ارتودنسیانواع براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی یا نگین ارتودنسی وسیله ای کوچک است که بر روی دندان چسبیده می شود تا فشار سیم یا کش ارتودنسی از طریق آن به دندان ها وارد شود. در واقع براکت گیره ای کوچک است که دندانپزشک از طریق آن می تواند دندان ها را در جای مناسب خود قرار دهد. این وسیله کوچک اما کاربردی یکی از تجهیزات مهم بریس ارتودنسی Dental braces است. در این مطلب میخواهیم به معرفی انواع براکت ارتودنسی بپردازیم و شما را در انتخاب براکت ارتودنسی مناسب راهنمایی کنیم.

براکت ارتودنسی انواع و اشکال گوناگونی دارد. براکت‌ها را می توان به سه دسته سرامیکی، فلزی (کبالت، کروم، کامپوزیت، طلا، استیل ضدزنگ، تیتانیوم) و پلاستیکی تقسیم کرد. از نظر شکل نیز این ابزار ها اشکال گوناگون و متنوعی دارند. در حقیقت هر دندان براکت های خاص خود را می طلبد. یعنی اینکه بر اساس آناتومی شکل دندان می توان از انواع مختلفی از براکت استفاده کرد.

انتخاب براکت ارتودنسی مناسب

براکت فلزی

براکت فلزی رایج ترین نوع براکت دندان است. این براکت ها معمولا از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. آنها قیمت مناسبی دارند اما شاید ظاهر چندان زیبایی نداشته باشند. البته امروزه می توان از فلزهای مختلفی برای براکت های فلزی استفاده کرد.
همچنین کش های رنگی متنوعی برای این نوع براکت ها تعبیه شده تا بیماران در دوران استفاده از این وسیله احساس بهتری داشته باشند.

 

براکت سرامیکی

براکت سرامیکی یا براکت نامرئی یکی دیگر از انواع براکت ارتودنسی است که بیشتر مورد توجه بزرگسالان است. این نوع براکت به دلیل داشتن رنگی مشابه دندان ظاهر زیبایی دارد و شاید از فاصله نزدیک هم قابل تشخیص نباشد. این براکت ها البته معایب خاص خود را دارند. آنها گران قیمت و شکننده هستند. این براکت ها زبرتر و تیزتر از انواع دیگر هستند و به همین دلیل هم بیماران در دوران استفاده ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشند. همچنین روند درمان با این نوع براکت ها طولانی تر است. متخصص ارتودنسی به دلیل شکننده بودن این ابزارها نسبت به نوع فلزی مجبور است فشار کمتری را به آنها وارد کند. به همین دلیل دوران درمان با براکت های سرامیکی طولانی تر از براکت های فلزی است. همچنین جنس زبر و محکم این براکت ها ممکن است باعث ساییدگی دندان ها شود.
کش مورد استفاده در این نوع براکت شفاف است اما ممکن است با مصرف چای، قهوه، سیگار و مشروبات الکلی تغییر رنگ دهد. هر چند این کش ها ماهیانه از سوی متخصص ارتودنسی تعویض می شوند. به غیر از اینها جدا کردن این نوع براکت از دندان کاری دشوار و وقت گیر است.

 

براکت پلاستیکی

براکت پلاستیکی نیز مانند براکت سرامیکی زمانی به کار می رود که بیمار علاقه ای به استفاده از براکت فلزی نداشته باشد. این براکت ها شفاف هستند و جلب توجه زیادی نمی کنند. با این حال این براکت ها نیز ممکن است در اثر استفاده از چای، قهوه، سیگار و مشروبات الکلی تغییر رنگ دهند.

ارتودنسی

 

براکت لینگوال

براکت لینگوال یا براکت پشت دندانی زمانی به کاری می رود که بیمار اصلاً علاقه ای به براکت های روی دندان نداشته باشد. استفاده از براکت لینگوال نوعی ارتودنسی مخفی یا پنهان است که در آن براکت ها در پشت دندان تعبیه می شوند.
بریس های لینگوال شبیه به بریس معمولی است و از نظر کارایی نیز تفاوتی با آن ندارد. ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی) باید توسط یک متخصص ماهر ارتودنسی انجام گیرد که قادر باشد براکت ها، سیم ها و کش های ارتودنسی را در سطح پشتی دندان ها قرار دهد. با اینکه بریس های سنتی و بریس های پشت دندانی عکس یکدیگر نصب می شوند، اما فلزات و متعلقات هر دو یکی بوده و یک هدف را دنبال می کنند.
از نظر زیبایی ارتودنسی لینگوال هیچ تغییری در ظاهر بیماران ایجاد نمی کند و از این نظر منحصر به فرد است. از معایب این نوع ارتودنسی می توان به حس ناخوشایند برخورد زبان با بریس پشت دندانی و همچنین مشکل بودن تمیز کردن آن اشاره کرد. استفاده از ارتودنسی لینگوال معمولاً هزینه بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد.

 

انتخاب براکت ارتودنسی مناسب

عوامل متعددی مانند مدت زمان استفاده از بریس، زیبایی، شدت کجی و نامرتبی دندان‌ها، نوع اختلال بایت، ضرورت استفاده از فیس ماسک یا دیگر وسایل و تجهیزات ارتودنسی و هزینه درمان و همچنین تشخیص متخصص ارتودنسی از مهمترین عوامل انتخاب براکت دندان به شمار می رود.

 

قیمت براکت

براکت های فلزی ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین انواع براکت به شمار می روند. براکت‌های سرامیکی و پلاستیکی نسبت به نوع فلزی نیاز به جلسات تنظیم و تعمیر بیشتری دارند و همچنین دوره درمان با آنها طولانی تر است.


ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری خدمات مربوط به ارتودنسی را انجام نمی دهیم و این مطلب تنها برای اطلاع شما عزیزان قرار داده شده است.

خدمات موجود در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت

در صورتی که به مشاوره آنلاین در زمینه خدمات مجموعه نیاز داشتید، اینجا را کلیک کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر