ایمپلنت دندانجراحی پیوند استخوان دندان

 

خیلی از افراد برای کاشت دندان خود نیاز به جراحی پیوند استخوان دارند. اما شاید خیلی ها اطلاعاتی در مورد پیوند استخوان دندان ندارند و به همین دلیل دچار اضطراب و نگرانی برای کاشت دندان خود شوند. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه زمانی که بیماری به علت از دست دادن استخوان در فک نیاز به پیوند استخوان داشته باشد ابتدا مشاوره لازم در زمینه پیوند استخوان را به بیمار خود می دهد و او را از نگرانی در می آورد سپس شروع به جراحی و کاشت ایمپلنت دندان می کند. در ادامه این مطلب اطلاعات مفید و جامعی را در مورد جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان برای شما کاربران عزیز ارائه داده ایم.

 

پیوند استخوان دندان چیست در کدام قسمت از دهان انجام می شود؟

 

پیوند استخوان دندان یک روش درمانی بسیار رایج است که ممکن است توسط یک متخصص ایمپلنت یا جراح دهان و فک وصورت انجام شود. پیوند استخوان دندان در قسمت زیرین جای خالی دندان از دست رفته که از تراکم کافی استخوان نگه دارنده برخوردار نیست انجام می شود. در واقع مواد پیوند استخوان ( بافت گرفته شده از خود بدن انسان یا حیوان دیگر یا مواد مصنوعی) به عنوان یک داربست یا فضای مناسب برای رشد و تکمیل بافت استخوان نگه دارنده دندان عمل می کنند.

در برخی موارد، جراح ممکن است پیوند استخوان دندان را با پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خود بیمار گرفته می شود انجام دهد. این کار برای ترویج بهبودی و بازسازی بافت استخوان انجام می شود.

 

 

 در چه صورت بیمار نیاز به پیوند استخوان دارد؟

 

فردی که دچار تحلیل استخوان در فک خود است، معمولاً به پیوند استخوان دندان نیاز دارد. اگر لازم است که دندان خود را بکشید حتما برای جایگزینی دندان از دست رفته با متخصص ایمپلنت دندان مشاوره های لازم را انجام دهید. همچنین برای داشتن پروتزهای متحرک ممکن است نیاز به بازسازی استخوان فک داشته باشید  یا شاید به دلیل  بیماری لثه (پریودنتال) دچار تجزیه استخوان فک شده باشید.

 

مراحل انجام جراحی پیوند استخوان به چه شکل است؟

 

در ابتدا متخصص ایمپلنت دندان یک معاینه کلی از دهان و دندان و شرایط استخوان فک انجام می دهد که در این معاینه معمولا با استفاده از اشعه ایکس عکس های رادیوگرافی مورد نیاز گرفته میشود. بعد از بررسی های لازم متخصص ایمپلنت در مورد ارائه طرح درمان مناسب با بیمار مشورت می کند و یک برنامه درمانی شخصی مطابق رفع نیاز بیمار ارائه می کند.

برای شروع جراحی بعد از بی حسی منطقه تحت جراحی (در موارد حاد بیهوشی عمومی) یک برش کوچک در آن قسمت ایجاد می شود. بافت لثه کمی به عقب جابجا می شود تا استخوان فک قابل مشاهده باشد. جراح بعد از ضدعفونی کردن مواد پیوند استخوان را برای ترمیم نواقص در منطقه مورد نظر اضافه می کند. در بسیاری از موارد، پیوند استخوان با یک غشاء برای محافظت بیشتر پوشانده می شود. در نهایت بافت لثه در جای مناسب خود بخیه می شود.

به دلیل وجود بی حسی هیچ بیماری در حین جراحی درد را تجربه نمی کند و این یکی از شعارهای مرکز تخصصی ایمپلنت رشت یعنی جراحی ایمپلنت بدون درد است. ولی ممکن است بعد از جراحی گرفتگی و کبودی خفیفی داشته باشید. اینها عوارض جانبی طبیعی هستند که در عرض چند روز از بین می روند و با مصرف داروهای مسکن تجویزی متخصص ایمپلنت و رعایت دستورالعمل های آن کنترل می شوند. اگر در چند روز اول متوجه دانه های ریز شن مانند درون دهان خود شدید نگران نباشید اینها قطعات ریز مواد استخوانی هستند که از محل خود خارج می‌شوند.

ممکن است بعد از جراحی عوارض زیر را تجربه کنید:

  • عفونت
  • خونریزی
  • آسیب عصبی
  • عوارض ناشی از بیهوش

 

 

انواع مختلف جراحی پیوند استخوان دندان

 

در بیشتر موارد، جراحی پیوند استخوان برای بهبودی کامل، مدتی قبل از کاشت ایمپلنت انجام می شود. زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت است.اگر میزان تحلیل استخوان زیاد نباشد و متخصص ایمپلنت تشخیص دهد میتوان پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را همزمان انجام دهد.

 

محافظ سوکت

این نوع پیوند بلافاصله پس از کشیدن دندان در جای خالی قرار داده می شود. فضای خالی دندان از دست رفته را پر می کند و از فرورفتگی دو طرف سوکت (جای خالی دندان) جلوگیری می کند.

 

افزایش ارتفاع یا عرض استخوان

اگر مدت طولانی از جای خالی دندان ها می گذرد، ممکن است استخوان نگهدارنده نازک تر از قبل شده باشد. این روش می تواند منجر به بازسازی خطوط لثه فرورفته و استخوان فک شود که در واقع فضایی مناسب برای کاشته پایه ایمپلنت فراهم می کنند.

 

لیفت سینوس

اگر دندان‌های عقب در فک بالا از بین رفته باشند، سینوس‌هایی که در پشت دندان های بالا قرار دارند می‌توانند به سمت پایین حرکت کنند و وارد محل ریشه دندان شوند. در این حالت، امکان کاشت پایه ایمپلنت وجود نخواهند داشت زیرا آنها به غشای سینوس نفوذ می کنند. برای رفع این مشکل، متخصص ایمپلنت  یا پریودنتیست، جراحی سینوس لیفت انجام می دهد. این روش سینوس را به موقعیت مناسب خود برمی گرداند. سپس مواد پیوند استخوان دندان در زیر سینوس قرار داده می‌شود و پایه محکمی برای ایمپلنت‌های دندانی ایجاد می‌کند.

 

پیوند استخوان پریودنتال

عفونت ناشی از بیماری لثه می تواند باعث فرسایش استخوان نگه دارنده دندان ها شود که در نهایت منجربه لق شدن دندان ها می شود.  پیوند استخوان پریودنتال در اطراف دندان موجود قرار داده می شود تا لق شدن دندان را کاهش دهد و حمایت بیشتری را فراهم کند.

 

آیا جراحی پیوند استخوان می تواند موفقیت آمیز نباشد؟

 

جراحی پیوند استخوان دندان معمولا با موفقیت قابل توجهی همراه است. به هر حال، مانند هر جراحی دیگری،ممکن است احتمال شکست وجود داشته باشد به ویژه در افراد سیگاری یا بیماران با شرایط پزشکی خاص این اتفاق میوفتد. شکست جراحی پیوند استخوان به شکل زیر است:

  • درد یا تورمی که از هفته اول بدتر می شود.
  • ترشح چرک یا تخلیه مواد از محل پیوند استخوان.
  • تحلیل لثه (زمانی که لثه ها از دندان ها دور می شوند).
  • عدم بهبود حجم استخوان فک.

 

 

معمولا یک یا دوهفته بعد از جراحی به حالت عادی برمی‌گردید، اما بهبودی کامل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان می‌تواند بین سه تا نه ماه و گاهی اوقات بیشتر طول بکشد. زمان بهبودی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع پیوند انجام شده، ناحیه ای که مواد پیوند در آن وارد شده اند و توانایی بدنی بیمار.

اگر بعد از یک هفته علائم زیر را داشته باشید باید با جراح خود تماس بگیرید:

  • درد شدید
  • افزایش تورم
  • ترشح چرک اطراف محل پیوند
  • تب بالا

 

مزایا و معایب پیوند استخوان دندان

مزایای پیوند استخوان

از جمله مزایایی که می توانید برای بازسازی استخوان دندان بیان نماییم، پایدار ساخت فک و دیگری حفظ استخوان ها می باشد. تصور نمایید با پیوند می توانید به میزان قابل توجهی مقاومت فک را افزایش داده و آن را در برابر ترمیم و کاشت ایمپلنت دندان مقاوم نمایید.

مثلا ممکن است با استفاده از پیوند استخوان فرد بیمار دچار تورم در ناحیه جراحی شده گردد. یا درد و خونریزی در محل مورد نظر به وجود آید. علاوه بر این موارد، می توانیم به عدم رشد استخوان پیوند شده و عفونت نیز اشاره نماییم که درصد احتمال وقوع آن کم است.  البته لازم به ذکر است که تمامی این مشکلات را می توان به راحتی با استفاده از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها، برطرف نمود. پس باز هم مزایای بازسازی استخوان بیشتر از معایب آن است.

عوارض پیوند استخوان دندان

این روش درمانی همانطور که مزایا و معایبی با خود به همراه دارد، عوارضی نیز می تواند داشته باشد که به انها اشاره خواهیم نمود. بیشتر بیمارانی که اقدام به بازسازی استخوان می نمایند، بعد از عمل دچار عوارضی می شوند. مثلا برخی از بیماران ممکن است پس از پیوند استخوان دندانشان در برابر سرما و گرما حساس شود. از طرف دیگر این عمل ممکن است باعث خونریزی و درد در ناحیه فک و دندان شده و با تورم همراه گردد. از این رو باید پس از جراحی و مراقبت های خاصی را در نظر داشته باشید. تا از پیوند استخوان هایی که در دندان شما صورت گرفته است، محافظت کنید.

 

چگونه برای پیوند استخوان آماده شوم؟

نیاز به آمادگی زیادی نیست، معمولا یک دستورالعمل به شما داده می شود تا با بایدها و نبایدهای پیش از عمل آشنا شوید. معمولا این موارد را باید رعایت کنید:

  • از خوردن یا آشامیدن هر چیزی از ۸ الی ۱۲ ساعت پیش از عمل پرهیز کنید (بسته به این که تحت چه نوع بی حسی قرار می گیرید)
  • اگر دارویی مصرف می کنید، آن را با دکتر در میان بگذارید به خصوص داروهای رقیق کننده خون که عارضه خونریزی در جراحی را افزایش می دهند.
  • برای برگشت از مطب، برنامه ای بریزید که نیازی نباشد خودتان رانندگی کنید چرا که ممکن است تحت تاثیر آرام بخش باشید.

 

کلام آخر

از دست دادن استخوان فک برای سلامت دهان و دندان مضر است و می تواند باعث ایجاد مجموعه ای از مشکلات، از جمله لق شدن و از دست دادن دندان شود. اگر فکر می کنید استخوان فک شما تخریب شده و یا تحلیل رفته است، می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه دکتر آرش غفوری تحت معاینه و در صورت لزوم ارائه درمان  و جراحی مناسب شرایط خود قرار بگیرید. جراحی های پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت دندان می تواند سلامت دهان، عملکرد و کیفیت کلی زندگی شما را بازیابی کند.

پیوند استخوان نیز یکی از مواردی است که هر متخصص ایمپلنت دندان در جراحی کاشت ایمپلنت به آن دقت کافی را دارد زیرا عدم تراکم کافی استخوان باعث مردود شدن جراحی ایمپلنت و هزینه دوباره کاشت دندان میشود. شما عزیزان میتوانید برای آگاهی از قیمت ایمپلنت دندان و قیمت پیوند استخوان به قسمت لیست قیمتهای ایمپلنت مراجعه و یا با این مرکز تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر