ایمپلنت دندانجراحی سینوس لیفت،دکتر آرش غفوری

این روزها ما در تنها مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و جراحی لثه در رشت روز به روز با استقبال و محبوبیت بیشتر کاشت ایمپلنت دندان در بین افرادی که نیاز به جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود دارند مواجه می شویم. دکتر آرش غفوری متخصص کاشت ایمپلنت اما یکی از مشکلاتی که در کاشت ایمپلنت‌ دندان وجود دارد را نبود تراکم کافی استخوان فک برای کاشت پایه تیتانیومی ایمپلنت یا فیکسچر میداند. در اینصورت متخصص ایمپلنت دندان برای کاشت ایمپلنت نیاز به انجام پیوند استخوان دارد. اگر کاشت ایمپلنت دندان در قسمت قوس فک بالا انجام شود و متخصص با کمبود تراکم استخوان مواجه شود عملی به نام لیفت سینوس را انجام می دهد. با مطلب “نکاتی در مورد کاشت ایمپلنت دندان بعد از شکست جراحی لیفت سینوس” همراه ما باشید.

شاید شما یکی از افرادی باشید که برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز به انجام لیفت سینوس دارید. بنابراین ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید اگر جراحی لیفت سینوس با شکست مواجه شد تکلیف ایمپلنت دندان چه می شود؟ آیا هنوز امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد یا خیر؟ تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری پاسخ به این قبیل سوالات و سایر موضوعات لیفت سینوس را در ادامه این مطلب برای کاربران محترم خود ارائه می دهد.

ابتدا به توضیح و شناخت کلی از جراحی لیفت سینوس می پردازیم.

لیفت سینوس چیست؟

در جراحی سینوس لیفت که نوعی پیوند استخوان است کمبود تراکم استخوان فک بالا جبران می شود. یعنی مقدار استخوان های دندان ‌های آسیاب یا پرمولر افزایش میابد. همچنین این جراحی به عنوان تقویت سینوس یاد می شود. جراحی سینوس باعث ضخیم شدن استخوان فک بالا می شود. برای پیوند استخوان اضافی بین فک و سینوس‌های فک بالا غشای سینوس کشیده و بلند می شود، به همین دلیل به این نوع از پیوند استخوان فک ‘ لیفت سینوس ‘ می‌گویند. جراحی لیفت سینوس برای بیمارانی انجام می شود که در فک بالای خود استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان ندارند.

عوامل موثر در شکست جراحی لیفت سینوس را بررسی می کنیم

جراحی لیفت سینوس مانند هر نوع جراحی دیگری ممکن است در بعضی موارد نتیجه موفقیت آمیز نداشته باشد و با شکست مواجه شود. البته این یک اتفاق نادر است چون این نوع از جراحی با پیوند استخوان در بیشتر موارد نتیجه ی خوبی به همراه دارد.

  • یکی از رایج ترین عارضه در جراحی لیفت سینوس سوراخ شدن غشای سینوس در حین جراحی است. در صورت بروز این عارضه جراح باید بتواند غشای سوراخ شده بخیه بزند و ترمیم کند. اگر امکان ترمیم غشای آسیب دیده وجود نداشته باشد، ممکن است جراحی را متوقف کنند تا غشای سوراخ شده قبل از انجام مجدد جراحی ترمیم شود. اینجاست که انتخاب یک متخصص ایمپلنت ماهر اهمیت پیدا میکند.
  • در جراحی لیفت سینوس مانند هر جراحی دیگری خطر عفونت وجود دارد. البته نگران نباشید چون ابتلا به عفونت سینوسی بعد از جراحی لیفت سینوس بسیار کم اتفاق میوفتد. عفونت ایجاد شده معمولا ناشی از مواد مورد استفاده در حین جراحی می باشد.

در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت از تجهیزات و مواد با کیفیت و روز دنیا استفاده میگردد و این موارد است که این مرکز را متفاوت کرده است.

  • ممکن است زخم دچار تراوشات چرکی شود که اصلا جای نگرانی نیست چون خطر بزرگی محسوب نمی شود و معمولاً با تکنیک های شستشو و آنتی بیوتیک ها از بین می رود.
  • کبودی زیر چشم. ممکن است بعد از جراحی به دلیل جمع شدن خون زیر چشم خود دچار کبودی شوید. این کبودی و تجمع خون به دلیل آسیب به رگ های خونی در حین جراحی یا عدم مراقبت صحیح از دهان بیمار بعد از جراحی ایجاد می شود. این عارضه معمولا بیشتر در زنان مسن پیش میاید و بیشتر از دو هفته طول نمی کشد. هیچ خطری ندارد و فقط از لحاظ ظاهری خوشایند به نظر نمی رسد.
  • در موارد خیلی نادر ممکن است کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز نباشد و پایه ی تیتانیومی ایمپلنت با مواد استخوانی پیوند نخورد. البته این مورد می تواند زمانی که جراحی لیفت سینوس انجام نداده اید هم اتفاق بیوفتد و ایمپلنت با استخوان طبیعی شما جوش نخورد.

ممکن است بعد از جراحی لیفت سینوس نا موفق شاهد علائمی باشید که شما را نگران کند. در صورت بروز علائم زیر حتما به جراح خود مراجعه کنید:

  • بعد از دو روز تورم یا درد شدید و ادامه دار داشته باشد.
  • تب شدید
  • در هنگام نفس کشیدن یا عطسه موادی مثل استخوان در داخل بینی حرکت کند
  • خونریزی ادامه دار
  • رنگ خون قرمز روشن باشد و با یک مقدار ثابت ادامه یابد

در این قسمت به بررسی یکی از مهم ترین سوالات شما می پردازیم.

اگر لیفت سینوس موفقیت آمیز نبود و با شکست لیفت سینوس مواجه شدیم تکلیف ایمپلنت دندان چه می شود؟ آیا باز هم می توانیم کاشت ایمپلنت انجام دهیم؟

در بیشتر موارد متخصصین جراحی مجدد را پیشنهاد می دهند که می تواند بهترین گزینه موجود باشد و نتایج خوبی هم به دنبال داشته باشد. اما یک روش دیگری وجود دارد که به دلیل جدید بودن آن خیلی ها با آن آشنایی ندارند. ایمپلنت های زیگوماتیک گزینه جایگزین جراحی لیفت سینوس مجدد است و نوع دیگری از ایمپلنت های دندان هستند. ایمپلنت های زیگوماتیک ایمپلنت های تخصصی هستند که به جای استخوان فک در استخوان زیگوماتیک کاشته می شوند. استخوان زیگوماتیک بیشتر به عنوان استخوان گونه شناخته می شود و مانند استخوان فک در معرض خطر از بین رفتن نیستند. همچنین استخوان زیگوماتیک محکم تر و قوی تر از استخوان های فک هستند.

ایمپلنت‌های زیگوماتیک بر عکس ایمپلنت های سنتی برای اینکه بتوانند از استخوان فک عبور کرده و وارد استخوان گونه شوند پایه های بلندتری دارند. همچنین برای استحکام بیشتر و حمایت از یک قوس کامل دندان های بالایی، در یک زاویه قرار می گیرند. البته این پایه های بلند تغییری در نوع کاشت ایمپلنت دندان ایجاد نمی کنند.

ایمپلنت‌های زیگوماتیک نسبت به ایمپلنت‌های دندانی که باید از طریق لیفت سینوس کاشته شوند، احتمال شکست کمتری دارند. به این دلیل که ایمپلنت های زیگوماتیک درون یک استخوان ثابت با حجم استخوانی کافی حمایت کننده قرار می گیرند و از دندان مصنوعی قوس فک بالا پشتیبانی می کنند. اما ایمپلنت‌های سنتی در استخوان فک کاشته می شوند و حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد تا به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد و بتواند از پروتز ها پشتیبانی کند.

جمع بندی

جراحی لیفت سینوس به طور کلی عوارض کمی در پی خواهد داشت. بهتر است جراحی لیفت سینوس خود را نزدیک متخصص مجرب و ماهر انجام دهید چون جراحان باتجربه خطر عفونت و سوراخ شدن غشای سینوس را کاهش می دهند. بعد از جراحی به دستورالعمل های جراح خود متعهد باشید زیرا اگر به درستی از زخم خود مراقبت نکنید، ممکن است دچار عفونت، هماتوم(کبودی زیر چشم) یا سایر مشکلات شوید. همچنین رعایت روال بهداشتی و ترک سیگار می تواند خطر بروز عوارض بعد از جراحی و شکست ایمپلنت دندان را کاهش دهد.

تیم تخصصی ما در تنها مرکز تخصصی ایمپلنت دندان در رشت با مدیریت دکتر آرش غفوری متخصص و جراح ایمپلنت جایگزینی دندان به روش کاشت ایمپلنت همه بیماران و مراجعین خود را با روشهای مدرن و پیشرفته و با استفاده از جدیدترین تجهیزات و مواد برند و روز دنیا انجام میدهد و خیال مراجعین عزیز را از انجام یک جراحی موفقیت آمیز راحت مینماید.

بیشتر بخوانید:

3.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر