ایمپلنت دندانپس زدن ایمپلنت دندان

پس زدن ایمپلنت دندان اگرچه بسیار کمیاب است و به ندرت اتفاق می افتد اما ممکن است برای بعضی افراد رخ دهد. شکست در ایمپلنت دندان معمولاً به دو دلیل رخ می دهد. دلیل اول پری ایمپلنت Peri Implantitis و دلیل دوم مشکل استئواینتگریشن (osteoporosis) است. در ادامه با معرفی دلایل پس زدن ایمپلنت دندان همراه ما باشید.

پری ایمپلنت Peri Implantitis

پری ایمپلنت یا التهاب اطراف ایمپلنت ممکن است در اطراف لثه و یا اطراف استخوان دور ایمپلنت رخ دهد. این پدیده معمولاً به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می افتد. این مشکل در صورت رفع نشدن به موقع ممکن است باعث لق شدن و در نتیجه شکست ایمپلنت دندان شود.

استئواینتگریشن (osteoporosis)

استئواینتگریشن (osteoporosis) به فرآیند جوش خوردن استخوان فک به پایه ایمپلنت اطلاق می شود. اگر این فرآیند اتفاق نیفتد عملاً پایه ایمپلنت نمی تواند ثابت شود و کاشت آن با شکست مواجه می شود. شکست استئواینتگریشن میتواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • ضعف بافت استخوانی یا مشکل ساختاری مربوط به آن
  • سیگار کشیدن
  • کیفیت پیوند استخوانی که جراح انجام داده است
  • روش و تکنیک جراحی پیاده شده

مطلب مفید: ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت دندان ممکن است در دو مرحله اتفاق بیفتد. مرحله اول بیشتر در چند ماه اول اتفاق می افتد. خون رسانی ضعیف به اطراف ایمپلنت، عفونت های موجود در دهان، جابجایی یا تعویض ایمپلنت هنگام بهبودی و ضعف سلامتی عمومی بیمار ممکن است از دلایل این اتفاق باشد. مرحله دوم پس زدن ایمپلنت دندان در مدت زمانی طولانی تر و در 1 تا 10 سال پس از کاشت اتفاق می افتد.

مطلب مفید: علائم پس زدن ایمپلنت دندان

عفونتهای باکتریایی، استرس بیش از حد، کمبود بافت استخوانی یا تحلیل رفتن آن، کمبود یا کاهش بافت لثه، بهداشت ضعیف دهان و دندان، تابش اشعه به نواحی سر و گردن و خوردن و نوشیدن مواد غذایی که تاثیرات مخربی روی ایمپلنت ها دارند از مهمترین دلایل این اتفاق است. از دیگر دلایل شکست ایمپلنت دندان می توان به: بیماری دیابت، بیماری لثه،کوچک بودن فک یا ناکافی بودن توده استخوانی، مکان نادرست کاشت ایمپلنت دهان، مصرف برخی داروها، جاگذری ضعیف ایمپلنت، برخی از انواع سرطان، سیگار کشیدن و دندان قروچه اشاره کرد.

به طور کلی افرادی که بیماری های مزمنی مانند دیابت، اختلالات خود ایمنی، سرطان و پوکی استخوان دارند، ممکن است بیشتر در خطر پس زدن ایمپلنت دندان قرار داشته باشند. حتی ممکن است فرد مبتلا به پریودنتیت مستعد ابتلا به پری ایمپلنت باشد که می تواند خطر تخریب استخوان و عفونت های بعد از جراحی را افزایش دهد. بیماری لثه نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان یا عدم موفقیت ایمپلنت شود. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان و تغییر سبک زندگی و دوری کردن از سیگار و دیگر عواملی که باعث پس زدن ایمپلنت می شود امری ضروری است.


چنانچه شما هم خواهان کاشت ایمپلنت در رشت هستید، یا اینکه میخواهید قبل از تصمیم گیری برای عمل ایمپلنت، مشاوره انجام دهید. به برگه مشاوره آنلاین رفته و فرم مربوطه را پر نمایید. اطلاعات تماس مرکز تخصصی ایمپلنت رشت ،‌ به مدیریت دکتر آرش غفوری، متخصص ، جراح لثه و ایمپلنت به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر