اطلاعات عمومی دندانبهداشت دهان

زمان تقریبی مطالعه: 3 minutes

یکی از راه های مهم در محافظت از دندان ها در برابر بیماری های عفونتی مراجعه به دندانپزشک دوبار در سال و دیگری مسواک زدن و استفاده ی منظم از نخ دندان است. البته مورد دوم اهمیت بیشتری در بهداشت و سلامت دندان دارد. با رعایت منظم بهداشت شخصی دهان و دندان می توانید از تجمع پلاک ها جلوگیری کنید.پلاک ها یک لایه ی نازک از باکتری ها هستند که از باقی مانده ی ذرات غذا تشکیل می شوند و روی سطح دندان ها جمع می شوند. تجمع پلاک ها علت اصلی و خیلی مهم پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال (لثه) هستند، بنابراین با از بین بردن و جلوگیری از تشکیل آنها خطر ابتلا به عفونت های دندانی کاهش پیدا می کند.

البته منظور از رعایت بهداشت شخصی و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صرفا رفع تکلیف نیست بلکه انجام این کارها باید به خوبی و با دقت باشد. انجام سریع و بدون کیفیت مسواک و نخ دندان قدرتی در پیشگیری بیماری های عفونتی دندان را نخواهند داشت.

نکاتی برای ارائه ی درست و بهتر بهداشت روزانه ی دهان و دندان

وقت کافی و لازم به مسواک زدن اختصاص دهید. مسواک زدن کامل و تمام سطوح دندان معمولاً حدود دو دقیقه طول می کشد. بنابراین، بهتر است یک تایمر را به مدت دو دقیقه تنظیم کنید، و با تمرکز و دقت روشهای مسواک زدن روی سطوح جلو و عقب هر دندان را انجام دهید.

خیلی راحت و نرم مسواک بزنید. در هنگام مسواک زدن فقط به مقدار کمی نیروی دست نیاز است و نباید فشار زیادی وارد کنید. چون ساییدن نرم و شوینده های ملایم در خمیردندان می تواند باعث از بین رفتن پلاک های تشکیل شده روی دندان شود. در واقع مسواک زدن تهاجمی و با قدرت زیاد می تواند به مینای دندان آسیب برساند. پس سعی کنید با آرامش و نرم و ملایم مسواک بزنید.

هرگز از استفاده ی نخ دندان غافل نشوید. البته مسواک زدن نقش خیلی مهم و موثری در بهداشت دهان و دندان دارد، ولی نمی تواند مثل نخ دندان به قسمت های بین دندان ها که بیشترین مقدار پلاک ها در آنها جمع می شوند برسد. حتما یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک های گیر کرده بین دندان ها که توسط مسواک از بین نمی رود پاک شوند.

دندانپزشک تشخیص می دهد که آیا بهداشت دهان و دندان شما در کیفیت خوبی قرار دارد یا خیر، اما شما می توانید بین مراجعه های خود اثربخشی بهداشت خود را بررسی کنید. مثلا، زبان خود را بر روی دندان های خود بکشید در این حالت سطح دندان ها باید صاف باشد، و حالت زبری و برجستگی نداشته باشد.با این روش می توانید وجود پلاک ها را تشخیص دهید.

همچنین فراموش نکنید که ویزیت های منظم دندانپزشکی را بطور منظم انجام دهید. امکان دارد برای از بین بردن پلاک ها یا رسوب ها نیاز داشته باشید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و در این فرصت می توانید از دندانپزشک مشاوره های درمانی و بهداشتی و چگونگی اقدامات درست برای سلامتی دهان و دندان خود دریافت کنید.

اگر می خواهید در مورد بهترین اقدامات بهداشت دهان و دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید جهت مشاوره به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت مراجعه کنید. تیم تخصصی ما آماده ی ارائه ی بهترین خدمات در زمینه ی بهداشت و درمان دندان های شما می باشد.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر