جراحی لثهبیماری لثه

بیماری لثه یکی از بیماری های رایج است که خیلی از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند و ممکن است هر کسی در معرض خطر این بیماری باشد. بیماری لثه (بیماری پریودنتال) یک بیماری مزمن است که می تواند به سرعت پیشرفت کند و عوارض جدی داشته باشد که در بدترین حالت، منجر به عفونت و لق شدن دندان ها و از دست دادن آنها می شود.

جراحی لثه چیست و چگونه انجام می شود؟

بیماری لثه باعث ایجاد اختلال و مشکلات دیگر در بدن می شود. اگر مشکوک به بیماری لثه هستید، وجود علائم زیر نشان دهنده ی مراجعه ی شما به دندانپزشک یا جراح لثه است.

قبل از هر چیز این را بدانید که مراجعه به بهترین متخصص جراح لثه میتواند اولین قدم برای درمان این بیماری باشد.

خونریزی لثه

هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، لثه ها نباید دچار خونریزی شوند. علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و نخ دندان می تواند به دلیل تجمع باکتری ها زیر لثه باشد و هر چقدر وسعت آنها بیشتر باشند خونریزی شدیدتر می شود. ممکن است همراه با خونریزی تجربه تورم لثه، قرمز شدن لثه یا درد لثه وجود داشته باشد. همچنین دندان دچار حساسیت می شود و عفونت و خونریزی باعث فرسایش لثه می شود.

خونریزی لثه | دلایل خونریزی لثه چیست؟

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا با وجود خونریزی لثه می توان از نخ دندان استفاده کرد؟

باکتری های درون پلاک ها باعث التهاب لثه می شوند و فیبرهایی را که بافت لثه را به دندان متصل می کنند از بین می برد. استفاده از نخ دندان در از بین بردن این پلاک ها کمک کننده هستند.

خونریزی لثه بیشتر با درد و ناراحتی همراه است اما مشکل اصلی عوارض دیگر خونریزی است. خونریزی باعث باز شدن سلول ها می شود و این امر ورود باکتری ها را به جریان خون آسان تر می کند.

باکتری ها به پلاکت های خون می رسند و باعث لخته شدن می شوند که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. بنابراین در صورت مشاهده ی خونریزی بلافاصله باید به جراح لثه مراجعه کنید. متخصص جراحی لثه معاینات خاص، خونریزی و شدت آن را اندازه گیری می کند.

ممکن است خونریزی بعد از مسواک زدن یا در حین آن به صورت لکه های قرمز یا تیره روی مسواک یا نخ دندان دیده شود. اما مسواک زدن را متوقف نکنید چون پلاک ها را از بین می برند که می تواند در بیماری لثه مهم باشد.

خونریزی لثه | از علل تا درمان خونریزی لثه

همچنین ممکن است خونریزی لثه ها شدید تر شود و علاوه بر مسواک زدن، هنگام غذا خوردن یا به خودی خود دیده شوند در این مرحله التهاب لثه رو به پیشرفت است. رنگ لثه از صورتی روشن به قرمز تیره تغییر پیدا می کنند و نشان دهنده ی آسیب شدید بافت لثه است.

فرسایش و شکاف لثه

اگر دندان هایتان کمی از حد معمول بلندتر به نظر می رسند نشان دهنده ی تحلیل و فرسایش لثه می باشد و نشان دهنده ی پیشرفت بیماری لثه است. با پسروی لثه شکافی بین دندان و لثه ایجاد می شود که پاک کردن باقی مانده ی مواد غذایی با مسواک و نخ دندان مشکل می شود و باعث پیشرفت بیماری لثه می شود. پسروی و شکاف لثه امر طبیعی نمی تواند باشد حتی در سنین بالا بنابراین باید برای درمان آن اقدام کرد.

فرسایش و شکاف لثه دو حالت جدا از هم هستند که باید به صورت جدا معاینه و درمان شوند.

فرسایش لثه

وقتی بافت لثه اطراف دندان دچار فرسایش و پسروی می شود ریشه ی دندان در معرض دید قرار می گیرد. اندازه گیری و معاینه در امتداد سطح خارجی دندان انجام می شود تا میزان لثه ای که به مرور زمان تحلیل رفته است را اندازه گیری کنند.

اندازه گیری ها در هر فرد متفاوت است. مثلا ممکن است 4 میلی متر در یک فرد مناسب باشد اما برای شخص دیگر مناسب نباشد. بعد از اندازه گیری متخصص جراحی لثه راهکار جلوگیری از پیشرفت و درمان را ارائه می دهد.

شکاف لثه

متخصص لثه با نمودار اندازه گیری عمق شکاف بین لثه و دندان را اندازه گیری می کند. پروب را بین دندان و لثه قرار می دهند تا مشخص شود محل اتصال لثه از کجا شروع می شود تا بتوانند پیشرفت بیماری را مشخص کنند. عمق طبیعی یا سالم بین 1 تا 3 میلی متر است و بالاتر از آن نشان دهنده عفونت و بیماری لثه است.

حساسیت دندان

فرسایش و شکاف لثه می تواند باعث حساسیت دندان شود که نشانه ی بیماری لثه است. وقتی بافت لثه ملتهب می شود و پسروی می کند ریشه ی دندان در معرض دید قرار می گیرد و دندان را بیشتر مستعد پوسیدگی، ساییدگی در سطح ریشه، حساسیت دندان و در نهایت از بین رفتن دندان می کند.

شما هنگام مصرف نوشیدنی های سرد یا گرم دچار حساسیت دندان می شوید. در صورت شدید شدن علائم باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بدانید این حساسیت مربوط به بیماری لثه است یا خیر.

علائم بیماری لثه چیست؟

قند خون بالا

در صورت داشتن بیماری دیابت باید متخصص لثه بداند که آیا دیابت شما از نوع 2 است یا نه. چون دیابت نوع 2 خطر بیماری لثه و پیشرفت آن را بیشتر می کند.

علائم قند خون بالا عبارتند از:

• افزایش تشنگی
  • مشکل در تمرکز
  • تاری دید یا اختلال در بینایی
  • خستگی یا نداشتن انرژی (احساس ضعف، خستگی
  • کاهش وزن بدون دلیل

در صورت داشتن هر کدام از این علائم برای آزمایش قند خون به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر متخصص لثه بیماری لثه را تشخیص دهد شما باید برای میزان قند خون خود حتما آزمایش دهید چون ارتباط نزدیکی به عفونت و التهاب در بدن دارد.

اقداماتی برای کنترل بیماری لثه

مراجعه ی سالانه جهت معاینه و پاکسازی تخصصی نزد دندانپزشک خود داشته باشید. برای جلوگیری از بیماری لثه حتما مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. وقتی به طور منظم بهداشت دهان و دندان خود را انجام دهید می توانید پیشرفت یا بهبودی بیماری لثه ی خود را ارزیابی کنید.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در زمان های خاص و مشخص انجام دهید:

• بعد از بیدار شدن از خواب
  • وقتی از مدرسه یا محل کار به خانه برگشتید
  • قبل از خواب

هدف ما از مسواک زدن و نخ دندان این است که پلاک و باکتری ها ی موجود در دهان را از بین ببریم و از ماندگاری رسوب و جرم روی دندان ها جلوگیری کنیم. بعد از هر بار مسواک زدن هشت ساعت بعد باکتری ها روی سطح دندان شروع به رشد می کنند. به همین دلیل باید روزی چند بار به نظافت دندان و دهان خود مشغول باشید و به روزی دوبار مسواک در روز قانع نشوید.

بیماری لثه می تواند عوارض بدی در سلامت عمومی بدن شما داشته باشد. بهتر است با درمان آن از بروز مشکلات دیگر دهان، روده ، سیستم ایمنی و قلب خود جلوگیری کنید.

معرفی مرکز تخصصی ایمپلنت رشت :

شما می توانید برای جراحی لثه به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری مراجعه نمایید. ما در مرکز تخصصی ایمپلنت در رشت به صورت تخصصی بر روی ایمپلنت دندان و جراحی لثه تمرکز کرده ایم و تضمین می دهیم که بهترین نتیجه را در زمینه ایمپلنت دندانی و جراحی لثه برای شما به ارمغان بیاوریم.

مشاوره آنلاین دندانپزشکی