هرگز نوشیدنی ای که دستتان را می سوزاند، نخورید. تاج ایمپلنت های دندانی معمولا از نوعی سرامیک هستند. خوردن همزمان نوشیدنی های خیلی گرم و خیلی سرد باعث ایجاد ترک بر روی این تاج می شود.

البته این عمل حتی به دندان های واقعی نیز صدمات جدی وارد می کند و تنها مختص دندان های کاشته شده نیست. مراقبت بهداشتی بعد از ایمپلنت برای نگهداری و مراقبت ازایمپلنت دندان، تنها مسواک زدن کافی نیست و باید حتما نخ دندان هم استفاده کنید. نخ دندان بهترین روش برای از بین بردن مواد غذایی ریز از بین دندان ها و پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری های مضر دهان است. همچنین استفاده از دهانشویه به خصوص بعد از مسواک و نخ دندان در حفظ سلامت دندان و لثه موثر است.

به یاد داشته باشید که رنگ لثه ها قرمز و صورتی باشد. در صورت هرگونه تغییر رنگ لثه، زخم و عفونت یا بوی ناخوشایند غیر طبیعی در لثه ها مخصوصاً اطراف ایمپلنت فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. بعد از انجام ایمپلنت بهتر است هر 6 ماه برای چک آپ به دکتر خود مراجعه کنید و از سلامت دندان کاشته شده اطمینان حاصل کنید.

مراقبت از ایمپلنت دندان

دستورات بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

  1.  24 ساعت بعد از جراحی غذا های سرد میل کنید.محدودیتی در مصرف غذا ندارید، فقط فشاری در ناحیه جراحی وارد نکنید.
  2. خون آبه در ناحیه جراحی طبیعی است و برای این مشکل از گاز استریل نمناک یا چای تی بگ استفاده کنید.
  3. تورم، خون مردگی، کبودی در ناحیه تزریق طبیعی است و بعد از 3 الی 7 روز بر طرف میشود. برای بهبودی سریعتر میتوانید در 24 ساعت اول از پک سرما و بعد از 24 ساعت دوم از پک گرما استفاده کنید.
  4. رعایت بهداشت در محل جراحی الزامی میباشد و مصرف دهانشویه روزی دوبار و محلول آب ولرم و نمناک به کاهش التهاب و پلاک دندانی کمک میکند. مسواک بعد از 24 ساعت توصیه میشود.
  5. محل جراحی را دستکاری نکنید و ورزشهای سنگین تا 5 روز ممنوع میباشد.
  6. مکمل دارویی  و استفاده از دارو بعد از ایمپلنت بنا به توصیه پزشک مصرف کنید و استفاده از مسکن برای 24 ساعت اول هر 6 ساعت و آنتی بیوتیک طبق نظر پزشک مصرف کنید.
  7. در برخی بیماران تب خفیف بعد از جراحی طبیعی است ، در صورتیکه تب افزایش یافت حتما با جراح خود تماس بگیرید.
  8. در روزهای اول جراحی مصرف دخانیات و الکل را قطع نمایید.
  9. خشکی گلو ، لبها و دور دهان طبیعی است و با مصرف آب و مایعات فراوان برطرف میشود.

 

تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت دندان

 

اگر شما یکی از کاندیدای کاشت ایمپلنت دندان هستید بهتر است بدانید که یکی از راه های افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی شما رعایت معاینات و چکاپ سالانه همراه با تمیز کردن حرفه ای دندان ها برای مراقبت از ایمپلنت و نگهداری آن می باشد. تمیز کردن حرفه ای دندان ها یعنی علاوه بر برنامه بهداشتی خودتان سالی یک مرتبه و در صورت نیاز هر چندبار که نیاز است برای تمیز کردن جرم و پلاک دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان به بیماران خود بعد از انجام کاشت ایمپلنت و پایان پروسه درمان ایمپلنت توصیه می کند به نظافت و تمیز کردن حرفه ای دندان و ایمپلنت های خود اهمیت دهند و از وجود پلاک و جرم که پیش زمینه خوبی برای ایجاد عفونت دندان ها و بیماری های لثه هستند غافل نباشند.

 

 

 

تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت دندان شامل چه مواردی می شود؟

 

همانطور که گفتیم منظور ما از تمیز کردن حرفه ای دندان از بین بردن هرگونه پلاک و جرم و آلودگی دهان و دندان توسط دندانپزشک و به صورت تخصصی می باشد. دندان های هر کسی ممکن است در طول دوره زندگی به دلیل خوردن و نوشیدن غذا و مایعات مختلف همچنین مصرف سیگار و قلیان نیاز به تمیز کردن حرفه ای داشته باشد.

به مرور زمان دندان ها بر اثر گیر کردن باقی مانده غذا و ذرات ریز نوشیدنی ها دچار تجمع جرم ها می شوند که اگر به آنها توجهی نشود تبدیل به پلاک و تارتار میشوند. پلاک ها و تارتارها نوارهای باریک زرد و سفتی هستند که درون آنها پر از جرم و باکتری است.

اگر به این پلاک های روی دندان اهمیت داده نشود و از روی دندان پاک نشوند به شما این اطمینان را می دهیم مدتی بعد یا دچار عفونت دندان یا عفونت لثه می شوید. و اگر خیلی زود متوجه وجود عفونت دندان و عفونت لثه نشوید بدون شک یک یا تعدادی از دندان های خود را ازدست می دهید.

بنابراین این توصیه ما به عنوان یک تیم متخصص دندانپزشکی به شما برای مراقبت از ایمپلنت های کاشته شده و نگه داری از آن این است که حتما سالی یکبار چه قبل از ایمپلنت دندان چه بعد از ایمپلنت دندان برای چکاپ و تمیز کردن حرفه ای دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. تمیز کردن حرفه ای دندان قبل از ایمپلنت دندان باعث جلوگیری بروز عفونت و بیماری های لثه و دندان و در نهایت جلوگیری از دست دادن دندان های طبیعی شما می شود. اگر شما برنامه بهداشتی منظم داشته باشید و به رعایت آن متعهد باشید شاید هیچوقت بر اثر پوسیدگی و عفونت دندان خود را از دست ندهید.

تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت دندان می تواند از لحاظ اقتصادی برای شما به صرفه باشند به این معنی که اگر شما به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یک یا تعدادی از دندان های خود را ازدست بدهید به دلیل ظاهر ناخوشایند جای خالی دندان ها و عوارض دیگر ( افتادگی صورت و تحلیل استخوان فک و..) دارند باید با استفاده از روش های مختلف جایگزین کنید. بنابراین بهتر است به فکر سلامت دندان های خود باشید تا زیر بار هزینه های جایگزین کردن دندان های خود نروید.

 

تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت دندان به چه شکل است؟

 

 جرم گیری

 

یکی از مواردی که دندانپزشکان برای تمیز کردن حرفه ای دندان های شما از وجود تارتار و پلاک ها انجام می دهند جرم گیری دندان است. وقتی یک لایه نازک از پلاک زرد و تیره روی دندان ها را می پوشاند راهی جز جرم گیری دندان وجود ندارد و دندانپزشک با استفاده از یک دستگاه اولتراسونیک شروع به تراشیدن جرم های سفت شده روی دندان یا زیر لثه و خط لثه  می کند هر چه این پلاک بیشتر باشد دندانپزشک با قدرت بیشتری اینکار را انجام می دهد تا زمانی که همه پلاک ها به طور کامل از روی دندان پاک شوند.

تراشیده شدن پلاک ها از روی دندان کاملا بدون درد است و نیاز به بی حسی ندارد و در یک تایم خیلی کوتاه انجام می شود. بعد از پاک شدن پلاک و جرم از روی دندان دندانپزشک با استفاده از یک براش و خمیر دندان حاوی فلوراید تمام سطوح دندان را مسواک می زند.

جرمگیری می تواند از پوسیدگی و عفونت دندان جلوگیری کند. پوسیدگی باعث ایجاد سوراخ روی دندان می شود که مکان مناسبی برای پلاک ها هستند. همچنین از بیماری پریودنتال جلوگیری می‌کند. پلاک ها عامل  بروز بسیاری از مشکلات دندان هستند و اگر در زیر خط لثه تشکیل شده باشد، به لثه‌ها نیز آسیب می‌زند در صورت عدم توجه به آنها می توانند تا جایی پیشرفت کنند که باعث از دست دادن دندان شوند. جرم‌گیری دندان‌ها، از خط لثه محافظت می‌کند. خط لثه نقش مهمی در محافظت از دندان‌ها و حفظ سلامت کلی دهان دارد.

مصرف چای، قهوه، مایعات رنگی، یا سیگار و قلیون باعث لکه  و زردی دندان‌ها می‌شوند که شما می توانید از طریق جرمگیری دندان های خود را سفید و تمیز کنید.

پلاک ها و عفونت می توانند عاملی برای بوی بد دهان باشند. جرمگیری می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد و از ریشه دندان محافظت کند.

معمولا دندانپزشک پس از جرم‌گیری دندان، برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی، دهان‌شویه یا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.جرم‌گیری اگر با دقت انجام نشود، می‌تواند عوارض بدی داشته باشد:

  • می‌تواند باعث آسیب عصبی شود.
  • ممکن است باعث عقب‌رفتن لثه شود و نمی تواند فاصله ایجاد شده بین دندان و لثه را پر کند.
  • جرمگیری می تواند باعث سوزش و ایجاد حساسیت لثه ها شود.
  • اگر به درستی انجام نشود ممکن است مواد پرکننده دندان ها را از درون دندان خارج کند.

 

روت پلنینگ

 

در بعضی موارد ممکن است دندانپزشک به طور عمقی قسمت زیر لثه‌ها را تمیز ‌کند تا پلاک و تارتار را از روی ریشه دندان‌ها (جایی که استخوان‌ها تحت تأثیر عفونت قرار گرفته‌اند) پاک کند. روت پلنینگ و جرمگیری دندان معمولا در یک جلسه درمانی برای بیمار انجام می شوند. اگر بیمار نیاز به انجام روت پلنینگ داشته باشد ممکن است از مواد بی حسی موضعی استفاده شود.

اگر روت پلنینگ به خوبی انجام نشود ممکن است باکتری‌های مضر را وارد جریان خون کنند که این وضعیت منجر به  عفونت خون می‌شود.

فلوراید درمانی

 

فلوراید درمانی یکی از روش های تمیز کردن حرفه ای دندان است که دندانپزشک با استفاده از این مواد معدنی طبیعی (ژل یا محلول وفوم) بر روی دندان ها می توانند از پوسیدگی آنها جلوگیری کنند و باعث تقویت ساختار دندان شوند. علاوه بر این مواد فلوراید می توانند محافظ خوبی برای سلامتی دندان ها در مقابل باکتری ها باشند.

فلوراید درمانی یا همان فلورایدتراپی یک درمان دندانپزشکی است که دندانپزشک غلظت بالایی از فلوراید را به سطح دندانها آغشته می کند و تایم می دهد تا فلوراید روی دندان ها اثر کند. توجه داشته باشید فلوراید تراپی حتما باید زیر نظر دندانپزشک و با رعایت اصول انجام شود در غیر اینصورت ممکن است باعث فرسایش و آسیب مینای دندان شود.

 

شستشوی دهان و دندان

 

استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید و مناسب دندان های بیمار

 

دندانپزشک بعد از معاینه وضعیت دندان ها ممکن است لازم بداند برای جلوگیری از عفونت و یا از بین بردن عفونت های جزئی و آلودگی های موجود با استفاده از دهانشویه های مخصوص و قوی دندان ها را به طور کامل شستشو دهد. این دهانشویه ها می توانند با قدرت و خاصیت آنتی باکتریال خود مقدار زیادی از عفونت و باکتری های موجود در خط لثه و زیر دندان ها را برطرف کنند. مواظب باشید که هیچوقت به صورت سرخود از دهانشویه های پرقدرت استفاده نکنید. چون این دهانشویه ها نیاز به تجویز دندانپزشک و نظارت او دارند در غیر اینصورت ممکن است آسیب زننده باشند.

 

استفاده از واتر جت

 

واتر جت یک دستگاه شستشوی ساده است که دندانپزشکان برای پاک کردن دندان و مراقبت از ایمپلنت دندان و در آوردن باقی مانده غذا از بین دندان ها از این دستگاه استفاده می کنند. واتر جت به این صورت است که آب با فشار زیاد به زیر و بین دندان های شما وارد می شود و ذرات ریز غذا و جرم ها را در می آورد.

 

تمیز کردن حرفه ای دندان چه تاثیری بر ایمپلنت های دندان دارند؟

 

ایمپلنت های دندانی اگر چه یک ریشه مصنوعی برای نگه داری پروتزها هستند اما اگر به درستی از آنها مراقبت نشود و بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود جوری که مقدار زیادی از جرم و پلاک در اطراف ایمپلنت ایجاد شوند ممکن است موجب بروز بیماری پری ایمپلنت و در نهایت تعویض ایمپلنت شوند. پری ایمپلنت یک بیماری عفونی است که بافت اطراف ایمپلنت بر اثر عفونت شدید باعث پس زدن و شل شدن ایمپلنت کاشته شده می شوند. کسی که ایمپلنت دندان  انجام می دهد بهتر است برای زمان و هزینه ای که پرداخته است ارزش قائل شود و به چکاپ و معاینات سالانه و تمیز کردن حرفه ای دندان های خود اهمیت دهد.

 

چکاپ و تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت ( روش اورال هایجین )

 

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری این امکان برای شما فراهم شده تا با استفاده از روش اورال هایجین یا پاکسازی حرفه ای ایمپلنت هر 6 ماه تا 1 سال به صورت حرفه ای برای مراقبت از ایمپلنت دندان با استفاده از تجهیزات مخصوص ایمپلنت های خود را تمیز و از رسوب جرم و پلاک های میکروبی بر روی آن که ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان میباشد جلوگیری نمایید.

 

5/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    آقای دکتر ایمپلنت هم مثل روکشه که ممکنه زیرش باکتری جمع شه و بعد یه مدت باعث بوی بد دهان بشه؟؟

    • سلام. روز شما بخیر
      ایمپلنت درمانی دائمی است که دچار پوسیدگی نمی شود و در صورت قرار دهی اصولی و دقیق مشکلاتی مانند مشکلات دندان های طبیعی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر