دندان مصنوعیایمپلنت دندانبررسی مزایای درمانی بریج دندان

 بریج  دندانی (پل دندانی ) همانطور که از عنوانش پیداست روش درمانی می باشد که جای خالی بین چند دندان را پر می کند. اگر چند دندان خود را نزدیک به هم و به ترتیب از دست داده اید بریج دندان می تواند برای پرکردن این فضاهای خالی و یکدست نشان دادن دندان ها کاربرد داشته باشد. در ادامه با مطلب بررسی مزایای درمانی بریج دندان همراه ما باشید.

روش درمانی بریج دندان مزایای زیادی دارد. این روش ترمیمی یک استراتژی  محبوب درمانی است که نه تنها باعث زیباتر شدن لبخند بیمار می شود، بلکه جنبه های عملکردی مثل توانایی جویدن یا صحبت کردن را نیز ترمیم می کند.

در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در موقعیت های مختلف برای ترمیم عملکرد و زیبایی لبخند بیمار از بریج دندان استفاده می کنیم. بریج های دندانی می توانند به حفظ فرم صورت بیمار و جلوگیری از فرورفتگی ظاهری که در صورت از دست دادن دندان ها ممکن است رخ دهد، کمک کند و همچنین می توانند به جلوگیری از تغییر موقعیت دندان های دیگر در دهان کمک کنند.

اما بهتر است در ابتدا بدانیم که بریج دندان چیست و سپس در ادامه به انواع مختلف و مزایای آنها خواهیم پرداخت.

بریج (پل) دندان چیست؟

یک بریج از دو تاج تشکیل شده است، در دو طرف جای خالی دندانی که از بین رفته است قرار میگیرد. این تاج ها که به دندان های تکیه گاه معروف هستند برای لنگر انداختن بریج استفاده می شوند و یک دندان مصنوعی (معروف به پونتیک) بین این اباتمنت ها قرار می گیرد. بریج‌های دندانی روشی موثر، قابل اعتماد و ثابت هستند که در صورت امکان ‌پذیر نبودن کاشت ایمپلنت می‌توانند جایگزین دندان های از بین رفته شوند. این یک توضیح مختصر و کلی در مورد ساختار بریج دندان بود که برای شناخت بیشتر انواع مختلف آن را بررسی می کنیم.

انواع بریج دندان

بریج دندان در سه نوع مختلف وجود دارد. نوع بریجی که متخصص ایمپلنت دندان به بیماران توصیه می کند بستگی به شرایط و سلامت بیمار دارد، اما هر کدام از این بریج ها دارای مزایای منحصر به فرد خود هستند.

بریج های معمولی

بریج های سنتی شامل دو تاج در دو طرف جای خالی دندان از دست رفته با یک پونتیک (دندان مصنوعی) در بین تاج ها هستند. این نوع از بریج ها رایج ترین نوع بریج های دندان هستند. معمولاً بریج های سنتی و معمولی از مواد پرسلن ساخته می‌شوند که با فلز یا سرامیک ترکیب شده اند . برای قرار دادن بریج‌ها در ابتدا مقدار کمی از دندان های مجاور تراشیده می‌شود تا فضای کافی برای بریج و ایجاد یک پایه برای دندان جدید فراهم شود. بعد از آماده شدن بریج در لابراتوار، مجدد به کلینیک بر می گردد و متخصص آن را در جای مناسب خود قرار می دهد. بریج های معمولی ، نسبت به بریج‌های وابسته بر ایمپلنت مقرون به صرفه ‌تر هستند.

بریج های متکی به ایمپلنت

نوعی درمان جایگزین دندان های از دست رفته است که در آن دو ایمپلنت در دو سمت جای خالی دندان کاشته می شود و دندان سوم که در وسط قرار می گیرد و پونتیک نامیده می شود به دو ایمپلنت مجاور متصل یا اصطلاحا بریج می شود. البته می توان به ازای هر دندان از دست رفته یکی ایمپلنت قرار داد ولی در بعضی موارد به دلیل کمبود استخوان فک یا کاهش هزینه و یا اجتناب از روش های درمانی پیچیده و شرایط پزشکی بیمار می توان از این نوع بریج استفاده کرد.

برخی از دندان ها را مثل دندان نیش و دندان آسیاب بزرگ اول را به دلیل تحمل نیروهای شدید جویدن نمی توان پوتینک کرد.

بریج مریلند

این نوع از بریج ها جایگزین بریج های معمولی هستند. بریج های مریلند توسط یک چارچوب فلزی یا سرامیکی در محل نگه داری می شوند. این چارچوب روی قسمت پشتی دو دندان مجاور جای خالی متصل می شود. در این نوع از بریج ها نیاز به دو دندان مجاور نداریم. بریج های مریلند نسبت به بریج های معمولی از نظر محافظت بهتر هستند اما معمولا  مورد استفاده قرار نمی گیرند. استحکام بریج با استحکام رزینی که آن را در جای خالی نگه می دارد محدود است به همین دلیل ممکن است در قسمت های از دهان مثل دندان مولر تحت فشار زیادی قرار بگیرد و مناسب نباشد.

بعد از شناخت انواع مختلف بریج دندان نوبت به بررسی پروسه و فرایند انجام این روش درمانی می رسد. شاید برای شما جالب باشد که بخواهید با مراحل انجام بریج دندان خود آشنا باشید. در ادامه همراه ما باشید.

مراحل انجام بریج دندانی

در اولین جلسه ی شروع درمان، دندان های پایه  آماده می شود. یعنی مقداری از مینای دندان های مجاور تراشیده می‌شود تا بتوان یک تاج روی آن‌ها قرار داد. بعد از انجام این مرحله از دندان ها قالب گرفته شده و یک مدل ایجاد می شود. از این مدل در لابراتوار دندانپزشکی برای ساخت بریج و تاج و پونتیک استفاده می شود.

در جلسه ی دوم درمان، بریج موقت برداشته می شود و بریج جدید دائمی در جای خود قرار می گیرد. بریج ساخته شده از جنس پرسلن یا فلز است که باید به صورت سفارش مطابق مدل قالب گیری شده ساخته شود تا درست در جای خود قرار گیرد.

معمولا برای اطمینان از درستی روش انجام شده چندین ویزیت دیگر لازم است. تعداد ویزیت مورد نیاز بستگی به وضعیت فردی هر بیمار دارد. بریج های ثابت معمولاً در طی مدت دو هفته قرار گیری در جای خود مشخص می شوند که آیا به درستی قرار گرفته اند یا خیر. بعد از دوره ی آزمایش اولیه، بریج را می توان به طور دائم در محل متصل کرد.

مزایای بریج دندان چیست؟

یکی دیگر از موارد مهم در زمینه بریج دندان وجود مزایای مختلف آن برای فرد بیمار است که در ادامه به بررسی هرکدام از مزایای آن می پردازیم.

ترمیم لبخند

برای بیمارانی که از جای خالی دندان های افتاده ی خود اذیت می شوند و می خواهند لبخند زیبایی داشته باشند بریج دندان روش مناسبی برای پرکردن جای خالی دندان می تواند باشد.ممکن است در هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بریج دندان گزینه ی مناسبی برای شما است یا خیر کمی تردید داشته باشید. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان با داشتن سالها تجربه در زمینه ی کاشت ایمپلنت دندان و جراحی لثه می تواند راهنمایی های لازم در خصوص مناسب بودن یا نبودن بریج را برای شما ارائه دهد.

 اصلاح توانایی صحبت کردن و جویدن

یکی دیگر از مزایای مهم بریج، اصلاح توانایی جویدن صحیح و واضح صحبت کردن است. از دست دادن دندان،  می تواند در جویدن غذا و یا در گفتار فرد محدودیت ایجاد کند. روش درمانی بریج دندان می تواند این مشکلات را بر طرف کند.

حفظ فرم طبیعی صورت

با از دست دادن دندان، ممکن است استخوان فک در زیر جای خالی دندان شروع به تجزیه و خراب شدن کند چون ریشه دندان استخوان فک را برای تولید سلول های استخوانی تحریک می کند و در نبود ریشه دندان استخوان مستعد تجزیه و از بین رفتن می شود. با از بین رفتن استخوان فک فرو رفتگی هایی در صورت فرد قابل مشاهده می شود که اصلا خوشایند نیست.  با استفاده از بریج دندان این فرورفتگی برطرف می شوند.

جلوگیری از جابجایی دندان ها

بریج دندان به ثبات دندان های طبیعی دیگر کمک می کند. زمانی که شکاف‌های امتداد خط لثه با یک روش ترمیمی مثل بریج دندان پر می‌ شود،  دندان‌های طبیعی کمتر احتمال دارد که لق یا جابجا شوند.

همانطور که مزایای بریج دندان یکی از موارد مهم موثر در تصمیم گیری می باشد قطعا شناخت معایب آن هم می تواند برایتان جالب و تاثیر گذار باشد، معایب بریج دندان شامل موارد زیر است:

معایب احتمالی

نگهداری: بریج‌ها مستلزم مراقبت و نگهداری اضافه از جمله تمیز کردن زیر پونتیک می‌باشند. بیمارانی که از بریج‌های ثابت استفاده می‌کنند باید برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا از مناسب بودن ساختار بریج مطمئن شده و وضعیت دندان‌های تکیه‌ گاه بررسی شوند.

دوام: با اینکه بریج‌های ثابت از دندان‌های مصنوعی بادوام ‌تر هستند، اما باید به دقت از آن‌ها نگهداری شود. پرهیز از جویدن مواد غذایی بسیار سخت، چسبنده یا ترد توسط بریج بسیار مهم است. ترمیم یا تعویض بریج‌ها می‌تواند با گذشت زمان پرهزینه شود.

تاثیر دندان‌های مجاور بریج: آماده‌سازی دندان برای قرار دادن بریج به معنی تراش دادن آن است که بر ساختار و سلامت کلی دندان تاثیر گذاشته و می‌تواند موجب درد و ناراحتی شود.

هزینه

ممکن است هزینه روش های درمانی برای خیلی از بیماران یک دغدغه محسوب شود. هزینه بریج‌های دندانی بسته به نوع بریج انتخاب شده و محل انجام درمان متغیر است. شرکت‌های بیمه معمولاً بخشی از هزینه را بسته به نوع بیمه می پرداخت می‌کنند. شما می توانید قبل از شروع کار در جلسه ی مشاوره و معاینه از هزینه ی قابل پرداخت این روش اطلاعات کسب کنید.

جمع بندی

و در آخر لازم دانستیم که میزان ماندگاری بریج دندان را که شاید برای خیلی ها حائز اهمیت باشد بررسی کنیم.

ماندگاری بریج برای هر شخصی متفاوت است و تحت تاثیر عادات روزانه فرد خواهد بود. بریج‌های ثابت دندان می‌توانند تا ۱۵ سال یا حتی بیشتر ماندگاری داشته باشند و در بدترین شرایط نیز می‌توانند به مدت ۵ سال دوام بیاورند. از آنجا که استحکام بریج توسط دندان‌های طبیعی اطراف آنها که روکش شده‌اند تعیین می‌شود، رعایت بهداشت این دندان‌ها بسیار مهم است. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان برای جلوگیری از پوسیدگی و عفونت دندان ها به بیماران خود توصیه می کند که سالی دو بار برای جرم ‌گیری و معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند. انجام این اقدامات در کنار رعایت منظم بهداشت دهان و دندان می‌تواند به سالم نگه داشتن دندان‌ها و حفظ بریج دندانی کمک کند.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر