ارتودنسیریتینر

ریتینر retainer نوعی وسیله نگهدارنده دندان است که پس از ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از پایان درمان ارتودنسی و خلاص شدن از دست براکت و سیم های ارتودنسی زمان استفاده از ریتینر فرا می رسد. پس از پایان ارتودنسی دندان ها که یکبار حرکت و جابجایی را تجربه کرده اند، به محض برداشته شدن بریس مستعد بازگشت به حالت اولیه خود هستند. در نتیجه اگر مراقبت های لازم از دندان ها به عمل نیاید زحمات شما به هدر خواهد رفت. ریتینر بخشی از درمان خواهد بود که بعد از اتمام ارتودنسی برای بیمار تجویز می شود. ریتینر در واقع درمان مکمل ارتودنسی است.

چرا باید از ریتینر استفاده کرد؟

مهمترین مزیت استفاده از ریتینر، ثابت نگهداشتن دندان ها و جلوگیری از بازگشت ارتودنسی دندان های مرتب شده به حالت اولیه است. به طور متوسط دوره درمانی ارتودنسی یک سال است. ولی وابسته به نوع ناهنجاری این زمان می تواند حتی بسیار بیشتر هم باشد. تصور کنید عدم استفاده از ریتینر زحمات درمان ارتودنسی در این زمان را هدر خواهد داد. یکی از ناهنجاری هایی که در بعضی از بیماران دیده می شود، عدم تطابق دندان ها با لثه است. استفاده از ریتینر کمک می کند دندان ها با لثه هماهنگ شده و فک به بهترین شکل ممکن فرم داده شود. در واقع پس از ارتودنسی هر چه مدت بیشتری از ریتینر استفاده شود، دندان ها مدت بیشتری صاف و مرتب خواهند بود.
انواع ریتینر
در حال حاضر 3 نوع ریتینر مورد استفاده دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی قرار می گیرد. این 3 نوع نگهدارنده عبارتند از:

  • نگهدارنده پلاستیکی ثابت
  • نگهدارنده متحرک
  • نگهدارنده شفاف

ریتینر

 

نگهدارنده پلاستیکی ثابت

این نوع نگهدارنده پشت ۶ دندان پیشین به صورت ثابت نصب می شود. مزیت این نگهدارنده ثابت بودن آن است. اما مشکل آن، رعایت بهداشت است زیرا که تمیز کردن دندان ها در این حالت سخت است.

نگهدارنده متحرک

نگهدارنده های متحرک یا هاولی همانگونه که از نامشان پیداست به صورت متحرک هستند. این نوع از ریتینرها از دو قسمت پلاستیکی که در سقف دهان قرار می گیرد و سیم که در قسمت جلویی دندان ها قرار می گیرد، تشکیل شده است. این نوع از نگهدارنده ها قابلیت تنظیم شدن دارند و برای هر فرد با توجه به قالب دهانش ساخته می شود. استفاده، نگهداری و تمیز کردن این نوع نگهدارنده ها بسیار ساده است.

نگهدارنده شفاف

نگهدارنده شفاف یا اسیکس یکی از جدیدترین انواع نگهدارنده است. جنس این ریتینرها به گونه ای است که کاملا شفاف هستند و وقتی بر روی دندان ها قرار می گیرند، اصلا دیده نمی شوند. این نوع از نگهدارنده ها به صورت متحرک هستند و به راحتی می توان آن را از دهان درآورد و دندان ها را تمیز کرد. مهمترین مزیت این نوع نگهدارنده شفاف بودن آن است. به دلیل شفافیت فرد استفاده کننده اعتماد به نفس بیشتری دارد و به راحتی می تواند به کارهای روزمره بپردازد. با این حال این نگهدارنده نیز معایب خاص خود را دارد. بزرگترین عیب این نگهدارنده سایش و خراب شدن آن است. به دلیل اینکه در این نوع نگهدارنده دندان ها به هم نمی رسند، فشار زیادی به ریتینر وارد می شود. همچنین با این نگهدارنده نمی توان چیزی جز آب خورد زیرا که دچار لکه و تغییر رنگ می شود. نگهداری، استفاده و تمیز کردن این نگهدارنده اندکی سخت تر از انواع متحرک معمولی است.

نظافت و نگهداری از ریتینر

ریتینرها نیز ماننده دندان به نظافت احتیاج دارند. بنابراین نگهداری و نظافت به موقع از این نوع نگهدارنده ها امری ضروری محسوب می شود. این نگهدارنده ها (انواع متحرک و شفاف) هر بار که از دهان خارج می شوند باید تمیز شوند. تمیز نکردن ریتینرهای متحرک باعث جمع شدن باکتری های مخرب و خرابی دندان ها خواهد شد. برای شست و شوی نگهدارنده ها، باید از یک مسواک نرم و صابون استفاده کرد. دقت کنید هیچ گاه از مسواک های زبر برای اینکار استفاده نکنید زیرا سطح نگهدارنده دچار خارش می شود. همچنین برای تمیز شدن بهتر، می توان از محلول های مخصوص دندان مصنوعی نیز استفاده کرد.

مدت زمان استفاده از ریتینرها چقدر است؟

مدت زمان استفاده از نگهدارنده برای هر فرد متغیر است. تشخیص این مدت زمان با متخصص ارتودنسی است اما به طور معمول باید 6 ماه از این نگهدارنده ها پس از ارتودنسی استفاده کرد.

ریتینر چیست

 


 

معرفی دکتر آرش غفوری

  • متخصص جراحی لثه و ایمپلنت
  • فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • مدیر سابق گروه تخصصی پریودانتیکس دانشگاه گیلان
  • رییس سابق دانشکده دندانپزشکی گیلان
  • عضو سازمان نظام پزشکی ایران
  • عضو انجمن پریودنتولوژی ایران
  • عضو انجمن پریودنتولوژی اروپا
  • عضو انجمن استخوان شناسی اروپا
امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر