دندان مصنوعیپروتز دندان یا دندان مصنوعی

اگر ایمپلنت را به هر دلیل نتوان انتخاب کرد، بیمارانی که دندان های خود را از دست داده اند میتوانند با استفاده از پروتز دندان یا دندان مصنوعی ، قابلیت دندان های خود را بازگردانند و دندان زیبایی داشته باشند. پروتز های دندانی می توانند مشکل از دست رفتن دندان با تعداد کم و زیاد را حل کنند. به دلیل مواد و فناوری های جدید، به خوبی با دهان سازگار میشوند، راحت هستند و ظاهر طبیعی و زیبایی را تضمین میکنند. در ادامه به چگونگی ساخت پروتز دندان یا دندان مصنوعی می پردازیم.

پروتز های دندانی جایگزین های منحصر به فردی هستند که برای هر بیمار جداگانه ساخته میشوند. قبل از آغاز کردن فرآیند ساخت پروتز دندانی، با هر بیمار به صورت جداگانه گفت و گو می شود و وضعیت فعلی وی کاملا ارزیابی می شود. بیمار بعد از معاینه، برنامه درمانی خود را دریافت کرده و سپس پروتز در چند مرحله ساخته میشود.

مراحل ساخت

اولین قدم برداشت دقیق است. برداشت دقیق به این معنی است جایگاه دندان از دست رفته در لثه به شکل کامل مشخص شود. این مساله باعث می شود پایه پروتز کاملا با جایگاه آن دندان در دهان بیمار مطابق باشد.

مرحله دوم اصطلاحا ثبت بایت (جای قرار گرفتن دندان ها) است که به تعیین موقعیت نسبی فک و دندان کمک میکند. اگر این مرحله به درستی انجام شود، پروتز دندان کاملا متناسب خواهد بود.

بازسازی دندان ها با ایمپلنت ثابت و متحرک

مرحله بعدی شامل روندی است که در آن دندان های مصنوعی به صورت ماکت ساخته شده و بیمار فرصتی برای امتحان کردن آن و ارائه بازخورد دارد. این مساله باعث می شود تغییرات و اصلاحات نهایی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مرحله آخر، نهایی سازی دقیق است. این اصلاحات به این دلیل است که تمامی تغییرات انجام شده در محله قبل لحاظ شود و در نهایت، بیمار، پروتز دندان یا دندان مصنوعی کاملی داشته باشد.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان / سوالات متداول ایمپلنت

هم متخصصین دندانپزشکی و هم تکنسین های آزمایشگاه دندانپزشکی در فرآیند ساخت پروتز دندان نقش دارند. در شرایط پیچیده تر، به دلیل نیاز های خاص، ممکن است مراحل ساخت بیشتر شود. اگر مورد بیمار با جایگزینی ترکیبی قابل حل بود، ابتدا یک جایگزینی ثابت (تاج دندان یا بریج) ساخته میشود ، سپس یک تعویض قطعه متحرک پس از چسباندن آن انجام میشود.

پروتز دندان یا دندان مصنوعی

انواع پروتزهای دندانی

دو نوع پروتز های دندانی وجود دارند:

پروتز های کامل، که میتوانند توسط ایمپلنت های دندانی در جای خود قرار گیرند و نصب شوند. این نوع پروتزها برای بیمارانی ساخته شده اند که تمام دندان های خود را از دست داده اند.

قیمت و هزینه پروتز دندان یا روکش دندان و عوامل تاثیر گذار در آن

پروتز های بخشی، برای بیمارانی ساخته میشوند که تعدادی از دندان طبیعی خودشان را دارند. پروتز های جزئی یا بخشی به محلی در دهان تکیه داده می شوند یا به اصطلاح متصل می گردند. معمولا این محل اتصال دندان هایی است که در دهان وجود دارند. با این حال برخی از قسمت های آن میتواند غشا مخاطی و حرکت زبان را مختل کنند و همچنین مانع گفتار صحیح شود. پروتز های کامل چنین المان هایی ندارند اما آنها پایه های بزرگتری که دارند، روی غشا مخاط قرار میگیرند و احساس وجود یک جسم خارجی را در دهان ایجاد میکنند.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر