اطلاعات عمومی دندانعکس اشعه ایکس OPG

عکس اشعه ایکس OPG یک اسکن وسیع اشعه ایکس دندان از فک بالا و پایین است .آن همچنین گاهی با نام اختصاصیorthopantomgraph یا penorex نامیده میشود. این نوع عکس یک منظره دو بعدی وسیع از یک نیم دایره از گوش به گوش را نمایش میدهد. این نوع تصویر اجازه می دهد که چند تصویر از زاویه های مختلف گرفته شده و با هم ترکیب شوند. در نتیجه تصویری وسیع خواهید داشت که فک بالا و فک پایین به راحتی در آن قابل دیدن هستند. ساختارهای که بیرون از منطقه دیده شده هستند تار خواهند بود. در تعدادی از مراحل درمان دندان، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به عکس اشعه ایکس یا OPG داشته باشد.

مطلب مفید: ایمپلنت دندان چیست ؟

OPG همچنین تعداد، حالت و رشد همه دندانها، حتی آنهایی که هنوز روی لثه ظاهر یا روییده نشدند را نشان میدهد. توجه کنید که این تصاویر، با تصویرهای کوچک که دندانپزشکان از یک دندان بصورت X-Ray میگیرند متفاوت هستند. این تصاویر جزئیات کمتری را نشان میدهد. این تصاویر میتواند برای مناطقی که چک کردن آنها سخت است، مثل دندان عقل یا دندان و فک در حال رشد کودکان، خیلی مفید باشد. این تصاویر همچنین برای بررسی اتصال فک،  TMJ (مفصل گیجگاه فکی) که گاهی اوقات CMA نامیده میشود (جمجمه فک پایین) نیز استفاده می شود.

عکس اشعه ایکس OPG

مطلب مفید: بهترین زمان برای دریافت درمان ایمپلنت دندان

فایده عمده تصاویر وسیع OPG :

  1. پوشش وسیع استخوان و دندان صورت و TMJ (مفصل گیجگاه فکی)
  2. مقدار اشعه کم برای بیمار
  3. آسودگی معاینه کردن در بیمار
  4. قابلیت استفاده در بیمارانی که محدودیت در باز کردن دهان خود دارند
  5. زمان کم آماده شدن عکس
  6. بدون درد
  7. قابلیت ارائه راحت به بیمار و توضیح راحت به او

هنگام گرفتن عکس اشعه ایکس OPG، دندانپزشکتان از شما درخواست میکند تا جواهرات و وسایل فلزی را از اطراف سر و گردن بردارید. زیرا این لوازم میتوانند در تصویر و در اشعه ایکس خطا و تداخل ایجاد کنند. تکمیل عکس اشعه ایکس OPG معمولا سه دقیقه تا تکمیل شدن زمان میبرد. البته تنها بیست ثانیه از این زمان صرف گرفتن تصویر میشود.

مطلب مفید: ۹ راه حل برای بهبود موقت درد دندان در منزل

 

موارد استفاده از OPG:

  1. شکستگی
  2. دررفتگی فک
  3. عفونت
  4. وضع دندان ها

آن همچنین میتواند برای برنامه های عمل استفاده بشود.

 

خطرات OPG

دکتر، دندانپزشک یا متخصص دندانپزشک شما خطرات مربوط به OPG را میداند و این خطرات را بررسی میکند مطمئنا موارد مهم را پیش از شروع گرفتن عکس با شما مطرح خواهد کرد. خطرات احتمالی شامل موارد زیر می شوند:

۱- احتمال خیلی کم آسیب دیدگی جنین در حال رشد

۲-  احتمال خیلی کم که در استفاده طولانی مدت از اشعه به سرطان مبتلا بشوید.

البته با توجه به مزایای این روش عکس برداری، استفاده از آن توصیه می شود.


 

در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت برندهای شناخته شده و روز دنیا با گارانتی معتبر و قابل اخذ توسط مراجعین گرامی ارائه میگردد که همین امر این مرکز را به یکی از بهترین و مطمئن ترین مراکز ایمپلنت تبدیل کرده است. شما می توانید در صفحه تماس با ما اطلاعات تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت را مشاهده نمایید. همچنین می توانید در صفحه مشاوره آنلاین ، مشکلات خود را بیان کنید. ما پس از بررسی درخواست مشاوره شما، در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر