ایمپلنت دندانارتودنسی

همه ی مردم دوست دارند که لبخند زیبا به همراه دهان و دندان هایی سالم داشته باشند که وجود این امر مستلزم مرتب بودن دندان ها است. در بعضی موارد برای ارائه ی نتیجه ی دلخواه باید روش های درمانی لازم به طور همزمان انجام شود. به عنوان مثال باید هم از درمان ارتودنسی استفاده کرد و هم کاشت ایمپلنت انجام داد، اما تعیین اینکه انجام کدام روش در اولویت قرار دارد یک موضوع بسیار مهم است که ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری راهنمایی های لازم برای زمان کاشت ایمپلنت یا درمان ارتودنسی را در اختیار بیماران خود قرار می دهیم.

برای جایگزینی جای خالی دندان های از بین رفته از روش درمانی کاشت ایمپلنت استفاده می‌ شود و برای مرتب کردن دندان ها درمان ارتودنسی با استفاده از یک سری براکت های ثابت، متحرک و یا الاینرهای نامرئی انجام می گیرد.  ممکن است کاشت ایمپلنت دندان در طی یک جلسه انجام شود و پیوند ایمپلنت به استخوان فک و بهبودی زخم ها حدود یک الی چند ماه طول بکشد.

لزوم استفاده از ایمپلنت و ارتودنسی

زمانی که بیمار به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری مراجعه می کند دکتر غفوری متخصص ایمپلنت دندان برای تشخیص مشکلات موجود دهان و دندان در ابتدا تصاویر رادیولوژی از دندان ها و فک بیمار تهیه می کند. در مرحله ی بعد متخصص ایمپلنت  بعد از انجام بررسی و معاینات لازم به بیمار پیشنهاد می کند که اگر لازم باشد قبل، یا بعد و یا در طول مدت درمان ارتودنسی، کاشت ایمپلنت دندان هم انجام دهد و زمان آن را برای بیمار معلوم میکند.

این مورد خصوصاً زمانی توصیه می ‌شود که برای انجام ارتودنسی تعدادی از دندان‌ های بیمار کشیده می شوند و ممکن است بعد از پایان ارتودنسی در قسمتی از فک بیمار فضای خالی وجود داشته باشد. در اینصورت اگر در فضای خالی کاشت ایمپلنت انجام نشود، ممکن است دندان ها مجدداً بعد از مدتی حرکت کنند و نتیجه ی به دست آمده از ارتودنسی از بین برود.

با توضیحات بالا متوجه اهمیت انجام کاشت ایمپلنت و درمان ارتودنسی به صورت همزمان و یا بعد از آن شده اید و حالا باید با اولویت بندی این دو روش درمانی آشنا شوید. به طور کلی ایمپلنت های دندان می توانند قبل، بعد و یا در طی مدت درمان ارتودنسی کاشته شوند. در ادامه هر یک از این موارد به صورت جزئی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

کاشت ایمپلنت دندان بعد از ارتودنسی

ایمپلنت ها در واقع دندان های مصنوعی ثابتی هستند که به صورت پایه هایی  از جنس تیتانیوم درون استخوان فک کاشته می شوند، بنابراین در بیشتر مواقع به افراد توصیه می ‌شود در ابتدا تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند تا دندان ها به سمت موقعیت مناسب خود حرکت کنند و سپس فضای خالی دندان ها با استفاده از کاشت ایمپلنت پر شود.

کاشت ایمپلنت دندان قبل از ارتودنسی

در بعضی موارد ممکن است متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که باید کاشت ایمپلنت دندان را قبل از انجام ارتودنسی انجام دهند. این حالت زمانی است  که قسمتی از فک بیمار درگیر درمان ارتودنسی نشود و یا تعداد دندان های موجود در دهان بیمار برای نگه داشتن براکت های ارتودنسی کافی نباشند.بنابراین در زمان کاشت ایمپلنت دندان به منظور ایجاد پایه و تکیه گاهی برای نگه داشتن براکت های دندانی استفاده می شود.

دو حالت برای دندان ها وجود دارد: یکی زمانی که دندان های اطراف جای خالی دندان از بین رفته به صورت مرتب قرار گرفته باشند و نیازی به اتصال براکت و درمان ارتودنسی نداشته باشند و حالت دیگر زمانی است که دندان ها به دلیل نامرتب بودن و منحرف شدن نیاز به درمان ارتودنسی دارند که در این صورت از ایمپلنت دندان به عنوان تکیه گاه برای نصب و قرارگیری براکت های ارتودنسی استفاده می شود.

کاشت ایمپلنت و ارتودنسی به صورت همزمان

متخصصین ایمپلنت و ارتودنسی در طی مدت زمان درمان همه ی تغییرات دهان و دندان بیمار را مورد بررسی و کنترل قرار می ‌دهند و در صورت نیاز با همکاری یکدیگر می توانند در شرایط خاصی در طول درمان ارتودنسی اقدام به کاشت ایمپلنت برای بیمار خود کنند.

جمع بندی

طبق نظر دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت  برای زمان کاشت ایمپلنت در میان سه حالتی که در بالا به آن ها اشاره شد، در بیشتر موارد کاشت ایمپلنت دندان بعد از انجام ارتودنسی صورت می ‌گیرد و زمان مناسب تر و متداول تری برای انجام ارتودنسی است. کاشت ایمپلنت در هر یک از این زمان ها نیازمند تجربه و تبحر کافی متخصصین ایمپلنت و ارتودنسی خواهد بود.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه، دکتر آرش غفوری با داشتن سالها تجربه در زمینه ی ایمپلنت و جراحی لثه می تواند زمان مناسب انجام کاشت ایمپلنت و ارتودنسی را برای بیماران خود تعیین کند تا به نتیجه ی دلخواه خود از لبخند و دندان های خود برسند.

 

 

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر