ایمپلنت دندانپیوند استخوان برای ایمپلنت دندان توسط دکتر آرش غفوری

پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت

ایمپلنت دندان یکی از متدهای دندانپزشکی است که اگر دندان به هر دلیلی مثل شکستگی، پوسیدگی و . … از بین برود برای درمان نبود آن استفاده می شود تا دندان هایی جایگزین شوند که مانند دندان طبیعی عمل کند.

اما شما باید بدانید که برای انجام ایمپلنت دندان یک سری پیش نیاز ها وجود دارد، چرا که بدن بیماران و شرایط استخوان فک و دهان همه با هم دیگر یکی نیست و تفاوت دارد. تعداد بسیاری از بیماران استخوان فک و دندان قوی ندارند و باید پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت آن ها انجام شود. عموما این پیوند زمانی انجام می شود که به دلیل بیماری های پریودنتال، استخوان فک آن ها تخریب شده باشد.

( بیماری پریودنتال به بیماری هایی می گویند که در آن التهابات لثه کامل درمان نشده باشند و عفونت در لثه و استخوان و یا بافت های دیگر دندان دیده شود که می تواند به دلیل جرم دندان ها هم باشد)

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان ضروری است؟

یکی از سوالاتی که برای هر کسی حتی شما می تواند ایجاد شود، این است که آیا همیشه باید پیش از کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان دندان را انجام دهیم ؟ باید به شما بگوییم که انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت سبب شده تا بازسازی و کیفیت استخوان فک خیلی بهتر شود و استخوان فک شما دوام بیشتری برای نگه داشتن ایمپلنت پیدا کند. از طرفی کسانی که بیماری هایی مانند پوکی استخوان یا دیابت نوع دوم هم دارند باید پیوند استخوان انجام دهند.

اما به صورت کلی باید بهتان بگوییم که خیر، اما این به شرایط بیمار تا حد زیادی بستگی دارد. در زمانی که استخوان فک تحلیل رفته باشد، شما باید آن را انجام دهید و این مورد هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بین از بین رفتن یا کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، زمان زیادی طی شده باشد، که در این حالت پیوند استخوان سبب می شود تا مقاومت استخوان برای نگه داشتن پایه تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و در نتیجه موفقیت کاشت ایمپلنت بیشتر شود.

در ادامه برای درک بهتر این مسئله به شما مزایا و معایب پیوند استخوان را می گوییم.

 

 

مزایای پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت

اولین و بزرگ ترین مزیتی که پیوند استخوان دارد، افزایش مقاومت استخوان فک می باشد که اجازه نمی دهد تا در برابر مراحل کاشت دندان سست شود و یا این که پایه ایمپلنت را پس بزند. از طرفی دیگر زمانی که شما پیوند استخوان را انجام می دهید، استخوان فک شما تحلیل نرفته و اجازه نمی دهد تا به بیماری پریودنتال مبتلا شوید و خیلی از مشکلات دندان ها که برای سایر بیماران می تواند ایجاد شود، رخ نخواهد داد.

معایب پیوند استخوان

پیوند استخوان معایب آن چنانی ندارد و اگر شما با دقت نگاه کنید، متوجه می شوید در مقابل مزایای آن اصلا به چشم نمی آید. بعضی از بیمارانی که پیوند انجام داده اند ممکن است دندان شان مقاومت آن چنانی در برابر گرما و سرما نداشته باشد، می تواند باعث ایجاد درد و تورم در روز های اول کاشت شود که تا حد زیادی طبیعی است.

پیوند استخوان چه مراحلی دارد؟

تا به این جا با یک سری موارد در مورد پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت آشنا شده ایم، اما مراحل انجام این کار به چه صورت است و چه کارهایی انجام می شود؟

مرحله اول:

در قدم اول دندانپزشک دندان شما را بررسی می کند، کسانی که بیماری های عفونت دندان و لثه داشته باشند در همان ابتدا، متخصص ایمپلنت آن را تشخیص می دهد  و مشاوره های لازم را به شما با توجه به شرایط و وضعیت دندان تان می دهد، خیلی اوقات عفونت های دندان زیاد است و شما باید یک طول درمان، آنتی بیوتیک ها و داروهای مختلف را مصرف کرده تا آن را درمان کنید.

مرحله دوم:

در قدم بعدی باید عکسبرداری با استفاده از سی تی اسکن، رادیوگرافی و … انجام دهید تا عمق یا عرض استخوان فک شما ارزیابی شود و با توجه به آن لثه شما را بی حس کنند.

مرحله سوم:

در آخرین مرحله پس از انجام دو کار بالا، متخصص ایمپلنت بررسی می کند که از چه نوع پودر استخوان و چه مقدار آن برای پیوند استفاده کنید. برای کاشت پیوند استخوان برای ایمپلنت ابتدا لثه از دندان جدا شده تا به استخوان برسیم و سپس ضایعاتی که در بخش ریشه هست را تمیز کرده تا مواد لازم را استفاده کنند.

پس از این که پیوند استخوان فک، انجام داده شد، لثه به جای پیوند خورده بخیه زده می شود. زمان پیوند زدن حدودا یک ساعت می باشد. بخیه هایی که دندانپزشک روی لثه شما می زند باید یک هفته الی ده روز پس از جراحی کشیده بشوند.

 

 

 

پیوند استخوان فک چه زمانی تثبیت می شود؟

اما پس از طی کردن موارد گفته شده، پیوند استخوان فک در چه مدت زمانی طول می کشد تا در محلی که پیوند خورده سفت شود؟ پس از انجام مراحل پیوند استخوان فک حدودا 6 تا 9 ماه طول می کشد تا در جای خودش تثبیت شود.

مراقبت های لازم پس از پیوند استخوان و ایمپلنت

زمانی که شما پیوند استخوان فک را انجام داده اید باید یک سری مراقبت ها را انجام دهید تا پیوند در جای خودش محکم شود و وضعیت دهان  و لثه به حالت عادی برگردد. شما باید برای مراقبت های پیوند استخوان یک سری کارها را انجام دهید که عبارتند از:

  • از شست و شوی دهان خودتان یک تا دو روز خودداری کنید.
  • مایعات و غذاهای داغ استفاده نکنید.
  • از ضربه زده به فک و صورت خود خودداری کنید.
  • اگر پس از جراحی، خون ریزی کردید از گاز استریل بهره بگیرید.
  • پس از جراحی درد تا حد زیادی طبیعی است، اگر تحمل آن را ندارید، مسکن مصرف کنید.
  • استراحت کافی به طول درمان شما کمک زیادی می کند، استراحت کافی کنید.
  • مصرف دخانیات را کنار بگذارید و دهان تان را با آب و نمک بشویید.

پیوند استخوان برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • بیماران سرطانی، اشعه درمانی و شیمی درمانی
  • افرادی که به بیماری های سیستم ایمنی مبتلا هستند
  • افراد دیابتی

قیمت پیوند استخوان دندان

تا به این جا موارد زیادی را در مورد پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت اشاره کرده ایم، اما قیمت و هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در بیشتر موارد شما باید این کار را نزد دندانپزشک متخصص انجام دهید تا جراحی را به صورت دقیق و لازم انجام دهید، اما در کنار آن هزینه ها و قیمت پیوند استخوان دندان به نوع پیوند، میزان نیاز استخوان شما به مواد برای پیوند و مواد پیوند بستگی دارد. اما به صورت کلی عوامل موثر روی قیمت پیوند استخوان عبارتند از:

  • بیماری های دهان و دندان
  • عکسبرداری
  • برند و مواد استفاده شده
  • پس زدن پیوند استخوان فک
  • دستمزد دندانپزشک

انواع مواد برای پیوند استخوان فک به منظور ایمپلنت دندان

اتوگرافت:

اولین موادی که می خواهیم به شما معرفی کنیم، پیوند استخوان فک اتوگراف می باشد که در آن قسمتی از بدن بیمار برداشته شده و پیوند استخوان استفاده شده و عموما از قسمت چانه برداشته می شود و به همین دلیل انتقال بیماری های مختلف از آن خیلی کم تر است و سازگاری زیادی با بدن شما دارد.

هر روشی که مزایای زیادی دارد بدون عیب هم نیست، برای اتوگرافت باید بهتان بگوییم نیاز است تا برای گرفتن پودر استخوان یک جراحی دیگری هم به جز پیوند انجام شود، کسانی که علاقه به جراحی مجدد ندارند عموما از این مواد برایشان استفاده نمی شود.

زنوگرافت:

این مدل پیوند استخوان از استخوان گاو تشکیل شده که با بدن بیماران سازگاری داشته و سیستم ایمنی بدن را تحریک نمی کند.

آلوپلاستیک:

این موارد برای پیوند استخوان در آزمایشگاه ها تولید می شود، ساخت آن ها سخت بوده، اما میزان موفقیت آن ها زیاد بوده و عوارض آن ها خیلی کم تر است.

آلوگرافت:

این مدل یکی از پودر استخوان است که از بدن فرد دیگری گرفته شده و در بانک استخوان فک وجود دارد که از نظر سلامتی آزمایش می شوند. آلوگرافت یک سری مزایای خودش را دارد، آن هم این است که دیگر نیازی به جراحی مجدد برای انجام آن وجود نداشته، دسترسی به آن خیلی ساده است و از نظر بهداشت و بیماری کنترل می شوند.

مرکز تخصصی پیوند استخوان برای ایمپلنت

انجام کارهای پیوند استخوان، جزء موارد تخصصی دندانپزشکی می باشد، از این رو انجام آن در هر مرکز یا کلینیکی مناسب نیست، شما باید برای خود کاشت ایمپلنت و موارد مرتبط با آن به سراغ کلینیک های تخصصی مراجعه کنید. مرکز ایمپلنت دکتر آرش غفوری در رشت به شما انواع و اقسام خدمات تخصصی کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان فک را ارائه می دهد. تمامی مراحل درمانی در این مرکز تخصصی با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تجهیزات پیشرفته همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود. شما می توانید پیش از دریافت خدمات از مشاوره رایگان ایمپلنت این مرکز بهره مند شده و سپس اقدام به انجام کاشت ایمپلنت کنید.

 

 

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر