اطلاعات عمومی دنداندندان درد

درد دندان عموما باعث اذیت شدن نواحی دندان و فک می شود. این درد می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان، عفونت، پر کردن نامناسب دندان و لق شدن آن و همچنین عقب رفتن لثه باشد.

اگر درد دندان شما بیشتر از یک یا دو روز طول کشید، بهتر است که به دندان پزشک مراجعه نمایید. با این حال شما می‌توانید در این بازه زمانی و در خانه خود، از این ۹ راه حل ساده استفاده نمایید. تمامی لوازمی که در این ۹ روش گفته می‌شود در خانه شما وجود دارد و لازم نیست برای استفاده از آن‌ها به دردسر بی افتید.

کمپرس یخ

یک کمپرس یخ می‌تواند در بهبودی درد دندان به شما کمک کند. اگر درد دندان شما به دلیل جراحت یا تورم لثه باشد، این متد بهتر عمل می کند.

شما می‌توانید از بسته های یخ زده نخود فرنگی و یا یخ استفاده کنید و آن را خارج از دهان خود، بر روی محل درد قرار دهید. این کار را چند بار و به فاصله ی چند دقیقه انجام دهید.

این درمان باعث می‌شود که جریان خون در نقطه‌ای که کمپرس یخ گذاشته شده کمتر شود. همین مساله باعث کرخ شدن و کمتر شدن درد می شود.

شستن دهان با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک گرم باعث نرم شدن باقی‌مانده های غذا و.. در بین دندان‌ها می شود. از دیگر مزایای شستن دهان با آب نمک، کمتر شدن تورم لثه ها، تسریع بهبود دندان و بهتر شدن گلو درد است.

مسکن

داروهایی مانند بروفن و استامینافن که بدون نسخه هم قابل تهیه هستند، انتخاب خوبی برای کم کردن درد دندان هستند. توجه داشته باشید که مصرف آسپرین برای زیر ۱۶ سال ممنوع می باشد. همچنین بدون مشورت با دکتر شخصی خود از مصرف هر دارویی، حتی بدون نسخه پرهیز نمایید.

سیر

سیر یکی از گیاهان پر استفاده در درمان، در طول تاریخ است. این گیاه از ماده‌ای به عنوان آلیسین استفاده می‌کند که یکی از پر قدرت ترین مواد آنتی باکتریال به حساب می آید. بهتر است یک حبه سیر را له کرده و با نمک میکس کنید. سپس ماده میکس شده را بر روی دندان خود قرار دهید.

چای نعناع فلفلی

مانند میخک ها، نعنا فلفلی هم خاصیت بی حسی دارد. همین مساله باعث می‌شود درد دندان شما آرام‌تر شود. منتول، که عامل اصلی طعم و بوی نعنایی نعنا فلفلی است، خاصیت آنتی باکتریال دارد.

یک قاشق چای خوری از برگ نعنا فلفلی خشک شده را در آب جوش بریزید و بگذارید برای ۲۰ دقیقه دم کند. بعد از خنک شدن آن را وارد دهان خود کرده، مثل یک دهانشویه دهان خود را با آن بشویید و سپس آن را به بیرون بریزید. اگر چای نعنا فلفلی کیسه ای دارید، میتوانید گرم شده آن را بر روی دندان خود بگذارید تا پس از چند دقیقه درد دندان شما کمتر شود.

اگر قطره روغن نعنا فلفلی دارید، مقداری از آن را بر روی پنبه بریزید و روی دندان خود قراردهید تا بصورت موقت درد آن کمتر شود.

آویشن

بسیاری از ما از خاصیت‌های درمانی آویشن برای درد های قفسه سینه اطلاع داریم و از آن برای درمان برونشیت و سیاه سرفه استفاده می کنیم. روغن پایه آویشن دارای ماده های ضد عفونی کننده و ضد قارچ است.

آلوئه ورا

بهبود درد دندان

ژل آلوئه ورا، که می‌توان آن را از درون برگ‌های این گیاه استخراج کرد، برای درمان زخم ها و سوختگی های سطحی استفاده می شود. اخیراً مردم برای بهبود و آرام کردن درد های لثه نیز از آن استفاده می کنند. این ژل باید بر روی محل درد قرار داده شده و آرام ماساژ داده شود.

شستشو با پراکسید هیدروژن

شستشو با پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه یکی از روش‌های شستشوی دهان برای از بین بردن باکتری های بد است. اگر درد دندان شما به دلیل عفونت است، این روش می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند حتماً دقت کنید که درصد کمی از این ماده را در آب حل و استفاده کنید. درصد دقیق برای حل کردن این ماده در آب ۳٪ است . از آنجایی که خوردن این ماده برای بدن خطرناک است، بهتر است با احتیاط دهان خود را با آن شستشو دهید. بعد از شستشو با این ماده،‌دهان خود را سه بار با آب بشویید. به دلیل خطرناک بودن این ماده، از شستن دهان کودکان با این ماده اجتناب کنید.

میخک

کم شدن درد دندان

این گیاه که برای اولین بار در اندونزی مورد استفاده قرار گرفت، حاوی اوژنول است. این ماده شیمیایی به عنوان بی حس کننده طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری بوده که می‌تواند با عفونت های موجود در لثه مقابله کند. شما می‌توانید مقداری از این ماده را بر روی پنبه ریخته و بر روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید تا درد آن کاهش یابد. از خشک شده این گیاه نیز می‌توانید استفاده کنید. کافی است خشک شده این گیاه را بجوید تا روغنش در دهانتان آزاد شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

متدهای نام برده شده تنها برای کاهش درد موقت دندان باید استفاده شود. اگر دندان‌درد شما بیشتر از یک یا دو روز طول کشید، دیدن دکتر الزامی است. اگر درمان دندان به‌موقع انجام نشود، ممکن است باعث مشکلات بسیار بیشتری برای دندان‌های شما شود.

نکته‌ای که باید برای دندان درد به یاد داشته باشید:

بهترین راه پیشگیری از دندان درد، تمیز نگه داشتن دندان و لثه ها است. شما برای این کار می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید

  • مسواک زدن دندان‌ها با خمیردندان حاوی فلوراید، ۲ بار در روز و هر بار به مدت 5 دقیقه به روش صحیح
  • کمتر کردن مصرف غذا و نوشیدنی های قندی
  • نخ دندان کشیدن به صورت دائم و مرتب.
  • سیگار نکشیدن
  • چک کردن دندان‌ها به صورت مرتب و دائمی توسط دندان‌پزشک

 

در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت برندهای شناخته شده و روز دنیا با گارانتی معتبر و قابل اخذ توسط مراجعین گرامی ارائه میگردد که همین امر این مرکز را به یکی از بهترین و مطمئن ترین مراکز ایمپلنت تبدیل کرده است. شما می توانید در صفحه تماس با ما اطلاعات تماس با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت را مشاهده نمایید. همچنین می توانید در صفحه مشاوره آنلاین ، مشکلات خود را بیان کنید. ما پس از بررسی درخواست مشاوره شما، در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر