اطلاعات عمومی دندانبریج دندان

بریج دندان یا پل دندانی چیست؟ Tooth Bridge یکی از روشها و درمانهای مرسوم و نسبتا قدیمی در درمان مشکل بی دندانی است. بی دندانی یکی از مشکلات غیر قابل انکار در بسیاری از بیماران در سنین میانسالی و سالمندی است که می تواند به شکل مستقیم کیفیت زندگی بیمار را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی همچون؛ تحلیل رفتگی استخوان فک، از فرم خارج شدن شکل صورت، کاهش اعتماد به نفس و… را در بسیاری از این بیماران ایجاد کند. بریج های دندانی یکی از ابزارهای مفید در حل معضل بی دندانی و کاهش آسیب های ناشی از آن در بیماران است.

 

بریج دندان چیست؟

بریج های دندانی در واقع پروتز های مصنوعی شامل یک یا چندین دندان متصل به یک پایه یا نگهدارنده هستند، که در شرایط بی دندانی، برای یک بیمار ساخته شده و به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند ناحیه بی دندان را به خوبی پوشش داده و بیمار را از مشکل بی دندانی رهایی بخشند.

بریج ها به طور معمول جنسی به نام پرسلین دارند، که مشابه و همرنگ با دندانهای طبیعی بیمار بوده و از نظر ظاهر؛ می توانند بدون کوچکترین خدشه ای ظاهر بی دندان بیمار را ارتقا بخشند. هر چند در صورت تمایل بیمار، بریج ها می توانند همانند روکش و مواد ترمیمی دندانها به رنگهای طلایی و نقره ای نیز ساخته شوند.

بریج دندان رشت

بریج دندان چیست؟

انواع بریج های دندانی

بریج های دندانی بر اساس روش نصب و کاربردشان انواع گوناگونی دارند که عبارتند از:

بریج سنتی: این دسته شامل یک پایه و تعدادی دندان مصنوعی برای پر کردن محل بی دندانی است. در این روش دندانهای کناری محل بی دندانی که پایه های نگهدارنده به آنها متصل می شوند، باید از استحکام خوبی برخوردار بوده تا دندانپزشک با کمی تراش بدون آسیب رسیدن به دندان، بتواند پایه بریج را روی آن متصل کند.

بریج مریلند: در این روش نیز همانند روش سنتی، نگهدارنده های بریج باید به دو دندان کناری مجاور محل بی دندانی متصل شود، با این تفاوت که در این روش نیازی به تراش دندانهای کناری نیست و دندانپزشک این نوع بریج را با استفاده از زائده های بال مانندی به پشت دندانهای طبیعی کناری متصل می کند.

بریج کانتی لور یا معلق: این نوع معمولا فقط برای پر کردن جای خالی یک دندان استفاده می شود و به یک پایه احتیاج دارد. در واقع در این نوع بریج نیازی به وجود دو دندان در اطراف محل بی دندانی نیست و بریج مورد نظر می تواند تنها از یک طرف با برش، به دندان طبیعی متصل شود.

بریج محافظت شده با ایمپلنت: این نوع به طور معمول برای پر کردن جای خالی بیش از یک دندان مورد استفاده قرار میگیرد. برای نصب این نوع از بریج نیازی به وجود دندان طبیعی در اطراف محل بی دندانی نیست. در این روش دندانپزشک با بهره گیری از درمان ایمپلنت دندانی و جراحی کاشت ایمپلنت در محل بی دندانی، بریج را روی پایه های ایمپلنت کاشته شده متصل می کند.

پل دندان در رشت

مطلب مفید:‌ بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت ؟

مزایا و معایب بریج های دندانی

Tooth Bridge ها ابزارهای مفیدی برای درمان مشکل بی دندانی در بیماران هستند و مزایای بسیار زیادی را برای بیمار با خود به همراه دارند، که بخشی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • ارتقا بخشیدن به ظاهر بیمار خصوصا اگر مشکل بی دندانی در دندانهای جلویی بیمار رخ داده باشد.
  • تسهیل کردن فرآیند جویدن و غذا خوردن در بیمار
  • بهبود وضعیت گفتاری بیمار و ادای کلمات
  • حفظ شکل صورت
  • ایجاد تعادل در وارد کردن نیرو به دندانها و در نتیجه جلوگیری از مشکلات مربوط به استخوان و فک بیمار تا حدود زیادی
  • جلوگیری از حرکت دندانها و بروز مال اکلوژن

اما همین ابزار قدرتمند و مفید، می تواند به همراه مزایای خود عیوبی نیز برای بیمار به ارمغان بیاورد. از جمله مهمترین عیوب بریج های دندانی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نیاز به تراشیدن دندانها ی طبیعی اطراف بریج در برخی از انواع آن که فرآیندی غیر قابل بازگشت است.
  • امکان شکستن بریج های مصنوعی و دندانهای طبیعی اطراف آنها بر اثر ضربه های شدید، به علت عدم مهار بریج توسط استخوان فک و اتکا آن به تنها دندانهای طبیعی اطرافش

بریج دندان آرش غفوری

مطلب مفید: راهنمای نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان

بریج یا ایمپلنت ؟!

زمانی که بحث بر سر بی دندانی و درمان آن پیش می آید، در کنار نام بریج و سایر روکش های دندانی، نام ایمپلنت دندان نیز به میان می آید.

اما شاید برای شما این سوال مطرح شود، که بریج درمان مناسبی برای مشکل بی دندانی شماست یا ایمپلنت؟!

بریج ها و ایمپلنت ها هر دو درمانهای بسیار مهمی برای مشکل بی دندانی هستند و هر کدام از آنها مزایای بی شمار و خاص خود را دارند.

برخی از بیماران به دلیل مشکلات خاص جسمی و یا با توجه به زمان بر بودن درمان ایمپلنت در بعضی از انواع خود و هزینه ی بالای این درمان نسبت به بریج؛ استفاده از bridge های دندانی را برای درمان بی دندانی خود انتخاب می کنند.

اما برخی از بیماران به دلیل احتمال موفقیت بالای درمان کاشت ایمپلنت دندانی و طبیعی بودن دندان ایجاد شده ناشی از این روش و همچنین عمر طولانی این درمان و بسیاری از مزایای دیگر این درمان، ایمپلنت را انتخاب اول خود در نظر می گیرند.

اما بهتر است بدانید که؛ اینکه واقعا کدام یک از این درمانها برای شما و مشکل بی دندانی شما مناسب است، در واقع موضوعی است که دندانپزشک شما؛ بهترین فردی است که می تواند در مورد آن به شما توصیه های لازم را ارائه کرده و شما را در انتخاب روش مد نظرتان یاری نماید.

بریج دندان آرش غفوری

 

مطلب مفید: علائم پس زدن ایمپلنت دندان


چنانچه شما هم خواهان کاشت ایمپلنت در رشت هستید، یا اینکه میخواهید قبل از تصمیم گیری برای عمل ایمپلنت، مشاوره انجام دهید. به برگه مشاوره آنلاین رفته و فرم مربوطه را پر نمایید. اطلاعات تماس مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ،‌ به مدیریت دکتر آرش غفوری، متخصص ، جراح لثه و ایمپلنت به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر