اطلاعات عمومی دندانبررسی ۹ مشکل رایج دندان

همه ی افرادی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند از دندانپزشک خود انتظار دارند که متوجه بیماری و مشکلات دهان و دندان خود شوند. وجود حفره ها، بیماری ها و فرسایش لثه ها بخشی از مشکلات دندانپزشکی هستند که ممکن است دندانپزشک شما آنها را تشخیص دهد، اما این بیماری ها می توانند نشانه بیماری های زمینه ای دیگر باشند. دندانپزشک می تواند از وضعیت سلامت عمومی شما و همچنین دندان ها و لثه های شما اطالاعات خوبی به دست آورد. در این مطلب می خواهیم به بررسی ۹ مشکل رایج دندان بپردازیم.

جراحی لثه در رشت

پوسیدگی دندان

پلاک ها یک لایه ی چسبناک تشکیل شده از باکتری ها هستند که به مینای دندان آسیب می رسانند و دندان را دچار پوسیدگی می کنند. اسید تولید شده از باکتری ها به مینای دندان حمله می کنند و منجر به بسیاری از مشکلات دندانی مانند حفره، دندان درد و موارد دیگر می شود. اگر می خواهید از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید، نوشیدن نوشابه های شیرین و خوردن غذاهای حاوی اسید بالا را به حداقل برسانید و همانطور که می دانید دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند پلاک را از بین ببرد اما بهتر است شما قبل از پیشرفت هرچیزی وظایف بهداشتی خود را به درستی انجام دهید.

بهترین ایمپلنت در رشت

حساسیت دندان

حساس شدن دندان ها معمولا نشانه ی وجود یک مشکل در دندان است. ممکن است پوسیدگی مینای دندان، فرسایش لثه، پرکردگی خراب شده و موارد دیگر باعث حساس شدن دندان ها شوند. لایه ی زیرین مینای دندان که عاج نامیده می شود دارای رشته های کوچکی است که به عصب متصل می شوند. وقتی غذاها یا نوشیدنی های گرم یا سرد از طریق این رشته ها به عصب دندان می رسد ایجاد درد و حساسیت می کند. بعضی از خمیر دندان ها می توانند بر طرف کننده ی حساسیت دندان باشند اما ممکن است دندانپزشک در موارد شدیدتر درمان فلوراید، درمان تاج ، پیوند لثه یا کانال ریشه را تجویز کند.

فرسایش لثه

پسروی و فرسایش لثه دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن نادرست، نوسان در هورمون های زنان، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و حتی ژنتیک از جمله عوامل عقب نشینی لثه هستند. لثه های عقب رفته می توانند ریشه ی ظریف دندان را نمایان کرده و در صورت عدم درمان منجر به از دست دادن دندان شوند. جراح لثه بر اساس علت بیماری درمان مناسب را تجویز می کند. درمان این مشکل دندان می تواند شامل آموزش صحیح مسواک زدن، پاکسازی کامل دندان ها یا در موارد جدی پیوند لثه یا جراحی دیگر باشد.

بهترین جراح لثه در رشتدکتر آرش غفوری

بیماری لثه

بیماری لثه با التهاب لثه شروع میشود و در مراحل پیشرفته دچار قرمزی و خونریزی شدید لثه می شود. تمیز کردن عمیق و حرفه ای دندان ها می تواند تا حد زیادی از این بیماری جلوگیری کند حتما مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، چون التهاب لثه ممکن است شما را به بیماری پریودنتیت دچار کند. این بیماری شکاف هایی در لثه ایجاد می کند که منجر به عفونت لثه می شود. پریودنتیت  به استخوان و بافت های نگه دارنده ی دندان ها شما آسیب می رساند. دندانپزشک با توجه به شدت بیماری  عفونت را با آنتی بیوتیک های موضعی درمان می کند یا شما را به پریودنتیست، متخصص در بیماری لثه ارجاع می دهد.

بیماری لثه ، دیابت و سایر مشکلات سلامتی

چندین نوع بیماری زمینه ای می تواند باعث ایجاد بیماری لثه شود. دیابت کنترل نشده  می تواند آسیب جدی به لثه ها وارد کند همچنین سلامت دهان و دندان می تواند به کاهش قند خون شما کمک کند. باکتری های ناشی از پریودنتیت می توانند به قلب آسیب بزنند و باعث بیماری قلبی شوند. پوکی استخوان می تواند استخوان های پشتیبان دندان ها را ضعیف کند. عفونت لثه همچنین می تواند مشکلات کلیوی را شدیدتر کند، بنابراین حفظ سلامت دهان می تواند به کل بدن شما کمک کند.

مشکل دندان

بررسی ۹ مشکل رایج دندان

بوی بد دهان

خیلی از افراد نگران بوی بد دهان خود هستند. بهتر است نگرانی خود را با دندانپزشک در میان بگذارند. بوی بد دهان دلایل زیادی دارد، از جمله بهداشت دهان و دندان ، خشکی دهان، مصرف داروها، عفونت ها، ریفلاکس اسید و حتی سرطان که می تواند مواد شیمیایی در بدن شما ایجاد کند که باعث ایجاد بوی بد می شود. درمان بوی بد دهان بستگی به علت آن دارد. دندانپزشک با بررسی وضعیت بیمار درمان مناسب آن را تجویز می کند.

خشکی دهان و گلو

خشکی دهان ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد اما افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. خشکی دهان دلایل زیادی دارد، از جمله مصرف بعضی از داروها، آسیب عصبی، درمان های سرطانی، بیماری غدد بزاقی، HIV/AIDS و دیابت. دندانپزشک می تواند راه هایی برای درمان خشکی دهان پیشنهاد کند. در طول روز آب بنوشید ، از نوشیدنی های حاوی کافئین و دخانیات و الکل اجتناب کنید و آدامس بدون قند بجوید یا یک تکه آب نبات بدون قند بخورید.

دندان قروچه و ساییدن دندان ها روی هم

عادت به داشتن دندان قروچه و یا فشردن دندان ها روی هم میتواند باعث آسیب به دندان ها و مشکل دندان شود و  این مساله می تواند باعث درد و ناراحتی در قسمت سر و فک شود.  ممکن است دندانپزشک به شما محافظ دهان بدهد که شب ها از آن استفاده کنید. اگر دندان قروچه و ساییدن دندان ها ناشی از استرس باشد باید به فکر درمان و کنترل استرس و اضطراب خود باشید.

مشکلات دهان ، فک و گاز زدن

دندانپزشک می تواند مشکلات سلامتی که فراتر از وضعیت دندان ها و لثه وجود دارند را بر طرف کند. معمولا زخم ها و ناراحتی های موجود در دهان را درمان می کنند. همچنین دندانپزشکان می توانند درمان ناهنجاری های فک و مشکلات گاز زدن را به بیمار پیشنهاد دهند و راهنمایی کنند. دندانپزشکان معمولا سرطان دهان را غربالگری می کنند که می تواند در هر نقطه از دهان یا گلو ایجاد شود. اگر متوجه چیزی شدند که نیاز به بررسی بیشتری دارد، بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند.

شما چطور؟ آیا از مشکلات ناشی از بیماری های دهان و دندان رنج میبرید؟ آیا تا به حال به فکر معاینه و درمان مشکلات دهان و دندان که از آن بی خبرید افتاده اید؟

فقط کافی است که آن را به شدت جدی بگیرید و نزد یک دندانپزشک متخصص و ماهر بروید. مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تحت مدیریت دکتر آرش غفوری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت افراد بسیاری را که از مشکلات لثه بیمار و یا بی دندانی رنج میبردند درمان نموده و لبخند زیبا را به آنها هدیه داده اند.