ایمپلنت دندانمینی ایمپلنت

اگر شما فردی هستید که برای جایگزینی دندان از دست رفته ی خود نیاز به ایمپلنت دندان دارید می توانید از روش های کم تهاجمی تر در ایمپلنت دندان بهره مند شوید. دکتر آرش غفوری مینی ایمپلنت دندان یا ایمپلنت پایه کوتاه را روش کم تهاجمی برای جایگزینی دندان میداند و برای افرادی که شرایط لازم را دارند از این روش کاشت ایمپلنت استفاده میکند.

یکی دیگر از مواردی که می توانید از مینی ایمپلنت ها استفاده کنید زمانی است که شما استخوان کافی در فک خود برای کاشت ایمپلنت استاندارد ندارید، این ایمپلنت های پایه کوتاه شما را از پیوند استخوان بی نیاز می کنند.

 

 

یکی دیگر از موارد استفاده از مینی ایمپلنت ها کوچک بودن دهان و دندان ها می باشد، در این حالت ممکن است مینی ایمپلنت ها بهترین انتخاب برای شما باشند.

امروزه متخصصین دندانپزشکی به جای تمرکز برای پیوند استخوان به دنبال روش‌هایی برای استفاده از حجم استخوان موجود هستند. برخی از ابزارهای این کار “جراحی هدایت شونده”، استفاده از ایمپلنت‌های مورب برای جلوگیری از ساختارهای آناتومیک و ایمپلنت‌های پایه کوتاه است.

 

 

ایمپلنت های پایه کوتاه دقیقا عملکرد ایمپلنت های پایه بلند و سنتی را دارند. همچنین دارای سابقه ی موفقیت آمیز و خوبی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. به نظرتان تفاوت مینی ایمپلنت ها با ایمپلنت های سنتی چه چیزی می تواند باشد؟

 

مینی ایمپلنت چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، مینی ایمپلنت های دندانی (MDI) کوچکتر از ایمپلنت های معمولی هستند تقریباً نصف قطر آنها. در حالی که قطر ایمپلنت های دندانی سنتی حدود 3.25 5 میلی متر است  مثل یک پیچ معمولی خانگی – قطر مینی ایمپلنت ها حدود 2.5 میلی متر است – بیشتر اندازه ی قطر یک خلال دندان.

ایمپلنت‌های دندانی استاندارد و سنتی معمولاً از دو قطعه تشکیل شده‌اند. یک پایه تیتانیومی و یک رابط (اباتمنت) برای نگه داشتن تاج دندان مصنوعی.

اما مینی ایمپلنت ها یک تکه هستند که سر آن  برای پشتیبانی از تاج دندان از لثه بیرون زده است. پایه ی تیتانیومی دارای یک حلقه در انتهای آن و یک سوکت با یک حلقه ی لاستیکی برای چسباندن دندان است.

 

ماندگاری مینی ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

معمولا مینی ایمپلنت ها طول عمر مشخصی ندارند و چون سابقه ی کمتری نسبت به ایمپلنت های پایه بلند دارند مطالعات کمتری از آنها در دسترس است. اما افرادی که برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود از مینی ایمپلنت ها استفاده کرده اند متوجه می‌شوند که این نوع از ایمپلنت‌های دندانی با مراقبت مناسب و معاینات منظم دندانپزشکی می‌توانند سال‌ها ماندگاری داشته باشند.

مثل خیلی از روش های درمانی دیگر، اثربخشی مینی ایمپلنت ها در افراد مختلف متفاوت است. چون سبک زندگی افراد با هم متفاوت است. مثلا استفاده از تنباکو و نوشیدن الکل می‌تواند بر وضعیت مینی ایمپلنت ها تأثیر بگذارد و ماندگاری آنها را کم کند. همچنین الگوی منحصر به فرد بایت دندان ها نیز می تواند بر دوام مینی ایمپلنت تاثیر بگذارد. دکتر آرش غفوری متخصص مجرب ایمپلنت دندان این مشکل را از همان ابتدا حل می کند.

 

روش نگهداری درست از ایمپلنت پایه کوتاه دندانی چگونه است؟

روش های مراقبتی از ایمپلنت های دندانی تقریبا شبیه مراقبت از دندان ها ی طبیعی است:

  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه ای.
  • ترک یا کاهش مصرف سیگار و الکل.
  • مسواک زدن اصولی و منظم و استفاده از نخ دندان
  • در صورت ابتلا به دیابت سعی کنید وضعیت خود را کنترل کنید چون قند اضافی می تواند بر روند بهبود استخوان بعد از کاشت ایمپلنت تأثیر بگذارد، که باعث بی ثباتی ایمپلنت می شود.

 

مینی ایمپلنت های دندانی چه مزایایی دارند؟

  • یکی از بزرگترین مزایای این نوع از ایمپلنت های پایه کوتاه، کم تهاجمی بودن جراحی آن نسبت به ایمپلنت های پایه بلند است. معمولا مینی ایمپلنت ها در طی یک جلسه با بی حسی موضعی و بدون نیاز به بخیه قرار داده میشوند.
  • برعکس دندان مصنوعی های معمولی به جلوگیری از افتادگی صورت کمک می کنند. مینی ایمپلنت های دندانی ریشه های مصنوعی دندانی هستند که با استخوان فک ترکیب می شوند که از افتادگی اجزای صورت جلوگیری میکند، چون پروتزهای معمولی محرک لازم برای رشد استخوان را فراهم نمی کنند.
  • مینی ایمپلنت ها منجر به عملکرد بالای دندان شبیه عملکرد دندان های طبیعی هستند و نیروی بایت دندان را  بسیار قوی تر از دندان مصنوعی می کنند.
  • ایمپلنت‌های پایه کوتاه نسبت به ایمپلنت‌های استاندارد ارزان‌تر هستند، زیرا دارای پیچیدگی کمتری هستند.
  • مدت زمان بهبودی بعد از کاشت مینی ایمپلنت دندان به میزان قابل توجهی کمتر از ایمپلنت های دندانی معمولی است.
  •  
  • مینی ایمپلنت

 

مینی ایمپلنت های دندانی چه معایبی دارند؟

  • یکی از معایب مینی ایمپلنت های دندانی این است که ممکن است ماندگاری آنها به اندازه ی ایمپلنت های استاندارد نباشند.
  • همچنین مینی ایمپلنت‌ها فشار بیشتری بر استخوان فک وارد می‌کنند زیرا فشار گاز گرفتن در قسمت کوچک‌تری پخش می‌شود.
  • یکی دیگر از معایب مینی ایمپلنت این است که حلقه ی O ممکن است به مرور زمان شل شود.
  • از آنجا که ایمپلنت‌های پایه کوتاه، کوتاهتر هستند فضای کمتری برای قرارگیری نسبت به ایمپلنت‌های استاندارد دارند و به همین دلیل برای حمایت از تاج‌های جداگانه، به ویژه در مناطقی از دهان که فشار بایت بیشتری دارد، ایده آل نیستند.

 

آیا انجام ایمپلنت پایه کوتاه برای جایگزینی دندان های شما مناسب هستند یا خیر؟

  • ایمپلنت های پایه کوتاه می توانند تاج، بریج یا پروتزها را پشتیبانی کنند. آنها معمولا برای جایگزینی دندان های جلویی و پرمولرها و دندان ها در فضای تنگ و کوچک استفاده می شوند. اگر آن دسته از افرادی هستید که دهان و دندان های کوچکی دارید بهتر است از مینی ایمپلنت استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مواردی که شما می توانید برای جایگزینی دندان خود از ایمپلنت های پایه کوتاه استفاده کنید زمانی است که استخوان فک شما آماده برای کاشت ایمپلنت های پایه بلند نیست. با کاشت مینی ایمپلنت ها دیگر نیازی به پیوند استخوان ندارید و در صورت تاخیر در تعویض و جایگزینی دندان های از دست رفته، مینی ایمپلنت می تواند گزینه خوبی باشد. بدون محرک ریشه ی دندان، استخوان پشتیبان به مرور زمان خراب و تجزیه می شود. استخوان های فک و رباط های اتصال دهنده به دندان  ممکن است به دلایل بیماری های لثه ای مثل بیماری پریودنتال پیشرفته و وجود باکتری ها به مرور زمان از بین رفته باشند.
  • اگر دندان‌های فک پایین خود را از دست داده‌اید، مینی ایمپلنت‌ها می‌توانند تاج دندان را در قسمت قوس پایین فک محکم کنند، جایی که پروتزهای معمولی به مرور زمان به دلیل از بین رفتن استخوان فک لق می شوند.

 

 

 

جمع بندی

ایمپلنت‌های پایه کوتاه برای جلوگیری از برخورد با عصبی که نزدیک به موقعیتی است که باید ایمپلنت وارد شود استفاده می‌شوند.مثل دندان های مولار. همچنین می تواند در قسمت هایی که دسترسی دشوار است یا استخوان کافی وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرد. البته در صورت کافی نبودن استخوان بهتر است قبل از هر چیز با استفاده از تکنیک‌های پیوند استخوان، استخوان بازسازی شود. اما در زمانی که این امکان وجود ندارد، کاشت‌ ایمپلنت های پایه کوتاه جایگزین ترجیحی هستند.

از ایمپلنت پایه کوتاه می‌توان تقریباً در همه ی انواع جایگزینی‌ها استفاده کرد، اعم از ثابت یا متحرک که عبارتند از:

  • پروتز ثابت تکی و چندتایی در فک خلفی(انتهای دهان)
  • در فک پایین، با چهار ایمپلنت پایه کوتاه برای پشتیبانی از اوردنچر یا شش ایمپلنت پایه کوتاه که برای حمایت از پروتز ثابت استفاده می‌شود.
  • در فک بالا ، دو ایمپلنت پایه کوتاه، به همراه ایمپلنت‌های بلندتر در استخوان آرواره‌ای پیشین، در ناحیه دیستال قرار داده می‌شوند تا از اوردنچر فک بالا یا یک پروتز ثابت پشتیبانی کنند.

مینی ایمپلنت ها یا ایمپلنت های پایه کوتاه می توانند یک راه حل کوتاه مدت قبل از جایگزینی دندان دائمی ارائه دهند. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در رشت با داشتن سوابق درخشان در زمینه ی انجام انواع ایمپلنت های دندانی بعد از معاینات لازم ، طرح درمان و ایمپلنت مناسب را تشخیص داده و بهترین گزینه ی درمانی را برای بیمار خود در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت ارائه می دهد.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر