ایمپلنت دندانپیوند استخوان در ایمپلنت

معمولا بهترین راه برای جایگزینی دندان های از بین رفته ایمپلنت های دندان هستند. در سالهای اخیر، مواد و تکنیک های مورد استفاده در ایمپلنت دندان به طور قابل توجهی توسعه و پیشرفت کرده اند. ایمپلنت دندان دارای مزایای زیادی است و در عین حال یک روش حساس و مهم و پر هزینه است. معمولا برای مطمئن شدن از نتیجه ی موفقیت آمیز ایمپلنت دندان، پیوند استخوان انجام می دهند. تجربه نشان داده است که حدود نیمی از تعداد بیمارانی که نیاز به درمان ایمپلنت دندان دارند دارای استخوان فک ناقص و ناکافی هستند که نمی توان ایمپلنت را به صورت صحیح داخل آن قرار داد.  مواد پیوند استخوان در ایمپلنت دندان با توجه به نیاز بیمار و کمبود استخوان انتخاب می شود.

ایمپلنت بدون درد در رشت | دکتر آرش غفوری

اوتوگرافت – Autograft

پیوندی است که استخوان از خود بیمار گرفته می شود. این نوع از پیوند استخوان در ایمپلنت دارای استاندارد طلایی می باشد. استخوان خود بیمار استریل و سازگاری با زیست بدن و در دسترس بودن را تضمین می کند. همچنین با ساختار میکروسکوپی استخوان خود بدن کاملا مطابقت دارد. استخوان مورد نیاز پیوند از قسمت های دیگر بدن گرفته می شود. ممکن است از داخل دهان یا خارج دهان باشد، در نتیجه جراحی اضافی انجام می شود. قسمت های مناسب برای برداشت استخوان، ناحیه ی پشت دندان های آسیای سوم، چانه و قسمت هایی که دندان وجود ندارد است. استخوان برداشت شده با پیچ و ماده ی غشایی در محل جراحی پیوند می خورد.

مواد تشکیل دهنده ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت از چه چیزی ساخته می شود؟

آلوگرافت – Allograft

آلوگرافت استفاده از استخوان اجساد است که باید تحقیقات گسترده ایی روی آن به منظور جلوگیری از آلودگی و اطمینان از خنثی بودن آن در برابر واکنش های ایمنی انجام بگیرد. البته احتمال انتقال بیماری وجود دارد، اما احتمال این خطر پایین است. استخوان های تازه خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر از استخوان های منجمد و خشک شده استفاده می کنند. این نوع از مواد پیوند استخوان در شکل های مختلفی موجود هستند از جمله ذرات ریز یا قطعه های استخوان. مواد پیوند آلوگرافت زودتر از استخوان خود بیمار جذب می شوند و این جراحی پیوند استخوان در ایمپلنت معمولا برای ترمیم استخوان استفاده می شود.

زنوگرافت – Xenograft

پیوند زنو پیوند استخوان های گونه های دیگر است و معمولا از استخوان گاو استفاده می شود. این نوع پیوند استخوان برای ترمیم استخوان فک و ترکیب آن با استخوان خود بیمار می تواند بسیار موفق عمل کند. استخوان پروتئین زدایی و استریل می شود و با حذف مواد آلی، از نظر فیزیکی و شیمیایی با مواد معدنی استخوان انسان یکسان است.

چگونه یک پروتز دندان یا دندان مصنوعی ساخته میشود؟

آلوپلاست – Alloplast

مواد پیوند آلوپلاستیک مشتق شده با مواد مصنوعی یا مواد طبیعی هستند. مزایای مهم پیوندهای استخوانی آلوپلاستیک این است که احتمال خطر  انتقال بیماری و مخالفت آن با ژن بیمار پایین است. مواد پیوند آلوپلاستیک شامل هیدروکسی آپاتیت، دی کلسیم فسفات و سرامیک های فعال زیستی است. این نوع پیوند ممکن است به عنوان پرکننده یا ترکیب با استخوان خود بیمار استفاده شود. این نوع از مواد پیوند به صورت جذبی و غیرجذبی وجود دارند که با توجه به اندازه و سطح خالی برای ساختن سفارش داده می شوند. پیوندهای آلوپلاستیک استخوان در اندازه های ذرات بزرگ استفاده می شوند و در رشد استخوان موفقیت کافی را ارائه می دهند.

در حال حاضر برای پیوند استخوان از مواد سرامیک های فعال زیستی تخریب پذیر و پلیمرهای طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. یکی از مهمترین عواملی که در استفاده از این مواد در نظر گرفته می شود میزان تخریب مواد در زمان افزایش ارتفاع عمودی استخوان است. بیوسرامیک ها (سرامیک فعال زیستی) معمولا تخریب می شوند و امکان جایگزینی تدریجی استخوان واقعی  را فراهم می آورند.

در پیوند استخوان می توان از ترکیب تکنیک ها و مواد مختلف پیوند استخوان در ایمپلنت استفاده کرد، بنابراین یک ماده پیوند استخوان منحصر به فرد در ایمپلنت دندان وجود ندارد. ممکن است انتخاب تکنیک و مواد  بستگی به شرایط و نیاز بیمار داشته باشد. امروزه تحقیقات و مطالعات بیشتری در زمینه ی مواد پیوند استخوان در جهت ترمیم و بازسازی استخوان انجام می شود.

در صورت نیاز به اطلاعات و مشاوره در زمینه ی پیوند استخوان و ایمپلنت دندان می توانید به مرکز تخصصی ایمپلنت رشت دکتر آرش غفوری، متخصص و جراح ایمپلنت مراجعه فرمایید.


دکتر آرش غفوری بهترین متخصص ایمپلنت در رشت افراد بسیاری را که از مشکل بی دندانی رنج میبرند را درمان نموده اند. شما نیز میتوانید برای درمان  و کاشت ایمپلنت با مرکز تخصصی ایمپلنت رشت تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر