جراحی لثهجراحی پیوند لثه

اگر عقب رفتن لثه بر ظاهر یا سلامتی شما تاثیر گذاشته است، ممکن است روشی درمانی به نام جراحی پیوند لثه به شما توصیه شود. گرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد اما روش های گوناگون پیوند لثه به طور عادی توسط پریودنتیست ها (متخصصان منطقه بافت لثه) به شکل تخصصی در این زمینه انجام میشود.

جراحی لثه در رشت با دکتر آرش غفوری ، متخصص ایمپلنت و جراحی لثه

پیوند لثه که نوعی جراحی لثه به شمار می آید، شامل با دقت قرار دادن مقدار کمی از بافت جدید در ناحیه ای است که در حال حاضر بافت لثه کم است یا اصلا وجود نداردو به طور معمول برای جلوگیری از تحلیل رفتن بیشتر لثه یا پوشاندن سطوح ریشه دندان های شما که در معرض دید قرار گرفته اند توصیه میشود. بافتی که در این روش استفاده میشود ممکن است از منابع مختلفی تهیه شود اما معمولا از کام (سقف دهان) گرفته میشود. پس از اینکه ناحیه مورد نظر برای راحتی شما بی حس شد، به آرامی در محل مورد نیاز بخیه زده میشود( بخیه جراحی). این عمل با استفاده از مواد بخیه ای که ممکن است از موی انسان هم ظریف تر باشد انجام می شود.

جریان بازیابی طبیعی بدن شما پس از تمام شدن مراحل پیوند زدن انجام میشود. در این مدت عروق خونی جدید در پیوند رشد کرده و به یکی شدن آن با بافت مجاور کمک میکنند. یک پیوند موفقیت آمیز میتواند مشکلاتی مانند حساسیت دندان و تحلیل رفتن بیشتر لثه را کاهش داده یا از بین ببرد و همچنین زیبایی لبخند شما را بهبود ببخشد.

جراحی لثه: معرفی انواع جراحی لثه

از کجا میدانید که به جراحی پیوند لثه نیاز دارید؟

اغلب اوقات میتوانید مشکل را به وضوح ببینید یا احساس کنید. ریشه های دندان که در معرض دید قرار گرفتند باعث میشوند دندان های شما بیش از حد بلند به نظر برسند و آنها همچنین به طور کلی نسبت به تاج های سفید مرواریدی شما تا حدی تیره تر به نظر میرسند. عقب رفتن لثه شرایطی است که میتواند با افزایش سن بیشتر شود. اما مشکلات بالقوه تحلیل لثه فقط مربوط به زیبایی ظاهری نیستند بلکه میتوانند به طور جدی بر سلامت دهان و دندان شما تاثیر بگذارند.

نگاه دقیق تر به لثه های شما

در داخل دهان شما بافت لثه حصاری ایجاد میکند که در برابر اثرات شدید مکانیکی( و میکروبی)خوردن، جویدن و گاز گرفتن مقاومت میکند.

لثه ها به دلایل مختلف ممکن است شروع به عقب رفتن یا کوچک شدن کنند. یکی از این دلیل ها بهداشت دهان و دندان پایین است. این مساله شامل مسواک زدن ناکافی است که در رابطه با از بین بردن پلاک های دندانی شکست میخورد. همچنین مسواک زدن بیش از حد که باعث فرسایش بافت میشود. اشیا خارجی در دهان که باعث ساییدن لثه میشوند مانند دندان مصنوعی متحرک، مهره های زبان ( که برای زیبایی استفاده می شوند) یا حتی ناخن ها میتوانند در فرسایس لثه نقش داشته باشند.

پیوند لثه

درمان تحلیل لثه با جراحی پیوند لثه

پس از معاینه و ارزیابی دقیق دندان ها، لثه ها و سلامت کلی شما ممکن است روش جراحی پیوند لثه توصیه شود. بافتی که در این روش استفاده میشود ممکن است از منابع مختلفی بدست بیاید. ناحیه ای نزدیک ناحیه عقب رفتگی،از سقف دهان سخت یا بافت اهدایی از شخص دیگری که از نظر طبی بدست آماده تا آن را برای استفاده ایمن بسازد.

چندین روش مختلف برای پیوند وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما بافت لثه را در یک ناحیه از دهان خود از دست دادید که هنگام صحبت یا لبخند زیاد قابل مشاهده نیست میتوانید برای جلوگیری از تحلیل بیشتر، بدون تلاش برای پوشاندن کامل سطح ریشه دندان، بافت لثه اضافی درآنجا قرار دهید.

تحلیل رفتن ریشه دندان : طبیعی در کودکی، دردسر در بزرگسالی!

از این روش به عنوان جراحی پیوند لثه آزاد نام برده میشود. از زمانی که بافت از منبع خونی جدا میشود حدود ۴۵ دقیقه زمان میبرد تا عمل انجام شود. اگر عمل در این بازه زمانی انجام شد، موفقیت بسیار بالا برای این عمل قابل پیشبینی است. اگر هدف پوشش سطوح ریشه باشد روش پیچیده تر می شود و زمان طولانی تر میشود اما هنوز بسیار موفقیت آمیز است.

روش های پیوند به طور معمول تحت بی حسی موضعی انجام میشوند و به طور کلی بدون درد هستند. بعد از جراحی حتی اگر بافتی از سقف دهان شما برداشته شود باید درد بسیار کمی را تجربه کنید زیرا ناحیه اهدایی همیشه توسط مواد مسکن و بانداژ مایع مانند پوشانده میشود.خوشبختانه هرگونه ناراحتی شما بدون نسخه یا تجویز داروی ضد التهاب میتواند کم شود و عموما این ناراحتی و مشکل کوتاه مدت است.

یک رژیم غذایی نرم (و آنتی بیوتیک) نیز ممکن است به مدت یک هفته یا کمی پس از آن توصیه شود که این مساله باعث بهبودی کامل بافت ها می شود. لازم به ذکر است که فعالیت های عادی شما محدود نخواهد شد.

لثه های خود را سالم نگه دارید

به دنبال پیوند لثه رعایت کردن بهداشت دهان و دندان بیش از هر چیز دیگری مهم است. این مساله کمک میکند تا از بروز مشکلات لثه در آینده جلوگیری شود. رژیم شما باید شامل مسواک زدن مناسب با خمیردندان های حاوی فلوراید، نخ دندان روزانه، رژیم غذایی سالم و معاینات منظم دندانپزشکی و پریودنتال باشد. حفظ سلامت لثه کلیدی برای حفظ سلامت کلی دهان و دندان و حفظ لبخند شما است.


معرفی مرکز تخصصی ایمپلنت رشت :

مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیریت دکتر آرش غفوری، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت در رشت افتخار دارد از سال 1394 تا کنون به افراد زیادی در زمینه جایگزینی دندان های خارج شده با استفاده از ایمپلنت دندانی کمک کند.

مهارت و احساس مسئولیت تیم مرکز تخصصی ایمپلنت رشت در کنار استفاده از محصولات و برند های شناخته شده معتبر دنیا، این مرکز را به یکی از مراکز مورد اعتماد در بین بیماران تبدیل کرده است و تمام تلاش تیم درمانی ما فراهم آوردن محیطی آرام و با نشاط است تا تجربه تازه از درمان های دندانپزشکی و ایمپلنت را برای شما خلق کنند.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر