ایمپلنت دندانایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چیست ؟  باید به شما بگوییم که این روش یکی از قدیمی ترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. این روش قدمتی چند هزار ساله دارد. در آن زمان معمولاً از فلزات گرانبها برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شد. با این حال روش مدرن ایمپلنت دندان تقریباً از سال 1965 آغاز شده است.

در روش های مدرن کاشت ایمپلنت، ریشه دندان به صورت پیچی فلزی  که به آن فیکسچر میگویند درون استخوان  فک قرار می گیرد و روی آن تاجی کاملاً مشابه دندان واقعی سوار می شود. این ترکیب جادویی یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. در ادامه با بررسی اینکه ایمپلنت دندان چیست همراه ما باشید.

 

جنس ایمپلنت دندان

برای پایه ایمپلنت دندان یا همان پیچی که درون فک قرار می گیرد می توان از فلزات مختلف استفاده کرد. امروزه برای این کار معمولاً از فلز تیتانیوم Titanium استفاده می شود. تیتانیوم فلزی با چگالی کم و مقاومت بسیار بالاست. این فلز در برابر خوردگی که معمولاً از تماس فلزات با آب ایجاد می شود بسیار مقاوم است. امروزه این فلز در صنایعی مانند ساخت هواپیما، ساخت موشک، ساخت موبایل، خودرو سازی، ساخت ماشین آلات و وسایل کشاورزی، ساخت اندام مصنوعی و البته تجهیزات دندانپزشکی کاربرد دارد.

 

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان چیست ؟

 

پس از قرار گیری پیچ تیتانیومی درون استخوان فک، قطعه ای به نام اباتمنت Abutment بر روی آن قرار می گیرد. این قطعه رابط میان پیچ تیتانیومی و تاج دندان است. اباتمنت بر اساس نوع تاجی که قرار است بر روی آن سوار شود و شکل نهایی دندان را به وجود بیاورد اشکال مختلفی دارد. جنس این قطعه ممکن است از تیتانیوم، استیل جراحی، طلا و یا زیرکونیا باشد. بعد از قرار گیری این قطعه در نهایت تاج دندان بر روی اباتمنت قرار می گیرد.

جنس این تاج بر حسب محل قرار گیری دندان می تواند متفاوت باشد. معمولاً برای دندان های جلویی از سرامیک یا پرسلان Porcelain که ظاهری کاملاً مشابه با دندان واقعی دارند استفاده می شود.

در برخی موارد به خصوص در مورد دندان های عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند، ممکن است از روکش پی اف ام (اسکلت فلزی با رویه سرامیکی) و یا روکش فلزی استفاده شود تا ایمپلنت نهایی استحکام بیشتری داشته باشد. حال شما می دانید که جنس هر یک از قطعات ایمپلنت دندان چیست .

 

مزایای ایمپلنت

تا قبل از روش های مدرن کاشت دندان، از روکش و دندان های مصنوعی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شد. این روش ها علاوه بر ناکارآمد بودن باعث از بین رفتن دندان های سالم و تحلیل رفتن استخوان فک نیز می شد. اما در حال حاضر ایمپلنت دندان بدون هیچ مشکلی می تواند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته باشد.

ایمپلنت دندان کاملاً مشابه دندان طبیعی است و فرد استفاده کننده می تواند بدون هیچ محدودیتی از خوردن و آشامیدن لذت ببرد. ایمپلنت بسیار مستحکم و مقاوم است و در هنگام غذاخوردن، صحبت کردن، خندیدن و یا هر فعالیت دیگری همانند دندان های مصنوعی حرکت نمی کند، در واقع حتی مقاوم تر از دندان واقعی است.

ایمپلنت از تحلیل رفتن فک جلوگیری می کند و به همین دلیل بر عکس دندان مصنوعی که چهره فرد را دچار تغییر می کند هیچ تغییری در چهره ایجاد نمی کند. نگهداری از ایمپلنت دندان کاملاً مشابه دندان معمولی است و از این نظر فرد استفاده کننده دچار درد سرهای مرسوم نگهداری و استفاده از دندان مصنوعی نخواهد شد.

 

 

کاشت ایمپلنت

در روش کاشت فوری بلافاصله بعد از کشیدن دندان پایه تیتانیومی درون فک قرار می گیرد. این روش نیازمند شرایط خاصی از جمله سالم بودن ریشه دندان و استحکام استخوان فک است در غیر اینصورت کاشت ایمپلنت دندان فرآیندی وقت گیر است و به سرعت اتفاق نمی افتاد. این فرآیند بر اساس شرایط بیمار می تواند 2 تا 8 ماه زمان ببرد. در بیشتر افراد سالم این فرآیند کاشت بین 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد.
ابتدا پایه تیتانیومی درون استخوان فک قرار می گیرد. بعد از گذشت زمان لازم و جوش خوردن این پایه ( 3ماه ) به استخوان فک اباتمنت و تاج روی پایه قرار می گیرد و بیماری می تواند از داشتن یک دندان سالم لذت ببرد.

 

انواع ایمپلنت مطابق با روش کاشت

تا به اینجا متوجه شدیم که ایمپلنت دندان چیست و چطور انجام می شود؛ اما در حال حاضر با توجه به محبوبیت کاشت ایمپلنت، روش های گوناگونی برای آن وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای یک ویژگی مخصوص به خودشان می باشند که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

 

روش all on 4

یکی از روش هایی که شما باید درمورد ایمپلنت دندان چیست بدانید روش all on 4 می باشد. این متد یکی از جدیدترین روش های کاشت ایمپلنت است که برای بیمارانی که تمامی دندان های خودشان را از دست داده اند به کار می رود. در این فرآیند متخصص 4 پایه ایمپلنت یا فیکسچر را در استخوان هر فک قرار داده تا بعدها دندان روی آن ها قرار بگیرند. مزیت این متد، قابلیت اجرای آن در دو فک پایین و بالا به صورت مجزاست.

 

ایمپلنت دیجیتال

روش دیگر برای پاسخ به سوال ایمپلنت دندان چیست ، ایمپلنت دیجیتال می باشد، پیشرفت علم در دنیای دندانپزشکی هم وارد شده است، ایملپنت دیجیتال از جمله جدید ترین متدهای کاشت به شمار می رود که زیبایی و کارکرد دندان را خیلی بیشتر می کند.

در این روش، بیمار هیچ دردی را احساس نخواد کرد و کم تر به التهاب و عفونت مواجه می شود. در ایمپلنت دیجیتال ابتدا یک شبیه سازی سه بعدی از منطقه مورد جراحی انجام می شود تا وضعیت استخوان فک از تمام جنبه ها ارزیابی شود و سپس دندانپزشک با بررسی آن عمل ایمپلنت را انجام می دهد. این کار از آسیب دیدن سایر دندان ها هم جلوگیری می کند. روش کاشت ایمپلنت دیجیتال برای افراد سیگاری، دیابتی، کسانی که استخوان فک ضعیف دارند و … مناسب است.

 

 

روش ایمپلنت فوری

روش دیگری که بسیاری از بیماران علاقه مندند تا آن را انجام دهند، روش ایمپلنت فوری می باشد. در این متد، پس از آن که دندان کشیده شد، پایه ایمپلنت در همان زمان گذاشته می شود.

روش ایمپلنت فوری برای دندان های جلویی کاربرد زیادی دارد؛ چرا که در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند نبود دندان ها را جبران کند و از نازیبایی آن و تاثیراتش در چهره بکاهد. ایمپلنت فوری با توجه به شرایط و وضعیت سلامتی و استخوان فک بیمار انجام می شود. نکته مهم درمورد آن این است که نسبت به سایر متدهای کاشت ایمپلنت، قیمت بیشتری دارد.

کاشت ایمپلنت معمولی

روش دیگری که برای کاشت ایمپلنت به کار می رود، روش قدیمی یا معمولی ایمپلنت است که ابتدا دندان و دهان بیمار بررسی شده و در صورت نیاز استخوان فک پیونده زده می شود و در صورت عدم نیاز، پایه دندان در آن گذاشته شده و پس از گذشت حدودا 6 ماه، باقی مراحل انجام می شود. روش سنتی ایمپلنت هنوز هم انجام می شود تفاوتی که دارد زمان طول درمان است که معمولا بیشتر از سایر روش های گفته شده می باشد.

اما با توجه به موارد گفته شده تشخیص تکنیک استفاده شده برای انجام عمل ایمپلنت بر عهده دندانپزشک متخصص است که با بررسی سلامت دهان و دندان و وضعیت کلی بیمار آن را انتخاب می کند.

 

بهترین روش کاشت ایمپلنت برای شما چیست؟

تا به این جا با روش هایی که برای کاشت ایمپلنت استفاده می شوند، آشنا شده ایم، اما کدام روش برای شما مناسب تر است و باید آن را انجام دهید؟

هر کدام از روش های گفته شده یک سری مزایا و برتری هایی دارند که با توجه به شرایط بیمار و صلاح دید دندانپزشک متخصص انتخاب می شوند.

اما به صورت کلی در مورد روش کاشت معمولی همه چیز به صورت سنتی انجام می شود، طول دوره درمان زیاد است و هزینه های آن هم نسبت به سایر روش ها کم تر هستند. اگر شما می خواهید یکی از دندان هایی که در معرض دید قرار ندارند را ایمپلنت کنید و هزینه های نسبتا مقرون به صرفه تر از آن را هم پرداخت کنید این روش برایتان مناسب است.

در روش معمولی ریشه های به جا مانده دندان همان طور که گفته شده خارج شده، پس از آن باید مدتی بافت لثه استراحت کند و در صورت نیاز پودر استخوان فک زده شده و پایه ایمپلنت جایگذاری شود.

در روش های دیگر مانند روش All on 4 برای کسانی مناسب است که چند دندان در دو فک خودشان را از دست داده اند. در آن دندانپزشک می تواند 4 پایه فیکسچر را در هر استخوان فک بگذارد تا روند درمانی سریع تر صورت بگیرد.

ایمپلنت فوری هم برای بیمارانی مناسب است که عجله دارند و دندان های در معرض دید مثل دندان جلویشان را از دست داده اند.

 

 

 

بهترین روش ایمپلنت چیست؟

اما در مورد کاشت ایمپلنت دیجیتال همه چیز تفاوت پیدا می کند. در این روش کاشت ایمپلنت از دستگاه های جدید و تکنولوژی های روز استفاده می شود، میزان درد به شدت کم بوده و بیمار با مشکلاتی مثل عفونت و التهاب کم تر دست و پنجه نرم می کند. در این روش مراحل کاشت ایمپلنت کم تر بوده و با استفاده از دستگاه های جدید صورت می گیرد که عبارتند از:

اسکن دیجیتالی دهان

اولین مورد آن این است که دیگر از خمیر دندانپزشکی که طعم خوبی هم ندارند استفاده نمی شود. در آن ابتدا با استفاده از یک دستگاه اسکنر از دهان عکس گرفته شده و تصویر آن به کامپیوتر ارسال می شود و دهان شما را کاملا اسکن می کند.

استفاده دوربین داخل دهانی

دندانپزشک از دوربین داخل دهانی استفاده کرده تا داخل دهان شما و وضعیت تمامی دندان ها را ببیند و می تواند حتی آن ها را بزرگنمایی کرده تا میزان آسیب را به دقت مشاهده کند. این دوربین ها دارای یک لامپ هم هستند که فضای داخلی دهان را روشن می کنند و روی نمایشگر می فرستند. حتی قابلیت عکس برداری و ذخیره سازی برای پرونده بیمار هم دارد.

اگر شما از ایمپلنت دیجیتال استفاده کنید، در این مرحله سایر بیماری های دهان و دندان شما هم شامل ترک خوردگی، شکستگی، پوسیدگی و …. تشخیص داده می شود.

مدل سازی یا گاید جراحی

مرحله آخر که بازهم در آن تجیهزات مدرن و پیشرفته استفاده میشود مدل سازی است که با توجه به وضعیت استخوان و سایر دندان ها مدل سازی ایمپلنت صورت گرفته و در جای دقیق خودش کاشته می شود، این کار دیگر آسیب به سایر بافت ها و عصب دهان وارد نمی کند.

 


شما می توانید با ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر