جراحی لثهجراحی لیفت سینوس

دکتر آرش غفوری بعد از سالها تجربه بر این باور است که معمولا افرادی که کاشت ایمپلنت دندان انجام می دهند به دلیل کمبود تراکم استخوان فک نیاز به جراحی لیفت سینوس دارند. در تنها مرکز تخصصی ایمپلنت دندان در رشت افراد زیادی به دکتر آرش غفوری متخصص کاشت ایمپلنت دندان مراجعه میکنند که قبل از جراحی کاشت دندان نیاز به جراحی لیفت سینوس دارند.

ممکن است شما آن دسته از افرادی باشید که به تازگی به انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت فکر می کنید. اگر مدت زیادی از افتادن دندانتان گذشته است ممکن است دچار تحلیل استخوان فک شده باشید و نیاز به لیفت سینوس داشته باشید. لیفت سینوس انواع مختلفی دارد. در ادامه ی این مطلب به توضیح انواع لیفت سینوس باز و بسته و معایب و مزایای هرکدام می پردازیم.

 

 

 

 

تعریف کلی از جراحی لیفت سینوس

 

sinus lift چیست؟

در صورتی که بیمار دندان های خلفی فک بالا (دندان‌های بزرگ از چهارمین دندان شروع می‌شود) از دست داده باشد و برای کاشت دندان روش کاشت ایمپلنت دندان را انتخاب کرده باشد و دارای استخوان فک کافی زیر دندان های از دست رفته باشد نیازی به جراحی لیفت سینوس ندارد اما اگر با کمبود تراکم استخوان فک مواجه باشد متخصص ایمپلنت قبل از کاشت پایه های تیتانیومی ایمپلنت درون استخوان باید برای افزایش تراکم استخوان جراحی sinus lift در فک بالا انجام دهد.

متخصصین ایمپلنت دندان و جراحان لثه جراحی لیفت سینوس را به دو صورت زیر انجام می دهند.

با توجه موقعیت و مقدار آتروفی بافت استخوانی فک بالا sinus lift به دو روش ارائه می شود:

  • لیفت سینوس باز
  • لیفت سینوس بسته

زمانی که فرد دندان خود را از دست می دهد، استخوان زیر آن به مرور زمان شروع به تجزیه و کوچک شدن می‌کند و در نهایت فضایی برای کاشت ایمپلنت تیتانیوم باقی نمی ماند، چون بافت استخوان فک نازک‌ می شود و فضای خالی بوجود می آید. در هر دو روش جراحی لیفت سینوس مواد پیوندی استخوان به کف حفره سینوسی اضافه می شود تا ارتفاع استخوان فک بالا در محل کاشت ایمپلنت افزایش یابد و ایمپلنت وارد فضای سینوسی نشود.

در این بخش به تعریف لیفت سینوس باز و بسته و تفاوت های آنها با هم می پردازیم.

 

جراحی لیفت سینوس باز چگونه است؟

جراحی sinus lift باز یک روش جراحی کلاسیکی است که بیشتر متخصصین از این روش استفاده می کنند. جراحی سینوس لیفت باز از اول تا پایان کار تحت بی حسی موضعی انجام می شود و بعد از بی حس شدن ناحیه مقداری از لثه در قسمت کناری فک بالا برش داده می شود و به سمت بالا کشیده می شود تا متخصص بتواند یک ورودی روی استخوان فک ایجاد کند. سپس از طریق این سوراخ، متخصص به غشای مخاطی که سینوس در داخل آن قرار دارد می رسد، به این غشای مخاطی اشنایدر نیز می گویند. در مرحله ی بعد جراح با استفاده از ابزارهای جراحی مخصوص، مخاط سینوس را با احتیاط طوری که به غشای اشنایدر آسیبی وارد نشود بلند می کند و مواد پیوند استخوانی را در آن قسمت اضافه می کند. بعد از پایان کار، قسمت جراحی شده بخیه زده می شود و تقریبا حدود 4 تا 6 ماه بعد به صورت کامل بافت استخوانی ترمیم می شود که می توان بعد از آن کاشت ایمپلنت دندان را انجام داد. در بعضی موارد تنها روش افزایش تراکم استخوان فک بالا جراحی sinus lift باز می باشد و راه دیگری وجود نخواهد داشت.

مزایا و معایب جراحی لیفت سینوس باز

یکی از معایب اصلی جراحی لیفت سینوس باز میزان آسیب بالای آن است. بعد از جراحی بیمار ممکن است کبودی های شدید و تورم در زیر چشم، ناحیه چانه یا گردن داشته باشد. همچنین متخصص بعد از جراحی لیفت سینوس باز مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن ها ضروری می داند.

 

 

 

 

جراحی لیفت سینوس بسته چگونه است؟

تکنیک جراحی sinus lift بسته آسیب کمتری به دهان وارد می کند و به دلیل عدم نیازی به ایجاد برش روی لثه کم تهاجمی تر است. چرا که نیازی به ایجاد برش خاصی در لثه نیست. در این جراحی همه ی فرایند عمل از طریق سوراخی که برای نصب ایمپلنت در نظر گرفته شده است، انجام می شود. متخصص به وسیله ابزارهای مخصوص جراحی ، غشای کف سینوس (اشنایدر) را به سمت بالا می کشد و بالشتک بادی را در داخل آن قرار می دهد تا از پارگی غشاء جلوگیری کرده و سپس سوراخ را با مواد پیوند استخوانی پر می کند.

زمانی جراحی sinus lift بسته برای بیمار انجام می شود که تراکم اولیه استخوان ۳ تا ۴ میلی متر باشد. بلافاصله بعد از افزودن مواد پیوندی استخوان کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود. در جراحی لیفت بسته بر خلاف روش لیفت سینوس باز، کبودی و ورم زیادی وجود ندارد و روند بهبودی خیلی سریع تر است.

 

مزایا و معایب لیفت سینوس بسته

به دلیل محدودیت دید در جراحی لیفت سینوس بسته، ممکن است متخصص به صورت ناخواسته با غشاء سینوس برخورد کند و آن را پاره کند در نتیجه کل جراحی با شکست مواجه می شود و باید دوباره مجدد جراحی شود. بنابراین مهمترین موردی که وجود دارد این است که حتما در صورت نیاز به جراحی لیفت سینوس بسته به یک جراح و متخصص ماهر و باتجربه مراجعه کنید تا با اطمینان بیشتری عمل را انجام دهید و درگیر عوارض بعد از جراحی ناموفق نشوید.

 

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه زمانی نیاز به جراحی لیفت سینوس باز و چه زمانی نیاز به جراحی sinus lift بسته داریم؟

جراحی لیفت سینوس باز برای افرادی انجام می شود که کلا هیچگونه بافت استخوانی در فک بالا ندارند و نمی توان در هیچ صورتی ایمپلنت دندان را درون استخوان قرار داد. اما اگر بیمار حدود 3 تا 4 میلی متر تراکم استخوان داشته باشد، عمل لsinus lift به صورت بسته انجام می شود. در هر صورت، متخصص در ابتدا بیمار را به صورت کامل معاینه می کند و با استفاده از تصاویر اشعه ایکس تراکم استخوان فک موجود را بررسی می کند تا ببیند به کدام روش sinus lift برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز دارد.

 

در بعضی موارد به طور کلی جراحی sinus lift برای فرد ممنوع می باشد:

    • فرد دچار سینوزیت حاد باشد
    • فرد دچار بیماری های سرطانی باشد
  • فرد دچار بیماری های خود ایمنی باشد
  • نبود استخوان بین مخاط دهان و مخاط سینوس
  • بیماری ایدز
  • اختلال لخته شدن خون

 

 

 

 

متخصص بعد از جراحی لیفت سینوس در هر دو روش موارد زیر را به بیمار خود توصیه می کند:

  • تا دو ساعت بعد از جراحی اصلا غذا نخورید.مصرف غذاها و نوشیدنی های سفت و داغ و تند ممنوع است. همچنین از نی استفاده نکنید.
  • دهان خود را بعد از هر وعده غذای با یک محلول ضد عفونی کننده مخصوص شستشو دهید.
  • با احتیاط نفس بکشید و موقع عطسه کردن دهان خود را باز کنید چون ممکن است غشاء سینوس پاره شود و تمام مواد استخوانی پیوند شده بیرون بیایند.
  • از کشیدن سیگار، شنا و غواصی و گرمای شدید خودداری کنید.
  • اگر پروتز متحرک دارید، سعی کنید تا 2 هفته اول بعد از جراحی از آنها استفاده نکنید.

 

جمع بندی

اگر دندان خود را ازدست داده اید و نگران فقدان تراکم استخوان جهت کاشت ایمپلنت دندان خود هستید می توانید با مراجعه به تنها مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت نزد دکتر آرش غفوری متخصص باتجربه و با سابقه ی درخشان و موفقیت آمیز در زمینه کاشت ایمپلنت دندان و روش های جراحی sinus lift، با امنیت خاطر دندان های از دست رفته خود را به همراه یک لبخند زیبا به دست آورید.

 

 

 

در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت با استفاده از بهترین برندهای ایمپلنت دندان در محیطی کاملا آرام و پیشرفته و پرسنلی حرفه ای و آموزش دیده، دغدغه و نگرانی مراجعین گرامی از روند جراحی و پیگیری های بعد از آن کاملا رفع و تجربه ای شیرین از جراحی ایمپلنت دندان برایشان رقم خواهد خورد. نظرات مراجعین گرامی از تجربه ایمپلنت دندان در این مرکز خود گواهی بر این ادعا میباشد.

 

بیشتر بخوانید:

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر