ارتودنسیالاینرهای نامرئی

همه می خواهند لبخندی زیبا داشته باشند. اما بسیاری از افراد برای رسیدن به آن نیاز به کمک دارند و بیشتر افراد با استفاده از دستگاه های ارتودنسی شفاف که الاینر نامیده میشوند به این موفقیت میرسند. در ادامه با معرفی الاینرهای نامرئی، که ارتودنسی شفاف نیز نامیده می شوند همراه ما باشید.

دکتر آرش غفوری | متخصص ایمپلنت در رشت | جراحی لثه در رشت

بریس ها از براکت هایی استفاده می کنند که با سیم به آنها متصل شده و دندان ها را به جابجایی و جایگیری درست تشویق می کنند. الاینرها دندان های مصنوعی هستند که به صورت سفارشی ساخته  میشوند و روی دندانها قرار میگیرند.

معرفی انواع براکت ارتودنسی | راهنمای انتخاب براکت ارتودنسی مناسب

Invisalign بزرگترین تولید کننده ی الاینرهای شفاف است، با این حال برندهای دیگری نیز وجود دارند. از برندهای دیگر می توان به Clear Correct, Inman Aligner و Smart Moves اشاره کرد

الاینرهای واضح یا نامریی برای همه مناسب نیستند. متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک شما در این امر به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. از دندانپزشکتان در مورد تجربه درمان بیماران با الاینرها سوال کنید یا از آنها بخواهید عکسهای قبل و بعد از این درمان را به شما نشان دهند.

تحلیل رفتن ریشه دندان : طبیعی در کودکی، دردسر در بزرگسالی!

آیا الاینرهای نامرئی برای همه قابل استفاده است؟

از آنجا که الاینرها (تراز کننده های نامرئی) به صورت اختصاصی برای افراد با توجه به آناتومی دهان آنها ساخته میشود تا موقعیت دندانها را تغییر و آنها را صاف کند، برای بزرگسالان یا نوجوانان بهترین گزینه هستند.

صاف کردن دندان های کودکان پیچیده تر است. جوانان و دهان آنها هنوز در حال رشد و نمو است و پزشک باید هنگام طرح درمان به این موضوع فکر کند.

الاینرهای (تراز کننده ) شفاف ارتودنسی معمولاً برای بیمارانی که از نظر روی هم رفتگی و نامنظمی دندان خفیف یا متوسط هستند و یا فاصله دندانی اندکی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که مشکل نامنظمی یا فاصله زیاد دندانی ، اوربایت یا کراس بایت دارند ممکن است به درمان های پیچیده تری نیاز داشته باشند.

معرفی انواع کاشت ایمپلنت | کدام یک برای شما مناسب تر است؟

الاینرها چطورکار می کنند؟

هنگامی که یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی تصمیم گرفت که چگونه دندانهای شما را اصلاح کند، طرح درمان دقیقی را برای حرکت دندان های شما تنظیم می کند.

الاینرها از یک ماده پلاستیکی یا اکریلیک شفاف ساخته شده اند و کاملا روی دندان ها قرار می گیرند، ولی می توان آنها را برای خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خارج کرد. برای ادامه حرکت دندان ها و رسیدن آنها به موقعیت دلخواه، هر چند هفته یک الاینر جدید مطابق با طرح درمان شما خواهید گرفت.

الاینرهای نامرئی

چه مدت طول می کشد تا دندان ها با استفاده از الاینرهای نامرئی صاف شوند؟

زمان درمان با تراز کننده های نامرئی دندان ها، بر اساس میزان نیاز به جابجایی یا چرخش دندانها است. هرچه قدر دندان های شما نامرتب و کج تر باشند طول درمان مدت زمان بیشتری طول میکشد. درمان معمولاً بین 10 تا 24 ماه  به طول می انجامد. اما اگر شما بزرگسالی هستید که از کودکی بریس داشته اید و در طی سال ها دندان های شما کمی جابجا شده است، ممکن است به مدت 10 هفته به الاینرهای نامرئی نیاز داشته باشید.

معرفی ارتودنسی دیمون و براکت دیمون

از آنجا که الاینرهای نامرئی به اندازه بریس های قدیمی دقیق نیستند، برخی بیماران ممکن است بعد از چند ماه نیاز به “اصلاح” دندان های خود با استفاده از بریس داشته باشند تا در پایان درمان، تغییرات نهایی و کوچک بر روی دندان های آنها انجام شود.

 

چرا به جای بریس از الاینرهای نامرئی استفاده کنیم؟

اینکه نخواهید به شما بگویند دندان آهنی، تنها دلیلی نیست که احتمالا بخاطر آن به سمت الاینرهای نامرئی می روید. برخلاف بریس ها، الاینر های را می توانید از دهان خارج کنید و به راحتی مسواک زده یا نخ دندان بکشید. این مساله می تواند باعث بهداشت بهتر دهان شما شود.

ریتینر چیست ؟

آیا صاف شدن دندان ها فقط برای داشتن لبخندی عالی است؟

اصلاح دندان های کج یا نامرتب فقط برای داشتن یک لبخند کامل و زیبا نیست، بلکه می تواند به محافظت از سلامت دندان شما در طولانی مدت کمک کند.

 

هزینه الاینرهای نامریی چقدر است؟

هزینه درمان مرتب کردن دندانها با الاینرها به طور معمول به دندانپزشک متخصص و ارتودنتیست و جنس متریال به کار رفته در الاینرها و لابراتوار سازنده و.. بستگی دارد ، اما ممکن است از بریس ها گران تر باشد.


معرفی دکتر آرش غفوری

  • متخصص جراحی لثه و ایمپلنت
  • فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • مدیر سابق گروه تخصصی پریودانتیکس دانشگاه گیلان
  • رییس سابق دانشکده دندانپزشکی گیلان
  • عضو سازمان نظام پزشکی ایران
  • عضو انجمن پریودنتولوژی ایران
  • عضو انجمن پریودنتولوژی اروپا
  • عضو انجمن استخوان شناسی اروپا
امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر