ایمپلنت دندانسینوس لیفت توسط دکتر آرش غفوری

جراحی سینوس لیفت دندان – مزایا و عوارض

ایمپلنت یکی از محبوب ترین روش های درمانی دندانپزشکی است که برای پر کردن جای خالی دندان به کار می رود. ایمپلنت داخل استخوان فک قرار گرفته و به صورت دائمی است و همین همیشگی بودن آن یکی از دلایل محبوبیت استفاده از آن می شود.

اما بیمارانی که قصد دارند تا ایمپلنت را انجام دهند بافت دهان و استخوان شان باید سالم باشد تا ایمپلنت داخل استخوان فک جوش بخورد، در غیر این صورت برای بیماران و کسانی که شرایط مناسب کاشت ایمپلنت را ندارند، پیوند استخوان و جراحی سینوس لیفت دندان تجویز می شود.

جراحی سینوس لیفت برای بیمارانی تجویز می شود که استخوان فک بالا برای کاشت ایمپلنت ضعیف و جای کافی برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد. در این جراحی که توسط جراح لثه و متخصص ایمپلنت معمولا انجام می شود، فضای بیشتری برای استخوان سازی ایجاد می گردد. یعنی جراح و متخصص، سینوس دهان را بالا برده تا بتواند فضا را برای تزریق پودر استخوان بیشتر کند. اما پیش از توضیح کامل درمورد سینوس لیفت دندان ، هزینه عمل سینوس لیفت و … بهتر است نگاهی به مراحل کاشت ایمپلنت و سپس خود سینوس ها داشته باشیم.

 

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

جراحی سینوس لیفت دندان ، به عنوان بخشی از روند درمانی کاشت ایمپلنت محسوب می شود، زمانی که شما برای کاشت ایمپلنت مراجعه می کنید، دندانپزشک دهان و دندان شما را بررسی کرده و یک سری راهکارها می دهد که جراحی سینوس هم می تواند جزئی از آن باشد. مراحل کاشت ایمپلنت به ترتیب به شرح ذیل هستند:

  • ارائه مشاوره درمورد کاشت ایمپلنت و مراحل آن
  • بررسی و معاینه دهان و دندان
  • استفاده از اسکن توموگرافی یا تصویربرداری اشعه ایکس برای بررسی سلامت استخوان فک
  • انجام جراحی لیفت سینوس در صورت لزوم
  • قرار دادن پایه تیتانیومی داخل استخوان فک
  • اتصال پروتز مناسب پس از طی روند درمانی با توجه به روش استفاده شده در کاشت

 

سینوس دهان چیست ؟

سینوس به معنی حفره های تو خالی می باشد که در بخش های گوناگون فک و صورت بالای استخوان فک وجود دارند، این حفره ها پر از هوا هستند و به آن ها حفره تنفسی هم می گویند. معمولا یکی از این مدل حفره ها در فک بالایی ما و در بخش بالایی دندان آسیاب است که معمولا ریشه داخل آن قرار گرفته است.

 

سینوس لیفت دندان چیست؟

سینوس لیفت یا بالا بردن سینوس، یک جراحی برای کسانی است که استخوان فک آن ها تحلیل رفته و ارتفاع آن کم است. زمانی که یک بیمار این مشکل را دارد، در یک جراحی پودر استخوان و یا قطعه ای از استخوان را به فک اضافه می‌ کنند.

در واقع هدف از انجام این جراحی بازسازی استخوان فک بالا در بخش های آسیاب کوچک و بزرگ می باشد. البته زمان دیگری هم از این مدل جراحی استفاده می کنند که سینوس به استخوان فک نزدیک بوده و کاشت ایمپلنت را جراح نتواند انجام دهد.

 

نحوه انجام سینوس لیفت

جراحی لیفت سینوس به وسیله جراح لثه یا جراح پریودنتال صورت می گیرد. جراح پیش از انجام جراحی یک عکس سه بعدی از فک و صورت گرفته تا به صورت دقیقه وضعیت را بررسی کند.

اگر جزء دسته بیمارانی هستید که باید جراحی سینوس لیفت دندان انجام دهید نگران نباشید، شما هیچ گونه دردی را در طول جراحی احساس نخواهید کرد، چرا که به ناحیه های مد نظر بی حسی تزریق شده است.

 

روش های مختلف جراحی لیفت سینوس

این جراحی به دو شکل یعنی سینوس لیفت باز و بسته صورت می گیرد. سینوس ها مجرای تنفس ما را می سازند که هر یک از روش های گفته شده یک سری مراحل مخصوص به خودشان را دارند. اما این که شما از کدام روش استفاده کنید؟ کاملا به اوضاع دهان شما و صلاح دید جراح ومتخصص ایمپلنت بستگی دارد.

 

روش سینوس لیفت باز

زمانی می توان از سینوس لیفت باز استفاده کرد که استخوان فک در کمترین حالت 5 میلی متر ارتفاع داشته باشد. در طی این جراحی غشای سینوسی را جراح بالا کشیده و فضای خالی را پودر استخوان پر کرده و سپس غشای مصنوعی را روی آن می پوشاند و بخیه می کند.

 

روش سینوس لیفت بسته

اما روش دیگر، سینوس لیفت بسته است که برای زمانی می باشد که استخوان فک آسیب دیدگی خیلی زیادی داشته و کم تر از 2 میلیمتر باشد. در این زمان متخصص جراحی روش سینوس لیفت دندان را پیشنهاد می دهد. در طی این جراحی، استخوان فک تا زیر سینوس دریل شده و با پودر استخوان سوراخ را پر می کند و با غشای مصنوعی مانند روش باز آن را می پوشاند.

روش سینوس لیفت بسته کمی سخت تر از باز است، چون که جراح باید دقت کافی را داشته باشد تا سینوس پاره نشود.

 

 

 

جراحی لیفت سینوس بسته و باز چه تفاوتی دارند؟

هدف از دو روش یکی است یعنی پودر استخوان فک پیوند زده می شود، اما روش و متدهای انجام با هم دیگر تفاوت دارد.

  1. در جراحی لیفت سینوس بسته تنها از بیشتر شدن تحلیل استخوان فک جلوگیری می شود، اما در روش سینوس لیفت باز، ارتفاع استخوان فک را افزایش می دهند.
  2. برای جراحی لیفت باز استخوان فک باید حداقل 3 میلی متر باشد، اما برای سینوس لیفت بسته کم تر از 2 میلی متر است.
  3. میزان بیشتر شدن ارتفاع استخوان با نظر جراح در روش سینوس لیفت باز محدودیتی ندارد.
  4. جراحی لیفت سینوس بسته تعرفه پایین تری نسبت به سینوس لیفت باز دارد.

 

چه مراقبت هایی پس از سینوس لیفت باید انجام دهید؟

پس از تمام متدهای درمانی دندانپزشکی شما باید یک سری اقدامات را انجام بدهید، اما برای جراحی ها حساسیت کمی بیشتر است و باید حواستان بیشتر باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • پس از جراحی سینوس لیفت دندان زمانی که اثر بی حسی از بین برود، شما با کمی درد مواجه می شوید که باید مسکن های تجویز شده را مصرف کنید.
  • کبودی، قرمزی و تورم صورت و فک طبیعی است نگران نباشید.
  • از عطسه کردن و سرفه های شدید که به سینوس فشار وارد می کنند خودداری کنید.
  • احتمال بروز عفونت وجود دارد به همین دلیل داروها و آنتی بیوتیک مصرف نمایید.
  • تورم تا روزهای اول طبیعی است اگر ادامه داشت به جراح مراجعه نمایید.
  • تا یک هفته از انجام کارها و ورزش های سنگین خودداری کنید.
  • به محل های جراحی شده دست و یا ضربه نزنید.
  • در روزهای اول از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • نوشیدنی های الکلی و گاز دار را تا زمان تشخیص جراح مصرف نکنید.
  • از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • مایعات را فراموش نکنید.
  • در هفته اول برای بررسی وضعیت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • دخانیات مانند سیگار را حدودا 14 روز مصرف نکنید.

 

چه زمانی باید برای جراحی سینوس لیفت مراجعه کنید؟

درمورد جراحی لیفت سینوس باید بدانید که اگر شما چند دندان خودتان را از دست داده اید، باید برای پر کردن آن خیلی زود اقدام کنید، چون اگر جای خالی دندان تان مدت زمان زیادی باشد، به مرور زمان لثه تان تحلیل می رود. تا هنگامی که دندان شما داخل استخوان قرار دارد، اجازه نمی دهد تا استخوان فک ضعف تر شود، اما زمانی که دندان از بین می رود، لثه به مرور شروع به تحلیل رفتن می کند.

از طرفی معمولا خیلی به ندرت است که این جراحی با موفقیت انجام نشود، یا این که محل جراحی عفونت کند، شما باید تمام مراقبت های گفته شده را به خوبی انجام دهید تا روند طبیعی درمان تان حفظ شود.

 

 

قیمت جراحی سینوس لیفت

هزینه ای که باید برای این جراحی پرداخت کنید به یک سری عوامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • روش جراحی
  • زمان جراحی
  • میزان آسیب دیدگی دهان
  • ترمیم سایر مشکلات دهان و دندان
  • تخصص جراح
  • تجهیزات استفاده شده
  • مواد پیوند استخوان فک

عوراض و مشکلات احتمالی جراحی سینوس لیفت

هر جراحی که شما انجام می دهید چه سینوس لیفت دندان باشد چه یک جراحی دیگر یک سری عوارض و مشکلاتی خواهد داشت، زمانی که شما متخصص با تجربه انتخاب کنید و اقدامات پس از جراحی را به خوبی انجام دهید این میزان عوارض بسیار کاهش پیدا می کند، اما با این حال پس از جراحی لیفت سینوس ممکن است مشکلات زیر رخ دهد.

  • پارگی غشای سینوس

اولین مورد پارگی غشای سینوس میباشد. اگر این جراحی توسط فردی غیر متخصص انجام شود ممکن است باعث پارگی سینوس شود که باید ترمیم گردد چون باعث عفونت و مشکلات بعد از آن میگردد.

  • تورم و التهاب

تورم، قرمزی، کبودی و التهاب در ساعات اولیه جراحی امری بدیهی است و نیازی به نگرانی ندارد، اما اگر دچار خونریزی شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • عفونت

مورد بعدی عفونت سینوس ها است که میزان بروز آن در همه جراحی ها هست، برای جلوگیری از آن تنها باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید.

دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت دندان خدمات گسترده ای در حوزه کاشت ایمپلنت و جراحی های وابسته به آن به بیماران ارائه داده است. دکتر آرش غفوری با بهره گیری از محصولات و برندهای معتبر ایمپلنت توانسته به یکی از بهترین ها در حوزه کاشت ایمپلنت در رشت و تهران تبدیل شده و خدمات بی نظیری را ارائه دهد. کاشت ایمپلنت در رشت  و در مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر آرش غفوری از بهترین تجهیزات استفاده شده و همین طور تمامی پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و پرونده بیمار تا آخرین روند درمانی به صورت منظم بررسی و ارزیابی و پیگیری میگردد. شما میتوانید نظرات مراجعین گرامی و افرادی که تجربه کاشت ایمپلنت در این مرکز داشته اند را در صفحه نظرات مراجعین ایمپلنت مشاهده نمایید.

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر