جراحی لثهژنژیویت لثه و پریودنتیت لثه

محیط دهان حاوی باکتری های مختلفی است که اگر از بین نروند و به مرور زمان تجمع پیدا کنند، منجر به بیماری لثه می شوند. پلاک های تشکیل شده روی دندان، (لایه چسبنده پر از باکتری) عامل اصلی بیماری لثه هستند. مرحله اولیه بیماری لثه، ژنژیویت نامیده می شود. این بیماری همان التهاب لثه است، که معمولا علائم زیادی از خود نشان نمی دهد و ممکن است فردی دچار التهاب لثه شده باشد بدون اینکه متوجه آن باشد. اگر ژنژیویت درمان نشود می تواند به پریودنتیت (مرحله پیشرفته بیماری لثه) تبدیل شود که موجب آسیب شدید به لثه و در نهایت از دست دادن دندان می شود

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه علاوه بر موفقیت های روز افزون در زمینه کاشت دندان یک متخصص مجرب در زمینه بیماری های لثه هم می باشد. به همین دلیل تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری در این مطلب  به برطرف کردن یکسری از سوالات شما در خصوص بیماری های لثه می پردازد.

در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این دو مرحله از بیماری لثه برای شما کاربران عزیز ارائه شده است. همچنین علائم و درمان  و نحوه پیشگیری از بیماری لثه را توضیح خواهیم داد.

ابتدا به تعریف جداگانه از هرکدام می پردازیم.

ژنژیویت یا التهاب لثه چیست؟

ژنژیویت یا التهاب لثه یک بیماری خفیف لثه است که معمولاً منجر به مشکلات جزئی و مقطعی است. این بیماری اگر به موقع درمان شود، وضعیت به راحتی به حالت سالم و اولیه خود بر می گردد. التهاب لثه علائمی زیادی از خود نشان نمی دهد ولی ممکن است شاهد موارد زیر باشید:

• لثه های قرمز و متورم
  • ممکن است زمان کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن لثه ها دچار خونریزی شوند
  • ممکن است بدون هیچ واکنشی لثه ها خونریزی کنند

نحوه درمان التهاب لثه به چه صورت است؟

بهداشت دهان

که شامل مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان به صورت اصولی می باشد. برای نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید از دندانپزشک خود کمک بگیرید.

تمیز کردن حرفه ای دندان

مراجعه به دندانپزشک  برای از بین بردن پلاک و رسوب تشکیل شده روی دندان

دهانشویه ضد عفونی کننده

این دهانشویه حاوی کلرهگزیدین است که باکتری های موجود در دهان را کاهش می دهد.

پریودنتیت چیست؟

در صورت عدم درمان ژنژیویت می تواند به پریودنتیت یا بیماری شدید لثه تبدیل شود. پریودنتیت التهاب شدید بافت لثه و استخوان های نگه دارنده دندان است.  پیشرفت این بیماری باعث لق شدن دندان ها می شود.

پریودنتیت در مراحل مختلف شدید تر می شود و هر چه قدر پیشرفت کند علائم آن بیشتر می شود مانند :

• لثه های قرمز و متورم
  • خونریزی لثه
  • حساسیت دندان ها
  • لثه های دردناک
  • لق شدن دندان ها
  • حرکت و جابجایی دندان ها از موقعیت خود
  • درد هنگام جویدن
  • تحلیل و پسروی لثه ها از روی دندان ها که منجربه ایجاد فضایی بین دندان و لثه می شود که محل تشکیل عفونت و باکتری های بیشتر است.

نحوه درمان بیماری پریودنتیت به چه صورت است؟

از آنجا که پریودنتیت مرحله پیشرفته بیماری لثه است، نیاز به درمان بیشتری دارد.  هدف درمان در بیماری پریودنتیت و ژنژیوت کاهش التهاب لثه است.

روشهای زیر میتواند باعث کاهش و درمان پریودنتیت شود

بهداشت دهان

رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان می تواند روند پیشرفت پریودنتیت را کم کند.

تمیز کردن حرفه ای دندان

مراجعه به دندانپزشک زیبایی در شمال تهران برای از بین بردن جرم و پلاک دندان‌ها از زیر خط لثه. تمیز کردن عمیق توسط دندانپزشک می‌تواند به بهبود تحلیل لثه و اتصال مجدد لثه به دندان‌ها کمک کند.

آنتی بیوتیک ها

در موارد شدید، ممکن است دندانپزشک متخصص داروهای آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند یا از آنتی بیوتیک موضعی استفاده کند.

جراحی باز

جراح  لثه های ملتهب را برش می دهد و ریشه دندان را تمیز می کند. بعد از پاکسازی ریشه سپس بافت لثه را روی دندان و در جای مناسب خود بخیه می زنند.

یکی از موارد مهمی که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید این است که چگونه التهاب لثه می تواند به پریودنتیت تبدیل شود؟

اگر التهاب لثه در همان مراحل اولیه درمان نشود، پلاک های تشکیل شده به خط لثه گسترش می یابند. باکتری های موجود در پلاک، سمومی را آزاد می کنند که لثه ها را تحریک و ملتهب می کند و باعث ایجاد التهاب مزمن در بدن می شود که به بافت لثه و استخوان های نگه دارنده دندان آسیب می رساند. این مرحله از بیماری پریودنتیت نامیده می شود. همانطور که گفتیم یکی از نشانه های بیماری پیشرفته لثه تحلیل و جدا شدن لثه از دندان ها می باشد که به دلیل عفونت بیشتر آسیب بیشتری به دندان ها وارد می شود.

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به ژنژیویت و پریودنتیت را افزایش دهند:

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر
  • عوامل ژنتیکی
  • نامرتب بودن دندان ها که باعث می شوند به خوبی تمیز نشوند
  • کمبود مواد مغذی، مصرف کم ویتامین C یا مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده
  • تغییرات هورمونی در سنین بلوغ
  • بیماری های خاص مثل دیابت یا HIV
  • مصرف برخی از داروها، مانند استروئیدها یا داروهای درمان سرطان

چگونه از التهاب لثه و پریودنتیت پیشگیری کنیم؟

با رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان می توانید از التهاب لثه و پریودنتیت پیشگیری کنید. داشتن یک برنامه بهداشتی مناسب دهان و دندان می تواند از تشکیل پلاک و ایجاد بیماری لثه جلوگیری کند.

• دو بار در روز مسواک بزنید
  • هر روز بین دندان های خود نخ دندان بکشید
  • مصرف مواد غذایی متعادل و مغذی
  • برنامه ریزی برای تمیز کردن روتین دندان
  • عدم مصرف سیگار و مواد مخدر

توصیه دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت و جراحی لثه برای عدم ابتلا به بیماری های لثه این است که علاوه بر مراجعات منظم دندانپزشکی خود در سال در صورت مشاهده موارد زیر بهتر است هر چه زودتر به دندانپزشک متخصص و جراح لثه مراجعه کنید:

• لثه های قرمز یا متورم
  • خونریزی هنگام استفاده از نخ دندان، مسواک زدن یا غذا خوردن
  • لثه های دردناک
  • تحلیل لثه
  • لق شدن دندان ها
  • بوی بد مداوم
  • درد هنگام جویدن

بیماری لثه در مراحل اولیه (ژنژیویت) برگشت پذیر است و با رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن حرفه ای به راحتی درمان می شود. اما اگر التهاب لثه به پریودنتیت تبدیل شود، به درمان گسترده تری  نیاز خواهید داشت. نحوه ارائه درمان به مرحله پیشرفت بیماری بستگی دارد. به طور کلی، درمان و کنترل پریودنتیت در مرحله اولیه آسان تر است. هرچه درمان زودتر ارائه شود خطر آسیب و از دست دادن دندان کمتر می شود. اگر شما دچار بیماری پریودنتیت شده اید، ممکن است به معنی مراجعه مکرر به دندانپزشکی باشد. البته اگر هنوز این بیماری را تجربه نکرده اید اهمیت معاینات سالیانه خود را دست کم نگیرید چود در هر ویزیت، دندانپزشک با معاینه  و بررسی های لازم می تواند علائم اولیه ژنژیویت را قبل از پیشرفت تشخیص دهد.

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت ملاقات با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و یا از طریق بخش مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید.