ایمپلنت دندانسینوس لیفت دندان برای ایمپلنت

جراحی سینوس لیفت یک روش درمانی است در مواردی که بیمار نیاز به انجام ایمپلنت دندان دارد ولی استخوان فک کافی برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد در این حالت ممکن است متخصص کاشت ایمپلنت دندان، جراحی لیفت سینوس را تجویز کند.

تقویت یا افزایش سینوس، پیوند سینوس نامهای دیگر جراحی لیفت سینوس هستند. معمولا این جراحی توسط پریودنتیست (جراح لثه) یا سایر جراحان دندانپزشکی انجام می شود.

برای انجام جراحی لیفت سینوس تکنیک های زیادی وجود دارد که یک متخصص ایمپلنت یا جراح می تواند برای انجام جراحی از آنها استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش و تکنیک های آن و نحوه استفاده از آنها در ایمپلنت های دندانی می توانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

چرا سینوس لیفت انجام می دهیم؟ 

برای ایجاد فضای بیشتر استخوان سازی جدید جراحی لیفت سینوس انجام می دهند. به این صورت که  سینوس فک بالا را بالاتر می برند و فضا را افزایش می دهند. سینوس ها حفره های پر از هوا هستند که درست در قسمت پشت فک بالا قرار دارند. با افزایش و لیفت سینوس ها و انجام پیوند استخوان در بین آنها، استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود دارد. فقدان استخوان کافی در فک بالا باعث می شود متخصص ایمپلنت نتواند کاشت ایمپلنت را در استخوان انجام دهد و یا اگر کاشت را انجام دهد ایمپلنت ها در مقابل فشار و جویدن محکم نیستند. 

 

مواردی که باعث تحلیل استخوان فک می شوند عبارتند از: 

1.  نقص ژنتیکی از بدو تولد 

2. سرطان 

3. اختلالات طبیعی، جایی که حفره ی سینوس بسیار بزرگ است یا استخوان فک بسیار نازک و ضعیف است 

4. بیماری پریودنتال 

5. همچنین ممکن است به مرور زمان استخوان فک ضعیف شود و مقداری از استخوان فک خود را از دست بدهید.

بر طبق اعلام بنیاد توانبخشی دهان، اگر متخصص تشخیص دهد که ارتفاع استخوان در قسمت پشت فک کمتر از 4 تا 6 میلی متر است، جراحی لیفت سینوس را تجویز می کنند. 

 

 

 

 

آماده سازی برای کاشت ایمپلنت

انجام سینوس لیفت به عنوان مراحل اولیه کاشت ایمپلنت شلما مراحل زیر است:

1. مشاوره اولیه، بیمار و پزشک در مورد اهداف و نتیجه ی ایمپلنت دندان صحبت خواهند کرد. 

2. پزشک دندان ها، دهان و لثه های بیمار را معاینه می کند. 

3.  برای تشخیص سلامت استخوان فک و سایر ساختارهای مهم در جمجمه، تصویربرداری  اشعه ایکس یا اسکن توموگرافی انجام می شود. 

4. در صورت لزوم عمل جراحی لیفت سینوس انجام می شود. 

5. متخصص ایمپلنت پایه و ریشه ی ایمپلنت را درون استخوان قرار می دهد.

مدت زمان انجام هر مرحله از این فرایند به سلامت دهان و دندان بیمار بستگی دارد. 

 

روند انجام سینوس لیفت

چندین روش مختلف برای جراحی لیفت سینوس وجود دارد. انجام یک تکنیک ایده آل برای بیمار ممکن است به میزان استخوان موجود در فک بستگی داشته باشد و اینکه جراح از چه نوع پیوند استخوانی استفاده می کند. 

 

مراحل جراحی سینوس لیفت 

1. ممکن است قبل از شروع جراحی از آرامبخش های خوراکی یا وریدی یا بی حسی موضعی استفاده شود. 

2. جراح در قسمت پشتی بافت لثه برش ایجاد کرده و استخوان را نمایان می کند. 

3. جراح با مراقبت از غشای سینوسی، ناحیه کوچکی از استخوان را برش می دهد. 

4. قسمت بریده شده استخوان را به داخل حفره سینوس برده و غشا را بالا می برد. 

5. جراح مواد پیوند استخوان را در قسمت مناسب پیوند می زند. این مواد می تواند استخوانی باشد که از بدن خود بیمار یا مواد استخوانی مصنوعی گرفته شده است. 

6. در پایان جراح برای بسته شدن لثه های برش خورده  بخیه می زند. 

بعد از انجام این عمل، دستورالعمل ها وراهنمایی برای بهبودی ارائه می شود. 

 

سینوس لیفت چیست؟

جراحی سینوس لیفت باز و بسته

یکی از اقدامات مقدماتی برای آماده سازی کاشت ایمپلنت دندان جراحی سینوس لیفت باز و بسته است. افرادی که داوطلب کاشت ایمپلنت دندان هستند ممکن است به تشخیص متخصص ایمپلنت در معاینات اولیه نیازمند سینوس لیفت باشند.

 

در چه شرایطی بیمار برای کاشت ایمپلنت دندان خود نیاز به جراحی سینوس لیفت باز و بسته دارد؟

کاشت ایمپلنت دندان مستلزم مناسب بودن شرایط تراکم استخوان و وضعیت و فاصله سینوس ها از استخوان فک می باشد. در شرایطی که در فک پایین استخوان دندان بیمار تحلیل رفته باشد و تکیه گاهی محکم و مناسبی برای پایه ایمپلنت ها نباشد جراحی پیوند استخوان انجام می شود و در فک بالا اگر فاصله سینوس ها به دلیل فرسایش لثه و تحلیل استخوان ها از استخوان دندان کم باشد صد در صد موقعیت مناسبی برای کاشت ایمپلنت نیست. چون در این صورت پایه های ایمپلنت به سینوس ها برخورد می کنند و آسیب می زنند. در این شرایط متخصص باید ابتدا  جراحی سینوس لیفت و پیوند استخوان را انجام دهد تا بتواند فیکسچر تیتانیومی ایمپلنت را درون استخوان فک به خوبی قرار دهد.

پس جراحی سینوس لیفت یک عمل جراحی بسیار مهم در کاشت ایمپلنت های دندانی می باشد.جراحی سینوس لیفت می تواند به صورت باز و بسته انجام شود.

 

جراحی سینوس لیفت باز و بسته چیست؟

 

سینوس لیفت باز

به طور خلاصه اگر بگوییم جراح برای عدم برخورد فیکسچر ایمپلنت در فک بالا با سینوس، قسمتی از لثه را با تیغ جراحی برش می دهد و سینوس را به سمت بالا می کشد تا ایمپلنت ها بتوانند درون استخوان فک قرار بگیرند.

سینوس ها حفره های خالی در قسمت بالا و نوک ریشه دندان های فک بالا هستند که دارای فضای مخاطی و ورود و خروج هوا هستند. زمانی که دندان های بالای خود را از دست می دهید ممکن است به مرور زمان یا به صورت مادرزادی استخوان فک بالا دچار تحلیل شود و سینوس ها به سمت پایین کشیده شده باشند در این حالت به دلیل خالی بودن فضای سینوس ها مکانی وجود ندارد تا بتوانیم فیکسچر را درون آن محکم کنیم.

جراحی سینوس لیفت باز در مرکز تخصصی ما به اینصورت که ابتدا مواد بی حسی به صورت دیجیتالی و بدون درد در قسمت مورد نظر تزریق می شود و بعد از بی حسی کامل جراح با استفاده از کیت جراحی از قبل آماده شده و ضدعفونی کردن منطقه مورد نظر با استفاده از تیغ جراحی پیشرفته یک برش پنجره مانندی بر روی لثه ایجاد می کند تا به استخوان های تحلیل رفته و سینوس ها دسترسی پیدا کند.

در مرحله بعدی جراح سینوس ها را به سمت بالا و در جای مناسب هدایت می کند و استخوان تحلیل رفته را با پودر استخوان پیوند می دهد. تا جایی که امکان پر شدن وجود دارد مواد را به قسمت خالی اضافه می کند و در آخر غشای سینوس را در جای مناسب خود قرار می دهد.

بعد از اتمام لیفت سینوس و پیوند استخوان فیکسچر ایمپلنت را درون استخوان قرار می دهد و قسمت مورد نظر را بخیه می زند. معمولا جراحی سینوس لیفت باز در موارد شدت تحلیل رفتگی استخوان و افتادگی سینوس ها انجام می شود.

 

 

 

سینوس لیفت بسته

همانطور که از اسمش پیداست جراحی سینوس لیفت بسته بدون برش جراحی و شکافته شدن لثه به صورت پنجره مانند انجام می شوند. جراحی سینوس لیفت بسته بر عکس جراحی سینوس لیفت باز همواره با کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود. به اینصورت که متخصص همزمان با ایجاد سوراخ برای قرار دادن فیکسچر ابتدا با اضافه کردن پودر استخوان عمل پیوند استخوان و سینوس لیفت را انجام می دهد و سپس فیکسچر را درون استخوان قرار می دهد.

 جراحی سینوس لیفت باز و بسته با توجه به شدت تحلیل رفتگی استخوان فک بالا به صورت باز یا بسته انجام می شود. در موارد جزئی و خفیف تحلیل استخوان به صورت بسته همزمان با کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود.

 

بهبودی بعد از جراحی سینوس لیفت

یکی از شایع ترین عوارض بعد از لیفت سینوس، تورم و خونریزی است که  معمولاً بیشتر از چند روز طول نمی کشد و می توانید طبق دستور پزشک به فعالیت های روزمره  خود بازگردید. 

یکی دیگر از شایع ترین عارضه های ناشی از جراحی لیفت سینوس سوراخ شدن غشای اشنایدرین است. این غشا حفره سینوس فک بالا را محافظت می کند و سوراخ شدن آن خطر ابتلا به سینوزیت مزمن و عفونت سینوس را افزایش می دهد. اگر این اتفاق در طول جراحی رخ دهد پزشک سعی می کند غشاء را ترمیم کند یا جراحی را متوقف می کند.

دستور العمل های جراح برای بهبودی بعد از لیفت سینوس:  

1. تجویز آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت. 

2. خودداری از عطسه و کشیدن نفس عمیق از بینی 

3. خودداری از مسواک زدن دندان برای مدت زمان مشخص برای جلوگیری از ایجاد لخته یا خونریزی 

4. استفاده از مسکن برای کاهش درد 

5. استفاده از نی در نوشیدن، زیرا می تواند لخته های خون را از بین ببرد و از خونریزی جلوگیری کند. 

 6. خودداری از کشیدن سیگار، کشیدن سیگار زمان بهبودی را مختل می کند. 

 

معمولاً یک هفته بعد از جراحی باید به پزشک خود مراجعه کنید.در صورت احساس درد و خونریزی شدید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. 

 

هزینه ی جراحی سینوس لیفت

هزینه ی جراحی لیفت سینوس بستگی به شرایط متفاوت است: 

1. مواد پیوند استخوان مورد نیاز  

2. پیچیدگی فرایند 

3. هزینه های امکانات و تجهیزات ارائه شده 

4. موقعیت جغرافیایی 

5. تعرفه ی جراح 

 هزینه های این روش به تمام موارد گفته شده در بالا مرتبط است و برای هر بیمار متغیر میباشد. جراح لثه هزینه های مورد انتظار را قبل از عمل با بیمار در میان می گذارد. در صورت داشتن بیمه ی دندانپزشکی ممکن است بیمه بخشی از هزینه ی جراحی را پرداخت کند. 

 

روند بعد از جراحی سینوس لیفت

طبق نظر آکادمی پریودنتولوژی، استخوان فک معمولا بین 4 تا 12 ماه طول می کشد بهبود یابد و رشد کند. اما ممکن است در مواردی که جراحی لیفت سینوس را انجام می دهید متخصص ایمپلنت بلافاصله ایمپلنت های دندانی را قرار دهد.

یک عمل جراحی لیفت سینوس موفق، معمولاً نیازی به انجام مجدد این عمل ندارد. ممکن است جراح در طول عمل غشای اشنایدر را سوراخ کند و مجبور به تکرار جراحی لیفت سینوس بعد از بهبودی غشا باشد این یک حالت استثنا است.

 

 

 

 

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنید؟ 

1. تورم یا دردی که بیشتر از دو یا سه روز ادامه دارد. 

2. خونریزی که بعد از 2 تا 3 روز ادامه دارد. 

3. احساس ناراحتی یا احساس اینکه مواد پیوند استخوان از جای خود خارج شده اند (این می تواند پس از عطسه شدید یا کشیدن نفس عمیق از بینی ایجاد شود) 

4. علائم عفونت مانند تورم، تب یا بوی بد از ناحیه جراحی 

معمولا اکثر افراد نیازی به جراحی سینوس لیفت هنگام جراحی کاشت ایمپلنت ندارند ، ولی در صورت نیاز حتما به متخصص لثه و جراح ایمپلنت ماهر و با تجربه مراجعه نمایید چون در صورت عدم موفقیت در این روش درمانی ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. 

 

 

 

 

جراحی سینوس لیفت باز و بسته باید توسط متخصص و جراح لثه انجام شود

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان در رشت می باشد. شما با مراجعه به مرکز تخصصی ایمپلنت دندان دکتر آرش غفوری در رشت می توانید تمامی اقدامات لازم قبل و بعد از کاشت ایمپلنت را در همین مرکز انجام دهید بدون اینکه نیاز باشد به متخصص دیگر مراجعه کنید. جراحی سینوس لیفت باز و بسته و جراحی پیوند استخوان یکی از شایع ترین جراحی های لازم برای کاشت ایمپلنت های دندانی می باشد که  دکتر آرش غفوری در صورت نیاز و تشخیص کمبود استخوان و فاصله سینوس ها ابتدا جراحی پیوند استخوان و سینوس لیفت باز و بسته را برای بیمار خود انجام می دهد و سپس شروع به اقدامات لازم برای کاشت ایمپلنت دندان می کند.

یکی از مواردی که به صورت تخصصی در مرکز ایمپلنت رشت انجام میشود جراحی سینوس لیفت با تجهیزات مدرن و تبحر و تکنیک های ویژه دکتر آرش غفوری در این زمینه است. 

شما عزیزان میتوانید برای مشاوره در این زمینه با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و یا به طور غیر حضوری از طریق بخش مشاوره آنلاین با ما در تماس باشید. 

 

 

 

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر