جراحی لثهجراحی پیوند لثه

متاسفانه در صنعت دندانپزشکی موارد کمی وجود دارد که در مورد عدم موفقیت اقدامات و عملیات دندانپزشکی صحبت شده باشد. بسیاری از اقدامات درمانی و زیبایی دندانپزشکی محتمل هزینه های سنگینی برای بیمار میشود بنابراین رسیدن به نتیجه ی مطلوب برای بیمار اهمیت زیادی دارد. در این مقاله ما جراحی پیوند لثه و چگونگی رسیدن به نتیجه ی مطلوب و همچنین چگونگی شرایط عدم موفقیت در پیوند لثه و عوارض پیوند لثه ی ناموفق را بررسی می کنیم. در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشد.

جراحی لثه در رشت | دکتر آرش غفوری | متخصص جراحی لثه در رشت

جراحی پیوند لثه چیست و  چه ویژگی درمانی دارد؟

در جراحی پیوند لثه موارد زیادی قابل بحث و بررسی هستند اما ما در این مقاله به جزئیات دقیق لثه نمی پردازیم چون برای شناختن علائم، مزایا و روش های مراقبتی و نگهداری از پیوند لثه، نیازی به شناخت و بررسی بافت شناسی پیوند لثه نداریم و از راه های آسان تری می توان به ضروری بودن و ویژگی درمانی پیوند لثه پی برد. همچنین علت اصلی پیوند لثه تحلیل و فرسایش لثه می باشد. تحلیل لثه وقتی اتفاق میوفتد که سطح لثه پسروی میکند و به سمت ریشه ی دندان حرکت میکند و ممکن است باعث دیده شدن قسمت های حساس و ریشه ی دندان شود.

3 راهکار برای جلوگیری از ایمپلنت های ناموفق

همچنین به مرور زمان با افزایش فرسایش لثه متوجه حساس شدن دندان و لثه در برابر سرما می شوید. جراحی پیوند لثه شامل قرار دادن بافت جدید لثه به جای بافت از بین رفته برای پوشش و محافظت دائمی ریشه و قسمت های حساس دیگر هستند. روش درمانی پیوند لثه در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت توسط دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت و جراح لثه انجام می شود.

 

عوامل ایجاد تحلیل و فرسایش لثه

همان مواردی که باعث فرسایش لثه می شوند می توانند باعث فرسایش لثه بعد از پیوند، یا پیوند ناموفق شوند. چند مورد از علت عمده ی فرسایش لثه را در ادامه بررسی می کنیم:

  • دندان قروچه و فشار دادن دندانها روی هم. وقتی دندان ها روی هم ساییده و فشرده می شوند، باعث وارد شدن نیرو و فشار زیادی به لثه ها و استخوان ها می شود. این نیروها به مرور زمان باعث از بین رفتن تدریجی بافت استخوان و لثه از اطراف دندان ها می شوند.
  • مسواک زدن خشن دندان ها. بعضی از افراد هنگام مسواک زدن فشار زیادی به دندان های خود وارد می کنند و فکر میکنند هر چه با قدرت تر مسواک بزنند دندانها بهتر تمیز می شوند ولی در واقع اینطور نیست مسواک زدن اصولی و درست به صورت حرکات آرام و کم فشار و پیوسته است. یکی از علت های فرسایش لثه مسواک زدن نادرست است که به مرور زمان بافت لثه را از بین میبرد.
  • قرار گیری دندان ها در موقعیت بد. ممکن است یک یا چند تا از دندان ها در حالتی از هم قرار داشته باشند خیلی دور یا خیلی نزدیک از هم که در آن قسمت بدون اینکه فرد دخالتی در آن داشته باشند لثه دچار فرسایش و تحلیل می شود.

روش های درمانی جایگزین روش سنتی جراحی پیوند لثه

نتیجه ی درمانی پیوند لثه

پیوند لثه تحلیل و فرسایش لثه را درمان می کند. این درمان را به 2 روش انجام می دهد:

1.افزایش لایه ی پوشش دهنده ی ریشه ی دندان.

2.ضخیم شدن بافت لثه ی موجود برای کاهش احتمالی فرسایش لثه در آینده.

ممکن است دندانپزشک یا پریودنتیست (متخصص جراحی لثه) تشخیص دهد که پیوند لثه نمی تواند پوشش طولانی مدت ریشه ی دندان را تضمین کند. بیشتر وقت ها پیوند لثه نتیجه ی عالی و پوشش طولانی مدت برای ریشه ی دندان خواهد داشت، اما همیشه نتیجه ی مطلوب بدست نمی آید.  ضخیم شدن بافت لثه به مدت طولانی باعث می شود که فرسایش لثه متوقف شود و ادامه پیدا نکند.

بهترین روش درمان فرسایش لثه | روش Pinhole Surgical (جراحی سوزنی)

آیا جراحی پیوند لثه می تواند با شکست مواجه شود؟

جواب این سوال مثبت است و پیوند لثه در مواردی با شکست و عدم موفقیت همراه است. برای اینکه بتوانیم به نتیجه ی موفقیت آمیزی دست پیدا کنیم خیلی مهم است که در مورد علت های ناموفق بودن پیوند لثه شناخت پیدا کنیم. بسیاری از عواملی که منجر به درمان ناموفق می شوند همان مواردی هستند که در مرحله ی اول قبل از پیوند لثه منجر به فرسایش لثه می شوند. همانطور که گفتیم مسواک زدن با فشار زیاد باعث از بین رفتن بافت لثه می شود پس اگر ملایم تر و به روش درست مسواک بزنیم در موفقیت و پیوند بافت جدید تاثیر بهتری خواهد داشت. اگر فرسایش اولیه ی لثه قبل از پیوند به دلیل دندان قروچه یا ساییدن و فشردن دندان ها باشد، استفاده از محافظ شب در بهبود و نتیجه ی درمان پیوند لثه کمک می کند.

سیگار کشیدن از علت مهم ناموفق بودن پیوند لثه در مدت طولانی است. پیوند لثه از راه خون رسانی لثه ها تغزیه می کند و چون سیگار مانع خون رسانی لثه ها میشود، پیوند لثه را از کار می اندازد.

دلایل پس زدن ایمپلنت دندان / دلایل شکست ایمپلنت دندان

تا این قسمت ما موقعیت های دندان را که علت فرسایش لثه می شوند بررسی کردیم. اما ممکن است که پیوند لثه به طور اشتباه در ریشه ی دندان دیگر انجام بگیرد که در اینصورت پیوند صد در صد با شکست مواجه می شود. در این موارد، ابتدا باید دندانپزشک موقعیت قرارگیری دندان را با استفاده از بریس های رایج (ارتودنسی سنتی) یا Invisalign ( ارتودنسی جدید) اصلاح کند. بعد از دستیابی به موقعیت درست دندان، می توان انتظار پیوند لثه ی موفقیت آمیز را داشته باشیم.

علائم ظاهری پیوند لثه ی ناموفق

بعد از انجام جراحی پیوند لثه، پریودنتیست (متخصص جراحی لثه) طبق اصول درمان به منظور محافظت در حین روند بهبودی محل جراحی را پانسمان می کند. موفقیت در جراحی پیوند لثه بستگی به اتصال بافت لثه در محل پیوند با بافت جدید و تأمین و تغذیه توسط خون رسانی دارد در غیر اینصورت، بافت پیوند شده از بین میرود و نتیجه ی پیوند لثه با شکست مواجه میشود.

  • بافت مرده و شل. بافت لثه ی سالم صورتی رنگ و سفت است. اگر مقدار زیادی از بافت پیوند شده سفید یا خاکستری باشد، نشان دهنده ی بافت مرده است. معمولا این بافت لثه از ریشه ی دندان جدا میشود.
  • از بین رفتن پانسمان جراحی. اگر پانسمان یا پوشش جراحی لثه قبل از برداشتن آن توسط متخصص جراحی لثه در حین غذا خوردن یا مسواک زدن از بین برود، امکان آسیب دیدن پیوند انجام شده وجود دارد.
  • دیده شدن مجدد ریشه ی دندان: در پیوند ناموفق ممکن است بافت جدید پیوند شده از ریشه جدا شود و یا پسروی کند، که به مرور زمان باعث در معرض دید قرار گرفتن ریشه ی دندان می شود.

ممکن است در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بعد از درمان پیوند لثه ناموفق باشد. پیوند لثه در بیمارانی که به دلیل داشتن بیماری هایی مثل دیابت یا سرطان یا اختلالات ایمنی روند بهبودی پایین تری دارند در موارد بیشتری با شکست مواجه می شود. معمولا پیوند لثه به دلیل عدم تشخیص شرایط نامناسب دهان و دندان مثل فقدان بافت استخوانی پشتیبان یا قرارگیری غیر طبیعی دندان قبل از انجام جراحی نتیجه ی ناموفقی را در پی دارد.

پیوند لثه چیست؟ راهنمای جامع پیوند لثه

متخصص جراحی لثه برای جلوگیری از پیوند های ناموفق بعدی، دلایل شکست اولیه ی جراحی را بررسی می کنند و شرایط را برای یک پیوند موفقیت آمیز فراهم می کنند. ممکن است یک دوره ی درمان قبل از پیوند و آماده سازی مقدماتی را تجویز کنند.

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه ی پیوند لثه می توانید با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت به مدیرت دکتر آرش غفوری تماس حاصل فرمایید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر