ایمپلنت دندانارتودنسینقش ایمپلنت در درمان ارتودنسی

 

ارتودنسی در بعضی موارد روشی برای آماده سازی دندان ها برای ایمپلنت دندان میباشد. در این روش براکت های ارتودنسی توانایی جا به کردن ایمپلنت را ندارند، زیرا بعد از کاشته شدن در استخوان فک، با آن جوش خورده و امکان تغییر موقعیت آن وجود ندارد. اما همیشه درمان ارتودنسی قبل از ایمپلنت انجام نمی شود. در بعضی موارد ارتودنتیست لازم می داند تا از هردو درمان استفاده شود و گاهی هم لازم است از ایمپلنت به عنوان تکیه گاه  در درمان ارتودنسی استفاده شود.

 

آیا امکان درمان ارتودنسی بعد از کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد؟

ارتودنسی بعد از کاشت ایمپلنت دندان تأثیری روی ایمپلنت ندارد و نمی تواند آن را جابجا کند. اما تا زمانی که ایمپلنت به درستی در جای خود قرار گرفته باشد می توان با استفاده از براکت ثابت و یک سیستم ردیف کردن کلیر دندان های اطراف آن را جا به جا کرد.

ایمپلنت به عنوان تکیه گاه برای ارتودنسی

ارتودنتیست ها همیشه به دنبال تکیه گاهی مناسب برای به حداقل رساندن این حرکات نامطلوب دندان ها در درمان ارتودنسی بودند و از مواردی مثل هدگیر، الاستیک ها، دندان های مجاور، و هر تعداد ابزار دیگری به عنوان تکیه گاه استفاده می کردند؛ اما همه این موارد نیاز به همکاری بیمار داشتند و این یک نقطه ضعف محسوب می شد. امروزه از ایمپلنت ها به عنوان تکیه گاه برای کمک به  کنترل حرکت دندان در درمان ارتودنسی استفاده می شود.

مزیت اصلی این نوع تکیه گاه نسبت به موارد قدیمی دیگر، این است که ایمپلنت ها تکیه گاه اسکلتی را فراهم می آورند که با ثبات تر از بقیه می باشد. میزان کارایی درمان ارتودنسی تا حد زیادی به انتخاب تکیه گاه درست بستگی دارد.

 

انواع ایمپلنت های ارتودنسی

 

ایمپلنت های ثابت

در بعضی موارد لازم است قبل از استفاده از بریس، کاشت دندان انجام شود. متخصص ارتودنسی با متخصص ایمپلنت دندان همکاری می کند تا مشخص کند کدام گزینه برای شرایط شخصی بیمار بهتر است. اگر دندان هایی که بعد از مرتب شدن، تاثیری بر جای خالی دندان های از دست رفته ندارند، قبل از بریس ها می توان کاشت ایمپلنت دندان را انجام داد. به عنوان مثال، اگر فقط بریس را روی دندان های جلویی خود دارید و فقط یک دندان خود را از دست داده اید، می توان قبل از شروع درمان ارتودنسی، کاشت ایمپلنت انجام داد. در بعضی موارد ممکن است یک متخصص ارتودنسی از ایمپلنت به عنوان بخشی از کار ارتودنسی استفاده می کند. از آنجا که ایمپلنت حرکت نخواهد کرد، می توان از آن برای لنگر انداختن بریس های دندان استفاده کرد و به ارائه نتایج بهتر کمک کرد.

مینی ایمپلنت ها

استفاده از مینی ایمپلنت در ارتودنسی می تواند کارایی موثری داشته باشد. به این صورت که  لنگر (آنکوریج) خوبی در اختیار قرار می دهد که می توان براکت یا قطعات دیگر ارتودنسی را به استخوان ثابت کرد. قسمتی از براکت به کمک مینی ایمپلنت به استخوان متصل و ثابت می شود و قسمت های دیگر با نیروی ملایمی که به آنها اعمال می شود حرکت میکنند. به این صورت موقعیت این دو بخش براکت نسبت به هم و نسبت به کل ساختارهای دهان اصلاح می شود. به کمک لنگر یا آنکوریج نیروی ارتودنسی را می توان برای حرکت دادن دندانها کنترل کرد.

قبل از این که از مینی ایمپلنت در درمان ارتودنسی استفاده شود، از تکیه گاه های دیگری مانند دندانهای بزرگ و محکم (معمولا دندانهای آسیاب یا نیش) یا وسیله ارتودنسی خارج دهانی یا داخل دهانی استفاده می شد. اما این لنگرها محدودیتهای زیادی داشتند. دندان آسیاب با نیروی زیاد خودش دچار حرکت می شود یا ابزار ارتودنسی که به گروهی از دندانها متصل شده تا ثابت شود نیز ممکن است باعث حرکت این مجموعه دندانها شود. هنوز در بعضی موارد از لنگرهای قدیمی مرسوم  استفاده می شود. استفاده از مینی ایمپلنت ها نسبت به دیگر گزینه های ایمپلنتی مزایایی دارند از جمله اینکه آنها حرکت نمی کنند، دیده نمی شوند، برای مصارف بالینی برای تنظیم توسط ارتودنتیست به راحتی قابل دسترس است.

مینی اسکروها

پیچ های کوچکی که به منظور اصلاح دندانهای کج و یا از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است نیروی وارد شده سیم ارتودنسی و سایر دستگاه های دیگر برخی از دندان ها را در موقعیت نامناسب قرار دهد. در چنین مواردی ، از مینی پیچ به عنوان تکیه گاه  برای کمک به درمان ارتودنسی و بستن فاصله استفاده می شود.

ایمپلنت های مینی اسکرو به دلیل سهولت در جایگذاری آنها یکی از پر طرفدارترین گزینه ها از نظر انکوریج (تکیه گاه) ایمپلنت ها هستند. می توان در طول مدت زمان درمان ارتودنسی با بریس ثابت از مینی اسکرو استفاده کرد.

ابتدا از بی حسی موضعی برای بی حس شدن لثه در ناحیه ای که قرار است پیچ کاشته شود استفاده می شود. همچنین ممکن است پیش از پیچ کردن اسکرو از دهان شویه ضد باکتری استفاده شود. بعد از بی حس شدن، پیچ میکرو به آرامی و مستقيماً  در استخوان فک قرار می گیرد.

ایمپلنت ارتودنسی

ایمپلنت های ارتودنسی  روش مورد اعتمادی در انجام ارتودنسی برای ردیف کردن موقت دندان ها هستند. این ابزار را می توان برای کنترل انکولوژ اسکلت دندانی در بیمارانی که پیچیدگی کمتری در دندان هایشان وجود دارد یا در مواردی که انکوریج (لنگر) دقیق مورد نیاز است؛ به کار برد. از مزایای ایمپلنت ارتودنسی می توان به نصب آسان، کم شدن درد و ناراحتی بیمار، هزینه کم، کاشت فوری، قطر کم، تنوع بالا، راحت تمیز شدن و راحت برداشته شدن اشاره کرد.

مزایای استفاده از ایمپلنت در درمان ارتودنسی

استفاده از ایمپلنت در درمان ارتودنسی دارای فواید و مزیت هایی می باشد که در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم:

  • اصلاح طرح لبخند
  • افزایش دوام و ماندگاری دندان ها
  • افزایش سلامت بهداشت دهان و دندان
  • عدم آسیب به دندان های مجاور
  • عدم جا به جایی دندان های مجاور
  • ماندگاری درمان ارتودنسی

معایب ایمپلنت در درمان ارتودنسی

  • بالا بودن هزینه ایمپلنت
  • دیده شدن ریشه ایمپلنت (پایه) بر اثر تحلیل لثه
  • مناسب نبودن برای افراد دیابتی

آیا در صورت از دست دادن یک یا چند دندان می توان از براکت و ایمپلنت به طور همزمان استفاده کرد؟

در برخی موارد میتوان از براکت استفاده کرد تا فاصله ایجاد شده بین دو دندان پر شود. اما در مواردی که فاصله بین دندان ها خیلی زیاد باشد ابتدا ارتودنتیست از بیمار می خواهد تا جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کرده و سپس درمان ارتودنسی انجام شود.

در خیلی از موارد برای کاشت ایمپلنت دندان؛ درمان ارتودنسی لازم است تا فضای کافی بین دندان‌ها وجود داشته باشد.  ابتدا براکت ها برای بیشتر کردن فاصله بین دو دندان به کار گرفته می شوند؛ تا فضای کافی برای کاشت ایمپلنت بین ریشه های دندان ایجاد شود.

جمع بندی

بنابر این همانطور که بعد از ارتودنسی می توانیم کاشت دندان را انجام دهیم در بعضی موارد قبل از ارتودنسی و یا همزمان با آن نیاز به کاشت ایمپلنت دندان داریم. شما عزیزان میتوانید برای کاشت ایمپلنت دندان به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری مراجعه و وقت ملاقات و طرح درمان مناسب و دقیق از بهترین متخصص ایمپلنت دریافت نمایید.

همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر