ایمپلنت دندانبخیه در جراحی ایمپلنت

آیا جراحی ایمپلنت نیاز به بخیه دارد؟

همانطور که می دانید یکی از روش های جایگزینی دندان های از دست رفته کاشت ایمپلنت دندان می باشد که به صورت جراحی انجام می شود. دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه  و همچنین سایر متخصصین ایمپلنت دندان برای قرار دادن پایه تیتانیومی ایمپلنت درون استخوان فک نیاز به ایجاد برش و شکاف در بافت لثه و دسترسی به عمق استخوان فک دارند.متخصص ایمپلنت برای کاشت دائمی دندان قبل از شروع جراحی از بی حسی موضعی استفاده می کند و در پایان جراحی برای جلوگیری از عفونت و درد و خونریزی بافت شکافته شده را بخیه می زند. شاید برایتان سوال باشد که آیا بخیه زدن در این جراحی ضرورت دارد؟ و نحوه کشیدن و مراقبت از آن به شکل است؟

 

لازم است که بعد از جراحی ایمپلنت لثه ها بخیه زده شوند تا بتوانند بعد از مدتی کاملا جوش بخورند. بخیه ها دو طرف لثه را که برش داده شده اند به هم متصل می کنند و استخوان فک و پایه ایمپلنت را از ورود هرگونه باکتری، آلودگی و هرچیزی که باعث عفونت لثه می شود، محافظت  می کنند. همچنین بخیه با تشکیل لخته روی زخم از خون ریزی جلوگیری می کند. معمولا 7 تا 10 روز طول می کشد که بافت لثه جوش بخورد، این مدت در هر فرد متغیر است و معمولا 4 تا 5 هفته زمان میبرد تا بافت لثه به طور کامل بهبود یابد.

 

انواع بخیه در کاشت ایمپلنت

 

بخیه جذبی

جذب شدن بخیه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت به سلامت عمومی بیمار، نوع بخیه ها و نحوه زده شدن بخیه ها بستگی دارد. بخیه جذبی به این صورت است که در بافت لثه تجزیه می شود و یا پس از مدتی شل شده و به صورت ذرات ریز از بدن خارج می شوند. این نوع از بخیه ها 3 تا 5 روز جذب بافت لثه می شوند.

 

بخیه غیرجذبی

این نوع بخیه معمولا  از جنس نایلون، پلی استر، ابریشم و غیره است. به دلیل این که بدن نمی تواند مواد آن را جذب کند، باید توسط دندانپزشک کشیده شود. استفاده از نخ ابریشم برای بخیه باعث ورود بذاق و موادغذایی به محل جراحی و عفونت می شود که روند بهبودی را به تاخیر می اندازد.

 

کشیدن بخیه ایمپلنت

مدت زمانی که باید بخیه بر روی محل جراحی باقی بماند رابطه کاملا مستقیمی با محل کاشت ایمپلنت دندان، نوع عمل جراحی و نوع بخیه ‌ای که استفاده می شود دارد.

یکی دیگر از مراحل ایمپلنت دندان کشیدن بخیه چند روز بعد از جراحی می باشد.  این مدت در افراد با توجه به شرایط دهان و دندان و جراحی انجام شده متغیر می باشد ولی به طور متوسط بین ده تا چهارده روز مدت زمان لازم برای کشیدن بخیه می باشد. بخیه های جراحی ایمپلنت های دندانی معمولاً جذبی هستند و بعد از چند روز و جوش خوردن تدریجی لثه، بخیه ها کم کم شل شده و آماده افتادن یا کشیده شدن توسط دندانپزشک می شوند.

 

عوارض باز شدن بخیه زودتر از موعد

باز شدن بخیه ایمپلنت دندان در روز های اولیه پس از جراحی یا زودتر از موعد، می تواند منجر به جوش نخوردن لثه و بیرون آمدن استخوان فک شود.  خونریزی، سوزش محل و پارگی بافت ها از عوارض دیگر باز شدن بخیه ها می باشد. بهتر است بلافاصله بعد از بازشدن بخیه دندان، به متخصص و جراح خود مراجعه کنید تا جراح بخیه هایی که شل شده یا افتاده را جایگزین کند. سطح لثه و دندان توانایی باز سازی سریع دارند ولی روند جوش خوردن بافت لثه و استخوان زمان می برد به همین دلیل درصورت افتادن زود هنگام بخیه، امکان جوش نخوردن آن وجود دارد. در صورت شل شدن و افتادن بخیه و مشاهده تورم و حرکت بافت لثه و بیرون زدگی استخوان فک  باید در اسرع وقت، برای بخیه مجدد و معاینه به جراح خود مراجعه کنید.

 

مراقبت از بخیه های ایمپلنت

بخیه زدن پس از جراحی ایمپلنت ضروری می‌باشد و بیماران باید نکاتی را پس از بخیه زدن به منظور نگهداری از آن در دهان تا زمان بهبودی کامل رعایت کنند. در ادامه تعدادی از نکات مهم درباره مراقبت کردن از بخیه‌ ها را بررسی می کنیم.

مراقبت های لازم برای بخیه جراحی ایمپلنت دندان

اگر زمان مناسب برای کشیدن بخیه ایمپلنت دندان رسیده باشد باید به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کرده و آنها را بکشید. اما بعد از این که بخیه ها کشیده شد باید یک سری مراقبت ها را انجام دهید تا لثه آسیب ندیده و درد آن زیادتر نشود.  اگر می خواهید روند درمانی و زخم قسمت جراحی شده به سرعت بهبود یابد بهتر است همه دستورات مراقبتی متخصص خود را به موقع  و درست انجام دهید تا پروسه درمان شما به خوبی و بدون عوارض جانبی انجام شود.

در زمان بخیه و بعد ازکشیده شدن و خارج شدن بخیه توسط متخصص به توصیه او باید به آرامی و به صورت محتاطانه غذا را بجوید. سعی کنید تا مدت کوتاهی غذاهای نرم مصرف کنید و فشار زیادی به منطقه جراحی وارد نکنید. این کار باعث می شود تا بافت لثه آسیب نبیند و زودتر بهبود یابد.

تا یک هفته بعد از کشیدن بخیه به هیچ عنوان از نخ دندان استفاده نکنید. در این مدت برای مسواک زدن نیز از مسواک های مخصوص بین دندانی استفاده کنید.

تا یک روز بعد از کشیدن بخیه ها مسواک نزنید و  استفاده از دهانشویه برای رعایت بهداشت دهان و دندان در این مدت کافی است.

بعد از اینکه بخیه ها کشیده شدن از مسواک نرم استفاده کنید و محل زخم را تا چند روز مسواک نزنید.

بعد از دو هفته برای معاینه مجدد محل بخیه ها باید به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید.

 

جمع بندی

بخیه زدن در جراحی ایمپلنت دندان می تواند مانند سایر قسمت های آن بخش مهمی از جراحی باشد. به این علت که اگر محل شکافته شده به خوبی بخیه زده نشود میکروب و آلودگی ها به راحتی می توانند وارد بافت لثه شوند که به احتمال زیاد عفونت را در پی خواهد داشت و در نهایت منجر به ارائه درمان دوباره و شکست ایمپلنت می شود.

دکتر آرش غفوری متخصص ایمپلنت دندان و جراح لثه بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان برای موفقیت آمیز بودن و تضمین کار خود به بهترین شکل ممکن و بدون هیچگونه عوارضی لثه شکافته شده را به هم بخیه می زند و دستورالعمل های مراقبتی لازم را با دقت به بیمار خود توصیه می کند. بنابراین با توضیحات بالا متوجه شده اید که مراجعه و انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت ماهر و باتجربه نقش بسیار زیادی در به دست آورن بهبودی شما خواهد داشت.

همینطور میتوانید برای آگاهی از هزینه تخمینی وارد بخش قیمت ایمپلنت دندان و هزینه کاشت دندان شوید و یا با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس و وقت ملاقات با دکتر آرش غفوری دریافت و طرح درمان دقیقی از ایشان دریافت نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر