جراحی لثهانواع جراحی لثه

 

شاید شما یا یکی از افراد خانواده تا به حال دچار درد و ناراحتی در لثه های خود شده باشید یا اگر تجربه مشکلات لثه نداشته باشید باید بدانید که لثه هایی که به هر دلیلی باعث درد یا ناراحتی می شوند، واقعاً می توانند فعالیت های معمول روزانه را دچار اختلال کنند. مثلا در هنگام غذا خوردن یا نوشیدن دچار مشکل می شوید. تیم تخصصی ما درمرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه  دکتر آرش غفوری  یک خبر خوبی را برای شما کاربران عزیز در مورد برطرف کردن  ناراحتی های لثه و انواع مختلف جراحی لثه در این مطلب ارائه می دهد.

در بیشتر موارد متخصص و جراح لثه می تواند ناراحتی لثه را با یک روش غیرجراحی مانند جرم گیری و پلانینگ ریشه برطرف می کند. اما گاهی وقت ها موردی وجود دارد که ممکن است بیمار نیاز به جراحی لثه داشته باشد. شاید درک و شناختی از جراحی لثه و انواع آن نداشته باشید. ما در این مطلب شما را با انواع مختلف جراحی لثه و نوع جراحی لثه که ممکن است بر اساس نوع و شدت بیماری نیاز داشته باشید آشنا می کنیم.

اولین سوالی که ممکن است برای هر بیماری مطرح شود این است که در کدام مرحله از بیماری لثه جراحی لثه انجام می شود؟

تحلیل و پسروی لثه

زمانی که بیماری لثه از مرحله اولیه یعنی التهاب لثه به دلیل عدم درمان مناسب به پریودنتیت پیشرفته تبدیل شده باشد در این حالت به دلیل تحلیل و جدا شدن لثه ها از روی دندان برای از بین بردن عفونت شدید درون لثه بیمار نیاز به جراحی لثه دارد.

بافت اضافه لثه (لبخند لثه ای)

بافت اضافه لثه به صورت لبخند لثه ای می باشد. لبخند لثه ای می تواند به دلیل پوشاندن بیش از حد بافت لثه روی سطح مینای دندان نسبت به حالت عادی ایجاد شود. جراح لثه روشی به نام ‘افزایش تاج’ را از طریق جراحی لثه انجام می دهد، که در آن بافت لثه (گاهی اوقات مقدار کمی از بافت استخوانی) برداشته می شود تا قسمت بیشتری از سطح دندان در معرض دید قرار بگیرد.

 

خط لثه ناهماهنگ

بعضی افراد دچار ناهماهنگی خط لثه هستند به این صورت که برخی از دندان‌ها با بافت بیشتری نسبت به بقیه پوشانده شده‌اند، در این مورد جراح لثه بافت لثه را از طریق جراحی تغییر شکل می دهد. این نوع از جراحی ها به دو صورت انجام می شود یا بوسیله چاقو و تیغ جراحی یا با فناوری جدیدتر یعنی لیزر دندانپزشکی. در جراحی با لیزر بافت لثه در حین بریده شدن کمتر خونریزی می کند و زمان بهبودی کوتاه تر است.

انواع جراحی لثه

جراحی لثه یک معنی گسترده دارد. چون هر روش درمانی که در آن دندانپزشک مستقیماً لثه ها را برش می دهد در گروه ‘جراحی’ قرار می گیرد. هر کدام از جراحی های لثه در موارد مخصوص به خود و با توجه به نیازهای منحصر به فرد بیمار ارائه می شوند. انواع جراحی لثه که دندانپزشکان متخصص می توانند برای درمان بیماران خود ارائه دهند عبارتند از:

LANAP   روش پیوست جدید با کمک لیزر

برای از بین بردن باکتری هایی که در سطح دندان ها و در زیر لثه تشکیل شده اند، از جراحی لیزر لناپ استفاده می شود. این لیزر تخصصی به طور ویژه برای هدف قرار دادن باکتری ها و بافت های عفونتی طراحی شده است. بنابراین، برای بافت‌های سالم بی‌تأثیر خواهد بود و آسیبی نمی رساند. در این روش جراح لثه از ابزار اولتراسونیک برای تمیز کردن عمیق دندان‌ها استفاده می‌کند و از تکنیک‌ های تخصصی برای تقویت استخوان نگه دارنده دندان و ترمیم قسمت های تحت درمان استفاده می‌کند. بیماران بعد از جراحی لیزری در دوره نقاهت باید از دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی کنند.

جراحی های زیبایی لثه

خیلی از افراد هستند که از لبخند خود بخاطر دیده شدن بیش از حد لثه ها احساس خوبی ندارند. ژنژیوکتومی به عنوان یک روش افزایش طول تاج دندان نیز شناخته می شود. جراح با برداشتن بافت اضافی لثه، دندان ها را بیشتر در معرض دید قرار می دهد. از ژنژیوکتومی برای تغییر شکل لثه‌های اطراف دندان و برطرف کردن لبخند لثه ای استفاده می‌شود.

روش فلپ برای بیماری لثه

در صورتی که بیماری شدید لثه (پریودنتیت) با آنتی بیوتیک درمان نشود، متخصص لثه (پریودنتیست) یا جراح دهان و دندان ممکن است از این روش استفاده کند. در روش فلپ ریشه دندان تمیز می شود و آسیب های استخوانی ناشی از بیماری لثه را ترمیم می کند. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود. دندانپزشک برای تمیز کردن ریشه دندان و ترمیم استخوان آسیب دیده، بخشی از لثه را برش می دهد. بعد از پاکسازی فلپ لثه در جای مناسب خود بخیه زده می شود و با گاز پوشانده می شود تا خونریزی متوقف شود. در این جراحی ممکن است استخوان صاف و تغییر شکل داده شوند به طوری که پلاک ها و باکتری ها موقعیت کمتری برای رشد داشته باشند.

 

 

پیوند لثه

در این روش بخش کوچکی از بافت داخل دهان یا سقف دهان برداشته می شود و  روی نواحی آسیب دیده لثه پیوند زده می شود. انواع مختلف جراحی پیوند لثه عبارتند از:

 

پیوند بافت همبند

پیوند بافت همبند زمانی استفاده می شود که سطح وسیعی از بافت لثه به دلیل داخل شدن در ریشه نیاز به پیوند داشته باشد. بافت از سقف دهان برداشته می شود و روی محل پیوند بخیه می شود. سقف دهان قسمت بزرگتری را برای برداشتن بافت اهداکننده فراهم می کند، مخصوصا در مواردی که نیاز به بافت بیشتری برای پیوند وجود دارد.

پیوند لثه اطراف  دندان

این نوع از پیوند لثه زمانی است که لثه های احاطه کننده دندان خیلی نازک شده باشند. یک تکه بافت کوچک از سقف دهان گرفته می شود و به قسمت نازک لثه بخیه می شود. به مرور زمان، لثه‌ها ضخیم می‌شوند و احتمال رشد باکتری های ریشه را‌ کاهش می‌دهند.

 

پیوند پایه لثه

در صورتی که لثه ها  دچار تحلیل و پسروی شده باشند طوری که ریشه دندان دیده شود از پیوند پایه استفاده می شود. یک فلپ از بافت لثه به محل اتصال دندان پیوند زده می شود. این یک روش پیوند ایده آل است، زیرا رگ های خونی در جای خود باقی می مانند.

کلام آخر

بعد از جراحی لثه ریشه دندان ها ممکن است حساس تر شوند و کانتور یا شکل لثه تغییر می کند. متخصص و جراح لثه ممکن است قبل و بعد از جراحی مصرف آنتی بیوتیک را لازم بداند زیرا پس از جراحی لثه و عدم توجه به بهداشت لازم ،می تواند باکتری های مضر را وارد جریان خون کند و بافت لثه نیز بعد از جراحی در معرض خطر قرار گیرد.

دکتر آرش غفوری علاوه بر تخصص در کاشت ایمپلنت دندان، دارای بورد تخصصی جراحی لثه و درمان بیماری های لثه می باشد. دکتر آرش غفوری معمولا بعد از انجام انواع مختلف جراحی لثه دستورالعمل های لازم را برای بهبودی سریعتر و نتیجه بهتر به بیماران ارائه می دهد. اگر اخیرا متوجه بیماری و مشکلات مربوط به لثه های خود شده اید بهتر است در اولین فرصت به متخصص و بهترین جراح لثه مورد اطمینان خود،  قبل از اینکه دندان های طبیعی خود را از دست دهید مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر