ایمپلنت دنداناسکنر داخل دهانی

اسکنر داخل دهانی یکی از ابزارهای دیجیتالی و با تکنولوژی پیشرفته برای استفاده در ابعاد مختلف دندانپزشکی از جمله جراحی ایمپلنت دندان، ساخت پروتزهای ثابت و متحرک، ارتودنسی و یا چکاپ و معاینه دهان و دندان بیمار می باشد.

دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت دندان در رشت و تهران به دلایل مزایای سیستم های دیجیتالی از جمله اسکنرهای داخل دهانی در جراحی ایمپلنت و کاشت دندان طبیعی بیماران خود از این ابزار برای راحت تر شدن و تسریع روند کار همچنین کاهش وقت و قیمت ایمپلنت دندان استفاده می کنند.

کاهش قیمت ایمپلنت دندان میتواند یکی از مزایای مهم استفاده از اسکنرهای داخل دهانی برای کاشت ایمپلنت دیجیتال دندان باشد. جراحی ایمپلنت دندان به دلیل پیچیده بودن و نیاز به دقت و دانش گسترده متخصص ایمپلنت دندان در رده یکی از جراحی های تقریبا هزینه بر و زمانبر دندانپزشکی می باشد. به همین دلیل استفاده از اسکنرهای داخل دهان می تواند یک روش پرطرفدار و محبوب برای بیماران باشد.

 

انواع مختلف اسکنر داخل دهانی و نحوه انتخاب آن

اسکنر داخلی دهان یک سری قابلیت ها دارد، این دستگاه سه بخش است که شامل دوربین داخل دهانی، کامپیوتر متصل به دوربین، نرم افزارهای ارائه دهنده اسکن و … است که هر کدام از آن ها با هم دیگر هماهنگ هستند تا اسکن از دهان انجام شوند.

  • تقسیم بندی اسکنر داخل دهانی بر اساس توانمندی 

 سرعت: حرکت اسکنر در زمان اسکن

مقدار داده: مقدار حجم  اطلاعات دقیق و خروجی های مفیدی که ارائه می دهد.  بعضی از اسکنرها قادر به تشخیص و اسکن بعضی از بخش ها نمی باشند.

میزان هوشمندی اسکنر: یک اسکنر باید بتوانند موانعی مثل زبان یا ابزار دیگر درون دهان را تشخیص دهد و از اسکن آنها خودداری کند.

  • اسکنرهای داخل دهانی دارای کارایی گسترده همراه با قدرت متفاوت در زمینه های مختلف دندانپزشکی می باشد به همین دلیل دندانپزشک متخصص باید با توجه به جراحی یا پروسه دندانپزشکی که می خواهد انجام دهد نوع مناسب اسکنر را انتخاب می کند. مثلا هرکدام از روش های ارتودنسی، ترمیم دندان و انجام ایمپلنت دندان نیاز به یک نوع قدرت و کارایی اسکنرها دارند
  • سرعت اسکن یکی از فاکتورهای انتخابی مهم است که باید در زمان خرید اسکنر مورد توجه قرار گیرد. اسکنری که راه اندازی و نصب و استفاده از آن سریع و راحت باشد می تواند در روند نتیجه کار دندانپزشک نتایج خوبی در پی داشته باشد.
  • داشتن یک نرم افزار هوشمند و راحت. اگر اسکنرهای داخل دهانی دارای یک نرم افزار کند و پیچیده باشند می توانند تمام مراحل روند کار دندانپزشک را با مشکل مواجه کند.
  • در هنگام انتخاب یک اسکنر داخل دهانی بهتر است به سبک بودن و اندازه اسکنر دقت کنید. اسکنر هرچه سبک تر باشد استفاده از آن در داخل دهان آسان تر است.
  • و در آخر در مورد قیمت و هزینه اسکنرها باید بگوییم که قیمت اولیه اسکنرها و داشتن ضمانت پس از فروش می تواند عاملی موثر در هزینه های نگه داری در دراز مدت باشد.

 

 

اسکنر داخل دهانی سرک (CEREC)

اولین سیستم ارائه دهنده اسکنرها و  سیستم های کدکم در دنیا سیستم‌های مربوط به کمپانی سیرونا و برند تجاری سرک بوده است. در سال ١۹٨۷ معرفی شد و اولین سیستم CAD/CAM در دندانپزشکی بود و دارای ترکیبی از اسکنر دیجیتال و یک دستگاه میلینگ بود.

آماده سازی و نحوه استفاده از این اسکنر به این شکل است که کل دندان با یک لایه ویژه پودر دی اکسید تیتانیوم پوشش داده می شود که به دوربین اجازه ثبت تمامی بافت ها را می دهد. در این سیستم دوربین به صورت اتوماتیک زمان مناسب برای گرفتن تصاویر را تشخیص می دهد و دارای سیستم تشخیص خودکار است و در زمان ایست کامل دوربین تصاویر ثبت می شوند.

دندان‌ها تا فاصله ١٤ میلی متری ای از کانون اشعه اسکن می شوند. اسکنر سرک به دو روش از قوس مقابل اسکن تهیه می کند. یکی استفاده از تصویر منفی از ماده ثبت بایت و دیگری اسکن کردن هر دو قوس به طور جداگانه و سپس اسکن نمودن دو قوس فک در حالت بسته بودن فک.

اگر دندانپزشک و متخصص فقط سیستم نرم افزار CEREC AC را در کلینیک خود داشته باشد، می تواند قالب های دیجیتال را با استفاده از CEREC Connect، به طور مستقیم به لابراتوار دندانپزشکی ارسال نماید. در لابراتوار طراحی و تراش رستوریشن با استفاده از فن آوری CAD / CAM انجام می گیرد و یا تصویر دیجیتال برای ساخت مدل رزینی بر اساس داده ها به کار گرفته می شود.

دوربین‌های Omnicam آخرین سری ساخت شرکت Sirona است که قادر به تهیه تصاویر ویدیوی رنگی بدون استفاده از پودر می باشد.

 

 

اسکنر داخل دهانی دنتسپلای سیرونا

دنتسپلای سیرونا یکی از برندهای معتبر و مطمئن تجهیزات دندانپزشکی است که توانسته است با ابداعات و نوع آوری های خلاقانه خود کمک زیادی به به متخصصین حوزه دندانپزشکی کرده باشد. یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی در حوزه ایمپرشن های دیجیتال Primescan می باشد.

این محصول یک اسکنر داخل دهانی  پیشرفته است می تواند اسکن هایی با دقت بسیار بالا در اختیار دندانپزشکان قرار دهد. این اسکنرها دارای آپشن های زیادی مثل سهولت استفاده و سرعت و دقت بالا، امکان اسکن تا عمق 20 میلیمتر می باشد.

اسکنر Primescan دارای سنسورهایی با رزولوشن بالا و نوری با طول موج کوتاه که می تواند 1 میلیون دیتاپوینت سه بعدی را در یک ثانیه ثبت کند. دندانپزشکان با استفاده از این اسکنر می توانند از تمام سطوح دندان حتی زوایای بسیار سطحی اسکن تهیه کنند. وجود تاچ اسکرین پیشرفته با قابلیت چرخشی،  باعث راحت تر بودن و تسط بیشتر کاربر در حین کار می شود و در نهایت فرآیند کامل اسکن دهان در طی 2 الی 3 دقیقه به پایان می رسد.

این اسکنر توسط نرم افزار طراحی شده CEREC می تواند تمامی اتصالات لازم برای ارسال اطلاعات، پردازش ها و اسکن ها را فراهم سازد که خود موجب سریع تر شدن انتقال داده  می باشد. اسکنر Primescan  این قدرت را دارد که سطح گسترده ای از نیازهای مختلف دندانپزشکان متخصص مثل متخصص ایمپلنت دندان و ارتودنتیست ها را متناسب با نوع فعالیت آنها برطرف نماید.

 

اسکنر داخل دهانی 3shape

شرکت 3shape یک تولید کننده دانمارکی و پیشتاز اسکنر های داخل دهانی با نام تجاری تریوس (TRIOS) در جهان می باشد .

طبق نظر کارشناسان اسکنر داخل دهانی 3shape TRIOS یکی از بهترین برندهای اسکنر داخل دهانی در بازار جهانی محسوب می شود  که توانسته است مورد استفاده بسیاری از دندانپزشکان در حوزه های مختلف دندانپزشکی ( ایمپلنتولوژیست ها ، ارتودونتیست ها ، پریودونتیست ها و … ) باشد.

نمایندگی این اسکنرها به عهده شرکت DIOPars در ایران می باشد که اطلاعات کامل در زمینه محصول، کاربردها و ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری محصول را در اختیار دندانپزشکان قرار می دهد. همچنین خریداران می توانند از خدمات آموزش نرم افزارهای مرتبط با دستگاه اسکنر توسط تیم های آموزش دیده شرکت دایوپارس و تیم های شرکت 3shape بهره مند شوند. تأمین قطعات و ملزومات مصرفی و یدکی دستگاه های خریداری شده و پشتیبانی و خدمات پس از فروش در صورت بروز هر گونه مشکل در دستگاه خریداری شده از شرکت دایوپارس وجود دارد.

اسکنر بسیار سریع، دقیق همراه با رنگ های کاملا واقعی، دندانپزشک را از قالب گیری سنتی بی نیاز می کند. محصول TRIOS 3 آخرین نسل از محصولات شرکت 3shape  می باشد که در حال حاضر در سراسر جهان عرضه می شود.

نرم افزار Dental System یک ابزار همه کاره برای طراحی هر نوع پروتز دندانی است. که سیستم دیجیتال شرکت  3shape مجهز به این نرم افزار می باشد.

هچنین نرم افزار TRIOS یک نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) است که با هدف تسهیل طراحی و ساخت قطعات ترمیمی در یک روز استفاده می شود.

 

اسکنر داخل دهانی مگاژن MegaGen – R2ios

اسکنر داخل دهانی مگاژن با نام R2ios در سال 2020 عرضه بازار شده است که از نظر سرعت ، یکی از سریعترین اسکنرهای تولید شده جهان (بعد از اسکنر دنتال وینگ کانادایی که در ایران نمایندگی ندارد )محسوب میشود.

به علت سرعت بالا و نیز فناوری کانفوکال در اخذ تصویر، احتمال خطاهای رایج در اسکنر های داخل دهانی، مثل بروز دستورشن در اسکن فلز و پر کردگی ها ، اسکن فضای باکالی خلفی فک بالا و … به حداقل رسیده و نیز رنگ فایل اخذ شده با تکنیک Live stream  و پروسه refine در نرم افزار کاملا واقعی است، بهتر است بدانید که این فناوری در اسکنر های 3shape و carestream  با حداقل دو برابر قیمت و در prime scan با چهار برابر قیمت وجود دارد.

نرم افزار آن دارای فایل طراحی خروجی از فک ‌بالا،فک پایین و بایت با ثبت جزئیات است. این نرم افزار به صورت رایگان به روز رسانی می شود در حالی که نرم افزار موجود در اسکنرهای دیگر با پرداخت هزینه آپدیت می شوند.

مقرون به صرفه بودن این اسکنرها همراه سازگاری بالا  Dental CAD ، 3Shape ، Exocad ، Dentalwings، 3D Printer و….  و همچنین عدم نیاز به استفاده از پودر داخل دهان می تواند یک انتخاب مناسب برای مرکز تخصصی ایمپلنت دندان و یا سایر شاخه های دندانپزشکی باشد.

 

 

مزایای اسکنرهای داخل دهانی

در شیوه‌های عکس برداری قدیمی، از اشعه X برای تصویر برداری استفاده می‌شود که می تواند به دلیل داشتن پرتوهای خطرناک عوارض مختلف و محدودیت استفاده برای بعضی افراد مثل مادران باردار یا افرادی که بیماری خاص دارند داشته باشند.

یکی از مزایای اسکنرهای داخل دهانی این است که به جای پرتوهای پر خطر دارای نور مرئی است که این نورها هیچ گونه عوارض و محدودیتی برای انسان ندارد. اسکنرهای داخل دهانی طوری طراحی شده اند که فقط به قسمت های درون دهان و دندان محدود می شوند و نور ناشی از آن باعث آسیب به سایر اعضای بدن فرد نمی شود.

استفاده از این دستگاه کوچک و پرکاربرد دقت و سرعت روند جراحی کاشت ایمپلنت دندان و یا هر اقدام دندانپزشکی دیگر را بالا می برد.

موفقیت آمیز بودن نتیجه در این شرایط حتمی است.

انرژی و وقت کمتری از بیمار و پزشک مصرف می شود.

دوره نقاهت و طول درمان کمتر می شود.

اطلاعات و تصاویر به دست آمده به صورت دقیق و سه بعدی از تمام اجزای دهان ارائه می شود.

 

آیا اسکنرهای داخل دهانی و ایمپلنت های دیجیتال می توانند معایبی هم داشته باشند؟

قطعا فناوری های دیجیتالی به دلیل داشتن سرعت و دقت بالا و راحت تر شدن کار نمی توانند دارای عیب بزرگی باشند. در واقع عملکرد و کارایی اسکنر داخل دهانی برای رفع نواقص روش های سنتی است که معمولا دارای زمان بیشتر و خطا های بیشتر بودند.

معمولا مراکز تخصصی دندانپزشکی که مجهز به ابزار و روش های دیجیتالی در زمینه های مختلف دندانپزشکی هستند از جمله ایمپلنت های دندانی که موضوع بحث ما هستند به دلیل در اختیار داشتن دستگاه های پیشرفته مثل اسکنرهای داخل دهانی و حذف موارد اضافه مثل رفت و آمدهای تکراری به مرکز و یا لابراتوارها و عکسبرداری ها باعث کاهش یکسری از هزینه های اضافی می شوند اما چون ابزار و فناوری های دیجیتالی به صورت ذاتی گرانتر از وسایل دستی و سنتی مثل قالب های گچی هستند ممکن است هزینه کلی ایمپلنت های دندانی کاشته شده شما بیشتر از کاشت ایمپلنت به روش سنتی و در یک مطب معمولی دندانپزشکی باشد.

شاید این گرانتر بودن برای بعضی از بیماران عیب محسوب شود. معمولا افرادی که به کیفیت دندان ها و راحتی جراحی خود اهمیت می دهند هزینه ایمپلنت های دیجیتالی و استفاده از اسکنرها برایشان اهمیت ندارد و هرچقدر باشد باز هم یک مزیت محسوب می شود.

توصیه ما به شما این است که به کیفیت دندان های کاشته شده خود و راحتی و آرامش خود اهمیت دهید و بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته که ایمپلنت دیجیتال یکی از آنها می باشد را انتخاب کنید. شاید اوایل برایتان پرداخت هزینه کمی سخت باشد اما مطمئن باشید تا آخر عمر از تعویض و کاشت مجدد دندان خود در امانید. کاشت ایمپلنت دیجیتال در رشت و در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت دکتر آرش غفوری با استفاده از بهترین اسکنرها و تجهیزات ایمپلنت دیجیتال بهترین نتایج را برای مراجعین گرامی از تجربه کاشت ایمپلنت دندان رقم میزند.

برای اطلاع از هزینه کاشت ایمپلنت دیجیتال میتوانید از طریق لینک قیمت کاشت ایمپلنت دندان اقدام و اطلاع یابید.

 

اسکنر داخلی دهان چه تاثیری برای شما دارد؟

یکی دیگر از دلایلی که امروزه پیشنهاد می شود تا از اسکنر داخلی دهان استفاده شود، تاثیر آن روی بیماران است. زمانی که دندانپزشک برای قالب گیری از این ابزار استفاده می کند، بیماران سود بیشتری می برند، چرا که دیگر خبری از قالب های سنتی نیست. قالب های سنتی وزن زیادی داشتند و مواد آن ها هم واقعا بد مزه بودند و زمانی که بیمار می خواست قالب گیری کند، احساس بدی داشت، در صورتی که اسکنر داخل دهانی این ویژگی ها را نداشته و بیمار خیلی راحت است. از این رو بیماران ترجیح می دهند تا این دستگاه استفاده کنند.

اسکنر داخلی از نظر صرفه جویی در هزینه ها

شاید خرید اسکنر داخل دهانی از قالب گیری دندان گران قیمت تر باشد، اما یک سری مزایایی برای خودش دارد که سبب شده تا دندانپزشکان ترجیح دهند تا از آن استفاده کنند.

اول از همه این که سرعت کار و راحتی استفاده با این دستگاه بسیار بیشتر است. شما دیگر نیازی به مواد قالب گیری و نگهداری از آن ها ندارید. زمان برای شما بسیار بیشتر صرفه جویی می شود و دیگر نیازی نیست تا شما مدتی منتظر باشید تا مواد آماده شود و سپس ارسال گردد، تصویربرداری در زمان کم انجام شده و به لابراتوارها ارسال می شود و نتیجه برای شما مشخص می گردد. این هم برای دندانپزشکان و هم برای بیماران مناسب است، چون که زمان برای هر دو طرف صرفه جویی می شود.

 

اسنکر دهانی چه کاربردهای دیگری هم دارد؟

اسکنر داخل دهانی علاوه بر کاشت ایمپلنت در یک سری خدمات دیگر هم به کار می رود که عبارتند از:

  • تشخیص محل مورد نیاز برای خدمات دندانپزشکی
  • اسکن طرح لبخند برای انجام دندانپزشکی زیبایی
  • تشخیص دندان قروچه
  • تشخیص و شناسایی آسیب های پریودنتال
  • ترمیم انواع دندان

بررسی قیمت اسکنر داخل دهانی

علاوه بر موارد گفته شده، شما باید درمورد قیمت اسکنر داخلی دهانی هم کنجکاو شده باشد. قیمت این دستگاه ها مختلف است. برندهای مختلفی و شرکت های گوناگونی امروزه اسکنرداخل دهانی تولید می کنند و ما قیمت های متنوع می بینیم.

پس می توان نتیجه گرفت که شما نمی توانید به صورت دقیق قیمت اسکنرها را تعیین کنید. این محصولات با در نظر گرفتن یک سری موارد می توانند قیمت های متفاوتی داشته باشند که شما باید آن ها را بدانید:

  • قابلیت و امکانات مختلف اسکنر
  • مدت زمان اسکن کردن
  • وزن دوربین اسکنر
  • کاربرد اسکنر در سایر خدمات
  • وسعت دید در زمان اسکن
  • برند و کشور سازنده اسکن
  • نیاز به هزینه های به روزرسانی یا خیر

 

 

چرا باید از اسکنر داخلی استفاده کنیم؟

دندانپزشکی یکی از خدمات مهم در حوزه بهداشت و سلامت است، دندان ها عضوی از بدن هستند که می توانند با مشکلاتی مانند پوسیدگی، آسیب دیدگی، خرابی و … مواجه شوند. دندان ها ممکن است در این زمان از بین بروند و نیاز به ترمیم، بازسازی و کاشت مجدد یعنی ایمپلنت داشته باشند. به همین دلیل شما به دندانپزشکی مراجعه می کنید تا دندان هایتان را درست کنید. کیفیت خدمات کلینیک و تجهیزات آن روی مراجعان آن تاثیر زیادی دارد و سبب می شود تا آن ها روند درمانی را خیلی راحت تر انجام دهند و دوام دندان های ترمیم شده هم بیشتر باشد.

به همین دلیل اگر دندانپزشک هستید در کلینیک تان از این دستگاه ها و یا سایر تجهیزات به روز استفاده کنید و یا اگر بیمار هستید به سراغ کلینیک هایی بروید که از اسکنر داخلی دهان بهره می گیرند، چون که مزایای زیادی دارند.

مزایای استفاده از اسکنر داخلی دهان عبارتند از:

  • سرعت و دقت بالا
  • بالاترین نتیجه در کم ترین زمان
  • کمترین آسیب و ضرر به بیمار
  • بازدهی بالا
  • رضایت بیمار
  • صرفه جویی در زمان و انرژی
  • اثر بخشی بالا
  • جلوگیری از بروز تحلیل رفتن لثه ها

جمع بندی

در دنیای امروز تکنولوژی و عملکرد اسکنر داخل دهانی به  یکی از بخش‌های جدا نشدنی دندانپزشکی مدرن در سرتاسر دنیا تبدیل شده است و اسکن سه بعدی دندان‌ها در بسیاری از اعمال دندانپزشکی مانند دندانپزشکی ترمیمی و ارتودنسی و ایمپلنت دندان و اصلاح طرح لبخند به کار می رود.

ویژگی مشترک همه اسکنرهای داخل دهانی تلاش برای رفع مشکلات و معایب فرآیند قالبگیری سنتی است اما ویژگی های جانبی این سیستم‌ها از تشخیص رنگ دندان گرفته تا سازگار بودن با مجموعه دستگاه های کدکم از ویژگی‌های دیگر این سیستم‌ها می باشد.

در مرکز تخصصی ایمپلنت رشت دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت مجهز به پیشرفته ترین ابزار و تکنیک های رو دنیا در زمینه جراحی کاشت ایمپلنت دندان و کاشت دندان و اسکن دهان با استفاده از پیشرفته ترین اسکنر داخل دهانی میباشد که فرایند کاشت دندان برای مراجعین گرامی را نسبت به روشهای سنتی قالب گیری دندان به حد اقل ترین زمان ممکن یعنی مدتی کمتر از 5 دقیقه میرساند که این خود یکی از اهداف این مرکز تخصصی ایمپلنت برای رفاه حال مراجعین خود می باشد.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر