ایمپلنت دنداندندان مصنوعیکاشت دندان بدون ایمپلنت

همانطور که می دانید جای خالی دندان از دست رفته می تواند یک عامل مهم در کاهش اعتماد به نفس و همچنین به خطر افتادن سلامتی دهان و دندان شما باشد و به توصیه دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه در رشت بهتر است برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود ارزش قائل شوید و در اسرع وقت برای کاشت دندان دائمی خود به بهترین روش ممکن اقدام کنید.بریج دندان یک روش جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت است و روشی است که برای پر کردن فضای خالی بین دندان ها استفاده می شود.

معمولا کاشت دندان طبیعی به روش ایمپلنت دندان که به صورت قرار دادن یک پیچ تیتانیومی در داخل استخوان فک  انجام می شود به دلیل شباهت زیاد به دندان های طبیعی یک روش موثر و موفقیت آمیز در جایگزینی دندان های از دست رفته محسوب می شود.کاشت دندان با ایمپلنت با وجود مزایای زیادی که دارد اما ممکن است در بعضی موارد به دلایلی مثل بالا بودن هزینه این روش یا عدم شرایط مناسب بیمار جایگزین مناسبی نباشد و نیاز به ارائه روش های دیگر از جمله بریج دندان برای پر کردن جای خالی دندان باشد.

 

کاشت دندان با روش بریج و بدون ایمپلنت

جای خالی دندان می تواند تاثیر بسیار زیادی در ظاهر صورت و لبخند شما داشته باشد. در صورتی که جای خالی پر نشود، به دلیل گیر کردن باقی مانده غذا در جای خالی احتمال عفونت و بیماری لثه افزایش پیدا می کند و همچنین ممکن است باعث جابجایی و نامرتبی سایر دندان ها شود. علاوه بر کاشت ایمپلنت دندان روش های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته شما وجود دارد که یکی از آنها بریج دندان است که یکی از رایج ترین روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت می باشد.

روش بریج یا همان پل ثابت، در موارد خاصی جایگزین ایمپلنت می شود که انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت، ممکن نباشد. کهولت سن، عفونت یا ضعیف بودن لثه، مبتلایان به دیابت و سرطان از جمله دلایلی هستند که به دلیل مناسب نبودن شرایط فک و لثه، از روش ایمپلنت دندان استفاده نمی شود. در چنین شرایطی ممکن است دندانپزشک متخصص روش بریج را پیشنهاد دهد.

 

مراحل بریج دندان

معمولا انجام بریج دندان به دو جلسه دندانپزشکی نیاز دارد:

 آماده سازی دندان‌های اباتمنت (تکیه گاه): در اولین جلسه، دندانپزشک متخصص دندان‌های مجاور را که به عنوان تکیه گاه عمل می کنند تغییر شکل می‌دهد به این صورت که او بخشی از مینا و عاج را از بین می‌برد، تا فضای کافی برای تاج وجود داشته باشد.

 ایمپرشن‌ها (اسکن دیجیتال و قالب گیری): دندانپزشک متخصص در همان جلسه اـول از دندان های پشتیبان اسکن و قالب گیری انجام می دهد و قالب را به لابراتوار دندانپزشکی برای ایجاد ساختن بریج (پل)، دندان مصنوعی و تاج‌ها می فرستد. در فاصله زمانی آماده شدن بریج و پروتز در لابراتوار از یک بریج و پروتز موقت استفاده می شود.

نصب بریج دائمی: در جلسه دوم، متخصص بریج موقت را برداشته و بریج دائمی را قرار می‌دهد. بریج با دقت بررسی می شود و هرگونه تنظیمات لازم  برای اطمینان از قرارگیری درست آن در جای مناسب انجام می‌ شود.

 

انواع بریج  دندان

بریج ثابت سنتی: این بریج رایج ترین بریج مورد استفاده است که دارای دو یا چند تاج و یک یا چند دندان فیلر است که همگی به هم متصل هستند. تاج‌ها به عنوان پشتیبان بریج را در جای خود ثابت نگه می‌دارند. بریج های سنتی از فلز، پرسلن متصل به فلز یا سرامیک ساخته می شوند.

بریج کانتیلور:این نوع بریج فقط به یک دندان تکیه گاه نیاز دارد و پونتیک فقط به یک دندان پشتیبان متصل می‌شود. برای افرادی که فقط در یک طرف جای خالی دندان دارند یک گزینه مناسب است.

بریج دندان مریلند : این بریج ها برای جای خالی دندان های جلو مناسب هستند. بریج مریلند از پرسلنِ متصل شده به دندان‌های فلزی یا سرامیکی ساخته شده اند که توسط یک فریم پشتیبانی می‌شود. وینگ‌ها (قطعه های دو طرف بریج) در هر طرف بریج به دندان‌های موجود مجاور متصل می‌شوند.

بریج پشتیبانی شده با ایمپلنت: این بریج شبیه «بریج ثابت سنتی» است اما به جای اینکه در جای دندان ثابت شود، توسط ایمپلنت‌ ها در جای خود نگه داشته می‌شود.

 

تفاوت ایمپلنت دندان با بریج دندان

در ایمپلنت دندان، یک پروتز دائمی جای خالی را پر می کند بدون اینکه هیچگونه آسیبی به دندان های اطراف وارد کند. کاشت دندان به روش ایمپلنت دندان به صورت دائمی است و ایمپلنت و پروتز به کار رفته به خوبی با استخوان فک و لثه شما سازگار می شود و مانند یک دندان طبیعی عمل می کند.

در ایمپلنت دندان مراقبت های دهان و دندان بسیار راحت تر از بریج دندان است. همانطور که گفتیم در بریج دندان معمولا سه تاج دندان مجاور درگیر می شود و کاملا معلوم است که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کمی دشوار خواهد بود. رعایت بهداشت دهان و دندان در بریج سخت تر از ایمپلنت دندان است.

 

بریج و روکش دندان برای چه کسانی مناسب است؟

بریج فقط برای کسانی که یک واحد دندان خود را از دست داده اند توصیه می شود و اگر دندانهای مجاور جای خالی، پرشدگی زیاد و نیاز به روکش یا تاج در آینده داشته باشند بریج دندان گزینه خوبی میتواند باشد. در صورتی که جای خالی دندان به مدت طولانی باقی بماند و با روش های مختلف جایگزین نشود، لثه و استخوان اطراف آن تحلیل می رود و برای کاشت ایمپلنت، انجام روش های دیگری قبل از ایمپلنت لازم می شود. در چنین شرایطی بریج می تواند یک روش ایده آل باشد.

 

معایب بریج دندان

بریج دندان مانند هر روش دیگری معایبی دارد از جمله اینکه برای استفاده از آن باید دندان های سالم اطراف جای خالی  برای قرارگیری بریج تراشیده شوند. همچنین بریج باعث جلوگیری از تحلیل استخوان فک نمی شود و جای خالی دندان زیر روکش با وجود بریج باز هم دچار اتروفی (تحلیل) استخوان خواهد شد. در بعضی موارد پیش می آید که دندان های زیر روکش به دلیل عدم دسترسی به آنها، دچار پوسیدگی می شوند بدون اینکه بیمار متوجه این پوسیدگی باشد.

مزایای بریج دندان نسبت به ایمپلنت

جایگزینی دندان با بریج در مقایسه با دندانهای مصنوعی که به صورت یکسره هستند دردسر کمتری دارد. چون دندان مصنوعی های یکسره برای تمیز شدن نیاز به خارج شدن از دهان دارند اما بریج را می توان با استفاده از مسواک و بدون خارج کردن نیز تمیز کرد. با استفاده از بریج دندانهای اطراف جای خالی نیز در صورت وجود شکستکی، پرشدگی یا داشتن رنگ نامناسب توسط روکش پوشیده می شود. همچنین بریج کمک می کند تا دندانهای اطراف آن حالت خود را حفظ کنند و نامرتب نشوند.

طول دوره درمان بریج نسبت به ایمپلنت کوتاه تر است و در زمان کمی بریج ساخته می شود.

 

 

 

قیمت کاشت دندان با بریج

هزینه کاشت دندان با روش بریج نسبت به سایر روش های کاشت دندان بسیار مناسب تر است. قیمت بریج دندان به نوع بریج دندان و دندانپزشک متخصص، جنس و برند بریج بستگی دارد. هر کدام از انواع بریج دندان از کیفیت و استحکام متفاوتی برخوردار هستند که در ماندگاری و موفقیت بریج موثر هستند. شما می توانید قبل از شروع کار در جلسه مشاوره در مورد بیمه و نحوه پرداخت هزینه کاشت دندان خود به روش بریج با متخصص خود صحبت کنید.

 

جمع بندی

بنابراین یکی از روش های جایگزینی دندان به غیر از روش کاشت ایمپلنت دندان روش بریج دندان می باشد. این روش همانطور که گفته شد از لحاظ عملکرد و طبیعی بودن به پای ایمپلنت دندان نمی رسد ولی در عین حال مزایای مهم  و موثر دیگری دارد که بیمار می تواند تا چندین سال از آن بهره مند باشد.

شما عزیزان همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی کاشت ایمپلنت دندان وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر