ارتودنسیاطلاعات عمومی دندانمسواک زدن ارتودنسی

آیا می دانید زمانی که از بریس (ارتودنسی) استفاده می کنید نحوه ی صحیح مسواک زدن ارتودنسی و نخ دندان کشیدن چقدر مهم است؟ ما می خواهیم بدانیم بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ با ابزارهای اصلی مسواک زدن شروع می کنیم. مسواک با موهای نرم یا مسواک دارای دو سطح (موهای کوتاه تر در وسط و موهای بلندتر در لبه ها) می تواند مناسب باشد. مسواک برقی اگر با دقت و به درستی استفاده شود می تواند برای دندان های دارای بریس مناسب باشد. اما باید مطمئن شوید که برس برقی روی سطح قدرت متوسط ​​تنظیم شده است و اجازه ندهید لرزش آن باعث شود که پشت برس به سیم ها برخورد کند!

در صورت داشتن بریس ها شما باید حداقل دو بار در روز (ترجیحاً بعد از غذا)، هر بار حداقل دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. مطمئن شوید که تمام سطوح دندان را از بیرون، داخل و سطوح جویدنی را نیز مسواک می زنید. مراقب باشید که نواحی بین سیم‌ها و دندان‌ها و بین براکت‌ها و لثه‌ها را تمیز کنید چون این دقیقا جایی است که ذرات غذا به راحتی می‌توانند در آن گیر کنند.

تیم تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در رشت به شما روش مسواک زدن ارتودنسی اصولی را پیشنهاد می کند به این صورت که از سطوح بیرونی شروع کنید، نوک برس را مستقیم روی دندان های خود قرار دهید و از حرکات دورانی کوچک برای تمیز کردن آنها به آرامی استفاده کنید. برای نواحی بین بریس ها و لثه ها، با همان حرکات دورانی مسواک را به سمت خط لثه متمایل کنید (برای دندان های پایینی به سمت پایین، دندان های بالا به سمت بالا). سپس، با استفاده از یک حرکت ملایم جلو و عقب، به سمت سطوح جویدنی (بایت ها) دندان های بالا و پایین بروید. در نهایت، به همان روشی که سطح خارجی دندان را مسواک زدید سطح داخلی دندان را تمیز کنید.

محصولات مخصوص مسواک زدن ارتودنسی

اگر در تمیز کردن قسمت های نزدیک براکت ها و سیم ها مشکل دارید، محصولات مخصوصی وجود دارد که می تواند کمک کند. یکی از آنها مسواک بین دندانی یا مسواک پروکسا است. برس این مسواک طوری است که می توانید آن را به آرامی و با احتیاط استفاده کنید و فضاهای کوچک زیر سیم ها و اطراف براکت ها را تمیز کنید.

یکی دیگر از محصولات تمیز کننده ی مخصوص، دستگاه جرم گیری آبرسان “واتر پیک” است. این دستگاه جریان کوچکی از آب را با  فشار به سمت دندان‌های شما پرتاب می‌کند که می‌تواند تکه‌های غذاهای گیر افتاده در گوشه‌ها و سوراخ‌های دندان را در بیاورد. استفاده از این دستگاه آسان است، اما شستشوی دهان جایگزین مسواک یا نخ دندان نیست. زمانی که همراه با تکنیک های مناسب مسواک زدن ارتودنسی و نخ دندان کشیدن استفاده شود، می تواند بسیار موثر باشد.

نخ دندان مخصوص بریس

برای اینکه دندان ها و لثه های خود در دورانی که بریس دارید  تمیز و سالم نگه دارید، باید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و مسواک زدن ارتودنسی هم فراموش نکنید. اما چگونه می توانید نخ دندان را زیر بریس های خود قرار دهید؟ استفاده از دستگاه مخصوصی که تا حدودی شبیه نخ زدن یک سوزن است و دارای سیم کمانی است. نخ را از هر طرف بگیرید و آن را به سمت بالا و پایین دو طرف هر دو دندان و تا انتها زیر لثه را تمیز کنید.

افشا کننده ها

تا به حال به این فکر کرده اید که تکنیک های تمیز کردن دندان ومسواک زدن ارتودنسی واقعا چقدر موثر هستند؟ یک راه دقیق برای تشخیص اینکه دندان ها چقدر تمیز شده اند وجود دارد، با استفاده از رنگ‌های گیاهی خاص به نام «محلول‌های افشاکننده» یا «قرص‌های افشاکننده». این محصولات در دهان حل می شوند، و لکه های  پلاک ها و بقایای مواد غذایی را که توسط مسواک زدن باقی مانده است را برجسته می کند. سپس می توانید به راحتی لکه ها را از بین ببرید و متوجه می شوید که چه مقدار نیاز به مسواک زدن دارید.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و بهترین جراح لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت معتقد است که حفظ سلامت دندان ها و لثه ها سرمایه گذاری برای آینده شماست و باعث می شود که شما بهترین نتایج را از درمان ارتودنسی خود دریافت کنید و  شما را به سمت لبخندی درخشان تر و جوان تر که می تواند برای تمام عمر باقی بماند، هدایت می کند.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر