ایمپلنت دندانبریج دندان

بسیاری از افرادی که دندان خود را از دست می دهند در مقابل این سوال مهم قرار می گیرند که از بریج دندان (پل دندان) استفاده کنند یا از روش ایمپلنت بهره ببرند. در این مطلب ما به مقایسه این دو روش خواهیم پرداخت.

بریج دندان (پل دندان)

بریج دندان یا پل دندان روشی سنتی برای جایگزینی دندان از دست رفته است که سابقه ای طولانی دارد. وقتی یک دندان و یا چند دندان از بین می رود یکی از روش های جایگزینی ،تراشیدن دندان های سالم و قرار دادن یک پل از دندان مصنوعی بر روی آن است. بریج دندان می تواند از جنس های مختلفی از جمله فلزاتی مانند طلا باشد با این حال برای این کار معمولا از پرسلین که شباهت زیادی به دندان واقعی دارد استفاده می شود.

پل دندان تا سال ها مرسوم ترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته بود. این روش ظاهر خوبی داشت و حداقل تا چندین سال می توانست نیاز های بیمار را برطرف کند. با این حال این روش هر چند هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد اما در علم نوین دندانپزشکی روشی منسوخ شده محسوب می شود.

بریج دندان

معایب بریج دندان (پل دندان)

بزرگترین و مهمترین عیب بریج دندان تراشیدن دندان های سالم است. برای قراردادن بریج یا پل دندانی، حداقل دو دندان دیگر باید تراشیده شوند تا پایه های بریج روی آنها قرار گیرد. علت این است که دو دندان کناری که پایه های بریج روی آنها سوار می شوند، باید کوچکتر شوند تا بریج به خوبی روی آنها قرار گیرد. با این کار بخش زیادی از مینای دندان از بین می رود و دندان های سالم پس از چند سال معمولا دچار مشکل می شوند.

یکی دیگر از مشکلات مهم آن، رعایت بهداشت دهان و دندان است. تمیز کردن فضای زیر پل دندانی کار راحتی نیست و به همین دلیل فضای زیر بریج تبدیل به فضای مناسبی برای رشد باکتری های مخرب دهان و دندان می شود. استخوان فک نه تنها در قسمت خالی تحلیل می رود، بلکه قسمت های اطراف بخش خالی شده هم به مرور زمان دچار تحلیل می شوند.

به همین دلیل پل دندان در طولانی مدت روش موثری محسوب نمی شود. آنها اگرچه استحکام خوبی دارد اما نمی تواند در اثر ضربه های محکم مقاومت کند. به همین دلیل پس از نصب بریج مخصوصاً در دندان های جلویی بیمار باید مراقب ضربه و فشار باشد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت

ایمپلنت دندان نسبت به بریج روش مدرن تری است. در این روش نیازی به تراش دندان های مجاور نیست و هر دندان از دست رفته به راحتی قابل جاگزینی است. تمیز کردن و نگهداری از ایمپلنت بسیار راحت تر است و مسواک و نخ دندان به راحتی می تواند فضای بین ایمپلنت و دندان های اصلی را تمیز کند. ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند.

جنس ایمپلنت معمولاً از فلز تیتانیوم است. این فلز در استخوان فک جوش می خود و به استحکام این استخوان کمک می کند. ایمپلنت های با کیفیت مادام العمر هستند و از این جهت بیماری نگرانی ای برای طولانی مدت نخواهد داشت. ایمپلنت بسیار مستحکم است،اگر پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان جوش خورده باشد حتی می توان گفت که دندان های کاشته شده به این روش از دندان های واقعی نیز محکم تر هستند.

پل دندان

بریج دندان (پل دندان) بهتر است یا ایمپلنت؟

با توجه به مقایسه این دو روش به طور قطع می توان گفت که روش ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته روش مناسب تری است. هر چند ایمپلنت معمولا گران تر از بریج است اما با توجه به معایب آن انتخاب منطقی تری به شمار می رود. البته در بیمارانی که امکان ایمپلنت برایشان وجود ندارد همچنان بریج یکی از بهترین روش های ممکن برای جایگزینی دندان های از دست رفته است.

 


برای آگاهی از مراحل ایمپلنت دندان می توانید با مشاوران ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری ، با شماره 32134040-013 تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره آنلاین می توانید اطلاعات خود را از طریق بخش مشاوره آنلاین برای ما ارسال کنید. همکاران ما در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ، در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر