ایمپلنت دندانمراقبت بعد از کاشت ایمپلنت

بیمارانی که برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود به مرکز پیشرفته و تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری مراجعه می کنند بعد از پایان جراحی در جریان اهمیت تمیز کردن دندان و راهکارهای حرفه ای بهداشت ایمپلنت های دندان خود قرار می گیرند.به همین جهت دکتر آرش غفوری متخصص مجرب و دلسوز این مرکز  به دلیل اهمیت رعایت پاکسازی و بهداشت بعد از کاشت ایمپلنت دندان ارائه ی این مطلب مفید را برای کاربران و مراجعین خود لازم دانسته است. پس تا ادامه این مطلب مهم همراه ما باشید.

شاید یکی از سوالات شما این باشد که آیا من بعد از کاشت ایمپلنت دندان نیاز به پاکسازی و تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت خود دارم؟

 

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

خیلی از شماها فکر می کنید که به این دلیل که ایمپلنت ها دندان های طبیعی نیستند نیاز به تمیز کردن حرفه ای ندارند و نمی توانند دچار پوسیدگی و خرابی شوند. اما بهتر است بدانید که تمیز کردن حرفه ای  برای افرادی که ایمپلنت دندان دارند یک امر ضروری و مهم است.

ممکن است تعداد کمی از دندان های شما با ایمپلنت جایگزین شده باشند و بقیه طبیعی باشند یا اینکه همه دندان ها ایمپلنت باشند در هر صورت در مراجعه به دندانپزشک و تمیز کردن حرفه ای آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد.  خب حالا شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا داشتن یک برنامه منظم و مشخص بهداشتی برای ایمپلنت شما می تواند خیلی مهم باشد.  با ما همراه باشید تا در ادامه پاسخ به این سوال خود را دریافت کنید.

همانطور که دندان های طبیعی می تواند در معرض تشکیل پلاک و پوسیدگی باشند این اتفاق برای ایمپلنت ها هم امکان پذیر است.  پلاک ها یک نوار باریک و چسبانک زرد رنگ  تشکیل شده از باکتری های بزاق دهان و باقی مانده ی غذاها هستند که روی سطح دندان ایجاد می شوند. 

پلاک ها در اوایل تشکیل نرم هستند و به راحتی با مسواک و نخ دندان اصولی و صحیح از بین می روند اما به مرور زمان با عدم رعایت بهداشت تبدیل به رسوب های سخت می شوند که دیگر مسواک زدن نمی تواند کمکی به پاک کردن آنها کند.

 

 

 

 

موضوعی که در اینجا می خواهیم به بررسی آن بپردازیم این است که افرادی که برای جایگزینی دندان های خود کاشت ایمپلنت انجام داده اند، باید بدانند که ایمپلنت های دندانی آنها دقیقا مثل دندانهای طبیعی در معرض تشکیل پلاک و رسوب قرار دارند. باکتری های موجود در پلاک اسید تولید می کنند این اسیدها به مرور زمان باعث فرسایش مینای دندان می شوند که در نهایت منجربه پوسیدگی کامل و از دست دادن دندان می شوند.

 

 

درست است که ایمپلنت های دندانی و ترمیم های انجام شده روی آن مثل پروتز مصنوعی یا تاج ها در معرض پوسیدگی قرار نمی گیرند ولی پلاک و رسوب می تواند روی سطح این ترمیم ها تشکیل شوند و به قسمت پایه و پیچ ایمپلنت نفوذ پیدا کنند که در این حالت  از بین بردن پلاک از روی پیچ ایمپلنت کار بسیار دردسر سازی می شود چون پیچ ایمپلنت به دلیل داشتن شیارهای ریزی که موجب پیوند با استخوان فک می شود  مکان مناسبی برای گیر افتادن این باکتری ها می باشد.

حالا اگر شما آن دسته از افرادی هستید که حتی یک ایمپلنت دندان در دهان خود دارید بهتر است برای جلوگیری از آلوده شدن پیچ ایمپلنت خود به پلاک ها و تشکیل رسوب و حفظ آنها به برنامه ی بهداشتی ومراجعه به دندانپزشک خود جهت تمیز کردن حرفه ای متعهد باشید.

 

یکی از موضوعات خیلی مهم در زمینه ی کاشت ایمپلنت دندان نگه داری و مراقبت  بهداشتی بعد از ایمپلنت کاشته شده می باشد.

 

مراقبت و نگهداری از پایه ایمپلنت کاشته شده 

عدم توجه به برنامه ی بهداشتی مناسب برای تمیز کردن دندان ها و ایمپلنت های دندانی می تواند خطر بیماری لثه را افزایش دهد.  بیماری لثه یک نوع  بیماری التهابی است که فرد به دلیل وجود باکتری های مضر در خط لثه دچار آن می شود.

یکی از علل اصلی از دست دادن دندان ها در بزرگسالان ابتلا به بیماری پیشرفته لثه می باشد بنابراین همه ی افراد به نوعی در معرض خطر از دست دادن دندان های طبیعی خود هستند و همچنین کسانی که کاشت ایمپلنت دندان انجام داده اند ممکن است در معرض خطر از دست دادن ایمپلنت های خود باشند. پلاک‌ها و باکتری ‌های مضر تشکیل شده  در امتداد خط لثه می‌توانند منجر به بیماری موکوزیت ایمپلنت شوند.

این بیماری به معنی وجود التهاب خفیف لثه در اطراف ایمپلنت است. موکوزیت ایمپلنت می تواند به زودی  به پری ایمپلنتیت تبدیل شود، که به معنی از بین رفتن استخوان فک در پایه ی ایمپلنت می باشد. پری ایمپلنت منجربه شل شدن، افتادن یا منفعل بودن ایمپلنت می شود. برای جلوگیری از تجربه این مشکلات و بیماری های بعد از کاشت ایمپلنت خود تمیز کردن حرفه ای و مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند خیلی زیاد مهم و حیاتی باشد.

روش های موجود و نحوه تمیز کردن ایمپلنت ها می تواند یکی از موضوعات مهم و جالبی  باشد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

ایمپلنت های دندانی دقیقا شبیه به دندان های طبیعی پاکسازی می شوند. ولی در کل چند مورد متفاوت وجود دارد که به شرح زیر است:

 

استفاده از ابزارهای مخصوص

دندانپزشک برای تمیز کردن دندان های طبیعی معمولا از وسیله ای به نام جرمگیر دندان استفاده می کنند. جرمگیر دندان برای از بین بردن پلاک و جرم از روی مینای دندان استفاده می شود، اما از بین بردن پلاک و رسوب ایمپلنت‌ های دندان بسیار سخت تر از مینای دندان است.

اگر دندانپزشک نتواند به درستی از جرمگیر دندان استفاده کند منجربه ایجاد لکه هایی روی دندان می شود که می‌توانند باعث تجمع باکتری‌ها شوند. به همین دلیل دندانپزشکان از ابزارهای مخصوص پاکسازی ایمپلنت استفاده می کنند. این ابزارهای مخصوص معمولاً از پایه های تیتانیومی ایمپلنت نرم تر هستند به این معنی که باعث آسیب دیدگی اباتمنت ها در حین پاکسازی نمی شوند. همچنین ممکن است دندانپزشک از برس های بین دندانی، ابزارهای پلاستیکی یا دستگاه ساینده هوا استفاده کند.

دفعات لازم برای تمیز کردن ایمپلنت دندان

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین پاک سازی دندان طبیعی و تمیز کردن ایمپلنت دندان این است که ایمپلنت های دندانی ممکن است نیاز بیشتری به تمیز کردن داشته باشند. طبق نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا تمیز کردن دندان های طبیعی هر شش ماه یک بار توصیه می شود. اما کاشت ایمپلنت دندان، ممکن است مراجعه به دندانپزشک را برای تمیز کردن در فواصل زمانی یک ماهه تا شش ماهه متغیر کند. بیمارانی که سابقه بیماری لثه و یا موکوزیت اطراف ایمپلنت دارند به تعداد دفعات بیشتری برای تمیز کردن نیاز دارند تا کمتر در معرض خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت قرار بگیرند.

استفاده از اشعه ایکس در معاینه ی ایمپلنت دندان

امکان دارد دندانپزشک در جلسه ای که پاکسازی به منظور مراقبت از ایمپلنت دندان را انجام می دهد برای اطمینان از وضعیت مناسب استخوان زیر ایمپلنت از تصاویر به دست آمده از اشعه ایکس استفاده کند. معمولا برای تشخیص زودتر مشکلات استخوانی زیر ایمپلنت در فواصل یک ماه، دو ماه، شش ماه و دوازده ماه بعد از کاشت ایمپلنت دندان معاینه از طریق اشعه ایکس انجام می شود.

به عقیده دکتر آرش غفوری متخصص با سابقه ی ایمپلنت دندان برنامه ‌ریزی منظم برای تمیز کردن ایمپلنت ‌های دندانی بسیار حائز اهمیت می باشد چون این کار  به جلوگیری از تجمع پلاک و التهاب لثه که می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت دندان شود، کمک می‌کند. پاکسازی حرفه ای ایمپلنت ها و مراقبت مناسب از آنها به تشخیص به موقع مشکلات احتمالی استخوان کمک می کند و از  لق شدن، افتادن و یا شکست ایمپلنت جلوگیری می کند.

 

 

 

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر