ایمپلنت دندانایمپلنت بریج

از دست دادن دندان یک اتفاق  بسیار رایج است که معمولا برای هرکسی پیش می آید. آمارهای موجود در این زمینه نشان می دهد که 69% از بزرگسالان 35 تا 44 سال حداقل یک بار دندان خود را در بزرگسالی از دست داده اند و در افراد سالخورده تجربه ی از دست دادن دندان بیشتر می شود. وقتی دندان یا دندان هایی از بین می روند باید آن را جایگزین کرد جوری که هم تراز با بقیه ی دندان های اصلی  باشد. دندان های جایگزین شده  می توانند باعث حفظ زیبایی لبخند و برطرف کردن مشکلات درگفتار یا خوردن و جویدن غذا باشند. دو مورد از رایج ترین روش های جایگزین دندان، بریج های دندان و ایمپلنت ها هستند. بریج ها دندان های مصنوعی هستند که با اتصال به دندان های پشتیبان کنار دندان از بین رفته، در جای خالی محکم می شوند. بریج ها معمولا از جنس مواد پرسلین یا رزینی هستند که نزدیک به رنگ طبیعی دندان اصلی می باشند. همچنین می توانند جایگزین یک یا چند دندان باشند. ایمپلنت دندان ریشه ی دندان مصنوعی است که معمولاً از جنس تیتانیوم است. ایمپلنت را به استخوان فک پیچ می کنند و تاج دندان یا دندان مصنوعی را روی آن وصل میکنند. در ادامه ی این مقاله برای تصمیم گیری بهتر در انتخاب این دو روش مزایا و معایب ایمپلنت دندان و بریج را با هم مقایسه می کنیم.

ایمپلنت بدون درد در رشت | مرکز تخصصی ایمپلنت رشت | متخصص جراحی ایمپلنت در رشت

ایمپلنت دندان در مقایسه با بریج دندان

در کل نتیجه ای که از ایمپلنت و بریج های دندان بدست می آید یک نتیجه طبیعی و نزدیک دندان اصلی می باشد، اما هرکدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

مزایای بریج دندان

  • معمولا تحت پوشش بیمه هستند
  • به پیوند استخوان یا جراحی گسترده نیاز ندارد
  • معمولاً هزینه بریج از هزینه ایمپلنت کمتر است
  • طول درمان کمتر و انجام کار در دو مرحله و در طی دو هفته

 بریج دندان چیست؟ اطلاعات کاملی از بریج دندان و مراقبت از آنها

معایب بریج دندان

  • تقریباً هر 5 تا 7 سال تعویض می شود ( البته می تواند بیشتر از 10 سال هم ماندگاری داشته باشد)
  • با افزایش سن ظاهر طبیعی خود را از دست می دهد
  • احتمال سوراخ و پوسیدگی دندان های اطراف بریج بیشتر از ایمپلنت است
  • آسیب رساندن به دندان های سالم کنار دندان از بین رفته

 

مزایای ایمپلنت دندان

  • تا 15 سال و در بعضی مواقع مادام العمر ماندگاری دارند و یک روش مطمئن و بادوام شناخته شده است.
  • ظاهر طبیعی را طولانی تر از بریج ها حفظ می کند
  • به دندان های سالم اطراف ایمپلنت آسیب نمی رساند
  • حدود 97% نتیجه ی موفقیت آمیز در 10 سال اخیر

 

  معایب ایمپلنت دندان

  • معمولا تحت پوشش بیمه نیستند
  • روند درمان ممکن است تا 6 ماه طول بکشد
  • هزینه ی ایمپلنت بالاتر از بریج است
  • معمولا ایمپلنت ها با جراحی همراه هستند

اناملوپلاستی چیست؟ | سوالات متداول

هزینه ی ایمپلنت در مقایسه با هزینه ی بریج دندان

معمولا بیمه بخشی از هزینه های بریج دندان را پوشش می دهد و بریج ها به طور کلی ارزان تر از ایمپلنت دندان هستند. هزینه ها با توجه به موارد زیر متفاوت است:

  • نوع ایمپلنت یا بریجی که استفاده می شود
  • مواد استفاده شده در حین کار
  • وسیع تر و پرکار تر بودن روش
  • محلی که زندگی می کنید

طبق نظر انجمن دندانپزشکی، بریج دندان با حداقل قیمت هر دندان حدود 500 دلار می باشد و حداکثر قیمت آنها تا 1200 دلار. البته، این قیمت ها شامل قسمت تاج دندان که به دندانهای پشتیبان وصل هستند نمی شود. هزینه ی تاج ها معمولا 500 تا 2500 دلار است. هزینه ی ایمپلنت های دندان معمولاً هر دندان 3000 تا 4500 دلار است وکمتر تحت پوشش بیمه هستند. با وجود گرانتر بودن هزینه ی ایمپلنت، به دلیل ماندگاری طولانی و عدم نیاز به عوض کردن آن بهتر از روش بریج دندان است. شما می توانید برای آگاهی از بروزترین قیمت های ایمپلننت دندانی در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به منوی قیمت ها مراجعه نمایید.

بریج دندان چیست؟رهایی از بی دندانی با پل دندان

ایمپلنت بریج

نحوه ی انتخاب یکی از دو روش ایمپلنت و بریج

معمولا دندانپزشک متخصص این امر به شما در انتخاب مناسب ترین روش جایگزینی دندان مشاوره می دهد. انتخاب شما به هزینه، تعداد دندانهایی که از دست داده اید و سلامت کلی بستگی دارد.

هزینه

اگر تحت پوشش بیمه دندانپزشکی هستید، روش بریج دندان برای جایگزینی دندان های از بین رفته شما مناسب تر است. بیمه معمولا قسمتی از هزینه بریج را پرداخت می کند. ولی اگر تحت پوشش بیمه نیستید در هر دو روش پرداخت هزینه بر عهده ی خودتان است. در اینصورت، شاید بخواهید با پزشک خود در مورد روش های دیگر مثل پروتزها (دندان مصنوعی های تکی) مشورت کنید.

تعداد دندان هایی که از بین رفته اند

اگر دندان های از بین رفته ی شما بیشتر از یکی باشد، بریج دندان برای شما روش مناسب تری نسبت به ایمپلنت می باشد. چون برای هر تعداد دندان از بین رفته یک ایمپلنت جدا همراه با جراحی استخوان فک برای اتصال لازم است که هزینه ی بسیار بالایی را شامل می شود.

سلامت کلی

انجام ایمپلنت دندان با جراحی همراه است، به همین دلیل ممکن است ایمپلنت برای افرادی که دارای سابقه بیماری هستند، مثل دیابت یا سرطان خون که باعث کاهش روند بهبودی در فرد می شوند، مناسب نباشد.

ایمپلنت مناسب افرادی می باشد که از سلامتی کلی و استخوان فک سالم و بدون پوسیدگی برخوردار هستند.

زمان

معمولا از شروع تا پایان روند درمانی ایمپلنت چند ماه طول می کشد اما بریج دندان در دو مرحله و حداکثر دو هفته انجام می شود.

وقتی ایمپلنت دندان انجام می دهید، متخصص ایمپلنت یک سوراخ در قسمت استخوان فک ایجاد می کند تا بتواند پایه ی ایمپلنت را به استخوان وصل کند و ممکن است  تا زمان ترمیم و جوش خوردن استخوان یک دندان مصنوعی موقت در آن قسمت قرار دهند. حدودا 2 تا 6 ماه بهبودی استخوان طول می کشد تا متخصص ایمپلنت بتواند تاج دندان را روی آن نصب کند.

بریج دندان (پل دندان) بهتر است یا ایمپلنت؟

روش های دیگر به غیر از ایمپلنت و بریج دندان

بریج و ایمپلنت تنها روش های جایگزینی دندان نیستند. از دندان مصنوعی های تکی ( پروتزها ) و پرکننده های فضا نیز ممکن است استفاده شود.

دندان های مصنوعی تکی (پروتزها)

دندان مصنوعی تکی (پروتزها) معمولاً  یا رزینی هستند یا فلزی. آنها جای خالی یک یا چند دندان از بین رفته را پر می کنند.

پروتزهای تکی معمولاً شبیه دندان های طبیعی هستند و به دندان های سالم می چسبند تا در جای خود باقی بمانند. در مواردی که دندان های پشتیبان آنقدر سالم و محکم نیستند که بتوانند نگه دارنده ی بریج باشند، ممکن است دندانپزشک پروتز دندان را توصیه کند.

پروتزها معمولا ارزان تر از بریج و ایمپلنت ها هستند، اما خیلی راحت و ماندگار نیستند. همچنین ممکن است در غذا خوردن یا صحبت کردن مشکل ایجاد کنند و حتما باید هر روز تمیز شوند.

پر کننده های فضای خالی دندان

اگر امکان این را ندارید که فورا دندان خود را جایگزین کنید، ممکن است دندانپزشک از پرکننده های فضا استفاده کند. این پرکننده ها معمولاً قطعات فلزی هستند که در فضای خالی دندان قرار میگیرند و از جابجایی و حرکت دندان های کنار جای خالی شده جلوگیری می کنند و معمولا در کودکان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. گیره های ارتودنسی روش دیگری برای حفظ فضای خالی دندان و جلوگیری از حرکت دندان های اطراف هستند.

اطلاعات کاملی در مورد بریج های ایمپلنت ثابت

نتیجه گیری

ایمپلنت دندان و بریج دندان دو روش رایج جایگزینی دندان هستند. بریج ها معمولا تحت پوشش بیمه هستند و هزینه ی کمتری نسبت به ایمپلنت دارند. اگر مشکل هزینه ندارید و از سلامت کلی برخوردار هستید، ایمپلنت ها به دلیل ماندگاری بالا و آسیب نزدن به دندان های دیگر روش مناسب تری هستند

شما عزیزان میتوانید برای انتخاب روش مناسب و مشاوره با دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت و جراحی لثه با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس بگیرید.

 

 

 

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر