دندان مصنوعیدندان مصنوعی

مراقبت مناسب از پروتز دندان بستگی به نوع پروتز و سلامت کلی دهان بیمار دارد. بدون مراقبت و نگه داری مناسب، دندان مصنوعی تقریباً تا جایی که می تواند دوام زیادی نخواهد داشت. با رعایت مراقبت های مناسب و اصولی، دیگر جای نگرانی برای خراب شدن دندان مصنوعی افراد وجود ندارد. دندان مصنوعی نیاز به مراقبت خاصی دارد که با مسواک زدن معمولی و نخ دندان متفاوت است.

در این مطلب، انواع مختلف مراقبت از دندان مصنوعی و مراحلی که فرد باید انجام دهد را ارائه می دهیم. برای شروع باید بدانید که دندان های مصنوعی مانند دندان های طبیعی نیاز به تمیز کردن و مراقبت روزانه دارند.

نگه داری از دندان مصنوعی

بیمارانی که دندان مصنوعی متحرک دارند، برداشتن آنها در شب و قبل از خواب و تمیز کردن آنها بسیار مهم است. حداقل یک بار در روز، ترجیحاً در شب ، فرد باید دندان مصنوعی را بردارد و ذرات باقی مانده غذا را با دقت شستشو دهد. فرد نمی تواند از خمیردندان معمولی برای تمیز کردن پروتز استفاده کند. خمیردندان معمولی به دلیل وجود قدرت سایندگی می تواند به پایه دندان مصنوعی آسیب برساند. برای تمیز کردن دندان مصنوعی محصولات مخصوص وجود دارد که می توانید از آنها برای تمیز کردن استفاده کنید. همچنین بهتر است که یک برس و مسواک مخصوص برای تمیز کردن دندان مصنوعی خود تهیه کنید.

بعد از شستشو و تمیز کردن پروتزها، آنها را روی یک حوله یا سطح نرم قرار دهید تا خشک شود. افتادن پروتزها حتی در فاصله چند سانتی روی سطح سخت می تواند باعث ترک خوردگی یا شکستن آنها شود. پروتزها باید همیشه مرطوب بمانند و نباید خشک شوند. بنابراین ، بهتر است  دندان مصنوعی را در شب موقع خواب درون آب قرار دهید. از محلول های تمیز کننده ی یکبار مصرف هم می توانید استفاده کنید.

با رعایت موارد بالا یا دستورالعمل هایی که دندانپزشک می دهد، بیمار می تواند بدون آسیب رساندن به دندان مصنوعی به مدت طولانی از پروتزهای خود محافظت کند. همچنین معاینات و مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند یکی دیگر از راه های حفظ سلامت کلی دهان و دندان باشد.

اگر پروتزها از نوع متحرک و قابل جابجایی نیستند و به لثه های بیمار می چسبند، دندانپزشک روش تمیز کردن متفاوتی را برای فرد توصیه می کند. مراقبت از پروتز ایمپلنت مانند مراقبت از دندان های معمولی با مسواک زدن دو بار در روز خواهد بود. بیماران باید از لثه و دهان خود نیز مراقبت کنند.

حفظ سلامت دهان و دندان

فردی که از دندان مصنوعی استفاده می کند، اگر به درستی بهداشت دهان خود را انجام ندهد، شانس بیشتری برای ایجاد عفونت دارد حتی اگر از پروتزهای مصنوعی خود به خوبی مراقبت کند. افرادی که دندان مصنوعی متحرک دارند، باید لثه ها، کام و زبان خود را به آرامی مسواک بزنند. مسواک زدن داخل دهان زمانی که پروتز برداشته می شود به جلوگیری از ایجاد پلاک و عفونت کمک می کند. همچنین معاینات منظم بهداشت دهان و دندان توسط دندانپزشک بسیار مهم است. حتی اگر فرد تمام دندان های خود را از دست داده باشد باز هم مهم است که به طور منظم به دنبال مراقبت های حرفه ای دندانپزشکی باشد. دندانپزشک می تواند هرگونه آسیب و علائم احتمالی عفونت را قبل از پیشرفت تشخیص دهد و درمان کند.

در صورت ترک خوردگی و شکستگی باید دندان مصنوعی را تعمیر یا تعویض  کنید. گاهی وقتها جایگزینی کامل دندان مصنوعی آسان تر خواهد بود. پروتزهای دندان معمولاً قبل از نیاز به تعویض حدود 5 تا 10 سال دوام می آورند. نگه داری و حفظ وضعیت مناسب دندان مصنوعی مراجعه ی مکرر شما را به دندانپزشک محدود می کند .

ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت دکتر آرش غفوری به هرگونه سوالات دندانپزشکی  بیمار پاسخ می دهیم. اگر نیاز به جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود دارید می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ما با سالها تجربه در زمینه ی کاشت و ایمپلنت دندان از خدمات پیشرفته ی ما بهره مند شوید و با یک لبخند رضایت بخش از مرکز خارج شوید.

 
 
 
 
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر